Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kiitoksia vastauksista!

Eipä ole lättäjalkoja, laitoinpa sitten Converset tulemaan, 30e sisältäen postikulut hintaan. ;)

Nyt sitten odotellaan, ainakin vaikuttaa tosi kevyiltä reenaamiseen, joka on plussaa.

Olisi kohta verikokeeseen meno ja minulla on aivan helvetin kova neulakammo käden taipeeseen, siis siihen mistä yleensä se otetaan. Onko mitään muita paikkoja mistä sen voi ottaa?

Hmm, itsellä moiset ollut käytössä. Pitäisiköhän kokeilla miltä jotkin muut tuntuisivat reenissä.
Ihan turhaan kokeilet. Mulla on ollu viimeiset kymmenen vuotta sisäpelikengät, enkä ole muuta ikinä kaivannut. Niillä samoilla kengillä on kyykätty ja vedetty parisataa, ja enempää en tule varmaan ikinä nostamaankaan. Hyvin on pärjätty.

E: En sitten tiedä millaisia Marde tarkoitti, mutta nää mun tossut on ihan lättänät. Sellaiset korkea- ja pehmeäpohjaiset lenkkarit onkin kyllä aika huonot ja aika äkkiä vaarallisetkin.

Ihan turhaan kokeilet. Mulla on ollu viimeiset kymmenen vuotta sisäpelikengät, enkä ole muuta ikinä kaivannut. Niillä samoilla kengillä on kyykätty ja vedetty parisataa, ja enempää en tule varmaan ikinä nostamaankaan. Hyvin on pärjätty.

E: En sitten tiedä millaisia Marde tarkoitti, mutta nää mun tossut on ihan lättänät. Sellaiset korkea- ja pehmeäpohjaiset lenkkarit onkin kyllä aika huonot ja aika äkkiä vaarallisetkin.
Ihan lättänät on, ja kova pohja. Hyvin on toiminu omasta mielestä. Ehkä kun en ole mitään ongelmaa huomannu missään liikkeessä niin näillä mennään edelleen.

Onko jollain havaintoa mitä mahdan tehdä pystypunnerruksessa (tangolla) väärin kun välillä ilkeä tunne olkapäässä? Ei nyt mikään paha, mutta hieman epämiellyttävä pikemmin. Olen kokeillut hieman eri oteleveyttä, mutta en ainakaan vielä parempaa asentoa ole löytänyt.

EDIT: Teen niskan takaa, luin juuri tätä threadiä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1988 ja joku ainakin mainitsi että niskan takaa saattaa oottaa olkapäihin vähän ilkeästi joskus.

Teen niskan takaa, luin juuri tätä threadiä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1988 ja joku ainakin mainitsi että niskan takaa saattaa oottaa olkapäihin vähän ilkeästi joskus.
Mä en ainakaan pysty suosittelemaan niskan takaa punnerrusta. En näe siinä mitään etua edestä tehtyyn verrattuna. Hiukan enemmän siinä on sivuolkapäät mukana, mutta siihen sitten jääkin. Jos tuntuu pahalta, niin vaihda vaan suosiolla edestä tehtyyn versioon. Se ei ole yhtään sen huonompi.

Kysyisin sitä, että kannattaako penkkipunnerruksessa jättää selän ja penkin väliin sellanen rako? Onko siitä haittaa selälle, tai sitten nostaa jaloilla selkää ja pebaa ilmaan ja yläselkä penkkiin kiinni ja siitä nostaa?

Terve. Oon nyt 3 vuotta harrastanu säännöllisen epäsäännöllistä salitreeniä. Nyt on aika lopullisesti ottaa itteä niskasta kiinni ja pistää homma rullaamaan, että rupeis saamaan selkeitä tuloksia. Elikkäs laitan tähän alle treeniohjelmani ja ruokailuni. Pyytäisin viisaampia vastaamaan ja korjaamaan mahdollisia puutteita tai epäkohtia.

Ma: yläkroppa (penkki 2x6, pystypunnerrus 3x8-10, leauaveto kapealla vastaotteella 3x8-10, hauikset kässäreillä 3x 8-10 , ojentaja taljassa 3x 8-10 , vatsat)
Ti: alakroppa (jalkaprässi 3x 8-10, pohkeet istuen 3x 10, reidenojennuslaite 3x10, takareisikone maaten 3x10, selänojennuslaite 3x12 (pitäskö vaihtaa heti pois esim. maveen?))
Ke: lenkki ja venyttelyä
To: yläkroppa (vinopenkki kässäreillä 3x 8-10, leuanveto leveällä myötäotteella 3x8, hauikset ja ojentajat taljassa 3x8-10, vatsat, viparit sivuille 3x8-10
Pe: alakroppa (hack kyykky 3x 8-10, pohkeet seisten 3 x 10, selänojennuslaite 3x12, reidenojennuslaite 3x8-10, takareisikone maaten 3x 8-10)
La: lepo
Su: lepo (kevyt lenkki jos ei oo darraa)

Ja sitte siit ruokailusta. Täs on sellane runko, mitä yritän noudattaa. Viikonloppuina en oo iha niin tarkka, mutta pyrin kuitenki syömään tarpeeks kunnon ruokaa vaik joskus tulee syötyy herkkuja, alkoholista puhumattakaan.

Aamupala: kaurapuuro, desi herajauhetta, 1-2 lasii maitoo, lasi mehua, kaks leipää voilla kinkulla ja juustolla
Lounas: Iso satsi jauhelihaa ja tummaa makaronia, lisäks tomaattia ja kurkkuu, puol litraa maitoa
Välipala: Yleensä ennen treenii maitorahka ja joku hedelmä sekaan, täysjyväleipää, mehua
Treenin jälkee palkkari
Päivällinen: kana/jauheliha ja tummaa riisii tai makaronii, tomaattia ja kurkkua, maitoa
Iltapala: maitorahka/kananmunia, maitoa (leipä tai pari)

Nois alakropan treeneis on varmaa paljo korjattavaa, mut sanottakoon puolustukseks, että rikoin polveni fudiksessa pahasti yli 3 vuotta sitte eikä polvi oo vieläkää täysin kondiksessa. Esim normi jalkakyykky on välil ihan helvettiä, koska polvi on niin jäykkä ja muutenki tekee joskus tosi kipeetä. Siks oon suosinu enempi noita jalkalaitteita.

Kiitos jos joku näistä asioista tietävä vaivautuu vastaamaan. :D

Mikä olis kyykyssä sopiva oteleveys?

Mulla tulee nykyään aina hartiat/olkapäät kipeiksi kyykyn jälkeen. Kyykkyä tehdessä se ei tunnu, mutta kun sen tangon laittaa takaisin telineeseen niin olkapäät jumittuu sinne taakse ja kun ne kääntää eteen niin tulee sellanen ei mikään hirvee kipu mutta seuraavanakin päivänä se kipu haittaa esim. sulkapallon pelaamista kun lyönnin aikana tulee se kipu.

Pitäiskö vaan kuitenkin venytellä hartioita tms. (mitä liikkeita)?

Sitten toinen kysymys, onko se alkulämmittely tärkeää? Tähän mennessä olen vaan mennyt suoraan tekemään liikkeitä :D 15min kauempaa alkulämmittelyä en kerkeis kuitenkaan tekemään (ja sekin ois se salille juoksu).

3. kysymys: pitäisikö aamulla syödä ennen salilla käyntiä? Oon syönyt melko pian treenin jälkeen, mutta ei oo tuloksiakaan tullut.

4. kysymys: onko nukkuminen tärkeää lihaskehityksen kannalta? Nukkuminen on jäänyt aika vähiin...

5. kysymys: onko normaalia että kyykyn jälkeen ei jaloissa tunnu lähes yhtään? Liikettä tehdessä se on kyllä raskasta mutta painoja olis varmaan varaa nostaa vähän. Leukojenkaan jälkeen ei tunnu yhtään käsissä/selässä tosin en saa kun sen 3x3 leukaa (myötäotteella) ja 3x4 hieman fuskaamalla tjsp. Varmaan tärkeämpää ois vetää se kunnolla eikä esim. jalkoja sätkimällä ja heilumalla, mutta vähäisellä toistojen määrällä, vai?

6. kysymys: haittaako jos niskantakaa punnerruksessa ja hauiskäännössä tangolla toinen olkapää nousee (vasen olkapää aina autom. nousaa kun on niin paljon heikompi käsi ja selkäkin siltä puolelta)?

Joo eli tällainen kysymys tällä kertaa kun ei missään tunnuta oikein sanovan ja enpähän ainakaan uutta threadia perusta.

Siis, tällä hetkellä golden 6 käytössä ja teen sen 3 kertaa viikossa. Tätä on nyt tahkottu kohta puolisen vuotta ja ajattelin katsella jotain uutta ohjelmaa, 3-jakoista. Kysymys onkin nyt, että kun kolmijakoisessa lihasryhmä mennään läpi vain kerran viikkoon, niin onko se sitten kevyempi ohjelma? Vai onko nyt niin, miten epäilen, että olisikin tehokkaampaa kun kerran viikossa oikein antaumuksella jokainen lihasryhmä rasitetaan, kuin että se otetaan kolme kertaa viikossa "ei niin syvällisesti". Itse en vaan voi uskoa että se yksi kerta per lihasryhmä per viikko riittäisi, mutta jos joku kokenut karju haluaisi sivistää niin kiitoksia!

Toivottavasti joku ymmärsi mistä nyt on kyse :)

mikset alottaisi 2-jakoisella,tulee kroppa 2 kertaa viikkoon ja suht kovaa saa kummatkin treenit samalle lihasryhmälle vetää

Hyvä idea kyllä, mutta aikaa käydä salilla juuri se kolmesti viikkoon, niin se 3-jakoinen olisi nyt parempi. Mutta pitää tuokin laittaa harkintaan jos se jotenkin onnistuisi. :)

Hyvä idea kyllä, mutta aikaa käydä salilla juuri se kolmesti viikkoon, niin se 3-jakoinen olisi nyt parempi. Mutta pitää tuokin laittaa harkintaan jos se jotenkin onnistuisi. :)
Ja miksi 2-jakoista ei voi tehdä, jos kerkeää salille vain kolmesti viikkoon. Tällöin tulisi se 1.5 kiertoa viikossa.

Kysymys onkin nyt, että kun kolmijakoisessa lihasryhmä mennään läpi vain kerran viikkoon, niin onko se sitten kevyempi ohjelma? Vai onko nyt niin, miten epäilen, että olisikin tehokkaampaa kun kerran viikossa oikein antaumuksella jokainen lihasryhmä rasitetaan, kuin että se otetaan kolme kertaa viikossa "ei niin syvällisesti". Itse en vaan voi uskoa että se yksi kerta per lihasryhmä per viikko riittäisi, mutta jos joku kokenut karju haluaisi sivistää niin kiitoksia!

Toivottavasti joku ymmärsi mistä nyt on kyse :)

Kolmijakoinen on sikäli raskaampi, että koska kukin lihasryhmä treenataan vain kerran viikkoon, niin liikkeitä ja sarjoja lihasryhmää kohti voi tehdä kerralla enemmän ja lisäksi sarjat voi (ja pitää) tehdä paljon kovempaa, usein failureen saakka, kun yksijakoisessa on aina jätettävä toistoja "varastoon" lyhyemmän palautumisajan vuoksi.

Ja oikein toteutettuna kerta viikossa/lihasryhmä riittää kyllä, halutessaan ohjelman voi muotoilla sitenkin että kaikki lihakset saavat epäsuoraa rasitusta muussakin kuin omassa treenissään. Se, mikä on tehokkainta/parasta, riippuu ihan treenaajasta ja tilanteesta. Jos olet pitkään hahkonnut volyymipohjaisella yksijakoisella, niin kolmijakoinen voi olla sinulle ihan hyvää vaihtelua.

-koo- on myös oikeassa eli ei se treenikertojen määrä viikossa ole mikään este kaksijakoisenkaan tekemiseen. Käyt salilla kun pääset käymään ja teet sen treenin mikä kulloinkin on vuorossa, ei mikään laki käske tekemään asioita viikon kierrolla ja vakiopäivinä.

Back
Ylös Bottom