Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tervehdys. Olen nyt pari vuotta nostellut punttia ja törmännyt pieneen ongelmaan. Olen saanut oikein mukavasta massa ala-, ja keskiruumiseen. Jalat, selkä ja rintalihakset ovat kasvaneet varsin ripeästi. Kädet taas ovat jääneet omituisesti tikuiksi, mikä näyttää vähän hölmöltä peilin edessä. Rintalihakseni ovat suorastaan koomisen isot jos vertaa käsiin. Ajattelin nyt muuttaa treeniohjelmaa siihen suuntaan, että pääsisin sopusuhtaisiin mittoihin. Eli olkapäät ja kädet pitäisi saada kasvamaan mittaa. Millaista treeniä suosittelisitte oi gurut? Salilla käyn kolmesti viikossa.

Toinen ongelma todennäköisesti liittyy ensimmäiseen, eli hauksista tulee treenatessa omituisen kireät ja tunnottomat. Todennäköisesti siellä haraa lihaskalvo vastaan, tai siltä ainakin tuntuu. Mikä auttaisi moiseen?

Tuohon ekaan: Tee kädet 2x viikossa, ekana päivänä lyhyillä toistoilla (6-7) ja raskailla liikkeillä (kuten hauiskääntö tangolla, leuat jne.) ja toisena päivänä pumppaat supersarjoilla (toistot vaikka 20-25) hilavitkutus liikkeillä kuten hauistaljassa ja scott hauis laitteella. Jos et tiiä mitä liikkeitä voit tehdä, niin katso tuolta ja kysy jos on kysyttävää: http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html

Hyväksi koettu myös ns. 2/3 -jakonen, jossa 5 treeniä viikkoon. (Eli esim. 1. alakroppa voima 2. yläkroppa hypertrofia 3. alakroppa hypertrofia 4. selkä hauis voima 5. Rinta,olkapää,ojentajat voima)
En ole itse nähnyt kenenkään kehittyneemmän natun treenaavan 6 kertaa viikkoon vai treenaavatko jotkut?
Nyt herätit mielenkiintoni. Jotain tuollaistahan voisi kokeilla. Mahtaakohan tuosta 2/3 -jakoisesta löytyä jostain lisätietoa tai keskustelua? Haku ei tuottanut tulosta.

Nyt herätit mielenkiintoni. Jotain tuollaistahan voisi kokeilla. Mahtaakohan tuosta 2/3 -jakoisesta löytyä jostain lisätietoa tai keskustelua? Haku ei tuottanut tulosta.

Itseasiassa olen nyt itse vääntänyt puoli vuotta 2 jakoisella 4krt/vko ja teki mieli lisätä treenikertoja, kun lähdin kasvattamaan volyymia. Eka ajattelin, että lähtisin treenaamaan 3 jakoisella 6krt/vko, mutta huomasin, etteivät naturaalitreenaajista ketkään treenaa niin useasti, vaan maksimissaan about siinä 5 kertaa viikossa, sillä niitä lepopäiviä oikeasti tarvitaan sinne väliin. (hormonitasot jne.) Niimpä pidin treenipäivät muuten samanlaisina, mutta jaoin yhden yläkroppapäivän kahtia kahdelle eri päivälle ja siirtelin liikkeitä vähän esim. pohkeet toisesta alakroppapäivästä toiseen kahtia jaettuun yläkroppapäivään. (eli treenit 5krt/vko)
Nyt olen myös huomannut, että moni muukin treenaa samanlaisella jaolla mm. CBB kilpailijoista jne.. Myös NGV:llä taisi olla juttua kyseisestä jaosta blogissaan tai jossain. Itsellä ainakin toimii ja tuntuu hyvältä. Eli perusajatuksena se, että 5krt/vko treenit ja treenataan lihasryhmä sen 2krt viikossa läpi.

Ihan muuten mielenkiinnosta tällänen kysymys. itellä ei siis seuraavaa ongelmaa ole, mutta kiinnostaa seuraava kysymys.

Elikkä, henkilö aloittaa salilla käynnin ja hänellä on jonkun verran ylipainoa sekä mahaakin jonkun verran kertynyt. Tämä rasvahan ei tietääkseni voi lihakseksi muuttua, vaan se pitää ensin dietata pois ja sitä kautta ruveta hankkimaan sellaista "elokuvan supersankari" kroppaa, jos sellaisen haluaa? Rupeaako kropassa siis näkymään lihakset yhtään sen enemmän kuin ennen jos käyt salilla jonkun verran, mutta et kuitenkaan diettaa painoa pois? oletetaan, että tämä henkilö on aloittelija ja syömiseen ei juurikaan vielä kiinnitetä huomiota.

Alun nopea kehitys taas taitaa johtua siitä, että lihakset "tottuvat" säännölliseen rasitukseen ja kun tekniikkaakin saa hiottua, niin sarjapainot nousevat?
Jos syömiseen ei kiinnitetä huomiota niin tuskinpa kauheeta edistystäkään tulee.

Jalkaliikkeitä

Olisi nyt tarkoitus reenata kroppa kahdessa osassa kahdesti viikossa, eli 4 harjoitusta viikossa.

maanantaina yläkroppa

tiistaina olisi jalat ja vatsat, ja siihen pitäisi keksiä liike seuraavaan paikkaan:

takakyykky
sjmv
askelkyykky
?????
vatsat taljassa
vatsat kiertäen.

pohkeita ei tuohon sinällään kiinnostaisi tunkea, otan ne sitten toisessa reenissä.

GHR:ää ajattelin ensin, mutta on vähän liian raskas ja motorisesti haastava liike :D

Eli jokin takareisiä/persusta kokonaisuutena harjoittava raskas liike pitäisi saaha tuohon.

Onko mitään ehdotuksia?

e: http://www.youtube.com/watch?v=A8nFGuY77CE <- tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta, voisi harkita sitä.. en ole kyllä kenenkään ikinä missään nähnyt sellaista tekevän, onko kellään kokemuksia?

Tuohon ekaan: Tee kädet 2x viikossa, ekana päivänä lyhyillä toistoilla (6-7) ja raskailla liikkeillä (kuten hauiskääntö tangolla, leuat jne.) ja toisena päivänä pumppaat supersarjoilla (toistot vaikka 20-25) hilavitkutus liikkeillä kuten hauistaljassa ja scott hauis laitteella. Jos et tiiä mitä liikkeitä voit tehdä, niin katso tuolta ja kysy jos on kysyttävää: http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html
Kiitos vinkistä. Olisiko sulla antaa mitään vastaavaa neuvoa olkapäiden treenamiseen? Sitä myös mietin, että löysin antamastasi linkistä ihan mielenkiintoisen liikkeen variaatioineen, eli tuon soutuliikkeen olkapään takaosille. Itse en ole tullut aiemmin moista ajatelleeksi. Onko kyseinen harjoitus mistään kotoisin?

jos käy salilla ja on hiukan ylipainoa ni millainen ruokavalio sillon pitäisi ottaa käyttöön ja millaista reeniä sen täytyisi olla ??

Yksi tai kaksijakoisella treeniohjelmalla vaan 3-5 kertaa viikossa niin hyvä tulee. Aluksi höyhenenkevyesti, ettei tule HELVETILLISIÄ lihaskipuja :)

Hyviä treeniohjelmia on sivu täynnä, aloita vaikka arnoldin kultaisella kuusikolla tai vastaavalla.

Ruoka proteiinipitoista ruokaa missä hyviä hiilareita ja sopivasti rasvoja. Syö alle kulutuksen niin läskiä palaa ja lihaa säästyy. Ruokavalioesimerkkejä löytyy niin ikään täältä.

Palauttelin hieman zydeemejä mieleen ja muistin että pitäis noita treeniliikkeitä vaihdella sillointällöin + sarjojen määriä (esimerkiksi 3 x 6-8 vaihtaa 3 x 10-12 tjsp tai 5x5 vaihtaa 5x10) tietynväliajoin ettei keho totu liikaa eikä tule kehityspysähdystä.

Kysymys kuuluukin, kuinka usein tuota kannattaisi vaihtaa ja pitääkö laittaa koko paska uusiksi? Jos esimerkiksi rintaa treenaisi penkillä 3x8, vinopenkki 3x8, penkki käsipainoilla ja vaikka ristitalja loppuun, niin vaihdanko pelkkiä sarjoja ja nostan/alennan painoja vai vaihdanko muutamaa liikettä vaikka koneeseen tjsp?

Ja toisen kerran vielä, kuinka usein vaihto tapahtuu? Kolmen kuukauden välein vai parin vai kun tuntuu että alkaa tympiä?

IMO ei kannata tehdä samanlaisia treenejä peräkkäin.

vaihtelet esim. vaan sarjojen/ toistojen/ liikkeiden määrää tai sitten vaihtelet (lisäksi) treeni liikkeitä esim. vinopenkki-penkki-penkki kp jne.

joskus voi sitten olla tarvis vaihtaa ohjelmaa kokonaan esim. treenijakoa.

*sekavaa paskaa

Okei, eli ei kannata tehdä noit kaikki 3x8 vaan ottaa pari ja tekee vaikka sen 5x5 ja vaihtaa sitte parin kuukaudenpäästä toisiin kahteen ja vaikka muuttaa sarjoi/toistoi?

http://www.youtube.com/watch?v=nm0trSPtPxY

Käviskö hyvää huomenta eli julle? Tosin tätä voi tehdä vuoropäivinä ton SJMV:n kanssa, koska sulla on siellä takakyykky jo muutenkin, niin alaselkä huutaa hoosiannaa???
julle ei tosiaan oikein käy, juurikin alaselän takia. Tuota hip thrustia varmaan kokeilen, ja GHR:ää kodin turvassa harjottelen ja alan salilla tekemään mikäli alkaa onnistumaan, viime yritys ei hirveän lupaavalta tuntunut :D

viikon toinen jalkareeni on tarkoitus tehdä koneilla ja eristävämmin juurikin myös alaselän takia, joskus tein sjmv:tä ja mavea vuororeenein ja alaselkä ja lonkka eivät tykänneet yhtään.

Mutta kiitoksia.

Scott-hauiskääntöä(käet hieman sisäänpäin käännetyt) tehdessä mulla käy jotenkin kipeää/viiltää kyynärtaipeeseen tai tuohon taipeen ja kyynärpään väliin ja sitten ranteeseen(käykö se sitte nivelii?). Tuntuu aika ilkeeltä, sarjapaino on 30kg ku täysillä vetää(3x11 meni viime kerral ja ens kerral 2,5kg lisää pitäs laittaa), onko kellään käyny samallai, onko tää millää lailla vaarallista? Hauis kp:lla tätä ei tunnu.

Oli migreeni tuossa sunnuntaina ja vähän väsymystä ollut sen jälkeen. Tiistaina kävin salilla, mutten mitenkään niska limassa hakannut painoa vielä ylös. Nyt alkaa olla jo väsymys ohi. Eli kysyn miten pitkän ajan päästä migreenistä (itse päänsärystä ja sen lopusta) voi treenata, vai onko mitään rajoitteita, ja toinen kysymys: onko väsymys migreenin jälkeen normaalia.

Vastaukset mieluiten käyttäjäsivulleni viestinä.

Mikähän mulla on, kun hauiskäännön sarjapainot ei kähde nousuun millään - päinvastoin. Itse asiassa hauiskäännön (tangolla) sarjapainot ovat samat kuin salilla käynnin aloittaessani... Harmi vaan että nyt teen 3x10 sarjaa, ja aloittaessani 3x15. Muissa liikkeissä näin ei ole, ja kesälläkin sain 3x8 parit viimeiset sarjat hieman vajaina kymmenellä kilolla suuremmilla sarjapainoilla kuin nyt... Tai noh, kyllähän nytkin jää viimeinen sarja vajaaksi. Mistä voisi johtua? Mulla myös menee hauikset ihan kauheeseen pumppiin jo ekan sarjan jälkeen, ja vaikka ensimmäinen sarja tuntuisi kevyehköltä, niin viimeisessä saa vääntää verisuonet räjähtämäisillään. Eikä asiaa varmaan edesauta, että kun alan tekemään hauiskääntöä, niin haukat ovat jo valmiiksi pumpissa leuanvedon jälkeen (vaikka kuinka yrittää keskittää sen selälle), vaikka välissä on yksi eri liike.

Ja jos jotakin auttaa, niin Arnoldin kultaisella kuusikolla väännetään...

PS: Turha sitten ehdotella mitään taukoja hauiskäännöstä, kokeiltu on!

Mikähän mulla on, kun hauiskäännön sarjapainot ei kähde nousuun millään - päinvastoin. Itse asiassa hauiskäännön (tangolla) sarjapainot ovat samat kuin salilla käynnin aloittaessani... Harmi vaan että nyt teen 3x10 sarjaa, ja aloittaessani 3x15. Muissa liikkeissä näin ei ole, ja kesälläkin sain 3x8 parit viimeiset sarjat hieman vajaina kymmenellä kilolla suuremmilla sarjapainoilla kuin nyt... Tai noh, kyllähän nytkin jää viimeinen sarja vajaaksi. Mistä voisi johtua? Mulla myös menee hauikset ihan kauheeseen pumppiin jo ekan sarjan jälkeen, ja vaikka ensimmäinen sarja tuntuisi kevyehköltä, niin viimeisessä saa vääntää verisuonet räjähtämäisillään. Eikä asiaa varmaan edesauta, että kun alan tekemään hauiskääntöä, niin haukat ovat jo valmiiksi pumpissa leuanvedon jälkeen (vaikka kuinka yrittää keskittää sen selälle), vaikka välissä on yksi eri liike.

Ja jos jotakin auttaa, niin Arnoldin kultaisella kuusikolla väännetään...

PS: Turha sitten ehdotella mitään taukoja hauiskäännöstä, kokeiltu on!

Ehkä teet liikkeen puhtaammin ja oikeasti rasitat niitä hauiksia nykyään. Ja tuosta pumpista ei luulisi ainakaan haittaa olevan. Itse en saa juuri yhtään pumppia mihinkään :(

Back
Ylös Bottom