Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon tehny nyt Mavea säännöllisesti treenaamisen aloittamisesta lähtien. Ongelmana on, että tuo alaselkä alkaa pyöristyä ainakin viimeisellä sarjalla. Se ei pyöristy kovin paljoa, mutta kuitenkin jonkun verran. Itse en huomaa sitä oikeastaan lainkaan, mutta kaveri huomauttaa aina, jos sattuu olemaan samaan aikaan salilla. Miten tuon saisi vältettyä. Muuten nykyiset sarjapainot tuntuvat kevyeltä(saisin tehtyä vielä ainakin kolme toistoa), mutta silti tuo alaselkä pyöristyy. Onko jostakin venytyksestä apua?

Vatsat ja lähinnä syvien vatsalihasten treenaus voisi auttaa tuohon. Ja myöskin voit vähentää viimeseen sarjaan vähän painoja.

Sanokaapa minkälaista vyötä suosittelette salille? Maveen ja kyykkyyn lähinnä? Oon miettiny gaspin ja schiekin, mutta taitaa tällä hetkellä gasp viedä voiton hintansa puolesta. Ja onha se kuitenki gasp! :rock:

Oon tehny nyt Mavea säännöllisesti treenaamisen aloittamisesta lähtien. Ongelmana on, että tuo alaselkä alkaa pyöristyä ainakin viimeisellä sarjalla. Se ei pyöristy kovin paljoa, mutta kuitenkin jonkun verran. Itse en huomaa sitä oikeastaan lainkaan, mutta kaveri huomauttaa aina, jos sattuu olemaan samaan aikaan salilla. Miten tuon saisi vältettyä. Muuten nykyiset sarjapainot tuntuvat kevyeltä(saisin tehtyä vielä ainakin kolme toistoa), mutta silti tuo alaselkä pyöristyy. Onko jostakin venytyksestä apua?

Ei se notkeudesta ole kiinni, jos muissa sarjoissa pysyy. Vikoilla sarjoilla alkaa olemaan jo melko väsynyt, niin tekniikkaan on vaikeampi keskittyä. Jos selkä pyöristyy, jätä tekemättä. Välilevyjen kanssa ei kannata pelleillä. Alaselkään kunnolla ruutia ja maven tekniikan harjoittelua.

Kannattaako mavessa kuollettaa ne painot aina eli siis se laskuvaihe kokonaan pois? Vastaukset alottelijan kannalta ja sillai että alaselkä ei sais ni paljo rasitusta tai pyöristys. Oon käsittäny että pyöristyy helpommin siinä laskuvaiheessa.

Miten tämä kuollettaminen sitten muuten vaikuttaa? Vähentyykö takareisiltä rasitusta jos laskuvaiheen jättää pois?

Oli miten oli, aion ainaki kokeilla sitä kuollettamista.

ps. vimppa mahollisuus mavelle, jos ei auta ni raakasti vaa pois treeniohjelmasta.

Sanokaapa minkälaista vyötä suosittelette salille? Maveen ja kyykkyyn lähinnä? Oon miettiny gaspin ja schiekin, mutta taitaa tällä hetkellä gasp viedä voiton hintansa puolesta. Ja onha se kuitenki gasp! :rock:

Voimanostovyö, jos jonkun vyön välttämättä haluaa. Eli siis sellainen tasapaksu 10cm leveä vyö, eikä mitään edestäkapeitafitnesswannabebodarivöitä;). Ei se vyö oo mitenkään pakollinen kampe kuitenkaan.

Mitä luulette, kuluvatko levypainojen kumipinnoitteet rikki jos punttaa kohtuukarkealla soralla? Mietin vain että ostanko kumipäällysteiset painot vai päällystämättömät - kumilla varustetut olisivat halvempia, kahvallisia ja nopeammin saatavilla.

Käytätkö itse vyötä mavessa ja kyykyssä?

Ainoastaan kovissa ja lyhyissä sarjoissa ja ykköskokeiluissa, eli pyrin normaalitreenin tekemään ilman vyötä. Käytännössä jos on mahdollisuus että sarja tai nosto ei tule loppuun saakka eli mennään failureen tai sen lähelle niin käytän vyötä, muuten en. Tämä tarkoittaa normaalisti keskimäärin yhtä viikkoa kuukaudesta.

Mitä luulette, kuluvatko levypainojen kumipinnoitteet rikki jos punttaa kohtuukarkealla soralla? Mietin vain että ostanko kumipäällysteiset painot vai päällystämättömät - kumilla varustetut olisivat halvempia, kahvallisia ja nopeammin saatavilla.

Asialla on niinq kiire :S

Asialla on niinq kiire :S

Ajan kanssa kyllä. Etenkin jos teet tyyliin tempauksia yms joissa saatat heittää tangon maahan suorituksen jälkeen. Toisaalta kumitetuista painoista kuluu kumit pois vaikka niillä treenais sileällä lattialla. Tarkkoja tai edes suuntaa antavia kulumisaikoja en osaa sanoa.

Ajan kanssa kyllä. Etenkin jos teet tyyliin tempauksia yms joissa saatat heittää tangon maahan suorituksen jälkeen. Toisaalta kumitetuista painoista kuluu kumit pois vaikka niillä treenais sileällä lattialla. Tarkkoja tai edes suuntaa antavia kulumisaikoja en osaa sanoa.

Ok. Lieneekö kuitenkaan kovin vaarallista jos kumit kuluvat vittuun, eivät kai ne puntit siitä sen huonommiksi mene jos ei kumeille sinänsä ole tarvetta?

Ok. Lieneekö kuitenkaan kovin vaarallista jos kumit kuluvat vittuun, eivät kai ne puntit siitä sen huonommiksi mene jos ei kumeille sinänsä ole tarvetta?

Ei oo mitään vaaraa.
Tietty paino vähenee mut tuskin on niin paljon tota kumia noissa punteissa että tulis jotain merkittäviä painoeroja punttien välillä.

Itellä kumitetut MB Barbellin kiekot pyöriny betonilattialla nelisen vuotta,
eikä niissä ihmeellisiä kulumia ole.
Tosin en kyllä niitä hiero enkä heittelekään juurikaan.
Jos ei siihen pintaan jotain viiltoa tule josta pääsee lähteen repeämään niin ei se auton rengasta hitaammin kulu.

Edit: Itellä on painojen alla lattialla Pakettiauton lattiakumimatot,
Halpa ja kestävä suoja.

No etkö itse treenaa salilla? Luulis nyt sun osaavan neuvoo jos itsekkin treenaat. Ei naisen treeniohjelman tarvitse olla erilainen kuin miehellä, samat asiat toimii.

Kyllä osaankin neuvoa, mutta ajattelin että täältä vois saada jotain vinkkejä, mitä itse en huomaa sanoa. :puntti:

Minulla leuanvedot ei oikein mene vielä niin hyvin, että niistä olisi hyötyä massatreeninä.
Eli maximissaan jaksan n.7 toistoa, jonka jälkeen 5 ja 5.

Olen sen sijaan treenannut ylätaljalla leveällä otteella, jotta joku päivä onnistuisin hyvin ja puhtaasti 3 x 10-12

Onko näin hyvä menetellä?

Minulla leuanvedot ei oikein mene vielä niin hyvin, että niistä olisi hyötyä massatreeninä.
Eli maximissaan jaksan n.7 toistoa, jonka jälkeen 5 ja 5.

Olen sen sijaan treenannut ylätaljalla leveällä otteella, jotta joku päivä onnistuisin hyvin ja puhtaasti 3 x 10-12

Onko näin hyvä menetellä?

Ihan hyvä, mutta kannattaa muistaa silti tehdä niitä leukoja - leukoja vetämällä leuat paranee.

Mitenkäs kannattaa noita hauiksia tangolla tehdä?
Tuntuu, että paremmin saa tehtyä 3x15 suhkot pienillä painoilla, kun taas 3x8 isommilla painoilla, mutta niissä tuntuu, että tekniikka häviää kokonaan ja teko on sellaista repimistä..

Kumpaa siis olisi kannattavampi, että saa sen patin vielä kasvamaan..

Mitenkäs kannattaa noita hauiksia tangolla tehdä?
Tuntuu, että paremmin saa tehtyä 3x15 suhkot pienillä painoilla, kun taas 3x8 isommilla painoilla, mutta niissä tuntuu, että tekniikka häviää kokonaan ja teko on sellaista repimistä..

Kumpaa siis olisi kannattavampi, että saa sen patin vielä kasvamaan..
No laitat sellaset painot, että saat 3x8 sujuvasti? Huh huh olipa vaikeeta.

Back
Ylös Bottom