Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

mm. 'Massaa! Voimaa!'-kirja toteaa hiilihydraateista näin: "Hiilihydraatit lihottavat. Muuten niin edullinen insuliinivaikutus edistää rasvakudoksen pysymistä siellä missä se on, ja lisää tulee jos hiilihydraatteja saadaan jatkuvasti liikaa". Onko tämä siis täyttä paskaa vai? Kokemushan menee yksiin tämän lauseen kanssa?

Toisekseen korkean glykeemisen indeksin (kuorman) ruualla on yhteys mm. diabetekseen. Ei se haimakaan jaksa sitä insuliinia ikuisesti puskea, vaan lopulta haima heikkenee ja riski sairastus diabetekseen kasvaa.

Hiilihydraatit eivät lihota vaan liialliset kalorit. Tästä on taidettu tapella sun kanssasi ennenkin.

Ja kukaan vaan voi sanoa mitä vaan. Eri asia onko se totta. Tässä asiassa meitä auttaa suuresti tieeteelliset tutkimukset. Massaa, Voimaa-kirjassa niitä ei hirveästi taida olla. Ja kirja on muuten melko vanha, ei taida olla edes tältä vuosituhannelta. Silloinhan taidettiin uskoa, että hiilarit lihottavat. Ja btw, ASP, huomattiin, 1989.

Ja mikäli insuliiniherkkyys on hyvä, niin noita ongelmia ei taida tulla. Ja usein alhaisella rasvaprosentilla insuliiniherkkyys on hyvä. Ja dietatessa aivan sama käyttääkö vhhta vai vähärasvaista. Yksilöllisiä eroja on, mutta jotkut pitää pizzasta ja jotkut kebabista. Mutta kun viimeksi en ilmeisesti laittanut tarpeeksi tutkimuksia, niin nyt voisi sitten laittaa vähän enemmän.

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/dom/2007/00000009/00000004/art00014

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16358395

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12684364

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19246357

http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Ja btw, mikäli luet Gary Taubesin kirjaa 'Good calories, bad calories: The bullshit opus on nutrition, niin saat vääriätietoja. Kaveri on hiilareiden ja kaloreiden suhteen väärässä ja pahasti. Ehkä hän oppisi jotain jos alkaisi lukemaan tutkimuksia, jotka eivät olisi vanhempia kuin hän itse.

Joo jos ajatellaan noin, että siivu päivässä piisaa niin se on melkein sama mitä se siivu on kun puhutaan alle 20g määristä tosiaan :rolleyes:

Juu terveyden kannalta parempi, kun ravintoarvot on kuitenkin tummassa paremmat. Että jos sitä syödään paljon niin sitten panostaa tummaan enemmän kuin vaaleaan. Mutta painonpudotuksen ja kehonkoostumuksen kannalta, vaikutukset ovat mitättömän olemattomat.

Ehdottomasti pitää hommata tuo kirja :D. Nythän aloitin lukemaan Michael Pollanin kirjaa 'Oikean ruoan puolesta'. Palaan taas asiaan kun se on koluttu :).

Ehdottomasti pitää hommata tuo kirja :D. Nythän aloitin lukemaan Michael Pollanin kirjaa 'Oikean ruoan puolesta'. Palaan taas asiaan kun se on koluttu :).

Pollanin opusta en ole lukenu, joten siitä en voi sanoa mitään. Mutta Taubes siteeraa kirjassaan tutkimuksia pääosin 1950-1970 luvulta. Kirja kirjoitettiin vuonna 2007. Ja siteeraa jopa fysiologian kirjaa 1930-luvulta. Kuka tekee sellaista? Mies joka on päättänyt todistaa kantansa oikeaksi, välittämättä siitä, että hän on väärässä.

Ja pääosassa hänen kirjaansa näyttelee tutkimus/tutkimukset, jotka 'todistivat', että lihavat syövät vähemmän kuin laihat. Tästä hän alkaa sitten virheellisesti syyttämään insuliini kaikesta. Ensinnäin nuo ko. tutkimukset eivät olleet kalorikontrolloituja vaan koehenkilöt itse raportoivat kalorinsa. Myöhemmin on huomattu, että lihavat aliarvioivat kalorinsa ja merkkaavat väärin. Itse tuon tutkimuksen tekijä on sanonut, että tutkimus on virheellinen ja arvosteli Taubesin kirjaa räikeästi. Kaveri taitaa olla George Bra ja Taubes vastasi hänelle sitten kirjeessä, jossa siteerasi tutkimuksia, jotka yllätys yllätys, ovat noin 50 vuotta vanhoja.

Ja Taubes on itse sanonut, että ei lue uusimpia tutkimuksia, koska 'nämä asiat olisi pitäny huomata jo kymmeniä vuosia sitten'. Joko hän on todella suuren luokan puupää tai sitten sanoo noin, koska uudemmat tutkimukset todistavat hänen olevan pahasti väärässä. Taubes ei taida mainita kirjassaan ASPtä... Eipä ihme kun se huomattiin vasta 1989.

Pieni varoituksen sana siis ennen kuin hyökkäät Taubesin opuksen kimppuun :).

Mä taistelin säästöliekin kanssa aikani ja sain painoni sillä nousemaan entisestään. :( Luulin, että mässykauden jälkeen paino alkaisi nopsaan pudota vähillä syömisillä, mutta kävi ihan päinvastoin. Käväisin ravitsemusterapeutilla ja nyt nassuun sitten 1500 kcal päivä, eikä mitään alle 1000 kcal. Kuulemma on kroppa käynyt niin pienillä kierroksilla, että siksi en ole laihtunut ja nyt pitää saada se toimimaan. Olen lukenutkin, etät monet ovat alkaneet laihtua syömisiä lisättyään, mutta skeptinen olen silti. No, maanantaina vaakaan ja sitten alan käydä siellä joka päivä kiltisti. :)

Hiilareista ja rasvasta ei puhuttu, mutta mietin, että milläköhän tavalla saisi buustattua jumittunutta aineenvaihduntaa?

Kuinkahan monta kertaa sulle pitää tätä takoa? Yrittäisit nyt parantua siitä anoreksiasta alkuun, ilman mitään pakkiksen vihjeitä. Voi hyvä tavaton sun kanssasi.

Mä taistelin säästöliekin kanssa aikani ja sain painoni sillä nousemaan entisestään. :( Luulin, että mässykauden jälkeen paino alkaisi nopsaan pudota vähillä syömisillä, mutta kävi ihan päinvastoin. Käväisin ravitsemusterapeutilla ja nyt nassuun sitten 1500 kcal päivä, eikä mitään alle 1000 kcal. Kuulemma on kroppa käynyt niin pienillä kierroksilla, että siksi en ole laihtunut ja nyt pitää saada se toimimaan. Olen lukenutkin, etät monet ovat alkaneet laihtua syömisiä lisättyään, mutta skeptinen olen silti. No, maanantaina vaakaan ja sitten alan käydä siellä joka päivä kiltisti. :)

Hiilareista ja rasvasta ei puhuttu, mutta mietin, että milläköhän tavalla saisi buustattua jumittunutta aineenvaihduntaa?

Ei sun kannata pelkkään vaakaan luottaa. Peilistä katot miltä näyttää ja vaa'an lukemia voi ottaa ylös, mutta älä pidä sitä ainoana "laskurina". Itellä ainaki heittelee nesteet aika paljon.

Tarpeeksi hyvää rasvaa! :) Ja kulutustaan ei kannata myöskään aliarvioida. Minulla on/ on ollut sama tilanne päällä kuin sinulla, eli aineenvaihdunta on hidas ja arvaamaton syömishäröilyjen takia. Mutta mitä rohkeammin olen alkanut syödä esim. rasvaa, sitä paremmin kaikki tuntuu pelaavan. On hyvä antaa keholleen myös helposti prosessoittavaa ruokaa. Eli ei kannata vedellä kilokaupalla kasviksia ja hedelmiä jos on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa.

Niin kauan kun syö huonosti, mikään ei ainakaan parannu :3. Muutoksia siis kannattaa tehdä, vaikka sitten hyvin hitaasti.

edit: Ja olen myös sitä mieltä että syömishäiriötaustaa omaavien ei kannata ryhtyä VHH:lle tai muille 'ankarille' ruokavalioille. On hyvä oppia huomaamaan ettei mikään yksittäinen ruoka-aine tai makroravinne tuhoa kokonaisuutta.

Mitä mieltä oottaa mun hampurilaisesta ? :kuola:

=>
260 kcal
Prot 15.5g
hiil 29.5g
rasv 11g
kuit 5g

Tupla piffillä

390kcal
prot 24g
Hiil 36g
rasv 19g
kuit 5.5g

Tollanen yhellä piffillä varmaan olis ihan jees tuos 21:00 maissa illalla, koulun jälkeen makaroonia ja jauhelihaa ja reenien jälkeen varmaan 7 mais kanaa tms.

~0.5€ maksaa yhellä piffillä yks hampurilainen, 165g.

Moi.
Rakkaaseen naapuriin Ruotsiin:pano: menossa. Nettiselailun perusteella hintataso kutakuinkin sama kuin täällä?
Mutta ainakin aikaisemmin 90-luvun alkupuolella esim. vitamiinitabussa olevat pitoisuudet sallittiin siellä suurempina kuin kotomaassa. Tietääkö kukaan tämänhetkisestä tilanteesta? Todennäkisesti säännökset samat(vaikka epäilys herää --> paljon äänekkäämpiä ja pirteämpiä tuntuvat pirulaiset olevan).
Tai onko siellä muita lisäravinteita kuin meillä?

Moi.
Rakkaaseen naapuriin Ruotsiin:pano: menossa. Nettiselailun perusteella hintataso kutakuinkin sama kuin täällä?
Mutta ainakin aikaisemmin 90-luvun alkupuolella esim. vitamiinitabussa olevat pitoisuudet sallittiin siellä suurempina kuin kotomaassa. Tietääkö kukaan tämänhetkisestä tilanteesta? Todennäkisesti säännökset samat(vaikka epäilys herää --> paljon äänekkäämpiä ja pirteämpiä tuntuvat pirulaiset olevan).
Tai onko siellä muita lisäravinteita kuin meillä?

no jos sä vilkaset vaikka animalin animal pak:in pitosuuksia niin saanko kysyä mihin helvettiin sä tarttet yhtään sen enempää prosentteja? Tai ylipäätään edes sen vertaa mitä pakeissa on? Ja jos oot jo katsonut että tuotteet on saman hintasia niin mitä muuta sä tarttet kuin heraa, maltoa yms perus settiä? Pitäskö olla jotain übersupertibulusstakkeja?

Toimeen on tultu joo. Mutta joskus tuossa 90-luvun alussa oli kivempi poreiluttaa Ruottalaista c-poretta (1500mg) kuin kotomaista (n60mg-500mg).
Ihan tosiaan mielenkiinnosta kysäisin. Ei ole tarkoitus mitään eläinpaketteja vetään muutenkin närästää ja sisuskalut paskana. :urjo:

No mun käsityksen mukaan ihmiset on tullut ihan hyvin toimeen aikanaan ihan ilman minkäänlaisia lisäravinteita? :david:

Exactly my point. Lisäravinteet auttavat ehkä sen muutaman prosentin. Kannattaa siis keskittyämielummin siihen 98 prosenttin, jotka ratkaisevat kehityksen. Ainoat 'välttämättömät' lisäravinteet ovat oikeastaan vain multivitamiini/mineraali ja kalaöljy. Vaikka ruokaosasto olisikin kunnossa niin, noilla on silti hyvä varmistaa se, että varmasti saa tarpeeksi. Hera on myös ihan ok, sen kätevyyden ja helppouden takia, mutta ei silti mikään välttämättömyys. Heran hinta/laatusuhde on vaan niin hyvä, että se on suositeltavaa.

Ja sinaapille, että kerralla otettavasta 1500mgn annoksesta c-vitamiinia ei ole mitään hyötyä. Kaikki eivät varmasti imeydy. Eikä etujakaan oikein ole. Itseasiassa c-vitamiinista ja muista antioksidanteista voi olla treenien läheisyydessä nautittuna jopa haittoja. Korjaavat sellaisia kehitysvaiheita (COX-2), joita kropan pitäisi itse korjata. Ja suurina määrinä nautittuna c-vitamiini voi jopa toimia pro-oksidanttina.

No joo tuo ei kuietnkaan ole niin suuri annos. Poistunee kusen mukana. Tosin jos säännöllisesti lipittää tuon 1500mg päivässä voi virtsakivet alata sykkimään vuosien varrella.
Ja senhän saa puoliksi tai neljään osaan. Mutta hintapolitiikaltaan tuo 1500mg olisi varmasti huokeampi.

Mitäs sanotte tälläsesta aamupalasta ennen punttia? Ajattelin sekoittaa noi sekasin ja juoda sitten.

Maitorahka Ehrmann, 250g
Elvovena Kauralese, about 1dl
Arkijogurtti, about 1dl (100g?)
Rasvatonmaito, about 1dl
Tumma soijaroude alle 1dl (30g?)

Kaloreita 521 kcal
P55 g, H63 g, R5,4 g

Eli tällänen aamupala juuri ennen punttia ja puntin jälkeen protskut eli Hera80 ja Malto6 naamaan.

En ole aloittelija puntin heiluttelussa, mutta olen aloittanut elämäni ensimmäisen dietin ja ottaisin mielelläni vastaan kommentteja syömisistäni ja treenaamisestani.

Eli painoa tällähetkellä 102kg ja pituutta n.177cm. Olen keskivertoa keijoa lihaksikkaampi mutta mulla on sellainen "kupoli vatsa" josta haluan päästä eroon. Syömisissäni en laske kaloreita vaan vedän perstuntumalla. Perus ideana: hiilarit aamulla ja protskut illalla sekä annoskokoja pienemmiksi.

Päivän esimerkkiruokailu:

1. Aamupala: Kaurahiutale 40g, Erhman 250g, kahvia 2 kuppia, marjoja
2. Lounas: puolilautasellista salaattia, pari perunaa/pari palaa leipää/vähän riisiä tai pastaa, ja reilusti loput lautasesta kalaa/kanaa/tai lihaa, 3 lasia kevytmaitoa
3. Välipala: Raejuusto 250g, 2 riisikakkua
4. Treenin jälkeen palautusjuoma: desi heraa ja puoli desiä maltoa
5. Päivällinen: lihaa/kanaa/kalaa n.200g ja reilusti vihanneksia
6. Iltapala: Erhman 250g

Salilla käyn 4 kertaa viikossa ja kolmena aamuna viikossa ennen aamupalaa suoritan "HIIT" treenin kuntopyörällä. Parina päivänä tulee vielä käytyä pelaamassa sulkapalloa tai juoksemassa vetoja.

Pakko kommentoida vielä että tuli todella suurena järkytyksenä miten raskasta treenaaminen on vähillä hiilihydraateilla. Käytettevät painot ovat vain varjo normaalipainoista ja jokainen treeni tuntuu kuoleman raskaalta, ja nyt ollaan vasta 2 viikkoa diettailtu.

Kommentteja kiitos.

Back
Ylös Bottom