Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Voit vetää vähän enemmänkin. Syö vaikka 2500-300 kcal lepopäivinä ja silloin vähemmän hiilareita. Sitten kun on sali/lajitreeni niin 3000-3500. Kattele miten paino muuttuu ja lisäile siitä sitten pikkuhiljaa. Pidtämällä kirjaa syömisistä saa hyvää infoa siitä, että miten paljon kannattaa syödä. Ja kamppailijalle suosittelen kreatiinia isosti :)

Okei, no lisää vaan sitten. ;) Valotatko vielä vähän miksi juuri kamppailjan tulisi popsia kreatiinia?

Okei, no lisää vaan sitten. ;) Valotatko vielä vähän miksi juuri kamppailjan tulisi popsia kreatiinia?

Kreatiinifosfaatti varastoja käytetään kamppailulajeissa aika paljon. Suoritusaika on usein sen pituinen, tai ainakin tehokas suoritusaika. Tosin pidemmissä matseissa/pidemmälle mentäessä, tulee energia enemmän anaerobisesta glykolyysistä, mutta silti. Kreatiinin avulla voi myös treenata lujempaa kun täyttää lihaksia nesteestä ja auttaa vähän niin kuin tossa kestävyyspuolella. Nostaa myös IGF-1 tasoja (voimakas anabolinen hormoni) ja voi myös auttaa rasvanpoltossa. Eli aika paljon apuja :). Satelliitisolujen lisääntymisestäkään tuskin on haittaa.

Jos taas yrittää pysyä samassa sarjassa niin silloin pitää tarkkailla enempi syömisiä, mutta kreatiinia ei tarvitse jättää pois. Sitten jos yrittää vetää kisoihin kannattaa lopettaa käyttö noin viikkoa ennen, että se neste mitä krea kerää, ehtii poistua. Huom! myös punaisessa lihassa ja kalassa on melko paljon kreatiinia.

Kreatiinifosfaatti varastoja käytetään kamppailulajeissa aika paljon. Suoritusaika on usein sen pituinen, tai ainakin tehokas suoritusaika. Tosin pidemmissä matseissa/pidemmälle mentäessä, tulee energia enemmän anaerobisesta glykolyysistä, mutta silti. Kreatiinin avulla voi myös treenata lujempaa kun täyttää lihaksia nesteestä ja auttaa vähän niin kuin tossa kestävyyspuolella. Nostaa myös IGF-1 tasoja (voimakas anabolinen hormoni) ja voi myös auttaa rasvanpoltossa. Eli aika paljon apuja :). Satelliitisolujen lisääntymisestäkään tuskin on haittaa.

Jos taas yrittää pysyä samassa sarjassa niin silloin pitää tarkkailla enempi syömisiä, mutta kreatiinia ei tarvitse jättää pois. Sitten jos yrittää vetää kisoihin kannattaa lopettaa käyttö noin viikkoa ennen, että se neste mitä krea kerää, ehtii poistua. Huom! myös punaisessa lihassa ja kalassa on melko paljon kreatiinia.

Kiitos paljon asiallisista vastauksista. :) Mä oon aina jotenkin aatellut että toi kreatiini on vähän hifistelyä, mutta näiden vaikutusten valossa sitä vois kyllä kokeillakkin...

Kiitos paljon asiallisista vastauksista. :) Mä oon aina jotenkin aatellut että toi kreatiini on vähän hifistelyä, mutta näiden vaikutusten valossa sitä vois kyllä kokeillakkin...

Onhan se kreatiinin vaikutus aika yksilöllistä - joillakin sarjapainot pomppaa kymmenen kiloa ja painoo nousee 5 kiloa kolmessa viikossa, kuten yhdelle tutulle kävi. Sitten eräälle (ts. allekirjoittanut :D) ei tullut mitään muuta kuin pari kiloa painoa lisää nestettä. Käytin kyllä vähän väärin silloin ekalla kerralla, että vähän oma vikakin oli.

Olen käynyt treenaamassa noin 2 viikkoa perus 1-jakoisella ohjelmalla. Sarjat 3*10-15. Alussa painoin 60kg ja tänään katoin painoa ja oli 69kg. Samalla puntarilla on tehty molemmat painontarkistukset. Onko tuo ihan normaalia, kun aloittaa treenaamiseen, että parissa viikossa tulee 9kg? Oon kyllä yrittänyt syödä hiukan enemmän mitä aikaisemmin. Ihan hyvä tuo painonnousu.

Olen käynyt treenaamassa noin 2 viikkoa perus 1-jakoisella ohjelmalla. Sarjat 3*10-15. Alussa painoin 60kg ja tänään katoin painoa ja oli 69kg. Samalla puntarilla on tehty molemmat painontarkistukset. Onko tuo ihan normaalia, kun aloittaa treenaamiseen, että parissa viikossa tulee 9kg? Oon kyllä yrittänyt syödä hiukan enemmän mitä aikaisemmin. Ihan hyvä tuo painonnousu.

Noi ei tuo nyt aivan normaali ole :D. Ja ihan hyvä on aika vähättelyä - jos sama rata jatkuu niin 10ssä viikossa on tullut 45 kiloa lisää painoa.... Ei ihan huono :D. Mitä tuskin tapahtuu. Joko paska vaaka tai olit syönyt todella vähän ja ultimaalisessa nestehukassa ja tokassa punnituksessa ylinesteinen ja järjettömän hyvin syönyt :)

huh :D 4,5kg/vko? yli puol kiloo pvä? :D

Aika isolta määrältä kyllä kuulostaa. Kato itseäsi peilistä niin varmasti näet että onko tullu makkaraa vai mitä... Jos ei ole läskiä kertynyt hirveesti niin ole tyytyväinen, itellä ei oo 9kk aikana tullu läheskää tuota määrää massaa :S

ainoo mikä ton vois selittää on just toi... itellä eilen kun kävin aamulla ja illalla salilla, niin eroa painossa melkein 1,5kg alaspäin aamusta --> ilta

Noi ei tuo nyt aivan normaali ole :D. Ja ihan hyvä on aika vähättelyä - jos sama rata jatkuu niin 10ssä viikossa on tullut 45 kiloa lisää painoa.... Ei ihan huono :D. Mitä tuskin tapahtuu. Joko paska vaaka tai olit syönyt todella vähän ja ultimaalisessa nestehukassa ja tokassa punnituksessa ylinesteinen ja järjettömän hyvin syönyt :)
Totta tuo on miksi valehtelisin? Ennen salilla käyntiä söin todella epäsäännöllisesti. Aamupalaa ei ikinä. Yks lämminruoka ja illalla/yöllä jotain. Oon alkanut juomaan vettäkin vähän enemmän. Kuulemma puhdistaa kehoa. Kahvia juon hirveesti sen takia oon alkanut juomaan vettäkin aika paljon. Niin ja banaania oon syönyt aikalailla. Salilla yks tyyppi sano, että lihottaa aika hyvin. Kehossa en huimaa hirveitä muutoksia. Ryhti on mielestäni parantunut. Eikä vatsassakaan oikeen läskiä oo. Näkyy vatsalihakset vaikka en ole niitä tehnyt pariin kolmeen vuoteen. Aiemmin harrastin nyrkkeilyä. Painontarkastuksen tein salilla treenin päätteeksi.

Totta tuo on miksi valehtelisin? Ennen salilla käyntiä söin todella epäsäännöllisesti. Aamupalaa ei ikinä. Yks lämminruoka ja illalla/yöllä jotain. Oon alkanut juomaan vettäkin vähän enemmän. Kuulemma puhdistaa kehoa. Kahvia juon hirveesti sen takia oon alkanut juomaan vettäkin aika paljon. Niin ja banaania oon syönyt aikalailla. Salilla yks tyyppi sano, että lihottaa aika hyvin. Kehossa en huimaa hirveitä muutoksia. Ryhti on mielestäni parantunut. Eikä vatsassakaan oikeen läskiä oo. Näkyy vatsalihakset vaikka en ole niitä tehnyt pariin kolmeen vuoteen. Aiemmin harrastin nyrkkeilyä.

Käy aamulla esim aamukusen/paskan jälkeen siinä puntarilla.. Ja totta kai samassa vaatetuksessa aina. Aamu ja iltapunnitukset ei ole millään lailla vertailukelpoisia!

Käy aamulla esim aamukusen/paskan jälkeen siinä puntarilla.. Ja totta kai samassa vaatetuksessa aina. Aamu ja iltapunnitukset ei ole millään lailla vertailukelpoisia!
Pariviikkoa sitten tarkastin painon päivällä ja tänään tarkastin painon salilla noin kolmetuntia sitten. Kummatkin samalla puntarilla.

Mitenkäs on palkkarin laita lowcarbo/ketoosidietillä. Searchilla oikei löytyny juttua tästä, muutaku että luonnollisesti ei katkasta ketoosia vetämällä desitolkulla maltoa naamaan. Vedelly nyt desin heraa treenin jälkeen ja mietinkin, että mitenhän muut on toimineet tai asian järkeilleet. Notta millainen on hyvä palkkarin koostumus ketolla

Totta tuo on miksi valehtelisin? Ennen salilla käyntiä söin todella epäsäännöllisesti. Aamupalaa ei ikinä. Yks lämminruoka ja illalla/yöllä jotain. Oon alkanut juomaan vettäkin vähän enemmän. Kuulemma puhdistaa kehoa. Kahvia juon hirveesti sen takia oon alkanut juomaan vettäkin aika paljon. Niin ja banaania oon syönyt aikalailla. Salilla yks tyyppi sano, että lihottaa aika hyvin. Kehossa en huimaa hirveitä muutoksia. Ryhti on mielestäni parantunut. Eikä vatsassakaan oikeen läskiä oo. Näkyy vatsalihakset vaikka en ole niitä tehnyt pariin kolmeen vuoteen. Aiemmin harrastin nyrkkeilyä. Painontarkastuksen tein salilla treenin päätteeksi.

Banaani ei lihota vaan liian suuret kalorimäärät :). Ja jos massaa haluat niin paina mieleesi - aamupala on yksi päivän tärkeimpiä aterioita. Syö silloin paljon kaikkea.

Kai täältä saa kokeneemmatkin kysyä?

Ei ole hirveästi kokemusta noista jauhoista (paitsi tietysti palkkarit, krea, gluta yms.), enkä ole oikeastaan vuosiin enää ostellut kuin perus maltoa, dextroa ja perus heraa..

Nyt on niin, että olen taas kevät bulkilla. Juhannukselta tarkoitus jäädä dieetille. Kaloreita pitäisi saada päivään syötyä ~4600kcal, eikä meinaa kyllä oikein onnistua. Ongelma on se että ei vaan millään pysty syödä niin paljon kuin ruokavaliossa lukee :rolleyes: Toisekseen, työhommat haittaa syömistä aika kovasti.. Ajattelin ottaa jonkun gainerin tuohon avuksi. Yksi tai kaksi ateriaa, tai välipalaa olisi tarkotus korvata.. Tuntuisi nimittäin että saisin nopeasti/helpommin vedettyä sen reilu puolilitraa juomaa, kuin jonku reilu 1100kcal kana/riisi/raejuusto aterian..
Ei voi kuin hattua nostaa esim joillekkin pro-ukoille joiden päiväkohtaiset ruokailut heiluu välillä 6000-8000kcal :wtf:

Kysymys kuuluukin, että mitä nykyään kannattaisi ostaa tuohon tarkoitukseen. En jaksaisi juosta kauppoja edestakaisin lukemassa joka pussin kyljestä mitä ne sisältää.. Löytyykö esim Fastilta tai joltain muulta merkiltä joku kelpo massanlisääjä? Kaloreita saisi olla runsaasti, nopeita hiilareita tietysti vähän..

Enkä nyt tarvi neuvoja tyyliin, vedä rypsäriä suoraan pullosta yms. rasvan osuus ruokavaliosta on n. ~150g/30%. Että eiköhän se riitä :)

Löytyykö esim Fastilta tai joltain muulta merkiltä joku kelpo massanlisääjä? Kaloreita saisi olla runsaasti, nopeita hiilareita tietysti vähän..

Kyllä noi Fastin tuotteet kannattaa jättää suosiolla kaupan hyllylle. Suht ylihinnoiteltua shittiä siihen laatuun nähden. Jenkkilän pojat aika hyvin osaa noi gainerit tehdä varsinki jos niissä arvostaa hyvää makua, kuten allekirjottanut.

Ainoo gaineri mikä ittellä tulee mielee joka ei hirveesti sisällä hiilareita taitaa olla CytoSportin Muscle Milk. Ei mikään hirveen edullinen purkki, mut elämä on.

Paljo mää tarviin suunnillee kaloreita että saan sen -500 kcal. Teen hieroma työtä , käyn salille , pelaan säbää futista ja jos kerkeen ni lenkille. Onko miehelle että pysyy samassa 2000 kcal vai 2500kcal ?

Paljo mää tarviin suunnillee kaloreita että saan sen -500 kcal. Teen hieroma työtä , käyn salille , pelaan säbää futista ja jos kerkeen ni lenkille. Onko miehelle että pysyy samassa 2000 kcal vai 2500kcal ?

Melkosen selkeetä tekstiä taas :) Eli lasket sun kokonaiskaloritarpeen http://tinyurl.com/o3gv7v ja sitten lasket ravintoaineista paljonko päivän aikana tulee syötyä siitä sitten ynnäämään ja avot sulla on selvillä paljonko kulutat ja paljonko syöt. Jos kalorit pysyy suunnilleen tasoissa ei paino juurikaan tule muuttumaan.

Back
Ylös Bottom