Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

miten useesti noita kevyitä viikkoja kannattaa pitää?itse olen pitänyt yleensä aina 5.viikon kevyenä eli 4 viikkoo täysiä ja sitte yks viikko kevyemmin.onko liian tiheesti?

En kyllä näe mitään järkeä 16 v. kaverille laihduttamaan 13% -> ~10% rasvoihin paitsi ehkä juuri ennen biitsi kelejä. Jollei mittasi ole 160 cm pitkä ja 71kg niin yritä mielummin pitää rasvaprosentti samana ja hanki vain lisää lihasta. 13% voi näyttää yllättävänkin timmiltä jos vain lihasta löytyy oikeista paikoista.

Tuo nyt on aika vaikeaa, tunnetustihan lihas ei kasva ilman plussia (yleistys, muttei järin karkea).

Paljonko oot esim. pitkä/paino/ikä/nostat vaikka penkistä tai jotai muuta yleistä liikettä teet? menee aika kyselyks mut ehkä immeiset kestää sen :D

183cm 77kg 17v ja penkistä menee 90-95kg mavesta jotai 170kg ja kyykystä smithissä 170kg. mun mielestä kannattaa sun vaa keskittyä siihen lihaksen hankkimiseen ei rasvaprosentin pienentämiseen.

muutaman kerran nähnyt kun kaveri/-t on treenannut siten, että esimerkiksi penkissä tehdään sarja: 12/10/8/6 toistoa. Eli toistot laskee, raudanmäärä tangossa kasvaa. Onko tälästen sarjojen tekemisessä mitä hyviä/huonoja puolia ja mitkä on suurimpia eroavaisuuksia tollaseen perinteiseen esim. 3-4*10-sarjaan?

.......

ois tällainen kysymys liittyen selkälihasliikkeeseen. Elikkäs ylätalja myötäotteella eteen.
En saa sitä mitenkään tuntuun selän puolella vaikka kuinka koitan riuhtoa. En tiiä mikä tekniikassa on vikana mutta lähinnä tuntuu siltä että hauikset ottais eniten hittiä.

Oon pyrkinyt tekeen ihan "oikeaoppisella" tavalla selkä vähän kaarella jalat 90 asteen kulmassa jne jne
mut silti jossain mennään metsikköön. Niskantaakse vedossa tuntumaa löytyy mutta ei tässä.
Sama koskee esim. rusettikahvaa etupuolelle.
Lisäksi oon koittanut tämän kyseisen ongelmaliikkeen suoritusta perus mikkihiiripainoilla, "täydellisen suoritustekniikan hakemiseksi mutta eipä onnistunu. Kannattaisko siis suosiolla ottaa tilalle joku korvaava liike vai mitä häh. Olisko täällä jollain heittää viel linkkiä liikepankkiin josko sieltä löytyis joku unohdettu ohjenuora?
kiitokset jo etukäteen avustanne.

Onkos mitään väliä tekeekö etukyykkyä vai takakyykkyä?

Ensimmäisenä jalkapäivänä on takakyykky ja reidenkoukistus, toisena mave ja etukyykky/jalkaprässi.

Harvoin jaksaa maven jälkeen etukyykkyä, niin ajattelin jos ekana päivänä takakyykyn sijaan tekisi etukyykyn.

Syy miksi en haluaisi takakyykkyä tehdä on se, että en saa mielestäni sillä tarpeeksi osumaa jalkoihin, etukyykyn saan paremmin tuntumaan.

vastauksia kiitos :puntti:

Arskan G6, 1on1off? Kukaan kokeillut ja miten palautumisen kanssa meni?

En oo G6, mutta treenannu muulla 1-jakosella 1on1off ja ei mitään ongelmia palautumisessa, kuhan suosiolla pitää sitten tauon, ku siltä tuntuu. Välillä tuli semmonen henkinen hajoominen ettei jaksanu ni sitten vaa piti 3-4pv taukoa ja täts it.

Joku erityinen syy miksi ei lepää koko viikonloppua?

No eihän sitä ny välttämättä tarvi pitää treenikiertona 7pv. Jos tuntuu jaksavan ja haluaapi tehä useammin, ni miks ihmeessä pitäs väkisin maata se vkl kotona?

Onkos mitään väliä tekeekö etukyykkyä vai takakyykkyä?

Ensimmäisenä jalkapäivänä on takakyykky ja reidenkoukistus, toisena mave ja etukyykky/jalkaprässi.

Harvoin jaksaa maven jälkeen etukyykkyä, niin ajattelin jos ekana päivänä takakyykyn sijaan tekisi etukyykyn.

Syy miksi en haluaisi takakyykkyä tehdä on se, että en saa mielestäni sillä tarpeeksi osumaa jalkoihin, etukyykyn saan paremmin tuntumaan.
vastauksia kiitos

Etukyykky menee ehkä pikkusen enemmän etureisille. Teen atm 1-jakosella reenissä A etukyykky/jalk.koukistus ja sit treenissä B SJMV/Jalk.ojennus, toimii ihan hyvin.
Eli summasummarum ihan hyvin voi "korvata" takakyykyn etukyykyllä.

Outo kysymys, mutta olen miettinyt, että mistä tälläinen asia johtuu?
Eli jonain päivinä lihaserottuvuus on aivan eri luokkaa, kuin toisena. Otetaan, vaikka esimerkki, että sunnuntaina loistaa vatsalihakset ja kädet näyttää isoilta ja on ''hieno'' fiilis, mutta peilin eteen menee maanantaina, jolloin kaikki on päinvastaista. Vatsoista ei ole tietoakaan ja kädetkin näyttävät älyttömän pieniltä. Molemmat siis päiviä, jolloin ei treeniä ole ollut..

Eli vaikuttaako siihen '' erottuvuuteen '', joku tietty asia? Eli jos haluan jollekkin tietylle päivälle sen '' hyvän '' erottuvuuden niin mikä siihen vaikuttaa? Millainen ruokavalio? Aamulenkki? Vai mikä?

Koska olen seurannut asiaa jo pitkään, että vatsat näkyvät loistavasti jonain päivänä, mutta joskus ne katoavat teille tuntemattomille, vaikka ruokavalio on päivittäin lähes sama..

Back
Ylös Bottom