Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kiinnostaisi tietää paljon on energian kulutus välipäivinä? Esim. itselläni oli eilen 70min. kohtuu intensiivistä treeniä. Normaali kulutukseni on n. 2100 kaloria per päivä ..siis ilman treeniä.

Oon ostanu creatine complete extremeä 2 purkkia, 500g jokainen (Itse asiassa fitnesstukku mokasi ja laittoi yhden liikaa :hyvä:) ja nyt on siis 1,5kg creaa varastossa. Aattelin vaan, että jos annos (30g) pitäisi ottaa ohjeen mukaisesti joka aamu ja ennen treeniä, yksi pakkaus kuluisi kahdeksassa päivässä, kun kuuri olisi 4 - 8 viikkoa ja sitten 3 vk tauko Eli kolme purkkiani eivät riittäisi edes YHTEEN kuuriin! :wtf:

"Sisältää annokselta (29,5 g)
Kcal 60
Hiilihydraatteja 15 g
Kreatiinimalaatti 2000 mg
Tauriini 2000 mg
Beta alaniini 1000 mg
B6-vitamiini 5 mg
Arginiini-AKG 2000 mg
Sitrulliinimalaatti 2000 mg
L-Leusiini 1500 mg
L-Valiini 750 mg
L-Isoleusiini 750 mg
L-Tyrosiini 250 mg
Kofeiini 200 mg"

Joissain muissa valmisteissa on ollut että 5-6g olis annos, että onkohan tää extreme joillekin hardcore kehonrakentajille kun noin paljon pitäis tota itteensä mättää?

Ite oon aloitteleva just 16 v täyttäny laiha teinipoika; Käyn kolmesti puntilla viikossa vetelemässä kevyitä painoja (Teen tätä painojen nostoa tyhjästä tangosta ohjelmaa ja pikkuhiljaa lisäten) sekä parkouraan melko aktiivisesti, että mikä olis sopiva annos kreaa ja monesti päivässä? Parempaa/halvempaa kreaa saa suositella ja vinkkejä käytöstä saa myös antaa, mutta kaipaan silti neuvoja myös juuri TÄMÄN valmisteen annostelusta, kiitos! :rock:

Oon ostanu creatine complete extremeä 2 purkkia..
Siis tuossahan on kaikkea muuta kuin kreatiinia? Kreatiinimalaattia löytyy 2g/annos. Osta kreatiinimonohydraattia tms.

Yhdessä kreatiinivalmisteessa (100% Kreaa) lukee, että pitää välttää kofeiinipitoisten juomien käyttöä kreatiinin aikana. Mistä tämä johtuu/voiko silti käyttää? Tänhetkisessä koktailissa on yhteensä 400mg kofeiinia/päivä.

Kiinnostaisi tietää paljon on energian kulutus välipäivinä? Esim. itselläni oli eilen 70min. kohtuu intensiivistä treeniä. Normaali kulutukseni on n. 2100 kaloria per päivä ..siis ilman treeniä.
No jos sä et välipäivinä mitään tee niin eikö se ole sitten se noin 2100 niin kuin jo itse mainitsit? :confused:

Edelleenkin www.kalorilaskuri.fi on hyvä apuväline. Sillä voit laskea suuntaa antavan kulutuksen. Sykemittarin avulla saa sitten jo vähän tarkempia tuloksia.

Oon vaan lukenut, että välipäivinä palautumisen vuoksi kuluisi enemmän kaloreita - onko tosi?
Kyllä se kulutus taitaa olla kovimmillaan ihan silloin treenipäivinä. Punttitreeneissä tietty on yleensä aika hyvä jälkipoltto, mutta ei se seuraavaan päivään asti kestä. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Yhdessä kreatiinivalmisteessa (100% Kreaa) lukee, että pitää välttää kofeiinipitoisten juomien käyttöä kreatiinin aikana. Mistä tämä johtuu/voiko silti käyttää? Tänhetkisessä koktailissa on yhteensä 400mg kofeiinia/päivä.
Kreatiini kerää nestettä kroppaan, kofeiini poistaa sitä. Kohtuullisella kahvin juonnilla/kofeiinin käytöllä tuskin on on haittaa.

Kreatiini kerää nestettä kroppaan, kofeiini poistaa sitä. Kohtuullisella kahvin juonnilla/kofeiinin käytöllä tuskin on on haittaa.

Niin poistaa moni muukin asia nestettä. Mutta ei silti blokkaa kreatiinin vaikutusta. Ja kofeiinin nesteenpoistovaikutus on itseasiassa melko pieni. Kofeiinin on kyllä näytetty blokkaavaan kreatiinin suorituskykyä parantavat vaikutukset. Tämän takia kannattaa pitää parin tunnin tauko, koska siinä ajassa ehtii kofeiini kadota kropasta.

Kyllä se kulutus taitaa olla kovimmillaan ihan silloin treenipäivinä. Punttitreeneissä tietty on yleensä aika hyvä jälkipoltto, mutta ei se seuraavaan päivään asti kestä. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt, korjatkaa toki jos olen väärässä.
Kulutus on muutaman sata kaloria normaalia kovempi vielä treenin jälkeisenä päivänä.
toivoo Bodaus ja Body lehti.

Tämän takia kannattaa pitää parin tunnin tauko, koska siinä ajassa ehtii kofeiini kadota kropasta.
Kofeiinin puoliintumisaika kehossa on aineenvaihdunnasta riippuen 5-11 tuntia.
Anyway itse vedän kreaa ja juon kahvia/energiajuomia päivittäin ja hyvin krea potkii siitä huolimatta. Katsoo vaan ettei ihan samaan aikaan ota kofua ja kreaa niin homma toimii ainakin näin käytännön tasolla hyvin. Ei tehdä kaikesta niin vitun vaikeeta jooko?

Kofeiinin puoliintumisaika kehossa on aineenvaihdunnasta riippuen 5-11 tuntia.
Anyway itse vedän kreaa ja juon kahvia/energiajuomia päivittäin ja hyvin krea potkii siitä huolimatta. Katsoo vaan ettei ihan samaan aikaan ota kofua ja kreaa niin homma toimii ainakin näin käytännön tasolla hyvin. Ei tehdä kaikesta niin vitun vaikeeta jooko?

Tuosta löytyy paljonkin tutkimuksia, josta huomattiin, että kofeiini pilasi kreatiinin suorituskykyä parantavat vaikutukset. Anssi Manninen laittoi aika tyhjentävän jutun tästä Pakkikselle aikoinaan - http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=5523&highlight=caffeine

Kofeiinijutun taisin lukea jostain Lyle Mcdonaldin teksteistä..

Kulutus on muutaman sata kaloria normaalia kovempi vielä treenin jälkeisenä päivänä.
toivoo Bodaus ja Body lehti.

Jos asia on näin ja yleensäkin, niin tuli mieleen, että kuinka hyvin tuo kiloklubi sopii massaa metsästäville apuvälineeksi energiansaannin mittariksi? Käsittääkseni siellä laskuriin kullekin päivälle kirjattavien liikuntojen kulunut energia hajautuu viikon jokaiselle päivälle. TÄmä siitä syystä, että sivuston käyttäjät oppisivat syömään oikein ja ilman, että liikkuisi ihan himona päivän aikana että saisi kulutettujen kaloreiden myötä syödä enemmän. Eli jos kulutan vaikka maanantain maratoonilla 700kcal niin järjestelmä jakaa vajeen niin, että joka päivälle energiasuositus on 100kcal suurempi, maanantaina "saisit" syödä vain 100kalsua enemmän menemättä plussille ohjelmassa.

Vai kuinka teette? Arvioitte kuinka monesti viikon aikana ja kuinka kauan riehutte salilla ja kirjaatte ne jo maanantaina koko viikkoa kattamaan?

Jos asia on näin ja yleensäkin, niin tuli mieleen, että kuinka hyvin tuo kiloklubi sopii massaa metsästäville apuvälineeksi energiansaannin mittariksi? Käsittääkseni siellä laskuriin kullekin päivälle kirjattavien liikuntojen kulunut energia hajautuu viikon jokaiselle päivälle. TÄmä siitä syystä, että sivuston käyttäjät oppisivat syömään oikein ja ilman, että liikkuisi ihan himona päivän aikana että saisi kulutettujen kaloreiden myötä syödä enemmän. Eli jos kulutan vaikka maanantain maratoonilla 700kcal niin järjestelmä jakaa vajeen niin, että joka päivälle energiasuositus on 100kcal suurempi, maanantaina "saisit" syödä vain 100kalsua enemmän menemättä plussille ohjelmassa.

Vai kuinka teette? Arvioitte kuinka monesti viikon aikana ja kuinka kauan riehutte salilla ja kirjaatte ne jo maanantaina koko viikkoa kattamaan?

Mulla on ihan sama kysymys ja oon miettiny tätä jo pitkään...Hyvä että sä osasit muotoilla kysymyksen oikein. Eli vastausta odotellen :)

Back
Ylös Bottom