Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Treenaan 2-jakosella, olis ollu tänään rinta, olkapäät, etureidet ja ojentajat. Mut en päässy salille. Keskiviikkona on selkä, takareidet ja hauis. Perjantaina siis rinta jne uudestaan. Mitä jos meen huomenna tekemään tämänpäiväisen treenin?
Ei kait siitä haittaakaan ole, ei ainakaan ikinä itselleni ole ollut haittaa, vaikka olisikin tämän päiväinen reeni jäänyt välistä, niin seuraavana päivänä paikataan, kunhan muistat että korkeintaan reenaat 2 päivänä putkeen, ei kolmatta.

Milläs tyylillä täällä porukka reenaa vatsoja? Istumaannousuilla? Ylätaljassa? Vai mitenkä? Ite tällä hetkellä tehny istumaannousuja, mut ei noi tunnu oikein tehoovan. Vituttaa ku pitää keskittyy nii saatanasti siihen painon pitämiseen niskan takana. Ylätaljassa taas vituttaa, kun ei oo sitä oikeeta remmii(mikä lie) millä se liike pitäs tehä.

Milläs tyylillä täällä porukka reenaa vatsoja? Istumaannousuilla? Ylätaljassa? Vai mitenkä? Ite tällä hetkellä tehny istumaannousuja, mut ei noi tunnu oikein tehoovan. Vituttaa ku pitää keskittyy nii saatanasti siihen painon pitämiseen niskan takana. Ylätaljassa taas vituttaa, kun ei oo sitä oikeeta remmii(mikä lie) millä se liike pitäs tehä.

Tee rutistuksia.

Kuinka kaukana kapees penkis kädet pitäis olla toisistaa? :puntti:
Itse teen etusormien ollessa ekojen karhennuksien kohdalla.

Kovat jätkät tekee dragon flagia ja voimapyörää. Noilla ainakin vaihtelua niihin ainaisiin +20 toiston happosarjoihin.

EDIT: Istumaannousut oikein tehtynä hakkaavat taljarutistukset 100-0.

Jostain olen kuullut, että keskivertotreenaajalla alaselkä tuppaa olemaan suhteellisesti huomattavasti vahvempi kuin suorat vatsat, mistä seurauksena lantio kippaa alhaalta taaksepäin (eli perse nousee pystyyn). Tämä asento taas johtaa huonompaan liikkuvuuteen ja entistä suurempaan jäykkyyteen lantion seudulla.

Heitän siis kysymyksen, että onko mielestänne mitään järkeä jättää alaselkätreeniä selkeästi vähemmälle (=pois) joksikin aikaa? Itse olen tällainen suht perusnostelija, 22/182/84, penkki n. 115, kyykky 5*100, selkiä tulee tehtyä yleensä 2*15 15kg paino niskan takana, mutta niitä tosiaan tulee aika harvakseltaan tehtyä.

Eli onko järkevää minimoida panostusta alaselkään, kun alaselkätreenin jälkeen tuntuu aina olo käsittämättömän jäykältä? Vai pitäisikö vaan pyrkiä venyttämään paremmin?

Mites mites,

Painoja tulee lastattua tankoon aina sen verran että jaksan juuri ja juuri pinnistellen tehdä sen 3x~10 toistoa. Silti kun vartin odottelee, tekee mieli aloittaa sama rumpa taas. Esim tissit saatan tehdä 3 otteeseen loppuun asti reenin aikana ennenkuin alkaa tuntumaan että nyn on sippi. Painoja ei voi lisätä kun ei tule toistoja enää:)

Onko vain turhaa rasittamista tehdä esim rinnat. 3x 3x10 reenin aikana samassa goddamn penkissä? Ei tunnu reenanneelta muuten

Kannattaako syödä kuitenkin samalla tavalla proteiinia, hiilareita tms ruokaa +300-500kcal, vaikka ei kuukauteen treenaa salilla?
Sali valitettavasti kiinni, joten en pysty muulla kuink kotona omistetulla penkillä + tanko niin pientä jumppausta..

Mites palautusjuoman laita?

Jostain olen kuullut, että keskivertotreenaajalla alaselkä tuppaa olemaan suhteellisesti huomattavasti vahvempi kuin suorat vatsat, mistä seurauksena lantio kippaa alhaalta taaksepäin (eli perse nousee pystyyn). Tämä asento taas johtaa huonompaan liikkuvuuteen ja entistä suurempaan jäykkyyteen lantion seudulla.

Heitän siis kysymyksen, että onko mielestänne mitään järkeä jättää alaselkätreeniä selkeästi vähemmälle (=pois) joksikin aikaa? Itse olen tällainen suht perusnostelija, 22/182/84, penkki n. 115, kyykky 5*100, selkiä tulee tehtyä yleensä 2*15 15kg paino niskan takana, mutta niitä tosiaan tulee aika harvakseltaan tehtyä.

Eli onko järkevää minimoida panostusta alaselkään, kun alaselkätreenin jälkeen tuntuu aina olo käsittämättömän jäykältä? Vai pitäisikö vaan pyrkiä venyttämään paremmin?

No mulla on alaselkä luultavasti vahvin (tai vähiten heikko) lihasryhmä koko kropassa ja vatsoja olen taas todella laiska tekemään. Lantion liikkuvuuden kanssa ei ole mitään ongelmia, kyykyt teen aina pohjasta ja lastenpainoilla teen säännöllisesti tempausvalaakin, mikä ei ainakaan ole rautakangille sopiva liike. Alaselkätreenin jälkeen paikat on tottakai jonkun aikaa arkoina, mutta kyllä ne siitä vetreytyvät kun vähän venyttelee.

Sanoisin, että tuon jäykistymisen pelossa alaselkätreeniä ei kannata lopettaa, jollei siihen mitään muuta syytä keksi. Venyttelyä vaan lisää.

Kuriositeettina vielä lainaus vanhasta Leonid Taranenkon haastattelusta:
B.C. Do you do any abdominal exercises?

Taranenko: No. I'm too lazy. However, I believe that the abdominals are strengthened when one exercises the back, just as the biceps are strengthened when one exercises the triceps.

Kertokaapa mikä on venyttelyn vaiktus reenaamisessa? Miten tärkeää olis venytellä kotona reenien jälkeen ja salilla toistojen välissä? Lieventää ainakin loukkaantumisriskiä, onko muuta?

Kertokaapa mikä on venyttelyn vaiktus reenaamisessa? Miten tärkeää olis venytellä kotona reenien jälkeen ja salilla toistojen välissä? Lieventää ainakin loukkaantumisriskiä, onko muuta?
Ei oo paikat niin jumissa reenien jälkeen, itellä oli aluks jalat ihan jumis, mutta kun vähän venytteli ja lämmitteli lihaksia niin eipä ollu ennää.

Oon nyt sunnuntaina lähössä viikon reissulle, niin mitä lisäravinteita suosittelette ottaan mukaan, et olis mahdollisimman helppoa? Treenaamaan en siellä pysty. Vai onko niist mittään hyötyy ilman reeniä? : O

kuinka saan jalkalihaksia

joo-o tiiän et oon nuori mut en mä mitää isoi jalkalihaksii haluukkaa mut ees pienet :P

ikä 12v
paino 39kg
pituus 150cm

kuhan vaa jotenki saisin ees pienet jalkalihakset eli mitää vinkkei ja viel et hidastuuks siin pituuskasvu?
ja mahdollisimman nopeesti.

joo ja sori tää on vähä turha thread

Reiden ojennuksii, reiden koukistuksii ja pohkeita vaan tekemään. Tuskin kyykkykään pituuskasvua hidastaa jos tekee oikealla tekniikalla ja maltillisilla painoilla.

No huh huh ei kyllä ton ikäsenä ja ton kokosena kannata ruveta jalkoha treenaamaan lihasten toivossa. Kyllä tuossa iässä kasvaa kun syö vaan riittävästi, imo.

Kaipaisin vinkkiä selkälihasten kasvattamiseen.
Selkälihasliikkeet? :hyvä:
Kootaan vaikka tähän::D

Leventäminen:
Leuanvetoja 4-15 toistomäärillä leveällä vastaotteella ja jos menee, niin toisessa treenissä vaikka myötäotteella (tai hammerotteella/eri variaatioilla). Ja tarvittaessa sitten lisäpainoja kehiin. Suoritustekniikka niin, että kaikki työ tehdään selällä eli pyrit puhtaisiin toistoihin melko hitaalla liikkeellä ja pidät paineet selässä koko ajan - älä päästä käsiä ihan täysin suoriksi alhaalla. Itsellä toimii parhaiten, kun katsoo ylöspäin ja rinta ulos/yläselkä pienelle kaarelle ja sillä tehdään se työ. Jos ei leukoja mene, eikä ole vastuskumeja, niin suosittelisin opettella vetämään niitä leukoja. Ylätaljaa käytetään kai yleisimmin kehonrakennuksessa vain lämmittelyyn ja pidempiin pumppisarjoihin?

Paksuntaminen:
Kulmasoutua käsipainoilla tai tangolla. Alataljasoutu kanssa hyvä tai ainakin itse tykkään sillä tehdä keskipitkiä sarjoja. (Lisäksi vaihtoehtona sitten mm. myös T-kulmasoutu jne.) Maastaveto ottaa myös hyvin selkään.

Back
Ylös Bottom