MMA - Aloittaminen ja treenit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blaine
  • Aloitettu Aloitettu
Selasin muutaman sivun vanhoja treadejä eikä silmään osunut vastaavaa ketjua joten luompa omani.

Päätin tässä juuri muutama päivä sitten aloittaa MMA treenamisen, kisailu mielessä. Sainpa kaverinkin houkuteltua mukaan, joten ei tarvitse yksin lähteä seikkailemaan. Hipko taitaa olla minulle kätevin treenipaikka sillä etäisyyttä on n.7 minuutin kävely matka :dance2:

Tarkoituksena on samaan aikaan aloittaa ainakin BJJ- ja MMA peruskurssit (20 tuntia molemmat) eli treenit olisi neljänä päivänä viikossa. Tähän lisäksi olisi vissiin hyvä valita vielä jokin iskulaji, thai boxing?

Kysymykseni liittyvät tässä vaiheessa vinkkeihin ja neuvoihin jos joku jo lajia harrastava niitä pystyy antamaan. Onko mitään semmosia "olisi kannattanut tietää tämä ennen kun aloitit" yms perus juttuja joita olen saattanu missata? Lisäksi jos joku jaksaa nähdä vaivaa, kelpaa minulle myös ravinto vinkit sekä sali ohjelmat jotka sopisivat/tukisivat kyseisiä treenejä.

PS.

Motivaationi on korkea, pienestä pitäen olen haaveillut kilpailevani kamppailulajeissa, mutten koskaan keksinyt sitä itselle sopivaa, monia tuli koitettua mutta ei vain löytynyt sitä oikeaa. Saattoi siinä myös olla pienoinen pelkokynnyskin ja ajankanssa se vain sitten jäi. Nyt ikää on pian 26v joten alkaa olemaan jo viimeisiä mahdollisuuksia aloittaa, jos sitä nyt edes muutaman vuoden kerkeisi ennen kun alkavat luut haurastua ja tukka harmaantua :P Olen myös viimeisen 3 vuotta kärsinyt terveyden tilasta joka sai lopettamaan lähes kaiken liikunnan tuoksi ajaksi jotain nyt on aika päästä taas kuntoon!

Kiitos jo valmiiksi tulevista vastauksista ja vinkeistä! ;)

PPS.

Ketjuun voivat muutkin aloittavat lisätä kysymyksiä, kaikki tieto minkä käsiini löydän imen kuin kuiva pesusieni :)

GB Gymillä tais ainakin olla niin että pitää olla alla bjj ja kick/thai boxing alkeiskurssit ennenkun vaparia pääsi reenaamaan. En oo tosta kyllä satavarma. Itse kävin siellä vain nujuamassa pyjama päällä... ;P

Vaparin peruskurssilla varmasti lukkopainitaan ja lyödään yms. En tiiä tarviitko edes alkuun erikseen thaikkutreenejä lisäksi. Noh tää nyt meni aika mutusteluks mut eiköhän nuo viisaammat korjaa. :D

Tsemiä treenihin.

Käy vaan ne peruskurssit ensin ennen kuin mitään thaikkua alat ottamaan siihen lisäksi. Jos pohjakuntosi on heikko, kuten olettaa voi, jos olet kolme vuotta ollut lähes liikkumatta, voi neljässäkin treenissä olla tarpeeksi viikkoon. Kannattaa aloittaa rauhallisesti ja lähteä sitten myöhemmin lisäämään sitä treenimäärää.

Joo, tarkoitus on aloittaa juurikin näin. Treenit alkavat 10.7 eli on tässä hieman aikaa lenkkeilyyn ja muihin venyttelyihin joilla nostaa kuntoa. Vaikka innostusta löytyy, niin sen verran kuitenkin osaa jo tässä iässä ajatella, ettei ihan överiksi lähde touhua vetämään :D

Onko kellään heittää tarkempaa faktaa siitä että kuin kauan keskimäärin pitää lajeja harrastaa jos haluaa yhtään mahdollisuutta menestyä Suomen-tason vapaaotteluissa? Kai se on kovin yksilöllistä, lähinnä ajattelin et käyt peruskurssin ni onko ne jo siellä bookkaamassa mua mittelöihin vai saako sitä itse rauhassa sitte haketua kun siltä tuntuu? :P

Itse kävin thaikun peruskurssin ja harrastin muutenkin lajia sen jälkeen vielä puoli vuotta ennen vapaaottelua, koska sisarukset (jokainen kamppailulajien parissa pyörinyt vuosia) kehoitti tehdä näin. Yllätyksenä kuitenkin tuli vaparikurssin ensimäisellä tunnilla MMA Vantaassa, ettei peruskurssilla käydä mitään perus lyönti- tai potkutekniikoita. Siellä mentiin periaatteella "se joka osaa, osaa ja se joka ei osaa, ei osaa".

Ja nyt tuohon sun kysymykseen, isosisko otteli SM-tasolla viiden vuoden potkunyrkkeilytreenin jälkeen, tosin ilman menestystä mutta kuitenkin :D Mitään tiettyä maagista aikaa on ihan mahdoton sanoa, koska kaikki riippuu susta ja sun innostuksesta lajia kohtaan.

Mulle ei kukaan BOOKKAILLUT otteluihin peruskurssin jälkeen, valmentajat HTBC :llä sanoi, että jos haluaa otella, sanoo valmentajille jne.

Tsemppiä treeneihin ;)

Muista, että niissä treeneissä mennään heikoimman mukaan eli ei itseä tarvi sentään polttaa loppuun ennenkuin oot edes kurssilla..

Kiitos vastauksesta :) Juu ei tässä puhuta kuin 3-4 kertaa viikossa vähän pidemmästä juoksulenkistä ja sitten ihan kotona tapahtuvasta venyttelystä (kiitos Halo ja Mike ;) ) sekä punnerrus/selkä/vatsa jumpasta :)

Pitänee aloittaa näin hieman kevyemmin perus lihaskunnosta ja aerobisesta liikunnasta, sitten kun saan treenit kohilleen, ni katsoa miten saisi sen salin siihen mukaan :)

Mulla on jotenkin luontaisesti vahvat niskalihakset, vaikka muuten olenkin luikku :D Mutta joo, treeniä vaan :)

Ainiin, semmoinen unohtui kokonaan että mulla on silmälasit, tietenkään ne päässä ei oikein voi mitellä :D Lähinnä mietityttää, että miten nuo piilarit sitte käytännössä, pysyykö ne silmissä kovassaki temmellyksessä vai onko sinne mentävä puolisokeena ilman mitään? :o

Ainiin, semmoinen unohtui kokonaan että mulla on silmälasit, tietenkään ne päässä ei oikein voi mitellä :D Lähinnä mietityttää, että miten nuo piilarit sitte käytännössä, pysyykö ne silmissä kovassaki temmellyksessä vai onko sinne mentävä puolisokeena ilman mitään? :o
Yhellä sparrikaverilla on piilarit ja kyllä ne suht hyvin pysyy,mutta jos sattuu isku osumaan tohon silmän alueelle ni ne välillä pomppaa pois.
Semmonen vielä,että mä tunnen muutaman sm-tason kaverin ja sellasen 2-3 vuotta ne on tainnu about reenailla eli jos kovaa ja järkevästi jumppaa ni ei pitäs kuitenkaan ikuisuuksia mennä et pääsee ihan tasokkaisiin kisoihin mittelöimään;)
ps.Savucha,gb gymillä ei tarvi käydä mitään muuta ku vaparin peruskurssin et pääsee vaparia reenaa.

Riippuu mitä nyt SM-tasolla tarkoitetaan. Vapaaottelun SM-kisoissahan käy vuoden-pari treenanneita paljonkin. Itse pidän ainoastaan ammattilaismatseja ottavia SM-tasoisina, vaikka ammattilaisille SM-kisoja ei tietystikään järjestetä. Muistaakseni SVOLissa ammattilaissäännöillä matsaamiseen vaaditaan nykyjärjestelmässä vähintään viisi voitettua C-matsia ja yleensä aloittelijat ottavat ensin D-matseja. Mutulla heittäisin että puhutaan jostain 4-5 vuoden treenirupeamasta yleensä.

Oho toihan vois olla hyväki nakki tähän väliin, kiitos vinkistä Samu :)

Mites toi ikäpuoli, elokuussa tulee 26 täyteen ja sanotaan jos 4 vuotta treenaa eli 30v alkas kisaa ni kai siinä muutaman vuoden kerkii kisaa ennen ku kattovat, että mitä tuo vanhus täällä huitelee? :P

Alkanut minuakin nuo kamppailulajit hieman kiinnostaa ja MMA: tahi muay thaita voisi jossain vaiheessa kokeilla. Turussa noita starttikursseja järjestettäneen kuitenkin vasta syyskauden alussa, vai? En ainakaan pikaisella silmäilyllä löytänyt seurojen sivuilta mainintaa ajankohdasta.

Mites toi ikäpuoli, elokuussa tulee 26 täyteen ja sanotaan jos 4 vuotta treenaa eli 30v alkas kisaa ni kai siinä muutaman vuoden kerkii kisaa ennen ku kattovat, että mitä tuo vanhus täällä huitelee? :P

Ei kai sillä iällä mitään väliä ole, luulis nulikoita hiukan ottavan pannuun jos "pappa" pyörittelisi :) Tai varjopuolena itseä sattuisi hiukan kismittämään jos nuorempi pyyhkis itsellä lattiaa ja lukottais 10 sekunissa...

Oho toihan vois olla hyväki nakki tähän väliin, kiitos vinkistä Samu :)

Missään nimessä ei tarvitse, eikä imo edes kannata odottaa 4 vuotta ennen kuin matsaamaan menet jos kiinnostusta siihen löytyy. Riippuu tietysti paljon siitä miten nopeasti pääset kohtalaiseen kuntoon ja sisäistät opetukset, mutta alle vuodenkin treenit riittävät varmasti hyvin jos aktiivisesti treenaat.

Tässä miettinyt, että kun tuota ikää rupeaa kasautumaan jo peräti 27-vuotta, niin kannattaisiko aloittaa treenaamaan MMA:ta vai olisiko jo kiikkustuolin paikka??? Kiinnostusta on ollut aina eri lajeja kohtaan ja kaiken näköistä tullut kokeiltua hojoilusta pokoiluun. Lihaskunnollisesti lähtökohdat olisivat varmasti hyvät, eikä tuossa aerobisessa kunnossakaan ole valittamista tällä hetkellä kun pyöräilen pitkiä lenkkejä melkein päivittäin...vaikka oma massani on hieman yli 100kiloa.

Joo, näin arvelinkin. Tässävaiheessa vain vielä kun ei ole edes treenit alkaneet, niin oon koittanu pitää jalat maanpinnal ja lähteä katsomaan miten homma rupeaa etenee, ennen kuin sen suurempia suunnitelmia alkaa rakentelee :)

Tässä just latailen Pride:n ja Wec:n tuotantoja ja on siellä kyllä hullun taitavaa porukkaa :worship: Kiva koittaa kuvitella itseä tonne kehään :D tuntuu vielä niin mahdottomalta..

Tässä miettinyt, että kun tuota ikää rupeaa kasautumaan jo peräti 27-vuotta, niin kannattaisiko aloittaa treenaamaan MMA:ta vai olisiko jo kiikkustuolin paikka??? Kiinnostusta on ollut aina eri lajeja kohtaan ja kaiken näköistä tullut kokeiltua hojoilusta pokoiluun. Lihaskunnollisesti lähtökohdat olisivat varmasti hyvät, eikä tuossa aerobisessa kunnossakaan ole valittamista tällä hetkellä kun pyöräilen pitkiä lenkkejä melkein päivittäin...vaikka oma massani on hieman yli 100kiloa.
Taisit just vastata omaan kysymyksees.Kannattaako alkaa harrastaa mma:ta jos on hyvä lihas-sekä aerobinen kunto?Tietysti kannattaa,ei tuo ikä tuu olee rasite jos kunnossa on.

Älkää nyt jätkät viittikö, meidän syksyn alkeiskurssilla oli 43v jätkä mukana, alussa niska vähä jumitteli mutta sen jälkeen ei ollu mitään sen kummempaa mun tietääkseni kun niska rupes kestämään.

Niin kauan kun kiinnostusta on, ni ei ainakaan lajin harrastaminen ole ongelma. Mä tiedän tosi monta 40v harrastajaa, vanhin jonka tunnen hyvin täyttää 50v tänä vuonna. Et salille siitä nyt vaan. :puntti:

ps.Savucha,gb gymillä ei tarvi käydä mitään muuta ku vaparin peruskurssin et pääsee vaparia reenaa.
Aha okei kelasin vaan että näin vois olla ku bjj alkeisissa kyseltiin onko kenelläkään pystytaustaa ja että sen jälkee vois vaparia lähtee treenaa. Ei pidä lähtee päättelemään taas itse. :D

Back
Ylös Bottom