Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Minkälaisella saliohjelmalla mun kannattais alkaa treenaan? lihasta ei juuri ole, koskaan käynyt juuri salilla, sillon tällön. onko se 1-jakonen aloittelijalle hyvä? tietenki tekniikka pitäs hoitaa kuntoon ja kysyä salilla apua ohjaajalta, ennenku opettelen sen väärin ja sitten vaikea päästä pois siitä väärästä tekniikasta.

levosta ja syönnistä tiedän jo kohtuu paljon, miten syödä ja milloin, että reeni alkaa näkyä.
kannattaako ostaa salihanskoja tai muita varusteita kun alan käymään? vai pärjäänkö pelkillä perus urheilussa käytettävillä vaatteilla.
olen jo lukenu noista saliohjelmista jonku verran, VIELÄ 1 kysymys: kun aloitan, kuinka kauan minun kannattee reenata sillä samalla saliohjelmalla? ja miten se "syklaus" ja "helpompi jakso" (ei reenata täyttä häkää esim viikkoon jonkin reenausjakson jälkeen) käytännössä toimii?
1- tai 2-jakoisella itse lähtisin, 1-jakoinen aluksi parempi. Hanskoja ei välttämättä tarvi eikä mitään muutakaan. Niin kauan samalla ohjelmalla ku kehitystä jatkuu, monesti riittää vaan se että toistomääriä vaihtelee, esim. 1.kk 12-15, 2.kk 8-12 ja 3.kk 6-8 toistoa per sarja.

Kevyempi viikko on sen takia että kroppa ehtii oikeasti kunnolla palautua ja ettet vedä itseäsi tukkoon. Kevyemmän viikon voi pitää vaikka kuukauden välein. Itse teen sen näin: ensin treenaan painoilla x sillee että teen sen esim. 12-15 toistoa per sarja ja kevyellä viikolla teenkin samoilla painoilla vaan sen 8-12 toistoa per sarja.

miten saisi enemmän massaa pohkeisiin kun nyt teen pelkkää ¨nilkat suoraksi¨ laitetta ja ei oikein näy tuloksia
Monet sanoo samaa, mutta sitte ollaan kuitenki saatu ne kasvamaan tekemällä pitkiä sarjoja ja usein. Arnoldi aikoinaan sai kasvatettua pohkeita tekemällä niitä aina sarjojen välissä (n. 5-6 päivänä viikossa siis). Toiset taas on saaneet hyviä tuloksia ihan vaan juoksentelemalla päkiöillä. Keinot on monet, kannattaa siis koittaa lisätä treeniä pohkeille. Pitkät sarjat luultavasti toimii parhaiten.

miten saisi enemmän massaa pohkeisiin kun nyt teen pelkkää ¨nilkat suoraksi¨ laitetta ja ei oikein näy tuloksia

Pohkeiden reenaaminen tuntuu olevan monelle vittumaisin osio. Jos pohkeisiin oikeasti haluaa kokoa, niin niitä tulee reenata siinä kuin muitakin lihaksia eikä jättää niitä aina reenin päätteeksi tai joksikin välipäivän ratoksi. Pohkeet kestävät tiheääkin reenaamista, joten ei muuta kuin nylpyttelemään vaan. Muutama mieleen tullut juttu:

- venyttele lyhyesti sarjojen välissä
- tee vähintään kahta eri liikettä (jalka suorana / jalka koukussa)
- jos mahdollista, tee liikkeet paljain jaloin
- opettele sietämään kipua, sillä pohkeiden reenaamisessa polte on omaa luokkaansa
- ole kärsivällinen, sillä tulokset eivät tule hetkessä

Kai toi riippuu siitäkin millasessa laitteessa pohkeet tekee, ite kun tein sellasessa missä seisottiin niin eipä ollu tuntuma kummoinen. Mutta nyt tässä vuoden verran tehnyt istuma-asennossa johon saa itte ladata kiekot niin se pohkeiden tekeminen on oikeesti sairasta hommaa. Eli välillä tulee semmonen fiilis että se lihas siitä pohkeesta repee niissä sarjoissa mutta ei sitten treenin jälkeen tunnu missään.

Mites noita pohkeita vois reenata istuultaan jos ei ole siihen tarkoitettua laitetta? Iskeä levypainoja reisien päälle?

Tein kotosalla niin, että menin istumaan puutarhatuoliin, laitoin päkiöiden alle 10 cm korokkeen, läjäytin pinon levypainoja reisille ja pumppasin.

Kokeilin pohkeiden treenaamista ilman kenkiä (seisten & korokkeen kanssa), mutta sattui lähinnä jalkapohjiin, ei toiminut minulla lainkaan. Pitäisi ehkä viritellä sellainen koroke, jossa ei ole niin terävää reunaa.

Istualtaan toimii hyvin tuo levypainot syliin-tyyli, kun ei muuten voi tehdä. Vielä kun tekee jalat vuoron perään, ei tarvitse haalia hirveitä määriä kiekkoja syliin. Joskus vein penkin smith-tangon alle, pehmuste tankoon ja menoksi: toimi todella hyvin, sai aikaiseksi aivan järkyttävän poltteen.

ylikunnon välttäminen

Olisi kysymys ylikunnosta elikkä olen lukenut että maksimi voima treenejä kannattaa tehdä vain 3-5 viikkoa putkeen ettei joudu ylikuntoon eli jos treenaan 3vko maksimivoimaa ja pidän 1 lepoviikon voinko jatkaa taas maksimi treenejä joutumatta ylikuntoon? riittääkö 1 vko lepo vai pitäisikö lepoa olla enemmän???
Tähän tarvitsisin nopeasti vastauksen.

Kun tuolla "Aerobinen harjoittelu" -osiossa tuo aktiivisuus tuntuu olevan vähän vähäistä, ajattelin kysyä täältä samaa:

Elikkä etsisin syke/juoksu mittaria, hintaluokkaa alle 200e, mitä halvempi sen parempi. Itse olen miettinyt tätä:
http://www.capi-online.fi/epages/Capi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Capi/Products/219513
Mutta tosiaan halvempikin saisi olla. Muita vaatimuksia ei ole kuin syke, vauhti ja matka. Kiitän!

Ei ole kyl aloittelijakysymys välttämättä, mutta pistetään vaa tänne :D Paljos on porukoil noussu paino kreatiinin avulla?
Mulla ei noussut juuri yhtään, ehkä joitakin satoja grammoja nestettä keräs.. Hankala sitten sanoa että paljonko se on pitkällä tähtäimellä vaikuttanut kun toistakymmentä kiloa tullut painoa siitä ku ekan kerran tuota otin. Mutta siis minkäänlaista nestepöhöä se ei mulle ole ikinä tuonut..

Ite oon normaalipainoinen, mut se rasva mitä mul on niin on käytännössä tos vatsan ympärillä. Jos treenaan tarpeeks vatsaa, ni tuleeko lihaksia esiin? voiko se rasva hävitä siitä minnekkää ilman virallista laihduttamista jos treenaan kovaa?

Ite oon normaalipainoinen, mut se rasva mitä mul on niin on käytännössä tos vatsan ympärillä. Jos treenaan tarpeeks vatsaa, ni tuleeko lihaksia esiin? voiko se rasva hävitä siitä minnekkää ilman virallista laihduttamista jos treenaan kovaa?

Riippuu ihan rasvan määrästä. Jos siinä päällä ei ole paljoakaan, vatsalihakset voivat kasvaessaan paljastua sieltä alta, kun lihasmassan lisääntyessä rasva leviää isommalle alueelle. Itselläni ei ainakaan saliharrastuksen alussa näkynyt vatsalihaksia ollenkaan vaikka kuinka jännitin ja vääntelin vatsaa, nykyään näkyy ylimmät palat suht hyvin vaikka rasvaa on varmasti enemmän kuin ennen. Jos packin haluat kunnolla esille niin laihduttaminen on ainoa keino.

Ite oon normaalipainoinen, mut se rasva mitä mul on niin on käytännössä tos vatsan ympärillä. Jos treenaan tarpeeks vatsaa, ni tuleeko lihaksia esiin? voiko se rasva hävitä siitä minnekkää ilman virallista laihduttamista jos treenaan kovaa?[/QUOTaE]

Treenaat ja syöt enemmän, kun kulutat ja kunnon ruokaa, riittävästi proteiinia jne. --> lihakset kasvaa ja tulee esiin. Tai sitten laihdutat ja ne tulee sillä tavalla esiin. Toki jos oot ihan alottelija niin noi onnistuu samaan aikaan. Ja kun sanoit että oot normaalipainoinen, niin en ainakaan laihduttamista suosittele, koska sitä painoa sulla tuskin kovin paljon on, ja jos laihdutat niin tulos on kaikkea muuta kun hyvännäkönen.

Syö riittävästi ja treenaa, kyllä ne näkyville tulee. Ja sitten, jos tota painoa alkaa olemaan enemmän ja myös sitä läskiä ni sitten dieettiä, jos sen katot tarpeelliseks

Back
Ylös Bottom