Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Ei helvata, miten on mennyt "dieetti" päin persiitä. Ensinnäkin: paino jumitti todella tehokkaasti ja viikolla vedin kuitenkin suht' kovilla vajeilla. Viikonloppuna oli motivaatio nollassa painonpudottamisen suhteen, joten päätin pitää mässyviikonlopun. Lauantaina innostuin leipomaan ja siinäpä tuli syötyä suklaamokkaleipiä, kaurakeksejä, maitosuklaata ja banaanikaurakeksejä. Määriä en osaa edes arvioida. Eilen en leiponut, mutta söin reilusti kaurakeksejä, suklaata ja vohveleitä. Olo oli jo lauantaina karmiva ja nukahdin pallomahani kipuun.

Eihän sitä viisastunut, kun sunnuntaiaamuna ei tehnyt mieli muuta kuin lisää makeaa. Menipä eilinenkin sokerihumalassa, kun en syönyt oikeasti kuin vähän pastatyyppistä sapuskaa ja sämpylöitä. Ihminen ei varmasti voi kahdessa päivässä syödä yhtään epäterveellisemmin. Heh, kaipa sitä teki mieli laittaa itsensä tiukille: ei tee pitkään aikaan mieli makeaa. En kyllä sano ahmineeni, koska lähinnä "napostelin", en tunkenut suuhuni ruokaa pakkomielteisesti, mutta kyllähän se nyt harmittaa, eikä järkevää ollut millään tasolla. Uusi viikko, uudet kujeet ja ennen kaikkea taistelu läskiä & turvotusta vastaan.

Luulen, että kropassa on nyt silkkaa nestettä varmaan 3-4 kg, koska eikös tuo hiilari sido kamalasti nesteitä? Mitä tuollaisten todella poikkeavien päivien kanssa oikein käy? Jostain luin, että osa ei välttämättä ehdi varastautua, kun kroppa menee "paniikkiin" hiilareiden ylisaannista ja ei ne eivät imeydykään tai jotain. Ehkä vain omaa päättelyä. No, takaisinpäin ei pääse, joten uudella iskulla eteenpäin.

Söin tuossa pari viikkoa 1000 kcal/pv ja viikonloppuisin enemmän. Ei ainakaan kamalasti varmaan viikolle plussia/miinuksia tullut, kun tosiaan söin vain sen 1000 kcal päivää kohden ja nyt viikonloppuna olin reilusti plussalla. :jahas: Anyway, tällä viikolla 1200 kcal/pv ja tsemppiä. Eiköhän se neste (+ rasva....) pikkuhiljaa sula? Olen kevyessä työssä, mutta illalla opiskelen, joten punttia vain 4 krt viikossa ja pari lenkkiä siihen päälle.

Ei tuo sun 1000kcal "dietti" kuulosta terveeltä. Onko se ihmekään että mieli tekee makeaa ja kaikkea mahdollista mässyttää kun keho ei saa tarpeeksi ravintoa.

Guerlainn, kuinkas paljo sulla on pituutta painoo ja ikää? Kuulostaa meinaa vähä liika miinuskaloriselta dietiltä...veikkaan että jäät liikaa miinukselle pelkästään vaikka et tekisi mitään. (Koska kulutat päivässä kuitenkin vaikka et liikkuisi) ja kun vielä liikut niin kalorivaje vaan kasvaa. Eli elimistö voi mennä säästöliekille. Tietenkin tämä joillakin toimii hyvin vaikka menisi -1500kcal vajeilla, mutta tämähän on täysin ihmisestä kiinni. Kaikki reagoi erilailla. Mutta veikkaan että painosi on junnannut paikallaan nimenomaan liian vähäisen polttoaineentakia. Ruokapuoli kuntoon niin homma lähtee pyörimään :)

Guerlainn, kuinkas paljo sulla on pituutta painoo ja ikää? Kuulostaa meinaa vähä liika miinuskaloriselta dietiltä...veikkaan että jäät liikaa miinukselle pelkästään vaikka et tekisi mitään. (Koska kulutat päivässä kuitenkin vaikka et liikkuisi) ja kun vielä liikut niin kalorivaje vaan kasvaa. Eli elimistö voi mennä säästöliekille. Tietenkin tämä joillakin toimii hyvin vaikka menisi -1500kcal vajeilla, mutta tämähän on täysin ihmisestä kiinni. Kaikki reagoi erilailla. Mutta veikkaan että painosi on junnannut paikallaan nimenomaan liian vähäisen polttoaineentakia. Ruokapuoli kuntoon niin homma lähtee pyörimään :)

Painoa 52-53 kg, tavoite 50 kg. Pituus 162,5 cm. Samalla haluan kuriin nämä herkkunapostelukohtaukset.

No noi napostelukohtaukset saat kuriin syömällä monipuolisesti ja TARPEEKSI. Rasvan lisäämistä kannattaa myös kokeilla, veikkaan että et saa sitäkään tarpeeksi.

En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta pistänhän tänne yrittäkää sitten vastata.
Sanokaa, että onko mun ruokavalio kunnossa jos haluan lihaksia ja massaa käyn 2 kertaa salilla ja kotona treenaan vatsoja 3x20 ! Eli tänänä söin lautasellisen perunamuussia ja noin 3 nakkia, 2 leipää jonka päällä oli juustoa ja vielä perunamuussia ja vähän kanaa. Onko toi riittävästi ruokaa? Tai sitten joskus, kun on keittoa niin syön noin 2 kertaa päivässä lautasselisen keittoa joka sisältää perunoita, jotain lihaa ja joskus myös riisiä ja lisäksi syön esim 2 leipää jonka pääl juustoo.

En löytänyt haun avulla, mutta onko jossain threadiä siitä mistä saa ostettua lisäravinteita halvalla (Helsingissä) - siis esim. sellaisia joita ei ole myynnissä Pakkiskaupassa?

Ööö siis, söitkö tänään pelkästään ton yhen kerran? Eihän se nyt riitä alkuunkaan joten ruokavalios ei ole kunnossa. Reippaasti noin 3 tunnin välein ruokaa naamariin ja vähintään 2 lämmintä ateriaa.

Aloittelijat vinkuu neuvoja

En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta pistänhän tänne yrittäkää sitten vastata.
Sanokaa, että onko mun ruokavalio kunnossa jos haluan lihaksia ja massaa käyn 2 kertaa salilla ja kotona treenaan vatsoja 3x20 ! Eli tänänä söin lautasellisen perunamuussia ja noin 3 nakkia, 2 leipää jonka päällä oli juustoa ja vielä perunamuussia ja vähän kanaa. Onko toi riittävästi ruokaa? Tai sitten joskus, kun on keittoa niin syön noin 2 kertaa päivässä lautasselisen keittoa joka sisältää perunoita, jotain lihaa ja joskus myös riisiä ja lisäksi syön esim 2 leipää jonka pääl juustoo.

Aloitin itse urheilukuurin 5vko sitten ja olen jo saanut tuloksia. Itse kuntoilen 6x viikossa ihan kotosalla käsipainoilla ja kikkailen vuoropäiville eri lihaksia. Vatsat teen kyllä joka päivä. Tällä hetkellä teen 16x4 sarjat 12-14kg painon kanssa mitä pidän niskan takana ja sitten matolla nostan jalkoja kattoon selälläni 24x4.

Vaikka en ole mikään expertti niin ruoasta voin sanoa sen verran, että jos haluat niitä lihaksia ja massaa niin syö sitä protskua 2x grammoina jokaista painokiloa kohden ja muuten taas pitäis syödä suunnilleen niin melkein niin paljon kuin sopii. Ymmärtääkseni anabolisesta vaikutusta suurin osa tulee juurikin syömisestä eikä painoharjoittelusta ja levosta. Sivuvaikutuksena tässä tulee kyllä sitten läskiäkin mukaan ettei lihaksia sitten välttämättä helposti näe laardin alta ja sitten pitäis säätää sitä ruokavaliota. Ja sitähän se kehonrakennus sitten vähän onkin.. Rasvaa pois ja lihasta tilalle..

Itse sitten syön varmastikin liian vähän vaikka proteiinia on enemmän kuin tarvisi. En oikein vielä tiedä mitä hiilareita olisi hyvä lisätä ravintoon. Kiirettä tällä ei vielä ole koska haluan keskittyä lihasten kasvattamiseen enemmän sitten kun saan ylimääräisen läskin pois. Olisi kyllä iso plussa jos saisi HALVALLA sellaisia hyviä ravintoaineita koska se vie vähän motivaatiota urheiluun jos ruokaan menee 20€/vrk.. Ja päivittäistavarat itse vielä haen Siwasta niin jäi sitten itseltä Avokadon testaaminen kun ei sitä ollut siellä :|

Jos sitten vaihtaisi sen kevytmaidon rasvattomaan ja puolittaa juustomäärän.. Kalorimäärän vajaus kyllä sitten vaan pahenee tästä..

Ei helvata, miten on mennyt "dieetti" päin persiitä. Ensinnäkin: paino jumitti todella tehokkaasti ja viikolla vedin kuitenkin suht' kovilla vajeilla.
.....

Söin tuossa pari viikkoa 1000 kcal/pv ja viikonloppuisin enemmän. Ei ainakaan kamalasti varmaan viikolle plussia/miinuksia tullut, kun tosiaan söin vain sen 1000 kcal päivää kohden ja nyt viikonloppuna olin reilusti plussalla. :jahas: Anyway, tällä viikolla 1200 kcal/pv ja tsemppiä. Eiköhän se neste (+ rasva....) pikkuhiljaa sula? Olen kevyessä työssä, mutta illalla opiskelen, joten punttia vain 4 krt viikossa ja pari lenkkiä siihen päälle.

Ekassa osassa tulikin jo todennäköisin syy siihen, miksi jumitti :)

1000kcal on liian vähän kenelle tahansa, kuten varmasti hyvin tiedät. ~1200 kalorillakin mulla tippui vuodelepoaikana paino aika reippaasti ja vuodelevolla tarkoitan nyt siis aivan totaalista lepoa, eli makoilua sängyssä koipi paskana. Sä kuitenkin liikut, joten 1200kcal on tositosi vähän. Koita ihan oikeasti vaikka kuukausi jollain 1400-1500kcal (laadukasta ruokaa, hyviä rasvoja ja sopivasti hiilareita jne., jotta pysyy makeanhimokin kurissa) ja katso mitä tapahtuu. Et menetä mitään, sillä ei ole mahdollista että lihoisit tuolla määrällä... Voi käydä jopa päinvastoin :)

e.
Jos sitten vaihtaisi sen kevytmaidon rasvattomaan ja puolittaa juustomäärän.. Kalorimäärän vajaus kyllä sitten vaan pahenee tästä..

Miksi? Jos vaje on nyt jo sopiva/jopa liian suuri, miksi täytyy vaihtaa ja vähentää? Juusto on IMO ihan ok, ellei nyt jotain puolta kiloa päivittäin syö...

Miksi? Jos vaje on nyt jo sopiva/jopa liian suuri, miksi täytyy vaihtaa ja vähentää? Juusto on IMO ihan ok, ellei nyt jotain puolta kiloa päivittäin syö...

Eikös ne tyydyttyneet rasvat ole kuitenkin aika turhaa syömistä? Kuitenkin niitä tulee jo kananmunista ja rasvaa on kropassa omasta takaa josta haluais päästä eroon. Toki tarviihan sitä rasvaakin vähäsen mutta käytännössä sitä ei voi välttää ellei syö jotain ihan paskaa ruokaa joten koitan vähentää sitä ja saada jotain fiksumpaa tilalle.

Eikös ne tyydyttyneet rasvat ole kuitenkin aika turhaa syömistä? Kuitenkin niitä tulee jo kananmunista ja rasvaa on kropassa omasta takaa josta haluais päästä eroon. Toki tarviihan sitä rasvaakin vähäsen mutta käytännössä sitä ei voi välttää ellei syö jotain ihan paskaa ruokaa joten koitan vähentää sitä ja saada jotain fiksumpaa tilalle.

Hoho. Rasvaa tarvitaan oikeastaan aika paljon ja se ei ole sidoksissa siihen, paljonko kehosta sitä löytyy.
Rasvan laatu onkin sitten jo asia erikseen. Aika :david: jos ei syö rasvaa koska omassa kehossa sitä on..

Onko jogurtissa jotain vikaa, kun ei sitä tunnu kovin moni syövän? Vai onko se sitten maustamatonta ja rasvatonta jos sitä syödään?

Aika paljon hiilareita suhteessa prodeen kai. Noi rasvattomat kevytjugut sitten taas on täynnä sokeria.
Itsehän syön normaalirasvaisia jugurtteja aina silloin tällöin, mutta mieluummin sitä rahkaa vetelen kuitenkin.

Hoho. Rasvaa tarvitaan oikeastaan aika paljon ja se ei ole sidoksissa siihen, paljonko kehosta sitä löytyy.
Rasvan laatu onkin sitten jo asia erikseen. Aika :david: jos ei syö rasvaa koska omassa kehossa sitä on..

Mä söin ainakin kaikkea paskaa koko viikonloppuna ja kaloritkin taisi olla 3000 kcal/pv. :wtf: No, uusi viikko ja uusi alku, eikä menneisiin voi - eikä kannata - sen kummemmin jäädä rypemään. Ei se kroppa edes välttämättä ehtinyt kaikkea varastoida, varmaan meni osa läpipaskon tavoin vessanpöntöstä alas. *nauraa*

Mä söin ainakin kaikkea paskaa koko viikonloppuna ja kaloritkin taisi olla 3000 kcal/pv. :wtf: No, uusi viikko ja uusi alku, eikä menneisiin voi - eikä kannata - sen kummemmin jäädä rypemään. Ei se kroppa edes välttämättä ehtinyt kaikkea varastoida, varmaan meni osa läpipaskon tavoin vessanpöntöstä alas. *nauraa*

Joo, mutta se ei muuta sitä faktaa, että ihmisen elimistö tarvitsee rasvaa toimiakseen, oli sitä sitten ihmisellä kehossaan valmiiksi paljon, tai ei. Rasva ei muutu läskiksi kehoosi, ellet syö yli kulutuksesi.
Yrittäkää nyt ihmiset peruasiat tajuta ja Guerlainn yritäppä opetella normaali syömistapa eikä tollasta edestakasin sahausta häiriön kourissa. Niin kauan kun kituutat ja sen jälkeen ahmit paskaa, et laihdu. Pysy maltillisilla miinuksilla niin saat tarpeeksi ravintoa ja elimistösi ei huuda hädissään.

Se, kannattaako sun edes laihtua on jo toinen asia.

Yrittäkää nyt ihmiset peruasiat tajuta ja Guerlainn yritäppä opetella normaali syömistapa eikä tollasta edestakasin sahausta häiriön kourissa. Niin kauan kun kituutat ja sen jälkeen ahmit paskaa, et laihdu. Pysy maltillisilla miinuksilla niin saat tarpeeksi ravintoa ja elimistösi ei huuda hädissään.

Se, kannattaako sun edes laihtua on jo toinen asia.

En väittänytkään, ettei rasvaa tarvita. :) Mä yritän päästä eroon kituuttamisesta 1000 kalorilla, kun se johtaa vain tuohon häröilyyn --> kroppa huutaa rasvaa ja hiilaria.

Onko kellään kokemuksia nutrisportin weight gain:sta, toimiiko laktovammaselle kaverilleni?, tai mitä gainereita laktoosi vammasen kannattaisi käyttää, onko ehotuksia?..

Joo, mutta se ei muuta sitä faktaa, että ihmisen elimistö tarvitsee rasvaa toimiakseen, oli sitä sitten ihmisellä kehossaan valmiiksi paljon, tai ei. Rasva ei muutu läskiksi kehoosi, ellet syö yli kulutuksesi.

Toki. Tämä on selvää mutta ymmärtääkseni sitä rasvaa tarvitaan varsin vähän. Jotain kymmeniä grammoja vuorokaudessa vähintään ja sitähän kuitenkin tulee vähän joka paikasta. Olen myös ymmärtänyt asian niin, että rasva varastoituu helpommin kroppaan hyllymään ja energia otetaan helpommin hiilareista.

Toisekseen, vähärasvainen ruokavalio vähentää kolesteroléja jota tulee siitä kananmunasta. Aivan kuten tyydyttymättömät rasvat. Oleellinen ongelma tässä ei ole se rasvan lisääminen vaan se, että mistä helvetistä sitä keksisi niitä tyydyttymättömiä rasvoja ruokavalioon niin, että:

A) Saa ostettu Siwasta
B) Saa sen jotenkin kokattua maistuvaksi ravinnoksi
C) Tulee kokonaisuutena edulliseksi

Juusto on halpaa ja hyvää, mutta rasvat on niitä tyydyttyneitä ja siksi haluaisin tähän jotain muuta tilalle.

Back
Ylös Bottom