Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon 3 viikkoa ilman salia. Ja yks viikko siitä on lepoa syöden jäätelöä, joten paino tippuu ainakin joku 5-8kg, melkeinpä 10kg. Paljonko on rauta laskenut kun pääsen takas salille? Vai onko se niin, että joku 2 viikkoa ja olen taas samassa pisteessä kuin ennenkin?

Oon 3 viikkoa ilman salia. Ja yks viikko siitä on lepoa syöden jäätelöä, joten paino tippuu ainakin joku 5-8kg, melkeinpä 10kg. Paljonko on rauta laskenut kun pääsen takas salille? Vai onko se niin, että joku 2 viikkoa ja olen taas samassa pisteessä kuin ennenkin?
pakko kysyy miten vatus saat painon laskee 10kg 3 viikos syömäl jätskii? :E

TTT-viikko on takana ja pitäisi ottaa mittoja. Tänään oli koulussa kuntotesti ja olin ajatellut mitata aamulla, mutta en ehtinyt. Palautuuko lihasten koko pumpista normaaliin eikä isompaan tai pienempään nopeasti vai onko raskaan punttailun jälkeen lihakset esim. koko päivän vähän eri kokoiset kuin normaalisti?

pakko kysyy miten vatus saat painon laskee 10kg 3 viikos syömäl jätskii? :E

Lääkäri sano, että paino laskee vähint. sen 5kg, voi laskea pahimmassa tapauksessa 10kg. Nielurisaleikkauksesta siis kun toipuilen. En tiiä maistuuko edes se jäätelö kun en edes yhtään sitten tykkää tosta.

EDIT: vai olikohan se 10kg : :DD ee muista

Kukaan ei pysty ilman kristallipalloa arpomaan sulle niitä tuloksia ja sitä kauanko kestää. Selvii ihan itse kokeilemalla sitten.

Riittääkö uuden ärsykkeen saamiseksi liikejärjestyksen vaihto treenattavaa lihasta kohden vai tarvitseeko vaihtaa toistoalueita tai liikkeitä?

Reenaan kolmesti viikossa tosiaan, joten kannattaisiko ennemin tehdä 5-8 toistoa kahdesti ja kerran toi 8-15?
Juuri kyllä tein 3x6 ~60sec palautuksilla ja painoja vaihtamatta. Viimeinenkin toisto nousi suht hyvin.

Mutta takaisin sun pointtiin, eli siis reeni 8-15 sisältäisi vain esim 3 sarjaa max. ja jos aloittaisin esim 70kg ja tekisin 3x8 niin ensikerralla pyrkisin 3x10 vai siten että 2x8 ja 1x10. samalla painomäärällä.

Tuossa 5-8 taas esim 5x5 80kg ja ensikeralla esim 5x6 80kg? Sori sekavaa tekstiä, vähän pää jäässä :D

Tee sitä mitä kehittää. Kokeile vaikka kuukausi 12-15 toistoa ja sitten kuukausi 8-12 ja sitten 5-8. Tai joka treeni vaihdellen tai miten vaan. Vain mielikuvitus on rajana.

Sanotaan, että vähintään 3 sarjaa. Se on hyvä tapa lisätä työmäärää, siis tuo sarjojen lisääminen.

Ja progressiota voi tehdä eri tavoilla - palautusten lyhentäminen, sarjojen lisääminen, painojen lisääminen, toistojen lisääminen. Kokeile kaikkia vuorotellen ja samalla keho reagoi siihen erilaiseen treeniin kehittymällä. Vaikka kuukauden lisäät painoja joka treeni, sitten kuukauden lyhennät palautuksia ja sitten kuukauden lisäät sarjoja ja toistoja. Aloita kevyesti, että voi kehittyä koko jakson ajan. Koko ajan ei kannata vetää satalasissa.

JA on täysin mahdotonta sanoa, että tee näin nin kehityt jne. Treenisysteemejä ja tyylejä on jokaiselle ihmiselle noin 10000 (villi arvio :D). Itse voit kokeilla eri juttuja ja sitä kautta huomata mikä toimii ja mikä ei.

Riittääkö uuden ärsykkeen saamiseksi liikejärjestyksen vaihto treenattavaa lihasta kohden vai tarvitseeko vaihtaa toistoalueita tai liikkeitä?

We are all different.. Joku voi treenata samalla ohjelmalla 10v ja kehittyä ja joku joutuu vaihteleemaan joka toinen viikko kehittyäkseen. Paha sanoa netin välityksellä kenenkään, mikä sinulle riittää ärsykevaihteluksi :). Kokeile jotain erilaista ja jos tulee kehitystä on muutos ollut riittävä.

TTT-viikko on takana ja pitäisi ottaa mittoja. Tänään oli koulussa kuntotesti ja olin ajatellut mitata aamulla, mutta en ehtinyt. Palautuuko lihasten koko pumpista normaaliin eikä isompaan tai pienempään nopeasti vai onko raskaan punttailun jälkeen lihakset esim. koko päivän vähän eri kokoiset kuin normaalisti?

Up!

Kyllähän treeni kerää nestettä elimistöön, myös lihaksiin. Neste lähtee sitten päivän-parin päästä jolloin lihas on ns. normaali.

Ok tack. Nappaan mitat huomenna, lihastreeni jäi kuitenkin aika vähäiseksi, niin ei tässä vuosia odotella.

Onko kyykky käsipainoilla hyvä liike jos ei kertakaikkiaan liikkuvuus riitä ottamaan sitä tankoa selkään? Kun olen kuullut että peruskyykyllä on anabolinen vaikutus koko kehoon niin onko jos tekee sen käsipainoilla?

Onko kyykky käsipainoilla hyvä liike jos ei kertakaikkiaan liikkuvuus riitä ottamaan sitä tankoa selkään? Kun olen kuullut että peruskyykyllä on anabolinen vaikutus koko kehoon niin onko jos tekee sen käsipainoilla?

Ei ole. Tee kunnon tangolla sitä ja kunnon kuormalla. Käsipainoilla liikkeestä ei saa läheskään niin kovaa ja raskasta. Miten muka liikkuvuus ei riitä ottamaan tankoa selkään?

Minne asti sä oot sitä tankoa pistämässä sinne selkään? :D Ootko kokeillu leventää käsien asentoa?

Noin vuoden ajan olen treenannut salilla sekä omatoimisesti lenkkeillyt ja tehnyt punnerruksia, vatsoja ja leukoja, joskus aktiivisemmin ja joskus tullut pitkiä taukoja väliin. Peruskunto on aivan loistava ja tästä on hyvä lähteä rakentelemaan. Nyt ois siis taas tarkotus alottaa salilla käyminen ja lihasmassan kasvattaminen.

Osaako joku kertoa minkälaisella saliohjelmalla etenisin? Eli monta kertaa viikossa ja minkälaisia treenejä teen? Ruokavaliosta sen verran että 17-vuotiaana nappulana syön kuin hevonen eli päivittäinen proteiinintarve täyttyy varmasti (vaikka en ole laskeskellut) ja ekstrat proteiinimömmöt kuuluu tietenkin treenaamisen ohelle. Näillä ku aluks mennään niin osaako joku viel sanoa että kuinka nopeasti saa tuloksia aikaan? Tärkeimmät tulokset haluisin nähdä lähinnä vaa'alta, kuinka pian näen niitä mikäli noudatan jotain tiettyä treeniohjelmaa?

Back
Ylös Bottom