Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pääliikkeitä 2-5 ja eristäviä 1-4. Valitse joku ohjelma ja tee sen mukaan. Vatsoille olen itse tehnyt 3-4, nykyisin kolme ja tulosta on tullut ihan mukavasti. Tässäpä esimerkkiohjelma, Arnoldin kultainen kuusikko, itse tällä aloittelin ja tykkäsin, tämä ohjelma kyllä jakaa mielipiteitä:

- Kyykky x4
- Penkki x3
- Leuanveto (leveällä myötäotteella IMO kannattaa) x3
- Pystypunnerrus x4
- Hauiskääntö x3
- Vatsat x3-4
(- Pohkeet x2-4)

Toistot siis esim. sillä tavalla että kuukauden välein vaihtelet, ensin 12-15, sitten 8-12 ja lopuksi 6-8 per sarja. Tuota ohjelmaa tehdessä yleensä tehdään 10 toiston sarjoja mutta vaihtelu kannattaa. Kolme kertaa viikossa tuo siis läpi, ei peräkkäisinä päivinä ikinä. Itse lisäisin tuohon vielä maastavedon, se kerran viikossa ja ensimmäisenä liikkeenä.

Moroo. Mietein että alan tuossa joulun jälkeen kokeileen pientä diettiä.. Millanen dietti olisi hyvä ja halpa, millä saisi rasvaa poiiis? kun opiskelija olen niin ei niin tuhottomasti varaa ole ostella kaikkee..

Olen kokeillut erilaisia "treeni ohjelmia" jotka olen itse laatinut, oli kehon täysin treenaus 5-päivässä, sitten oli Ma, Ti ja Ke koko kehon läpi käynti. Sitten koitin että viikossa 2xkeho täysin läpi, mutta ajattelin etten saa tarpeeksi lepoa. Nytten ajattelin koittaa että kahdessa päivässä treenaan koko kehon läpi.

Kysymys kuuluu lähinnä että onko parempi treenata keho kolmessa päivässä läpi vai kahdessa? Jos nyt 5-päivän treenia viikossa ei oteta huomioon?

Tämmöistä ohjelmaa olen ajatellut:
TI:
-Olkapäät
-Penkki
-Vatsat
-Jalat

To:
-Hauis
-Ojentajat
-Selät
-Käsivarret

Onkos tuossa jotain moitittavaa/paranneltavaa tai muuta huomioitavaa? Sarjoina olen ajatellut aloittaa
5x10/kk, sitten 6x5/kk ja 15x5/kk. Onkos nuo sarjat hyviä? Vai kannattaisiko muuttaa?

Niin ja mitat, 182/66 ikää 16-vuotta.

Viikon treenillä sain kuin sainkin sen 2,5 kiloa lisättyä penkkiin. Mutta onko tuo jo liian hidas tahti, jos tavoite 200 kiloa? Kuulemma kehitys hidastuu, mitä enemmän treenivuosia on takana ja mitä kovemmat sarjapainot ovat.

Mave on myös toinen mikä mättää. 80 kiloa olen tankoon laittanut, eli 20 kiloa enemmän kuin ennen, mutta ei nouse oikeastaan mihinkään. Mielestäni tuohonkin pitäisi nopeasti saada parannusta aikaan.

Nykyään keskityn enemmän pyöräilyyn kuin punttailuun, tuossa punttailussa en mitään kovin ihmeellistä enää tällä tahdilla saavuta. Onhan se tietysti ihan kiva ajatella jotain kovaa nostavansa, että kai sitä sen takia jaksaa jotain tehdä.

Mietityttää vain, että miten esim. jossain punttilehdessä oleva heppu (oli kuulemma maailman johtavia rintalihastreenaajia) nosti jo 19-v. 200 kiloa penkistä? Ennätys oli 265. Minkälaiset geenit täytyy olla, jotta tuollaisia rautoja nostelee? Koska eihän tuota pelkällä treenillä, levolla ja ravinnolla saa?

Viikon treenillä sain kuin sainkin sen 2,5 kiloa lisättyä penkkiin. Mutta onko tuo jo liian hidas tahti, jos tavoite 200 kiloa? Kuulemma kehitys hidastuu, mitä enemmän treenivuosia on takana ja mitä kovemmat sarjapainot ovat.

Mave on myös toinen mikä mättää. 80 kiloa olen tankoon laittanut, eli 20 kiloa enemmän kuin ennen, mutta ei nouse oikeastaan mihinkään. Mielestäni tuohonkin pitäisi nopeasti saada parannusta aikaan.

Nykyään keskityn enemmän pyöräilyyn kuin punttailuun, tuossa punttailussa en mitään kovin ihmeellistä enää tällä tahdilla saavuta. Onhan se tietysti ihan kiva ajatella jotain kovaa nostavansa, että kai sitä sen takia jaksaa jotain tehdä.

Mietityttää vain, että miten esim. jossain punttilehdessä oleva heppu (oli kuulemma maailman johtavia rintalihastreenaajia) nosti jo 19-v. 200 kiloa penkistä? Ennätys oli 265. Minkälaiset geenit täytyy olla, jotta tuollaisia rautoja nostelee? Koska eihän tuota pelkällä treenillä, levolla ja ravinnolla saa?

Ei tuossa enää paljoa geeneillä ole tekemistä asian kanssa. Kyllä jos 20v penkkaa reilusti yli 200kg niin on taatusti pelissä jotain rahkaa vahvempaa.

Natuna ne tulokset paranee kun jaksaa treenata ja syö yli kulutuksen. Aika ajoin tietysti voi tulokset vähän tipahtaa kun laihduttelee läskit pois, mutta kyllä sitä kehitystä silti pitäisi tulla. Ja tosiaan, on ihan eri asia penkata 150kg->155kg, kuin 40kg->45kg. Jossain kohdassa alkaa tulla rajat vastaan, koska ihmisen ruumis ei vaan ole tarkoitettu nostamaan satoja kiloja penkistä, joten sen kehityksen eteen saa tehdä huomattavan paljon työtä.

Kyseinen kaveri on luultavasti aloittanut nuorena. Tuo 2,5kg viikossa on tosi hyvä tahti, varsinkin kun ajattelee ettet ihan aloittelija ole kun olet jo 2 vuotta täälläkin pyörinyt. Voin kertoa että tuollainen kehitys loppuu jo ennen kuin se ehtii kunnolla edes alkaa. Minä olisin tyytyväinen jo siihen että sen verran nousisi maksimi kuukaudessa. Ei kannata ottaa sellaista asennetta että lopetan koska en mitään saavuta, aseta itsellesi pienempiä välitavoitteita.

Olen kokeillut erilaisia "treeni ohjelmia" jotka olen itse laatinut, oli kehon täysin treenaus 5-päivässä, sitten oli Ma, Ti ja Ke koko kehon läpi käynti. Sitten koitin että viikossa 2xkeho täysin läpi, mutta ajattelin etten saa tarpeeksi lepoa. Nytten ajattelin koittaa että kahdessa päivässä treenaan koko kehon läpi.

Kysymys kuuluu lähinnä että onko parempi treenata keho kolmessa päivässä läpi vai kahdessa? Jos nyt 5-päivän treenia viikossa ei oteta huomioon?

Tämmöistä ohjelmaa olen ajatellut:
TI:
-Olkapäät
-Penkki
-Vatsat
-Jalat

To:
-Hauis
-Ojentajat
-Selät
-Käsivarret

Onkos tuossa jotain moitittavaa/paranneltavaa tai muuta huomioitavaa? Sarjoina olen ajatellut aloittaa
5x10/kk, sitten 6x5/kk ja 15x5/kk. Onkos nuo sarjat hyviä? Vai kannattaisiko muuttaa?

Niin ja mitat, 182/66 ikää 16-vuotta.
Ensinnäkään tuo ei ole mikään ohjelma kun tuossa ei lue liikkeitä (lukuunottamatta penkkiä :D). Toisekseen, mitä tarkoitat käsivarsilla? Forkkuja? Tuohonhan on nimittäin hauis ja ojentaja jo laitettu. Kolmanneksi, treenaa isot lihasryhmät ennen pieniä eli torstaina selkä ensin, tiistaina jalat ensin (tai ehkä penkki ennen sitä) jne. Ja miksi teet kaksjakoisella vain kahdesti viikossa eli kroppa kerran läpi viikossa? Miksi ojentajat on eri päivänä ku muut työntävät lihakset?

Ota hyvä mies joku kunnollinen treeniohjelma tuolta FAQ-topicista, voin suositella sitä 2-jakoista, olen tykännyt ainakin itse.

Pohkeita kun oon jalkaprässissä tehny niin kannattaako siinä jalat pitää "lukossa" vai kannattaako niitä pitää vähän koukussa, mutta niin ettei niiden antaisi kuitenkaan suoristua/koukistua enempää?

Kun täyttää tuon vaaditun protskumäärän (eli se 130-150g/pv) niin eihän ole mitään haittaa jos vetää sen esim. vain maidon, juuston ja jogurtin avulla? Lihaa ei tule niin hirveästi vedettyä (lähinnä jotain kinkku ym siivuja), mutta jogurtti kyllä maistuu ^^ + sit mitä tosta palkkarista tulee se 30g treenipäivänä.

Kyseinen kaveri on luultavasti aloittanut nuorena. Tuo 2,5kg viikossa on tosi hyvä tahti, varsinkin kun ajattelee ettet ihan aloittelija ole kun olet jo 2 vuotta täälläkin pyörinyt. Voin kertoa että tuollainen kehitys loppuu jo ennen kuin se ehtii kunnolla edes alkaa. Minä olisin tyytyväinen jo siihen että sen verran nousisi maksimi kuukaudessa. Ei kannata ottaa sellaista asennetta että lopetan koska en mitään saavuta, aseta itsellesi pienempiä välitavoitteita.

No en ole saavuttanut vielä noita välitavoitteitakaan. Kaikki edellisetkin valitavoitteet kuukauden takaa on saavuttamatta.

En sitten tiedä, olisiko parempi treenata ilman mitään tavoitteita vai panostaa kokonaan pyöräilyyn. Ei itsellä pyöräilyssäkään mitään tavoitteita ole, kunhan vain huvikseni poljen.

En sitten tiedä, millainen tuo 5x5 dual/single factor on, mutta ainakin itseni pitäisi madaltaa sarjapainoja reilusti, mutta siihen ei todellakaan ole varaa, olettaen, että tavoitteena on tuo 600 kilon yhteistulos.

Mietityttää sekin, että kun kehitys luultavasti pysähtyy johonkin ennen tuota 600 kiloa, niin siinä on tavallaan heittänyt aikaa hukkaan. Perusvoimassa ei ole mitään tavoiteltavaa, esim. 150 kiloakaan ei ole minkään tavoittelemisen arvoinen, kun sen voi niin moni treenaajista saavuttaa. Mutta se, että oikeasti kunnon voimatasoihin ei kykene monikaan treenaajista, ja olen itse todellakin sellainen.

21-v. ja 63 kiloinen vinkuheinä ei koskaan tule nostamaan 600 kiloa yhteensä. Jos maksimit ovat 40-55 kilon välillä yhdellä toistolla, niin mitään mahdollisuuksia tuohon tavoitteeseen ei pitäisi olla. Mielummin on sitten tällainen vinkuheinä kuin treenaa jonkin 130 kilon takia, johon tuskin on itselläkään mahdollisuuksia.

Mutta kuinka nopeaa tuo kehitys tuossa 5x5-ohjelmassa on?

Kun täyttää tuon vaaditun protskumäärän (eli se 130-150g/pv) niin eihän ole mitään haittaa jos vetää sen esim. vain maidon, juuston ja jogurtin avulla? Lihaa ei tule niin hirveästi vedettyä (lähinnä jotain kinkku ym siivuja), mutta jogurtti kyllä maistuu ^^ + sit mitä tosta palkkarista tulee se 30g treenipäivänä.

Saa tosiaan tykätä maidosta ja jogurtista, jos niillä pelkästään ton 150 grammaa täyttää. 5 litraa jogurttia, niin siitähän se jo tulee. Hatusta heitettynä vähintään 60% proteiinista pitäisi saada päivän lämpimistä ruoista, loput sitten maidosta, jugurteista, palkkareista ja välipaloista. Ei varmaan päde vegejuttuihin...

Saa tosiaan tykätä maidosta ja jogurtista, jos niillä pelkästään ton 150 grammaa täyttää. 5 litraa jogurttia, niin siitähän se jo tulee. Hatusta heitettynä vähintään 60% proteiinista pitäisi saada päivän lämpimistä ruoista, loput sitten maidosta, jugurteista, palkkareista ja välipaloista. Ei varmaan päde vegejuttuihin...
Nosiis maitoa tulee tosiaan vedettyä paljon, jogurttia litra päivässä. Juustoa tulee kans syötyy... No joo täytynee sitten alkaa kunnon aterioita vetää.

Olen erittäin tyytymätön saliohjaajan tekemään ohjelmaan. Kuinka voisin lähteä rakentamaan itselleni ohjelman? Nyt olen mennyt kaksijakoisella ja treenannut 4krt viikossa. Kumpi on lihaksille parempi. kolmijakoinen vaiko tuo kaksijakoinen 4 kertaa viikossa? Olen siis todella aloittelija ja kaikki on uutta ja ihmeellistä

Kumpi on lihaksille parempi. kolmijakoinen vaiko tuo kaksijakoinen 4 kertaa viikossa?

Taas kerran: jos jompikumpi olisi yksiselitteisesti parempi, niin miksi kukaan tekisi toisella systeemillä?

Hyviä ja toimivia jakoja ja ohjelmia on olemassa paljon ja itse joudut niistä sopivimman valitsemaan. Tosta löytyy esimerkkejä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Sen enempää on vaikea sanoa, kun ei tiedä millaista ohjelmaa nyt olet tehnyt ja mikä siinä on mielestäsi vikana.

En sitten tiedä, olisiko parempi treenata ilman mitään tavoitteita

Lopeta kokonaan kun ei kerran motivaatiota löydy ja kaikki menee aina päin persettä, nyyh nyyh.

Mielummin on sitten tällainen vinkuheinä kuin treenaa jonkin 130 kilon takia, johon tuskin on itselläkään mahdollisuuksia.
Oletko tosissasi? Lähes kenellä tahansa on mahdollisuudet tuohon 130 kiloon, mutta on siinä kyllä tavoittelemista, jos tuollaisen kilomäärän penkistä nostaa niin saa kyllä olla jo ylpeä. Puhut ihan niin kuin tuo 130 kiloa ei olisi mitään. Sinulla ei ole mitään muita ongelmia ku motivaation kanssa...

No siis onhan tuo 130 ihan kova määrä, mutta kun se on juuri sellainen, minkä ketä tahansa voi nostaa, kunhan vain jaksaa treenata. Itse en vain jotenkin jaksa nähdä vaivaa sen takia, vaan haluaisin treenata vähän kovemman voiman takia, mihin ei moni pystyisi, esim. väh. 200 kiloa.

Silloin olisi saavuttanutkin jotain. Tuollaisia 130 kilon nostajia mahtuu maailmaan vaikka kuinka, mutta 200 kilon nostajia paljon vähemmän.

Se vain, että itse en todellakaan ole voimannostajatyyppiä, eli kannattaisiko kaikki tavoitteet unohtaa ja keskittyä enemmän pyöräilyyn? Siinä ei itsellä mitään tavoitteita ole, kunhan huvikseni poljen. Punttailussa taas voimaa ja massaa haluaisin, koska olen muutenkin alipainoinen, mutta en pelkästään sen takia halua treenata.

Kokeile pyöräilyä. Lance Armstrong voitti tuurdefraanssin 7 kertaa peräkkäin. Siinä voisi olla riittävän kunnianhimoinen ennätys piestäväksi.

Sinulla ei ole mitään muita ongelmia ku motivaation kanssa...

Jep, ja jos salille menee tuolla asenteella mikä J88:lla täälläkin on niin ei todellakaan tarvitse pelätä että minkäänlaista tulosta tulisi. Jollei tiukkaa sarjaa vääntäessä löydy sisäistä uskoa siihen, että se seuraavakin toisto nousee vaikka kropassa tuntuu jo ettei voi enää jaksaa, tai ennätystä yrittäessä ei itse usko siihen että se myös tulee, niin ei vitussa onnistukaakaan. Ja siihen ei auta se että vaihtaa ohjelmaa joka kerta kun homma menee paikallaan polkemiseksi.

Back
Ylös Bottom