Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Selvä!

Käytännössä rasvaa ei pysty polttamaan tietyltä alueelta, vaan elimistö ja geenit(ja moni muu tekijä joihon et voi vaikuttaa) määräävät mistä rasva lähtee. Monilla vatsan alue on viimeinen paikka, mistä rasvaa katoaa, joten esim. sen kuuluisan six packin esiin saaminen voi olla erittäin hankalaa ja vaatii kärsivällisyyttä.

Noniin, tulipahan tämäki nyt selväksi.
kiitos ja kumarrus!

Ei todellakaan pidä treenata hauiksia ennen selkää. Sulla on jo hauiksille melkolailla rasitusta, treenaat vissiin 2-jakoisella? Isot lihasryhmät kuuluu treenata ennen pieniä ja selkähän kuuluu näihin isoihin toisin kuin hauikset.
Ok. Kiitos selvennyksestä!

Ostin nytten palautusproteiinia niin miten paljon sitä pitää ottaa ja miten usein? Olen aloittelia ja painan 64kg
Desi treenin jälkeen. Jos se on pelkkää proteiinia niin kannattaa ostaa myös maltoa tai muuta nopeaa hiilihydraattia, sitä kans desi treenin jälkeen. Proteiinia voi ottaa myös esim. välipalana tai aterian yhteydessä jos siitä ateriasta ei tule tarpeeksi proteiinia.

Etsin tyhmien kysymysten topiccia, mutta menköön tänne.
Onko istumaan nousu käsipainon kanssa sama kuin vatsarutistus käsipainon kanssa niskantakana?? Googelilla en yhtään "oiketa" kuvaa varmaan löytänyt.

Jotain clippiä/kuvaa tietoa liikkeestä olisi mukava saada.

Olisi kysymys ylikunnosta elikkä olen lukenut että maksimi voima treenejä kannattaa tehdä vain 3-5 viikkoa putkeen ettei joudu ylikuntoon eli jos treenaan 3vko maksimivoimaa ja pidän 1 lepoviikon voinko jatkaa taas maksimi treenejä joutumatta ylikuntoon? riittääkö 1 vko lepo vai pitäisikö lepoa olla enemmän???

Hei, ensimmäinen postaukseni tänne, olen jo tutkiskellu sivuja ja käyttäny searchia... pitäs päässä salille reenaamaan, mutta jotenki tuntuu, kun menen sinne, että mut naurettais pihalle, lihasta ei ole koskaan olllut. joten olen siis kynis.
mittani ovat 183-75
rasvaprosenttini sen yhtälön mukaan joltain nettisivulta olisi 22%, tuntuu että kun painoa ei ole paljoa, ja lihasta on vähän, niin paljon siitä painosta on läskiä. lisäksi olen kokeillut reenailua joskus, mutta ne painot on vaan niin säälittävän pienet.. ja 50kg penkistä ei mene. JA TIEDÄN, että se penkin veivaus ole kaiken A ja O, vaan se että osaa reenata koko kroppaa oikealla tavalla, ja tarpeeksi lepoa ja syödä tarpeeksi.

Miten mun kannattaisi tutustua salilla käyntiin? onko sielä muitaki kyniksiä?

Anteeksi josei ollu asiallinen viesti

Viimeksi muokattu:
mutta jotenki tuntuu, kun menen sinne, että mut naurettais pihalle

Ei varmasti naureta.

Miten mun kannattaisi tutustua salilla käyntiin?

Etsimällä hyvän salin ja menemällä rohkeasti treenaamaan .

onko sielä muitaki kyniksiä?

On, ja lähes salilla kuin salilla kyniksiä on enemmän kuin ns. oikeita salimörköjä, loppu porukasta sitten koko skaalalla jostain sieltä väliltä.

Hei, ensimmäinen postaukseni tänne, olen jo tutkiskellu sivuja ja käyttäny searchia... pitäs päässä salille reenaamaan, mutta jotenki tuntuu, kun menen sinne, että mut naurettais pihalle, lihasta ei ole koskaan olllut. joten olen siis kynis.

Ei sieltä ketään pihalle koskaan naureta. Asiallisella käyttäytymisellä vain salille, et tiputtele painoja turhaan, painot takasi telineisiin ku oot tehny, rohkeasti vaan koko kroppaa reenaat ja et murise turhaan siellä ja otat huomioon muutkin kävijät. Toki puuskuttaa ja tihistä saa ku tekee kovaa reeniä, mutta semmonen turha salilla "agressiivisesti" käyttäytyminen poies. Ei siellä mitkään viidakon lait päde. Maalaisjärki mukana vain ja oikeilla painoilla teet liikkeet oikein, suurin osa aina silti joutuu käyttämään niitä "pieniä" painoja siellä ja enemmän ihmiset varmaan mielessää nauraa, jos tekee kohtuuttomilla painoilla päin p:tä ne liikkeet tekee.. Kyl sä pärjäät, onnea reenille :thumbs:

mittani ovat 183-75
rasvaprosenttini sen yhtälön mukaan joltain nettisivulta olisi 22%, tuntuu että kun painoa ei ole paljoa, ja lihasta on vähän, niin paljon siitä painosta on läskiä. lisäksi olen kokeillut reenailua joskus, mutta ne painot on vaan niin säälittävän pienet.. ja 50kg penkistä ei mene. JA TIEDÄN, että se penkin veivaus ole kaiken A ja O, vaan se että osaa reenata koko kroppaa oikealla tavalla, ja tarpeeksi lepoa ja syödä tarpeeksi.

Anteeksi josei ollu asiallinen viesti

Ne sarjapainot yms on viimeinen asia mitä salilla tarvitsee hävetä. Itse aloittelin kesällä treenaamaan ja en edelleenkään penkkaa kuin tuon 50kg. Kaikki aloittavat jostain, eikä jokaisella ole tavoitteena näyttää Arnoldilta. Salilla käy myös paljon todella surkean näköistä porukkaa, jotka lääkäri tai fysioterapeutti on pakottanut salille parantamaan lihaksia ja lieventämään esim. alaselän kipeytymistä.

Sain yhdeltä painonnostajalta neuvoja miten kyykyssä kannattaa pyrkiä polvia viemään mieluummin sivulle kuin eteen päin ja tekemään ns. syväkyykkyä. Nyt kun olen tehnyt syvempään kuin ennen, niin pohkeet on alkanut rasittumaan ihan älyttömästi. Kuuluuko pohkeiden rasittua kyykyssä, vai teenkö jotain vieläkin väärin?

Sain yhdeltä painonnostajalta neuvoja miten kyykyssä kannattaa pyrkiä polvia viemään mieluummin sivulle kuin eteen päin ja tekemään ns. syväkyykkyä. Nyt kun olen tehnyt syvempään kuin ennen, niin pohkeet on alkanut rasittumaan ihan älyttömästi. Kuuluuko pohkeiden rasittua kyykyssä, vai teenkö jotain vieläkin väärin?
Sulla saattaa olla kireyttä Akilles-jänteissä ja/tai pohkeissa. Venyttely auttaa. Käytätkö kyykätessä painonnostokenkiä tai lankkua kantapäiden alla?

Kyllä, ainakin minun mielestä se tuntuu normaalilta.

Sulla saattaa olla kireyttä Akilles-jänteissä ja/tai pohkeissa. Venyttely auttaa. Käytätkö kyykätessä painonnostokenkiä tai lankkua kantapäiden alla?

Venyttelen ennen ja jälkeen salin, mutta tosiaan olen aika kankea ollut aina.
Käytän tavallisia lenkkareita.
Mutta se pohkeiden saama hitti on siis osittain normaalia?

Venyttelen ennen ja jälkeen salin, mutta tosiaan olen aika kankea ollut aina.
Käytän tavallisia lenkkareita.
Mutta se pohkeiden saama hitti on siis osittain normaalia?
Tavalliset lenkkarit on maailman huonoimmat kyykkykengät, koska ne joustaa joka suuntaan. Mielummin kyykkäisin vaikka paljain jaloin kuin lenkkareissa. Kyllähän se pohje siinä venyy syvälle mentäessä eli se on normaalia, mutta ei siitä nyt älyttömiä kipuja kuulu tuntua. Mulla joskus tuntui samanlaista kipua, mutta lähti muistaakseni pois pitämällä pientä taukoa kyykkäämisestä ja sen jälkeen taas jatkamalla normaalisti, jotta ne pohkeet tottuu siihen venytykseen. Erikseen venyttelemällä ei välttämättä niin rajua venytystä sinne pohkeeseen saa.

Tavalliset lenkkarit on maailman huonoimmat kyykkykengät, koska ne joustaa joka suuntaan. Mielummin kyykkäisin vaikka paljain jaloin kuin lenkkareissa. Kyllähän se pohje siinä venyy syvälle mentäessä eli se on normaalia, mutta ei siitä nyt älyttömiä kipuja kuulu tuntua. Mulla joskus tuntui samanlaista kipua, mutta lähti muistaakseni pois pitämällä pientä taukoa kyykkäämisestä ja sen jälkeen taas jatkamalla normaalisti, jotta ne pohkeet tottuu siihen venytykseen. Erikseen venyttelemällä ei välttämättä niin rajua venytystä sinne pohkeeseen saa.

Eli kengät vaihtoon! Kiitoksia vastauksesta :)

Tiistaina tulin kippeeks, kuumetta oli viimeks torstaina, nyt jälellä enää limanen yskä, nuhanen ääni ja pää täynnä räkää. Jokohan uskaltas salille mennä? :D

Minä pitäisin sinuna vielä vähän aikaa taukoa, ainaki mulla ku olin sairaana nii treenin jälkeen yskä paheni aika paljon..

Minkälaisella saliohjelmalla mun kannattais alkaa treenaan? lihasta ei juuri ole, koskaan käynyt juuri salilla, sillon tällön. onko se 1-jakonen aloittelijalle hyvä? tietenki tekniikka pitäs hoitaa kuntoon ja kysyä salilla apua ohjaajalta, ennenku opettelen sen väärin ja sitten vaikea päästä pois siitä väärästä tekniikasta.

levosta ja syönnistä tiedän jo kohtuu paljon, miten syödä ja milloin, että reeni alkaa näkyä.
kannattaako ostaa salihanskoja tai muita varusteita kun alan käymään? vai pärjäänkö pelkillä perus urheilussa käytettävillä vaatteilla.
olen jo lukenu noista saliohjelmista jonku verran, VIELÄ 1 kysymys: kun aloitan, kuinka kauan minun kannattee reenata sillä samalla saliohjelmalla? ja miten se "syklaus" ja "helpompi jakso" (ei reenata täyttä häkää esim viikkoon jonkin reenausjakson jälkeen) käytännössä toimii?

Back
Ylös Bottom