Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tosta tulikin mieleen että mitä on esim. näiden herrojen treenissä ollut eroa kun toinen on ns. linjakas ja sporttinen ja toinen taas on tavoitellut pelkästään kokoa ja lihaksia?

Onko tuolla alemmalla vain yksinkertaisesti paljon enemmän lihaksia vai mikä siihen vaikuttaa?
Itse haluaisin mieluummin näyttää tuolta ylemmältä. Täällä pakkiksellakin näkee mielestäni enemmän noita alemman tyypin näköisiä :D

Tokalla tyypillä on vitusti enemmän lihaksia ja vähemmän läskiä eli se on treenannut enemmän/kovempaa/tehokkaammilla lisäravinteilla/on hyvät geenit tai whatever, sen kummempia eroja itse treenissä ei välttämättä ole. Voisin muuten veikata, että oikeasti tällä palstalla ei kovin montaa "alemman tyypin näköistä" löydy.

Joo, no ehkä ei. Mutta väitätkö että tuolla ekalla tyypillä olis jotenkin häiritsevän paljon läskiä:eek:

No ei sitä minun henk. koht. mielipiteeni mukaan häiritsevän paljoa ole, mutta rasvaprosentti on reilusti suurempi kuin tokalla ja sitä myötä myös heikompi lihaserottuvuus.

Mitä mieltä jengi on kalorisyklittelystä? Eli vaikka 2vk +500kcal ja 2vk -500kcal tms. Dieetille en haluaisi ruveta joten olisi mielenkiintoa tuota kokeilla.

Tota noin kertokaapa et jos teen kotona joka päivä 20 punnerrusta 3 kertaa päivässä niin tuleeko se sixpacki näkyviin? Vai miten sit pitäis tehä pitäiskö tehä 30 punnerrusta 3 kertaa päivässä?

ei se heti tuu tietenkään ja mun mielest sun kannataa ennemin tehä vaik niit vatsoja ku punneruksia... ja jos en ihan väärässä oo niin niit pitäis tehä paljon enemmän.... neuvokaa viisammat täs asias

ei se heti tuu tietenkään ja mun mielest sun kannataa ennemin tehä vaik niit vatsoja ku punneruksia... ja jos en ihan väärässä oo niin niit pitäis tehä paljon enemmän.... neuvokaa viisammat täs asias

Lihaksia ne on siinä missä muutkin. Eli samalla tavalla niitä voi treenata kuin muitakin. Perus salitreenissä vatsat rasittuu muissakin liikkeissä. En itse ainakaan vedä mitään 30 toiston sarjoja, vaan esim 12-15 toiston sarjoja lisäpainoilla.

Erilaisia vatsalihasliikkeitä ja tärkein: OIKEA RUOKAVALIO, kaikilla on legendaarinen sixpack - useimmilla vain laardin alla piilossa..

ite teen niit 25 toiston sarjoja lisä painoilla mut kyl niit saa vääntä ilman mitään lisä painoa vaik 500 eikö tunnu missään tuo oli sit esimerkki....

Moro!

On tullut tahkottua tuota elaston vetävät/työntävät 2-jakoista ohjelmaa sen 3 kuukautta, ja jonkinlaista vaihtelua olisin vailla. 4 salikertaa siis viikossa.

Nyt kun on koulu ohi ja työtkin vähän kortilla, olisi aikaa käydä salilla useamminkin niin tuli mieleen että kokeilisi 3-jakoista ja 6 treeniä viikkoon? Jako olisi karkeasti luokkaa:

1. Rinta,olkapää,ojentajat
2. jalat
3. selkä, hauis

Mitä eroja/etuja 2-jakoiseen? 2 kertaa kroppa läpi tulee tuossakin tehtyä että suunnilleen yhtä raskasta treeniä voi vetää? Kokemuksia teiltä jotka 3-jakoisella teette kroppa 2x viikkoon?

Moro!

On tullut tahkottua tuota elaston vetävät/työntävät 2-jakoista ohjelmaa sen 3 kuukautta, ja jonkinlaista vaihtelua olisin vailla. 4 salikertaa siis viikossa.

Nyt kun on koulu ohi ja työtkin vähän kortilla, olisi aikaa käydä salilla useamminkin niin tuli mieleen että kokeilisi 3-jakoista ja 6 treeniä viikkoon? Jako olisi karkeasti luokkaa:

2. jalat
3. selkä, hauis

Mitä eroja/etuja 2-jakoiseen? 2 kertaa kroppa läpi tulee tuossakin tehtyä että suunnilleen yhtä raskasta treeniä voi vetää? Kokemuksia teiltä jotka 3-jakoisella teette kroppa 2x viikkoon?

tuo mun mielest ihan hyvä teen itekkin tuollein... 2-jakoisella keskitytään ehk enemmän yhteen lihas ryhmään paremmin ku et vetää kerran tai kaks lapi vaan.... kertokaa kokennemmat ihmisit asiasta

Ihan muuten mielenkiinnosta tällänen kysymys. itellä ei siis seuraavaa ongelmaa ole, mutta kiinnostaa seuraava kysymys.

Elikkä, henkilö aloittaa salilla käynnin ja hänellä on jonkun verran ylipainoa sekä mahaakin jonkun verran kertynyt. Tämä rasvahan ei tietääkseni voi lihakseksi muuttua, vaan se pitää ensin dietata pois ja sitä kautta ruveta hankkimaan sellaista "elokuvan supersankari" kroppaa, jos sellaisen haluaa? Rupeaako kropassa siis näkymään lihakset yhtään sen enemmän kuin ennen jos käyt salilla jonkun verran, mutta et kuitenkaan diettaa painoa pois? oletetaan, että tämä henkilö on aloittelija ja syömiseen ei juurikaan vielä kiinnitetä huomiota.

Alun nopea kehitys taas taitaa johtua siitä, että lihakset "tottuvat" säännölliseen rasitukseen ja kun tekniikkaakin saa hiottua, niin sarjapainot nousevat?

Moro!

2. jalat
3. selkä, hauis

Hyväksi koettu myös ns. 2/3 -jakonen, jossa 5 treeniä viikkoon. (Eli esim. 1. alakroppa voima 2. yläkroppa hypertrofia 3. alakroppa hypertrofia 4. selkä hauis voima 5. Rinta,olkapää,ojentajat voima)
En ole itse nähnyt kenenkään kehittyneemmän natun treenaavan 6 kertaa viikkoon vai treenaavatko jotkut?

Tervehdys. Olen nyt pari vuotta nostellut punttia ja törmännyt pieneen ongelmaan. Olen saanut oikein mukavasta massa ala-, ja keskiruumiseen. Jalat, selkä ja rintalihakset ovat kasvaneet varsin ripeästi. Kädet taas ovat jääneet omituisesti tikuiksi, mikä näyttää vähän hölmöltä peilin edessä. Rintalihakseni ovat suorastaan koomisen isot jos vertaa käsiin. Ajattelin nyt muuttaa treeniohjelmaa siihen suuntaan, että pääsisin sopusuhtaisiin mittoihin. Eli olkapäät ja kädet pitäisi saada kasvamaan mittaa. Millaista treeniä suosittelisitte oi gurut? Salilla käyn kolmesti viikossa.

Toinen ongelma todennäköisesti liittyy ensimmäiseen, eli hauksista tulee treenatessa omituisen kireät ja tunnottomat. Todennäköisesti siellä haraa lihaskalvo vastaan, tai siltä ainakin tuntuu. Mikä auttaisi moiseen?

Back
Ylös Bottom