Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mavee kehii. Niin ja ihan asiaakin. Alaselän ja syvien vatsalihasten merkitys on äärimmäisen tärkeä kaiken treenin kannalta. Huonot keskivartalon tukilihakset johtavat hyvin äkkiä kolossaalisiin selkäkipuihin, noidannuoliin ja huonoon ryhtiin. Lisäksi riski saada sukupuolitauti tai kolera kasvaa. Kaikenkaikkiaan kysymykseesi vastatakseni alaselän treenaaminen on hyvin tärkeää.
mave parempi liike alaselälle kuin selkäojennus ? :puntti:

Miten etukyykyn tekniikka menee? Kuuluuko tanko laittaa kaulan ja etuolkapäiden väliin, eli eikö se saa mennäyhtään etuolkapäälihaksien päälle? Itsellä tuo väli ainakin on aika pieni ja sattuu olkapään luihin ja kuristaa kaulalta! Vinkkejä?

Pidätkö nytten kämmeniä suunnilleen keskellä tankoo tai edessä ristissä? jos pidät niin ongelmaan voi auttaa kämmenten siirtäminen olkapään päälle, jolloin olkapäiden asento muuttu hieman eikä painon pitäisi tulla niin paljon luun päälle.

jos jaksat pitää tankoo kauenpana kaulasta niin ei siinä sitten pitäis mitään ongelmaa olla...

4kk treenitaustan jälkeen järkeä jatkaa g6:sen jälkeen tälläsellä? Vaikka paha se internetzien yli on sanooki (kopioitu toisesta threadista ohjelma)

1. päivä

jalat

kyykky 4 x 8-10
prässi 4 x 8-10
reisikoukistus 4 x 8-10
pohkeet 4 x 8-10

2. päivä

vetävät lihakset

mv 4 x 8-10
leuat 4 x max
ylätalja 4 x 8-10
hauiskääntö 4 x 8-10

3. päivä

työntävät lihakset

penkki 4 x 8-10
vipunosto 4 x 8-10
dippi 4 x 10

4kk treenitaustan jälkeen järkeä jatkaa g6:sen jälkeen tälläsellä? Vaikka paha se internetzien yli on sanooki (kopioitu toisesta threadista ohjelma)

1. päivä

jalat

kyykky 4 x 8-10
prässi 4 x 8-10
reisikoukistus 4 x 8-10
pohkeet 4 x 8-10

2. päivä

vetävät lihakset

mv 4 x 8-10
leuat 4 x max
ylätalja 4 x 8-10
hauiskääntö 4 x 8-10

3. päivä

työntävät lihakset
penkki 4 x 8-10
vipunosto 4 x 8-10
dippi 4 x 10

Kyyllähän tuo ihan hyvältä näyttäisi mutta henkilökohtaisesti lähtisin itse jollain valmiilla 2-jakoisella jatkamaan.

Ei välttämättä kantsi ihan maksimeita leuoissa vetää, verottaa nimittäin aika paljon ylätaljaa ja jopa hauiskääntöä sitten.. Muutenki kehityksen kannalta parempi että jätät vähän varastoon. Lisäksi leuanveto ajaa luultavasti saman asian ku ylätalja. IMO prässi suht turha jos kyykkyjä teet. Varsinaisia vatsalihasjuttuja ei näy olevan yhtään? Niitäkin kannattaa treenata, sillä jos keskivartalon lihakset on huonossa kunnossa nii rupee muukin treeni kusemaan. Miten teet noi viparit, eteen, sivulle vai miten? Hartioille vois ehkä ottaa jotain muutakin, minä olen ainakin tykästynyt pystysoutuun ja takaolkapääsoutuun tangolla. Pystypunnerrus on kans hyvä liike hartioille, mutta ainaki mulla penkki verottaa pystypunnerrusta aika pahasti.

Ei välttämättä kantsi ihan maksimeita leuoissa vetää, verottaa nimittäin aika paljon ylätaljaa ja jopa hauiskääntöä sitten.. Muutenki kehityksen kannalta parempi että jätät vähän varastoon. Lisäksi leuanveto ajaa luultavasti saman asian ku ylätalja. IMO prässi suht turha jos kyykkyjä teet. Varsinaisia vatsalihasjuttuja ei näy olevan yhtään? Niitäkin kannattaa treenata, sillä jos keskivartalon lihakset on huonossa kunnossa nii rupee muukin treeni kusemaan. Miten teet noi viparit, eteen, sivulle vai miten? Hartioille vois ehkä ottaa jotain muutakin, minä olen ainakin tykästynyt pystysoutuun ja takaolkapääsoutuun tangolla. Pystypunnerrus on kans hyvä liike hartioille, mutta ainaki mulla penkki verottaa pystypunnerrusta aika pahasti.

Juu siis vatsat kuulus joka kertaa ja itekki sitä mieltä joo, että esim. prässi poies tosta. Viparit aattelin sivulle

Minä ainaki suosittelen takaolkapäille sitä takaolkapääsoutua, jonka edellisessä viestissäni mainitsin. Suhteellisen leveä ote tangosta, selkä suunnilleen vaakatasossa, vedät tangon rintaa/kaulaa kohti ja lasket hitaasti alas niin kyllä tuntuu. Eikä kannata yrittää millään egoilupainoilla.

Sellane pieni kysymys muistinvirkistykseks, kun ei oo mitään hyvää opusta, mistä tarkistaa:

Miten eroavat (mihin lihaksiin kohdistuu) nämä tangon kanssa tehdyt käsiliikkeet:

1. Hauiskääntö tangolla, olkapäiden levynen ote?
2. Hauiskääntö mutkatangolla (vai mikä se oli, se lyhyt kuitenkin :P), vähän olkapäitä leveämpi ote?
3. Sama kuin edellinen, mutta olkapäitä lyhyemmällä otteelle?

Kiitos vastuaksista!

Sellane pieni kysymys muistinvirkistykseks, kun ei oo mitään hyvää opusta, mistä tarkistaa:

Miten eroavat (mihin lihaksiin kohdistuu) nämä tangon kanssa tehdyt käsiliikkeet:

2. Hauiskääntö mutkatangolla (vai mikä se oli, se lyhyt kuitenkin :P), vähän olkapäitä leveämpi ote?

Kiitos vastuaksista!

Kaikki ottavat hauiksiin. Toiset vain ottavat hieman enemmän forkkuihin kuin toiset, ja ranteet vääntyvät toisissa enemmän kuin toisissa. Ei suuria eroja.

Leveä ote ottaa hauiksen sisäsyrjään, ja kapea ottaa ulkosyrjään. Tai näin ainakin väittävät; itse en ole havainnut mitään eroa noiden välillä. Itse suosin tuota 3. vaihtoehtoa kun teen scotissa. Muuten tulee rannekipuja.

Tuollahan voi lähinnä vaikuttaa siihen että miten lluonnollisen tuntoinen liikerata on. Mulla ainakin on paras mutkatangolla suunnilleen hartioiden levyisellä tai vähän leveämmällä otteella, ei tule ranteet kipeäksi ja ottaa juurikin habaan.

Back
Ylös Bottom