Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Tuossa on sellainen haittapuoli, että ristiotteella tulee lähes pakosti vedettyä ainakin hieman vinoon - tarkoittaen sitä, että toinen puoli selästä vahvistuu ja kasvaa paremmin. Tällaiset lihasepätasapainot ovat vaarallisia ja voivat aiheuttaa vammoja. Sen takia kannattaa vaihdella sitä ristiotetta tai vetää vaikka sormilukolla.

Niin miten ton saa sitten selville kumpi käsi on vahvempi ? Kannattaako vaihdella sitä otetta sarjojen edetessä vai vetää ristikkäis otteella samat kädet koko treenin läpi ?

Niin miten ton saa sitten selville kumpi käsi on vahvempi ? Kannattaako vaihdella sitä otetta sarjojen edetessä vai vetää ristikkäis otteella samat kädet koko treenin läpi ?
Kyllä mää ainakin vaihtelen, ensimmäiset toistot teen myötäotteella, viimoiset risteillä 50/50.

Tänään tein mavea pitkästä aikaa korokkeelta ja kyllä hyvältä tuntui. Painoja sai kyllä laskea aika paljon mutta liikerata piteni huomattavasti. Miten tuo ottaa eritavalla, tuntui että jalkojen rooli korostui.

kaikki valittaa että mave on vaikeeta, imo paljon helpompi kuin penkki taui kyykky.

Onhan kyykky teknisesti vaikeempi, mutta oman kokemuksen mukaan mave on psyykkisesti vaikeempi. Tuntuu, että mavessa korostuu muita liikkeitä enemmän joku ihmeellinen henkinen kynnys, jonka yli pitää päästä treenatessa. Tietty mavessa on varmaan useimmilla ihmisillä enemmän rautaa tangossa kuin kyykyssä, se vaikuttaa aika paljon. Penkki on kans aika ärsyttävä liike, nolottaa kun aina joutuu pyytämään jonkun spottamaan massivisia + 60 kg sarjoja..

Oma juttuni ei nyt liity tähän, mutta en uuttakaa ketjua ala tekeen.

Eli tässä mietin, että otan vedosta remmit pois. Aloin kuitenkin miettiä, että kun tekee remmeillä X painoilla niin ilman remmiä tuo paino on tietenkin pienempi, joten kasvaako selän voimat ilman remmiä tehtäessä vai voimistuuko vain puristusvoima??

Eli voiko käydä niin, että hetken päästä ilman remmiä saadaan tuo X paino, mutta max raudat eivät ole nousseet??

Miettisin tässä kyllä myös sitä että tarviiko koko maastavetoa edes tehdä...joo kuulostaa hullulta, mutta maastavedossa on kuitenkin aika vähän tekniikasta loppujen lopuks kiinni (joo, tästäkin joku voi alkaa mun kanssa kinaan jos haluaa :D), tärkeintä on vahvistaa niitä tärkeitä lihaksia eli alaselkää, takareisiä, vatsalihaksia ynnä muita...maastaveto on rankkaa koko kropalle, muita liikkeitä esim. hyvää huomenta, erilaisia selänojennuksia etc voi tehdä paljon enemmän ja useammin. Kantsii miettiä.

Oma juttuni ei nyt liity tähän, mutta en uuttakaa ketjua ala tekeen.

Eli tässä mietin, että otan vedosta remmit pois. Aloin kuitenkin miettiä, että kun tekee remmeillä X painoilla niin ilman remmiä tuo paino on tietenkin pienempi, joten kasvaako selän voimat ilman remmiä tehtäessä vai voimistuuko vain puristusvoima??

Eli voiko käydä niin, että hetken päästä ilman remmiä saadaan tuo X paino, mutta max raudat eivät ole nousseet??
Ristiotteeseen ja mankkuun kun vaihdat niin ei pitäisi pudota painojen. Pienen totuttelujakson voi tietysti vaatia ennenkuin pääsee taas täysillä vetämään.

Itse vedän ilman remmejä jopa enemmän. Remmejä joutuu pyörittelemään kiinni alhaalla hankalassa asennossa, mutta ilman niitä voi ottaa paineet ylhäällä, napata tangon ja vetää sen samoilla paineilla ylös.

Ristiotteeseen ja mankkuun kun vaihdat niin ei pitäisi pudota painojen. Pienen totuttelujakson voi tietysti vaatia ennenkuin pääsee taas täysillä vetämään.

Itse vedän ilman remmejä jopa enemmän. Remmejä joutuu pyörittelemään kiinni alhaalla hankalassa asennossa, mutta ilman niitä voi ottaa paineet ylhäällä, napata tangon ja vetää sen samoilla paineilla ylös.

En nyt ymmärtänyt tuota paine juttua, mutta palaan tuohon kysymykseeni. Eli remmeillä Xkg tehdään sama toistomäärä kuin ilman remmiä Ykg.

Eli tehdään ilman remmejä niin kauan kunnes painot on remmeillä saatu Xkg, joten onko kehitetty vain puristusvoimaa vai onko saatu myös lisää voimaa selkään?

Kun miettii tuota niin voiko käydä niin, että kädet jaksavat pitää enemmän kuin selkä jaksaa nostaa?

Yritin siis sanoa, että vaikka olisitkin vetänyt tähän asti remmeillä niin ristiotteella ei pitäisi olla ongelmia puristusvoiman kanssa. Kädet todennäköisesti jaksavat pitää enemmän kuin muuten jaksat nostaa.

Jos nyt kuitenkin käy niin, että sarjapainot tippuvat remmeistä luopuessa niin ei se treeni pienemmillä painoilla hukkaan mene. Ei voimaa treenata tekemällä aina suurimmilla mahdollisilla painoilla.

Ite en oo remmeillä edes ikinä kokeillu, niin ei tuu totuttua sellasiin. Mave tulos lähti itellä nousuun kun otin kapean vedon mukaan. Eli ensin tein sumolla ja nyt teen vuoroviikoin. Tulee tehtyä kutakuinkin näin : 3 vko 3x6, kevyt, 3 vko 3x4, kevyt ja 3x2 ja kevyt ja sit taas alusta. Mave oli maaliskuussa 200 kg kun tota alotin tekee ja nyt 260.

Tottumis- ja yksilöllisiä juttuja, IMO. Itse vedin ennen aina ristiotteella ja ilman remmejä. Aiheutti meikäläiselle alaselän kipuilua, vaikka kuinka vuorottelin oikean ja vasemman käden otteita keskenään. Toisin sanoen ristiote aiheutti meikäläiselle rangan kiertymistä, joka puolestaan aiheutti alaselän kipuja aina ja poikkeuksetta MAVE-treenien jälkeen. Siksi nykyään remmit käytössä kaikissa yli 120kg raudoissa, vaikka ehkä käsissä nykyään jo pysyisikin.

En nyt ymmärtänyt tuota paine juttua, mutta palaan tuohon kysymykseeni. Eli remmeillä Xkg tehdään sama toistomäärä kuin ilman remmiä Ykg.

Eli tehdään ilman remmejä niin kauan kunnes painot on remmeillä saatu Xkg, joten onko kehitetty vain puristusvoimaa vai onko saatu myös lisää voimaa selkään?

Kun miettii tuota niin voiko käydä niin, että kädet jaksavat pitää enemmän kuin selkä jaksaa nostaa?

Mun veikkaus on, että siinä vaiheessa kun saat ilman remmejä vedettyä maasta entisen remmien kanssa tehdyn ennätyksesi (X kg), saisit remmien kanssa tehtyä 1 Rep maxin X kg + 10%X kg:llä. Ja ei, arvioini ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen tahi yleisesti pätevään matemaattiseen laskukaavaan, kunhan mutuilen. Toki tämäkin on kaikki yksilöllistä.

Itsellä vaan ainakin menee remmien kanssa niin, että kun otteen pitämiseen ei tarvitse keskittyä sen enempää jää enemmän keskittymistä ja poweria itse maastavetosuoritukseen. Mutta kuten jo olen moneen kertaan todennut, nämä on yksilöllisiä juttuja ja mulla nyt on aina ollutkin ihan helvetin paska grippi.:itku:

Jos Kako sai tulokset nousuun ottamalla kapean maven mukaan sumon rinnalle, niin saako normaalisti kapealla vetävä samanlaista etua jos vetää sumolla vuoroviikoin? Itse olen saanut kivan pikku nousuhdanteen, kun otin mukaan vedon korokkeelta. Veto lähtee lähes varpaista ja tuntuu tosi hyvin varsinkin jaloissa.

Ellei tää ollu sarkasmia, niin haluatko perustella minkä takia sitä tarvii tehdä?
No riippuu tietysti siitä mitä treenillä tavoittelee. Mutta maastaveto on alakropan raskain liike, joten melkein missä tahansa voiman lisäämiseen tarkoitetussa ohjelmassa se on syytä pitää mukana.

Back
Ylös Bottom