Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Ajattelin yksijakoiseen ohjelmaan vaihtaa, kun olen 3-jakoisella jo vuoden reenannut. Tällaisen tein nopeaa itselleni:

Alatalja 2x8
Ylätalja 2x8
Penkki 2x6
Pystypunnerrus 2x8
Hauiskääntö käsipainoilla 2x8
Prässi 2x8
Reiden koukistukset 2x8
Pohkeet istuen 2x10
Vatsarutistus 3x15

Onko ihan ok? Kyykkyä ja mavea en pysty tekemään juuri nyt, joten ne puuttuvat ohjelmasta.

Miksi et voi tehdä kyykkyä tai mavea?

No siksi, että käytän juuri sellaisia lääkkeitä joiden kanssa ei sovi tehdä raskaita liikkeitä. Mavea koitin tehdä noin kuukausi sitten, selkä oli kipeänä kaksi viikkoa, ja vieläkin välillä särkee selkää. Kyykkyä en ole koskaan ennen tehnytkään, enkä ala opettelaan juuri nyt. Penkin kanssa ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa.

Mutta mitäs mieltä olet tuosta ohjelmasta?

Ajattelin yksijakoiseen ohjelmaan vaihtaa, kun olen 3-jakoisella jo vuoden reenannut. Tällaisen tein nopeaa itselleni:

Alatalja 2x8
Ylätalja 2x8
Penkki 2x6
Pystypunnerrus 2x8
Hauiskääntö käsipainoilla 2x8
Prässi 2x8
Reiden koukistukset 2x8
Pohkeet istuen 2x10
Vatsarutistus 3x15

Onko ihan ok? Kyykkyä ja mavea en pysty tekemään juuri nyt, joten ne puuttuvat ohjelmasta.

Itse olen vielä aloittelija, mutta kyllä tuossa on liikaa tavaraa yksijakoiseen ohjelmaan jos vielä maven ja kyykyn ajattelit laittaa mukaan. Yksijakoisessahan on yleensä ideana, että jokaiselle lihasryhmälle on yksi tehokas perusliike. Esim. jaloille kyykky ja selälle mave. Suosittelen testaamaan Starting strenghtiä tai kultaista kuusikkoa. Mutta jos et tosiaan pysty tekemään mavea etkä kyykkyä tällä hetkellä niin starting strenght kannattaa unohtaa sillä siinä on mave sekä kyykky. Kultaisessa kuusikossa voisit kyykyn korvata prässillä ( ei ole yhtä hyvä liike kuin kyykky).

Itse olen vielä aloittelija, mutta kyllä tuossa on liikaa tavaraa yksijakoiseen ohjelmaan jos vielä maven ja kyykyn ajattelit laittaa mukaan. Yksijakoisessahan on yleensä ideana, että jokaiselle lihasryhmälle on yksi tehokas perusliike. Esim. jaloille kyykky ja selälle mave. Suosittelen testaamaan Starting strenghtiä tai kultaista kuusikkoa. Mutta jos et tosiaan pysty tekemään mavea etkä kyykkyä tällä hetkellä niin starting strenght kannattaa unohtaa sillä siinä on mave sekä kyykky. Kultaisessa kuusikossa voisit kyykyn korvata prässillä ( ei ole yhtä hyvä liike kuin kyykky).

En ole lisäämässä mavea enkä kyykkyä tähän ohjelmaan, teen tätä vain väliaikaisesti.

En ole lisäämässä mavea enkä kyykkyä tähän ohjelmaan, teen tätä vain väliaikaisesti.

No jos et pysty tekemään mavea etkä kyykkyä lääkkeiden takia niin se on kyllä harmi sillä ne on parhaita perusliikkeitä. Moni yksjakonen ohjelma nimenomaan rakentuu kyykyn ympärille. Itse modaisin tota sun ohjelmaa silleen, että ottaisin reiden koukistukset pois sillä prässi on kokonaisvaltainen reisiliike. Lisäks ottaisin ylätaljan ja alataljan pois ja tilalle leuat leveällä myötäotteella (selkäliike). Noista toistoista ja sarjoista en osaa sen tarkemmin sanoo, että sarjat kannattaa varmaan olla 3-4 ja toistot 5-10 ( lihaksen kasvatukseen). Vatsoista oon saanu sellasen käsityksen että 20 toiston sarjat kehittää vatsoja parhaiten, joten vatsat kannattaa varmaan tehdä 3-4x20.

Kuitenkin suosittelen edelleen kultaista kuusikkoo ( kyykyn tilalla prässi sun tapauksessa). Nää on vaan mun mielipiteitä :)

piti sanoo, että sarjat 2-4

No jos et pysty tekemään mavea etkä kyykkyä lääkkeiden takia niin se on kyllä harmi sillä ne on parhaita perusliikkeitä. Moni yksjakonen ohjelma nimenomaan rakentuu kyykyn ympärille. Itse modaisin tota sun ohjelmaa silleen, että ottaisin reiden koukistukset pois sillä prässi on kokonaisvaltainen reisiliike. Lisäks ottaisin ylätaljan ja alataljan pois ja tilalle leuat leveällä myötäotteella (selkäliike). Noista toistoista ja sarjoista en osaa sen tarkemmin sanoo, että sarjat kannattaa varmaan olla 3-4 ja toistot 5-10 ( lihaksen kasvatukseen). Vatsoista oon saanu sellasen käsityksen että 20 toiston sarjat kehittää vatsoja parhaiten, joten vatsat kannattaa varmaan tehdä 3-4x20.

Kuitenkin suosittelen edelleen kultaista kuusikkoo ( kyykyn tilalla prässi sun tapauksessa). Nää on vaan mun mielipiteitä :)

piti sanoo, että sarjat 2-4

Okei, kiitos vinkeistä :)

Okei elikkäs...
Treenit 2-3x viikossa.

Suurinpiirteen sama treeni joka kerta:
Penkki 3x10
Leaunveto leveällä otteella 3xmax
Istumaannousu 4xmax
Pystypunnerrus niskan takaa tangolla 4x10
Hauiskääntö 4x10
Takakyykky 1x20

Ja nyt oon samalla dieetillä eli korkeentaan päivässä tulee 1800cal.
Ja ikää on 15v ja mitat 176cm ja 78kg

Okei elikkäs...
Treenit 2-3x viikossa.

Suurinpiirteen sama treeni joka kerta:
Penkki 3x10
Leaunveto leveällä otteella 3xmax
Istumaannousu 4xmax
Pystypunnerrus niskan takaa tangolla 4x10
Hauiskääntö 4x10
Takakyykky 1x20

Ja nyt oon samalla dieetillä eli korkeentaan päivässä tulee 1800cal.
Ja ikää on 15v ja mitat 176cm ja 78kg

E: Positiivista nähdä 15v jolla on järkevä ohjelma :thumbs:

Laittamalla vähintään nuo istumaannousut kyykkyjen jälkeen tehtäväksi, sillä ne syövät siitä tehoa ja nostavat loukkaantumisriskiä. Ei ikinä koskaan vatsoja ennen kyykkyä tai vetoa IMO.
Mut siis oon laittanu ton kyykyn viimitteeks kun se syö kaikki tehot pois kropast:urjo:. Mut joo kai vois koittaa laittaa istumaannousut viimitteeks.

Mut siis oon laittanu ton kyykyn viimitteeks kun se syö kaikki tehot pois kropast:urjo:. Mut joo kai vois koittaa laittaa istumaannousut viimitteeks.

Tee nuo liikkeet samassa j'rjestyksess' kuin kultaisessa kuusikossa. Sulla n'ytt'is olevan muutenkin samat liikkeet kuin siin' ohjelmassa >(

Olisikos tämmösessä mitään järkeä?

Hauiskääntö 3x12
ojentajat taljassa 3x12
penkki 2-3x6-8
vipunostot penkillä 3x12
alataljaveto 3x12-15
vatsa- ja selkälihas liikkeet 3x10-15
vipunostot sivuille 3x10-12
jalkaprässi 3x12

Eli 1-jakoinen olis tarkotus vetää 2-3kertaa viikossa. Kommentoikaa ja korjatkaa, jos vaan tekee mieli.
Kiitos nyt jo vastauksista. :worship:

Ma, To:

Vinopenkki,
Tasapenkki,
Vipunosto ristitalja,
Pullover,
Ylätalja eteen leveällä,
Ylätalja taakse leveällä,
Kulmasoutu käsipainoilla

To, Pe:

Takaolka Peck-deck,
Vipunosto sivuille käsipainoilla,
Vipunosto eteen kävipainoilla,
Olan Kohautus,
Ojentaja Ylätalja,
Hauiskääntö Tangolla,
Hauiskääntö Käsipainoilla,
Ojentaja Ylätalja (estetty),
Hauiskääntö vastaotteella,
Kickback

ke:

Reisikoukistus,
hack kyykky,
Jalkaprässi,
pohjeliike prässissä,
pohjeliike istuen

Joka päivälle 30min kuntopyörää/pikakävelyä
Palkkarina muscle+
Sarjat on 3x8
.

Olisikos tämmösessä mitään järkeä?

Hauiskääntö 3x12
ojentajat taljassa 3x12
penkki 2-3x6-8
vipunostot penkillä 3x12
alataljaveto 3x12-15
vatsa- ja selkälihas liikkeet 3x10-15
vipunostot sivuille 3x10-12
jalkaprässi 3x12

Eli 1-jakoinen olis tarkotus vetää 2-3kertaa viikossa. Kommentoikaa ja korjatkaa, jos vaan tekee mieli.
Kiitos nyt jo vastauksista. :worship:

Ei nyt paras mahdollinen, mutta kyllä tuolla voi jo treenailla menemättä ihan metsään.

Liikkeiden järjestys kannattaa olla siten, että suurimmat lihasryhmät tehdään ensin ja pienimmät viimeiseksi. Ei sillä kuitenkaan aloittelijalle on juurikaan merkitystä, mutta esim. hauisten tekeminen ennen yläselkää ja ojentajien tekeminen ennen punnerruksia ei välttämättä ole järkevää.

Varmaan myös tiedät, että noille liikkeille olisi parempiakin vaihtoehtoja, esim. reisille kyykky, selälle leuat/kulmasoutu/mave, olkapäille pystypunnerrus, ojentajille dippi/kapea penkki jne. Se nyt on sitten ihan mitä haluaa tehdä, mutta noilla raskailla perusliikkeillä saisi parasta tulosta aikaan. Tokihan niitäkin voi vaihdella, esim. etureisille joka toisessa treenissä kyykky ja joka toisessa prässi...

Moroo, pitäs vaihtaa treeniohjelmaa (ja ruokavaliota?) ku ois tällaset tavotteita kesäksi.

Tärkeysjärjestyksessä:

Sixpack
100kg penkki
50kg:n lisäpainolla leuka
paino 75-80kg:n välissä

Tällä hetkellä treenaan neljä kertaa viikossa, vaihdellen treeniohjelmaa aina kahden viikon välein (ensin 4*10, -->> 4*8 -->> 4*6)

Ohjelma: (en oo satavarma että onko noi oikeet nimet sitte noille liikkeille)

Päivä 1:
Kyykky
etureiden koukistaja
takareiden koukistaja

Päivä 2:
Penkki (2x tanko, 2x käsipainot)
Vinopenkki (sama ku ylempänä)
Scotti
Ranskalinen punnerrus

Päivä 3 ja 4
Yleistä sekoilua, leukaa, selkää, käsipainoja

Välillä saatan lenkkeilläkki ja lentopalloo + sählyy pelaan kerran viikossa.

Tällä hetkellä ruoka menee suunnilleen näin: (riippuu tosin työvuorostaki)

Aamupala: Kaurapuuro, jogurtti, maito, banaani, protsku, kananmuna, öljy

Treeni (mikäli iltavuoro), hiilarit perään

Välipala: tonnikalaa yleensä
Lounas: ruisleipää ja esim. jauhelihaa.
Välipala: Yleensä ruisleipää

Treeni (mikäli aamuvuoro) hiilarit perään

Päivällinen: Jauhelihaa aika usein/kanaa

Iltapala: Yleensä päivällisestä jäänyttä ruokaa

Pituus: 180cm
Paino: 75kg
Penkki max: 82.5
Kyykky max: 105
Leuka: 8*20kg

Ja koska täällä usein kysellään että minkätyylinen kroppa on niin siinäpä kuvat-->>

http://img14.imageshack.us/my.php?image=vatsa.jpg
http://img14.imageshack.us/my.php?image=takaa.jpg
http://img14.imageshack.us/my.php?image=sivuc.jpg

elikkäs nyt on pari kertaa käyty salil ja kokeiltu tota ohjelmaa--> http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...ad.php?t=73043

MUTTA! niinku aiemmin kerroin alottelijan kysymykset osios sivul 1464 nii toi polvi ei oikeen tykkää tosta ohjelmasta vie täs vaihees tuli kipuja eli ohjelma vaihtoon. Kävin kirjastossa lainaamas tollasen aleksi niemen kirjottaman kirjan menestyjän kuntosali-harjoittelu&ravitsemus ja sieltä löyty mun mielestä alottelijal pätevä ohjelma ja se on tollanen:

7 pävän esimerkki kierto
-ma lepo
-ti selkä&pohkeet
-ke lepo
-to rinta&hauis
-pe lepo
-la reidet&vatsat
-su ojentajat&olkapäät

Harjoitus:

Selkä&pohkeet

alavetotalja v-kahvalla 4*10-12
ylävetotalja,veto eteen tangolla 3*10-12
Tuettu kulmasoutu 3*10-12
olankohautukset penkkipunnerruskoneessa 3/4*15
Pohkeet istuen koneessa 3*12-15
Pohkeet seisten smithissä tai koneessa 3*12-15

Rinta&hauis

Penkkipunnerrus(koneessa) 4*8-10
vinopenkkipunnerrus käsipainoilla 3*12
rinta ristikkäistaljassa 3*10-12
Pec-dec 2*15
hauiskääntö tangolla 3*8-10
hauiskääntö käsipainoilla 3*10/käsi
puhdas hauiskääntö käsipainoilla 3*10

reidet&vatsat
hack-kyykky 4*8-10
jalkaprässi 3*10
reisipenkki 2*10-12
jalkakoukistus maaten 3/4*10-12
Vatsarutistukset maassa 3*30
vatsarutistukset käännöillä 3*15/puoli
vatsarutistuskone 2*30

ojentajat&olkapäät
ojentajapunnerrus ylätaljasta,myötäote 4*12
dippipunnerrus penkiltä 3*8-12
keskitetty ojentajapunnerrus seisten ylätaljasta 4*10-12
etupunnerrus smithissä 3*10
pystysoutu levytangolla 3*10
vipunostot sivulle seisten 3*12
vipunostot sivulle alataljasta 2*10/käsi

ajattelin tehä toho vielä vähä muutoksia paremmi aikatauluun ja polvel sopivaks eli se menis muutettuna jotenki tollee-->

ma selkä&vatsat
ti lepo(tunti aamulla aerobista:lenkkeilyä tai pyöräilyä,vaihtoehtosesti aamul puoli tuntia ja illal sama)
ke rinta&hauis
to sama ku tiistaina
pe ojentajat&olkapäät
la täysin lepo
su täysin lepo

ja jos joku miettii mihi reidet&pohkeet hävis tosta nii se on just ton polven takia,mut tarkotus olis tehdä esim maanantaina lopuks noi pohje harjotukset ja ke ja pe loppuun sitte jalkaprässil,kuntopyöräl ja stepperil reisiharjotuksia suht koht kevyil painoil ja vastuksil alkuun. Sitte ku noi jalat vahvistuu ja polvi rupee oleen parempi nii sit tota ohjelmaa suoraa kirjan mukaan

ja noita vatsoja on mielestäni aivan liikaa et reilu 30 on kaikkinensa maximi mitä pystyn tekee puhtaasti eli täytyy vähä muutella tota ohjelmaa vatsoje osalta nii ja painot olis 60-90% 1 RM:stä eli maksimista ja kyseessä on siis alottelijan treeniohjelma ja tällä hetkel menossa dieettivaihe,painoo tarkotus pudottaa vähintään 15 kg ja -500 energiavajeel mennää
Elikkäs mielipiteitä ja parannusehdotuksia otetaa vastaa mut tossa olis tosiaa runko :)

Blckdragon vai mikä nyt olitkaa nii ohjelma kuntoon ja tärkeysjärjestys ei kyllä oo mikään järkevin.. :D hommaat vaan sitä lihasta nii hoituu nuo muutkin siinä sivussa. eli massaa ja voimaa lisää.

Back
Ylös Bottom