Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

MA KE PE: sali
TI TO LA: juoksulenkki
Onko okei jos tekee joka päivälle lisäksi punnerruksia/vatsoja? Itelle on kehittynyt sellainen tapa että aamulla ensimmäisenä kun herään niin venyttelen ja vedän 20 punnerrusta+20 vatsaa.. Treenaan tottakai salillakin vatsoja, käsiä yms. mutta tuo nyt vaan on kehittynyt tapa.. Joku sanoi että se estää lihaksia kasvamasta jos teen myös välipäivinä pientä lihas treeniä mutta onhan mulla sunnuntai pyhitetty kokonaan levolle. Miten on?

Ei kai siitä mitään haittaa ole. Monet tekevät salin päälle raskasta työtä eikä tuo 20 vatsaa ja 20 punnerrusta vastaa sitä, niin eiköhän se mene ja toimi hyvänä herätyksenä.

Millasilla makroilla nyt sitten kannattaisi vetää "normaali" vhh-dieetti. Itse olen tähän asti vetänyt niin, että protskua noin 250g, hiilari n.70-80g ja loput rasvaa. Kalorit keskimäärin 2000kcal per päivä. Nyt olen lueskellut eri keskusteluja ja monet sanovat, että tuo hiilari määrä on juuri huonoin, että kroppa ei tiedä, mitä sen tulisi kayttää polttoaineena. Onko tosiaan näin? Mikäli tosta taas hiilaria lisää, niin rasvat jää aika minimiin.

Saman kysymyksen olen sittänyt "Ekaa kertaa dieetillä" - osiossa, mutta ajattelin, että saan nopeammin vastauksen, kun esitän sen myös täällä. :)

Ajattelin nyt ottaa kysymyksen uudelleen esille, josko saisin tällä kertaa vastauksen :) Ja tämä kysymys koskee lähinnä kalorisyklitystä. Pidemmän dieetin ajattelin sitten vetää ketolla. Eli, kun mennään esim.6vko plussalla ja 3vko miinuksilla, niin millasilla maroilla olis järkevintä vetää tuo miinusjakso?

Mutta eikös jos nelijakosella tekee vaikka on/off systeemillä nii siinähä on melkee viikko enne ku saa taas samaa lihasryhmää treenata kunnolla. Vai riittääkö se epäsuora rasitus?
Tarkoitatko, että 1 on - 1 off -systeemiä? 4-jakoisella voi olla melko työlästä saada kaksi suoraa treeniä lihakselle viikossa, toisin kuin harvajakoisessa ohjelmassa.

Jos lihas A treenataan kerran viikossa, kannattaa ohjelma tehdä niin, että saadaan lihas A:lle toinen treeni epäsuorana. En lähde sanomaan, riittääkö yksi suora treeni viikossa - joillekin riittää, joillekin ei. 4-jakonen voi olla hyvä, jos se on suuniteltu järkevästi. Massankasvatuksessa tiheämpi treenifrekvenssi on parempi kuin harvempi, IMO.

Olin tossa pari päivää sitten puntilla ja penkkisarjan aikana meni vähän hengitystekniikka sekasin ja päädyin puskeen roinaa ylös sillei, että oli happi jo aivan loppunu. Kaveri oli varmistamassa ja sano että oli päälakikin muuttunu ihan siniseks. Sen jälkeen on sitten ollu sellasta vähän omituista päänsärkyä, lievää kylläkin. Sit on kokoajan sellanen vähän huimaava olo. Kipu kasvaa ainaku joutuu tekeen isoil painoil sarjaa. Onko kellään kokemusta samanlaisesta tai mitään käsitystä mistä vois johtua?

Mitäs mieltä täällä et kumpi olis parempi ihan perus massan lisäykseen G6 ma ke ja pe vai perus joku kolmejakonen että vaikka ma rinta olkapäät ojentajat ke jalat ja pe selkä hauis vatsa ni kumpaa suosittelette?

Ite tykkään kolmijakosesta joten sitä suosittelen, mutta varmasti G6:kin on hyvä. Ite alotin toissapäivänä ensimäistä kertaa yksjakosella.

Mitäs mieltä täällä et kumpi olis parempi ihan perus massan lisäykseen G6 ma ke ja pe vai perus joku kolmejakonen että vaikka ma rinta olkapäät ojentajat ke jalat ja pe selkä hauis vatsa ni kumpaa suosittelette?
Kokeile itse. Ei kukaan pysty sanomaan mikä toimii sulla parhaiten. Noissa kahdessa ohjelmassa on omat hyvät puolensa, mutta paha niitä on lähteä vertailemaan. Molemmat voi myös olla ihan yhtä hyviä, koska vaihtelu virkistää.

Hauisliike jolla saa myös selkään rasitusta?
Leuat tai ylätalja todella kapealla vastaotteella keskittyen käsien koukistamiseen.
Onko haittaa jos mavessa alaslasku vaiheessa selkä pyöristyy? Nosto vaiheessa pystyn pitämään kyllä kaarella.
On haittaa. Yritä olla päästämättä selkää pyöristymään missään vaiheessa liikettä niin säästyt todennäköisesti paremmin loukkaantumisilta.

Mikähän tähän auttaisi, kun olen lenkkeillyt n. 3 krt/Vk ja nyt on tullut selkävaivoja (Alaselkä) - Eli en pysty suoristamaan selkää normaalisti ja jos näin teen niin sattuu tuonne alaselkään ihan lonkkaluiden viereen. Välillä on silleen että toinen puoli on terve ja toinen puoli on kipeä, paranisikohan tämä vain levolla? :(

Teen yksijakoista ohjelmaa, jossa ei suoria olkapääliikkeitä ole yhtään. Penkkiä kuitenkin on kolme sarjaa ja dippiä myös, riittääköhän tämä etuolille?

Kiitos.

Teen yksijakoista ohjelmaa, jossa ei suoria olkapääliikkeitä ole yhtään. Penkkiä kuitenkin on kolme sarjaa ja dippiä myös, riittääköhän tämä etuolille?

Kiitos.
Riittää etuolille hyvin. Sivuolkapäille tosin olisi hyvä olla joku suora liike, itse en niitä jättäisi pois ohjelmasta.

Ensimmäistä kertaa olen poistumassa 1- ja 2-jakoisten maailmasta. 3-jakoinen nyt suunnitteilla.
Teen isoille lihaksille 9-12 sarjaa, ja pienille ~6.
Missä vaiheessa failureen? Jos rinnalle esim.
3xPenkki
3xVinopenkki kp
3xflyes failureen

Ja taas vaikka ojentaja:
3xKapea penkki
3xRanskalainen failureen

tai miten te suosittelette?

Onko siitä haittaa että treenin loppuun tekee pari kevyttä, pitkää pumppisarjaa hauiskääntöä ja ranskalaisia punnerruksia? Nämä siis vain niinä päivinä ku käsiä treenaan. Pari sarjaa siis kumpaakin, noin 15 toistoa per sarja ja painot noin puolet siitä millä teen normaalisti kaseja. Vähän tyhmä kysymys mutta olkoon.. Nuo siis viimeistelee sen että tulee kunnollinen tuntuma ja pumppi, eihän ne takaa kehitystä mutta silti, tunteepahan tehneensä jotain.. Ja ikään kuin jäähdyttelynä myös.

Tuli tuossa äsken kokeiltua ensimmäistä kertaa voimapyörää ja on kyllä kova liike. Sain tehtyä 10 toistoa (1 sarja) ja vaikealta tuntu. Polvillaan. Toista sarjaa en sitten saanut tehtyäkään, mutta ehkä siihen vaikutti että aiemmin oli tehtynä kolme sarjaa kyykkyä ja kaks mavea.

Ihmettelin kuitenkin liikettä tehtäessä että miksi rasitusta tuntuu enemmän ojentajissa:wtf: kuin vatsoissa. Koitin tehdä liikkeen samanlailla ku videoissa, mutta näköjää jotain meni pielee. Oisko tähä mitää neuvoja.

Elokuusta lähtien alan treenaamaan suunnitellusti kuntoa ennen tammikuussa alkavaa inttiä. Välietappeina on pari juoksukilpailua, joihin osallistun. Vaihdoin tällä viikolla 3-jakoiseen ohjelmaan, jossa kaikki lihakset saavat yhden suoran harjoituspäivän ja toisen epäsuoran harjoituspäivän viikkoon. Selälle tulee periaatteessa kaksi raskasta päivää, jaloille yksi. Aikaa pitäisi olla hyvin palautumiseen, kun kolemesti viikossa salille ja juoksemiset erikseen. Vaikka olen plussakaloreilla, vaikuttaako aerobinen treeni lihasten kasvuun/palautumiseen.

Vaikka olen plussakaloreilla, vaikuttaako aerobinen treeni lihasten kasvuun/palautumiseen?

Jos aerobinen kulutukseen laskettuna olet edelleen plussalla, niin ei se hirveästi vaikuta. Mutta älä silti tee niin että vetäisit kovan aerobisen jokaisena välipäivänä salilta, koska silloin keho ei saa tarpeeksi lepoa. Eli puhtaita lepo päiviä myös pitää olla.

Oma kysymys:

Kuinka hirveätä olisi treenata samassa treenissa ensiksi 3x3 sarjat kapeaa penaa voimapainoitteisesti, ja sen jälkeen 4x6 dippiä ihan normi hypertrofia treeniä (toistot lähelle loppua asti)?

Back
Ylös Bottom