Kokkausketju, reseptit

Tuohon pihvin maustamiseen, niin itse ainakin maustan vain merisuolalla (myllystä) ja mustapippurirouheeella (IMO, mustapippurijauhe on pask**).

Pihvit kannattaa paistaa loppuun miedolla lämmöllä uunissa (mitä matalampi lämpö, sitä parempi lopputulos) 225 on jo aika kova lämpö pihvin kypsentämiseen, itse suosin jotain 120 asteista uunia. Pienemmällä lämmöllä pihvi kypsyy paljon tasaisemmin. Ja tuo "vetäytyminen" on kanssa tärkeää = pysyy lihas nesteet sisällä.

Toi kuulostaa aika järkevältä. Mä en itse edes muista kuinka kovalla lämmöllä olen paistanut. Tosta mun yhdestä aiemmin laittamastani linkistä löyty aika hyvällekuulostavia lämpötiloja pihveille:

http://www.ruokatieto.fi/finfood/li...cat2=Ruuanvalmistus&cat3=Nauta&cat4=Sisäfilee

Tuohon pihvin maustamiseen, niin itse ainakin maustan vain merisuolalla (myllystä) ja mustapippurirouheeella (IMO, mustapippurijauhe on pask**).

Munkin mielestä rouhe sopii paremmin pihville kuin jauhe. Otan oman rouheeni myllystä samoin kuin jauheen.

Tuli toi piffi paistettua. Kyytipojaksi valkosipuli-yrtti-kermajuustoperunat.

5kpl isoja Pottuja viipaleiksi
6 kynttä Valkosipulia viipaleiksi
1rkl timjamia
2dl itseraastettua parmesania
1.5 purkkia kermaa
merisuolaa myllystä
mustapippuria myllystä

Noi sekoittelin keskenään ja kippasin vuokaan. Ensin tunti folion alla ja sitten vielä lähes tunti ilman foliota 180 asteisessa uunissa.

Pihvit oli "pihvejä". Paistoin huoneenlämpöiset piffit voi-öljy -seoksessa, heitin mustapippuria myllystä päälle ja merisuolaa myllystä myös heti paiston jälkeen. Paistoin kuumalla valurautapannulla kunnes pinta hieman pisaroi, viskasin 5 minuutiksi 180 asteiseen uuniin ja lopuksi kääräisin folioon 5 minuutiksi.

Ei noi nyt kovin kummoiset olleet (tekijässä vika), olisi ehkä voinut jättää tuon uunivaiheen pois kun olivat niin ohkaisia. Kuvassa näyttää jopa kuivalta mutta ei nuo kuiviakaan olleet. En nyt vain pihveistä oikein pidä muutenkaan. Ihan hyviä pihvi-asteikolla kuitenkin, vähän ylikypsiä olivat.

Potut olivat herkullisia, suosittelen.

pihvi.jpg

Tein tuossa pizzaa minkä ohje on sivulla 54. Tuli muuten hyvää!! Tein sen special opera tyyliin,ei se paljoa sille hävinnyt. Ja näyttikin pitseriasta ostetulta! se öljy pohjan alla antaa hyvän rapeuden koko läpyskälle! Suosittelen :D

Jos syötte pihviä (kallista lihaa), panostakaa vähän enemmän ja tehkää sen seuraksi joku hyvä kastike, kannattaa:thumbs:. Mitä tummempi ja voimakkaamman makuinen liha, sitä voimakkaampi kastike ja päin vastoin on hyvä perussääntö.:whip:

Olen duunaillut tässä vähän väliä rahapulassani itse leivän. Helppo homma, mutta ei kuitenkaan. Mun leipään ei tule samanlaista "kuorta" kuin kaupan leipiin ja patonkeihin, ja ne on vähän semmosta siperrystä ne mun leivät. Mikä avuksi?

Mä teen yleensä näin:

Vettä, öljyä, suolaa ja vehnäjauhoja sekasin(valkosipulia, oliiveja, sipulia, yrttejä joskus mukaan)

vaivaan ja kohotan

otan ilmat pois, muotoilen ja kohotan

uuniin n. 20 min riipuen koosta

Ihan jees, mutta ei superhyvää. Vinkkejä?

mä tein viikon parhaan safkan keskiviikkona Häränposkea punaviini kastiikkeessa haudutettuna. lisukkeeks vaikka pastaa tai pottua, karamelisoitua sipulia. tosi halpaa lihaa vaan 6,50 kilo. Seuraavaks häränhäntää. mä jotenkin diggaan haudutetusta lihasta.
kastike harjoittelijoille suosittelen poutun demiglasia: lisätä voi esim. portviini, punkku, konjakki ja tietenkin valkosipuli ja yrtit. toi poutun demiglas tarttis oman treadin se on siis niin kova juttu.

Leipätaikinaan varmaan pistit myös hiivaa ;) No joo, huonoa huumoria..

Kuulemma leipä kohoaa paremmin, jos jättää taikinan vähän löysäksi. Ei siis pidä vaivata liikaa, eikä laittaa ylimääräisiä jauhoja. Oletko kokeillut vähän erilaisia uunin lämpötiloja ja paistoaikoja? Minkä tyylistä leipää haluaisit saada aikaisiksi?

Joo hiivaa meni kanssa mukaan toki.

Yleensä mulla on ollut pari sataa astetta uunin lämpötila. Pitää testata löysää taikinaa huomenna. Leipä ei maksa ite tehtynä käytännössä mitään, se on ihan loistavaa.

Olen duunaillut tässä vähän väliä rahapulassani itse leivän. Helppo homma, mutta ei kuitenkaan. Mun leipään ei tule samanlaista "kuorta" kuin kaupan leipiin ja patonkeihin, ja ne on vähän semmosta siperrystä ne mun leivät. Mikä avuksi?

Mä teen yleensä näin:

Vettä, öljyä, suolaa ja vehnäjauhoja sekasin(valkosipulia, oliiveja, sipulia, yrttejä joskus mukaan)

vaivaan ja kohotan

otan ilmat pois, muotoilen ja kohotan

uuniin n. 20 min riipuen koosta

Ihan jees, mutta ei superhyvää. Vinkkejä?
Kokeileppa tota:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2220734&postcount=121

Joo hiivaa meni kanssa mukaan toki.

Yleensä mulla on ollut pari sataa astetta uunin lämpötila. Pitää testata löysää taikinaa huomenna. Leipä ei maksa ite tehtynä käytännössä mitään, se on ihan loistavaa.

Teen yleensä melko löysän, mutta hyväsitkoisen taikinan, ja laitan sen suorakaiteen mutoiseen vuokaan. Kohotan sen vuuassa, ja voitelen kylmällä vedellä. Vesivoitelusta tulee hyvä rapea kuori, varsinkin jos uunin ylävastuksessakin on hiukan hönkää päällä. :)

Tänään meillä tehdään syntiä: ostin perunamuusiin oikeaa voita ja punaista maitoa!

Tässä on tämä helppo safka tehty oikein jämien jämistä... Annos ei todellakaan ole mikään hieno, mutta se oli ihan syötävä ja se valmistui hetkessä. Vähän samannäköinen annos kuin toi mun pestokastike tuolla aiemmin, mutta miedomman makuinen. Sitruuna tuo mukavan säväyksen ruokaan.

PASTAA SITRUUNA-PINAATTIKASTIKKEEN KERA (2 hengelle)

150g pakastepinaattia
½ sipuli
3 kynttä valkosipulia
1-2rkl voita
2,5dl kermaa
2rkl sitruunamehua
½ kasvisliemikuutio
muskottipähkinä-, mustapippuri-, sipuli- ja valkosipulijauhetta (sekä suolaa tarvittaessa)
nauhamakaronia

1. Laita pasta kiehumaan
2. Kuullota kuutioitu sipuli ja silputtu valkosipuli paistinpannulla voissa
3. Lisää sulatettu pakastepinaatti ja anna hautua hetki
4. Lisää joukkoon kerma sekä kasvisliemikuutio
5. Sekoita joukkoon mausteet sekä sitruunamehua

HUOM! Tähän kastikkeeseen olisi sopinut hyvin feta-juusto kuutioina, mutta valitettavasti minulta ei löytynyt sitä. Lisäksi tuoreesta sitruunasta puristettu mehu olisi ollut parempaa, mutta sitäkään ei löytynyt. Itse käytin 3 juustoa-kermaa, mutta tavallistakin voi käyttää. Juustojen maut eivät oikein erottuneet tuosta kermasta. Voisin kuvitella, että tämä kastike sopisi hyvin myös kalan kera.

Laita pasta kiehumaan:
IMG_6427.jpg

Kuullota sipuli ja valkosipuli voissa, lisää joukkoon sulatettu pinaatti ja anna hautua hetki:
IMG_6422.jpg
IMG_6429.jpg

Kaada sekaan kerma ja sulata joukkoon kasvisliemikuutio:
IMG_6432.jpg
IMG_6434.jpg

Sekoita joukkoon mausteet (tarvittaessa myös suola) sekä sitruunamehu. Halutessasi voit lisätä joukkoon myös feta-juustokuutioita:
IMG_6440.jpg
IMG_6442.jpg
IMG_6451.jpg

Tarjoile pastan kera joko pastan sekaan sekoitettuna tai päälle annosteltuna:
IMG_6446.jpg

Hieno mylly tuossa kuvassa. ;)

Palaten tuohon pihvikeskusteluun. Olen monen monta kertaa seurannut vierestä "pihviharrastajan" pihvinpaistoa (grillissä, pannulla hieman erilailla). Molemmilta puolilta ensin pinta ruskeaksi, jonka jälkeen antaa olla halutun ajan grillissä (raaka, medium, kypsä) välillä käänellen (riippuu pihvin paksuudesta).
Kastikkeeksi ainakin naudan sisäfilepihvin ja valkosipulkermaperunoiden kanssa sopii aivan he*vetin hyvin korvasienikastike. Noita nyt ei ihan jokaisella varmaan säästössä ole, mutta kuitenkin. Ensin kuullotetaan hieman sipulia, jonka jälkeen sienet heitetään joukkoon (aromi)suolan ja runsaan pippurin kera. Tämän jälkeen mukaan heitetään ruokakermapurkki ja kaikki pihveistä paistaessa irronnut neste. Tämän jälkeen kastiketta keitetään kokoon jokunen hetki.
Jotain saattoi unohtua, mutta tämä kuten mikään muukaan ohje ei ole mikään kiveen hakattu. Mutta voin luvata että hyvää tulee! Tuo pihveistä irronnut neste on se tärkein juttu.

PASTAA SITRUUNA-PINAATTIKASTIKKEEN KERA (2 hengelle)

HUOM! Tähän kastikkeeseen olisi sopinut hyvin feta-juusto kuutioina, mutta valitettavasti minulta ei löytynyt sitä.

Söin tänään lopun pastan ja kastikeen, jonka joukkoon laitoin feta-juustoa. Hyvin sopi ja ihan hyvältä maistui.

Ihkut kynnet. Jos olisin sun mies, olisin armoton talipallo.

Voi kiitos tuosta ihanainen! Jos sä oisit mun mies, niin saattaishan se olla, että jonkinlaista talipallomaisuutta olisi havaittavissa sun hyvin muodostuneiden lihasten päällä... :haart:

Hieno mylly tuossa kuvassa. ;)

Kiitos, täältä kotoa löytyy tosiaan tuollaiset Pentikin pippuri- ja suolamyllyt.

Nytl löytyi nopea dieettisafka: Purkki tonnikalaa syvälle lautaselle, päälle kaksi ruokalusikallista pestokastiketta, sekaisin ja mikroon kevyehkölle teholle 2min.

Voisko noi hiivaleipäjauhot korvata jollain? Veikkaan ettei lähikaupasta löydy ja vois tota leipää koittaa tänään.

Totta kai voi korvata. Ihan tavallista vehnäjauhoa vain tilalle.

Pitäisi kai postailla tänne enemmänkin noita leipäjuttuja, olen kokeillut ja treenannut hyvän kotileivän leipomista jonkin verran. Pari ideaa kokeiltavaksi kuitenkin tässä:

1) (Kuuma)juurruttaminen antaa makua leipään. Eli noin tunti-pari ennen kuin teet taikinan, laita kulhoon esim. kauraleseitä/hiutaleita,vähän jauhoja, auringonkukansiemeniä, pellavansiemeniä ja suolaa. Kiehauta noin 1/3 koko nestemäärästä ja kaada päälle, sekoita. 1-2 tunnin päästä jatka hiivataikinan tekoa normaaliin tapaan. Eli lisää oikean lämpöinen neste juureen, jauhot ja alusta. Tässä toimii jauhoihin sekoitettu kuivahiiva tosi hyvin.

2) rapeaan kuoreen vaikuttaa a) taikina b) paistotekniikka.
Hapanjuureen tehty hiivaleipä on tosi hyvää, rapeakuorista ja isoreikäistä sisältä. Väitän että taikinan laatu vaikuttaa kuoren muodostumiseen.

Suuria leipiä paistaessa voi uunin kuumentaa "yli" noin 25-50 astetta. Laita leivät uuniin, odota hetki ja laske lämpötila normaaliksi. Muuten sumuttele uunin seinille reilusti vettä juuri ennen kuin laitat leivän uuniin, ja laita uunin kestävä keraaminen kippo, jossa vettä sinne uunin pohjalle. Kuumuus ja vesihöyry auttavat rapeuden kanssa. Etkä tietenkään pakka leipää pussiin heti sen tultua uunista ulos!

Leivän epäonnistumiseen vaikuttaa muutenkin samat jutut kuin yleensä pullaan: liikaa/ liian vähän jauhoja, hiivan toiminta, kohotus ja vaivaaminen, sekä paistaminen.
Leipä syntyy muotoillessa, alan kirjoista läytyy vinkkejä miten tehdään nätti vuokaleipä tai pyöreä limppu.
Hans Välimäen uusi kirja Soppaa tmv. sisältää ihan lupaavan tuntuisia leipäohjeita, niitä pitäisi pikkuhiljaa kokeilla. Samoin Richard Bertinet:in kirja Leipää monella tavalla on hyvä esimerkki miten taikinoista saa eri muotoisia ja makuisia leipiä pienillä nikseillä.

Tonnikala-Lasagne

Tonnikalakastike:
100gr pekonia silputtuna
2 isoa valkosipulikynttä silputtuna
1 sipuli silputtuna
---- Paistetaan oliiviöljyssä nopeasti, jonka jälkeen lisätään:
2 purkkia kuorittuja säilyketomaatteja ja vain toisen purkin tomaattimehu (paiston aikana mössäät tomaatit paistolastalla)
0,5dl ketsuppia
100 gr valkohomejuustoa palasina (itse käytin punakuorista valkohomejuustoa, jonka nimeä en edes tiedä)
1dl creme fraichea
1prk tonnikalaa öljyssä paloina, valutettuna (yksi riittää, tämän ei ole tarkoitus maistua kissanruoalle)
---- Valkohomejuusto / Creme Fraiche -combon voi korvata vaikkapa purkillisella Creme Bonjour tuorejuustoa jos haluaa, jos edes ajattelet käyttää tuollaista halvinta euroshopper Brie-paskaa niin unohda koko juttu ja pistä suosiolla se Creme Bonjour, sillä ei voi mokata.
1-2rkl sokeria
mustapippuria myllystä
merisuolaa myllystä
pizzamaustetta
basilikaa
timjamia
valkopippuria jauheena
muskottipähkinää jauheena
cayennepippuria
rosmariinia
tabascoa

Keitellään liedellä miedolla lämmöllä sen aikaa kun valmistetaan valkoinen juustokastike.

Valkoinen juustokastike:
ruokaöljyä loraus
1dl vehnäjauhoa
1 litra maitoa
muskottipähkinää
mustapippuria
suolaa
2dl emmental-raastetta (valmis raaste käy hyvin! ;) )

Kuumennetaan öljy, lisätään jauhot, sekoitetaan ja kohta osa maidosta. Sekoitetaan hyvin ja lisätään loppu maito sekä mausteet. Keitellään sakeaksi, lisätään juustoraaste ja kiehautetaan vielä nopeasti. Tämä kastike pitää olla aika sakeaa, samoin kuin tuo toinenkin.

Sitten ei muuta kuin rakentamaan lasagne, jokainen tietänee miten se tehdään. Pohjalle kastiketta, seuraavaksi lasagnelevyjä, sitten molempia kastikkeita. Päällimmäiseksi molempia kastikkeita sekä kourallinen juustoraastetta. Älä tunge kastikkeita väliin liikaa, ne kyllä leviävät uunissa aika hyvin sinne. Älä laita myöskään sitä juustoraastetta liikaa, ettei se pala ja tule semmoista kovaa kuorta ruokaan. Siitä ei tykkää kukaan.

180 astetta n. 45 minuuttia, riippuen lasagnelevyistä. Suosittelen hankkimaan hyviä lasagnelevyjä, eikä mitään euroshopperia tai muuta halpaa. Barilla on ihan ok, muistaakseni myös Pirkka. Eihän tämä mikään nätti sapuska ole, mutta tämä uusi, äsken kehittämä ohjeeni on kyllä yksi parhaista lasagneista mitä olen koskaan syönyt.

Lopputulos:

lasagne.jpg

Back
Ylös Bottom