Kokkausketju, reseptit

Muuten, Huppe, teetkö sä ikinä mitään "tavallista" ruokaa? Äijällä näkyy olevan harva se päivä täällä taas jotain uutta reseptiä, ja mikään niistä ei ole kai näyttänyt liian tylsältä kokeiltavaksi.
Tänään oli ihan tavallista maalaissafkaa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2419667&postcount=580

Tuuppasin noi tän ketjun safkakuvani (ja ehkä muitakin?) keskitetysti nettiin jos joku tahtoo pällistellä. Kuvat on nimetty siten että tästä ketjusta saattaa tuurilla löytää reseptinkin. Perustan reseptiblogin heti kun ehdin ja laitan sen allekirjoitukseeni niin löytyy aina reseptit halukkaille. En sitten tiedä onko typerää julkaista reseptit netissä jos harkitsee raflan perustamista...

LINKKI

Joo, olen ruvennut käyttämään pienempää aukkoa, kuten tarkkasilmäisimmät ovat varmaan huomanneetkin. 3.2-4.0 nykyisin tuo, vähän hankala kuvata kun ei ole kunnon valoa, pimeällä joutuu kuvailemaan 1.8 aukolla.
Salamaa en tietenkään käytä.

Mä tein eilen ihan taivaallista makaronilaatikkoa.. Niinkin tylsä ruoka, mutta laitoin munamaidon joukkoon sulatetun Creme Bonjourin tomaatti-chilituorejuuston. Namnam.. :kuola:

Broilerisalaattia ananas-tuorejuustokastikkeen kera

Tässä broiskusalaatti, jota olen tehnyt aina välillä. Olen laittanut tähän reseptiin esille ihan perusainekset, joista tein nytkin tuon salaatin. Mutta niitä voi vaihdella ihan oman maun mukaan. Tämä on sellainen perussalaatti, johon kastike tuo makua. Itse kaipaisin salaattiin noiden perusainesten lisäksi jotain, missä on vähän voimakkaampaa makua, esim. oliiveja tai maustekurkun palasia.

BROILERISALAATTIA ANANAS-TUOREJUUSTOKASTIKKEEN KERA

Salaatti:
n. 300g broilerinfileetä suikaloituna
mausteita (esim. suolaa, valkosipuli-, sipuli, curry- ja paprikajauhetta sekä mustapippurirouhetta)
½-1 kerä jäävuorisalaattia
tomaattia
kurkkua
(ym. salaattiaineksia oman maun mukaan)

Kastike:
1 pieni prk ananasmurskaa
200g maustettua tuorejuustoa (esim. Creme Bonjour Taco tai jotain muuta broilerin ja muiden salaattiainesten kanssa sopivaa tuorejuustoa)

Sekoita kastike tuorejuustosta sekä ananasmurskasta, josta on valutettu mehut erilleen. Tarvittaessa voit löysentää kastiketta ananasmehulla:
IMG_6408-1.jpg
IMG_6410.jpg

Leikkaa salaatti, tomaatit sekä kurkut ja laisekoita ne keskenään:
IMG_6399.jpg
IMG_6401.jpg
IMG_6404.jpg

Paista ja mausta suikaloidut broilerinfileet ja lisää ne salaattiainesten joukkoon:
IMG_6397.jpg
IMG_6395.jpg

Tarjoile broilerisalaatti tiputtelemalla kastiketta annoksen joukkoon tai tarjoilemalla se erikseen:
IMG_6412.jpg

Hei jos jollain on jemmassa hyviä vähähiilihydraattisia reseptejä niin tulemaan vaan. Jotain missä on kasviksia ja lihaa.

Mä tykkään ihan sikana kunnon pihveistä, mutta en oikein tiedä, että millasia pihvejä kotioloissa kannattaa valmistaa ja miten. Eli jos joku pystyis laittamaan tähän vaikka jotkut perus pihviohjeet, että pääsis sitten kokkailemaan. Millaisia pihvejä kannattaa kaupasta poistaa, mitä eri tapoja kotioloissa valmistaa, mitä tärkeitä asioita tulee muistaa/tietää pihvejä tehdessä ja paistaessa?

Anonymity ja Huppe vois vielä laittaa omat majesteetilliset pihvibravuurinsa kuvien kera mulle malliksi! :)

En ole koskaan paistanut pihviä, en ole oikein pihvinsyöjä. No pitääpä koitella tässä joku päivä, vaikka iltasella kehitellä joku pihviresepti. Kuulisin mielelläni ohjeenkin.

Hei jos jollain on jemmassa hyviä vähähiilihydraattisia reseptejä niin tulemaan vaan. Jotain missä on kasviksia ja lihaa.
Mulle kelpais myös. Meillä aletaan kuukauden sisällä ketoileen, joten kaikenlaiset hyvät reseptit on ihan tervetulleita. Eikä tarvitse sitten laittaa karppaus.info-linkkiä.

Peruspihvi sisäfileestä: Noin 150g pihvi per hlö. Otetaan huoneenlämpöön tunti ennen paistamista. Pihvit kuivataan ennen paistamista. Maustaa voi joko ennen tai jälkeen paistamisen.

Lämmitetään paistinpannu (miel. valurauta) oikein kuumaksi, laitetaan pannulle voita ja (rypsi)öljyä ja kun voi ei enää vaahtoa, pihvit pannulle. Paistetaan minuutista pariin per puoli jonka jälkeen pihvit uunisastiaan ja 225 asteiseen uuniin noin seitsemäksi minuutiksi. Sitten kääräistään pihvit vielä folioon ja annetaan vetäytyä kymmenisen minuuttia (kypsyy vielä tuonakin aikana). Ja ei kun ääntä kohti.

Täydellisen omaan makuun sopivan kypsyysasteen vaatiman paistoajan, uuninlämmön jne. löytäminen vaatii yleensä muutaman kokkauskerran, joten ei kannata lannistua, jos ensimmäinen pihvi on liian raaka tai kypsä

Tein tommosen aamupalan aikani kuluksi.
Katkaraputäytteeseen pistin:

katkarapuja
tilliä
mustapippuria
creme fraichea
chilituorejuustoa
suolaa
kuivattua persiljaa
sitruunamehua
kurkkua pieneksi silputtuna

Sekoitukset aineksille ja tahna sämpylän sisään, salaattia alle, homejuustoa ja kurkkua päälle sekä koristelut. Kyytipojaksi Latte.

katkis-sampylat.jpg

Ehkä mullakin on kesällä työttömänä aikaa sit väsäillä tommoisia!

Laitas Huppe jotain helppoja ja hyviä lastenruokareseptejä. Alkaa kyllästyttää nakkikastikkeet, lihapullat, makaronilaatikot yms..:D

Laitas Huppe jotain helppoja ja hyviä lastenruokareseptejä. Alkaa kyllästyttää nakkikastikkeet, lihapullat, makaronilaatikot yms..:D
Meidän muksu vetelee kyllä noita ihan samoja safkoja kuin mekin...

Nyt kun katson tuota kuvaani niin näyttää ihan kuin mukissa lukisi: "cafe Homo" oikeasti siinä lukee "caffe fiamo" :D

Pihvin paisto

Anonymity ja Huppe vois vielä laittaa omat majesteetilliset pihvibravuurinsa kuvien kera mulle malliksi! :)

Munkaan bravuureja eivät ole noi pihvit. Osaan mä sellaisen paistaa, mutta en koe itseäni miksikään huippuosaajaksi sillä saralla, vaikka aikoinaan koulussa taidettiin kaikki "pihvityypit" käydäkin läpi. Paistan pihvin samaan tyyliin, kuin mitä orsillakin neuvoi, mutta maustan pihvin yleensä vasta paiston jälkeen, jotta mausteet eivät pala pihvin pintaan kiinni ja etteivät ne ime pihvistä kaikkea mehukkuutta. Mutta tässä maustamisjärjestyksessä on olemassa monta erilaista kuppikuntaa.

Jos kokee, että pihvin paisto paistinpannulla ei ole kovin helppoa (eli tulee esim. liian kypsäksi), niin tosiaan sen pihvin voi laittaa uuniin sen jälkeen, kun pihvin pintaan on saatu nopealla paistolla kaunis väri kuumalla pannulla rasvan ollessa kullankeltaista. Ja jos pihvin kanssa haluaa tarjota jonkun hyvän kastikkeen, voi sitä pihviä helposti hauduttaa siellä uunissa sen kastikkeen joukossa ilman kuivumisen pelkoa, kunhan vaan kastiketta on tarpeeksi ja muistaa valella pihviä sillä kastikkeella, ellei kastike peitä kokonaan pihviä. Ja mitä pidempään hauduttaa siellä kastikkeessa, sitä parempaa siitä tulee.

Itse pihvihän ei mielestäni sinällään ole se pelkkä juttu, vaan pihviin laitettavat marinadit/mausteet sekä pihvin kanssa tarjottavalla kastikkeella/maustevoilla on oma osuutensa maukkauteen. Siksi kannattaa myös sen pihvinpaiston opettelun lisäksi opetella tekemään pihville vaikkapa se hyvä kastike.

Pelkällä paistinpannulla paistettu pihvi paistetaan aina viimeisenä eikä sitä seisoteta liian pitkään. katsoisin, että ruokailijat odottavat pihviä – ei toisin päin. Koko pannua ei kannata laittaa aivan täyteen pihvejä, sillä muuten pannu jäähtyy liikaa. Sopiva käytetty tila on kuulemma n. 2/3 osaa paistinpannusta. Itse pidän mediumiksi paistetusta pihvistä, sillä se ei ole liian kuiva, kuten kypsät pihvit ovat. Medium on omaan suuhuni sopivan suussa sulava.

Olen sitä mieltä ylipäätään liharuokien osalta, että kantsii opetella myös valitsemaan lihatiskin myyjän avulla oikea lihan osa käyttötarkoituksen mukaan. Itse en tee niin usein pihvejä, että menisin vararikkoon ostaessani sisäfileetä. Suosittelen siis panostamaan myös siihen lihan laatuun.

Lisäksi kannattaa opetella leikkaamaan liha oikein (poikkisyin) kunnon veitsellä, ellei sitten osta pihvejä valmiiksi leikattuina. Jos ei osaa leikata oikein, menee koko pihvi pilalle sitkeyden takia. Ja jos ei oikein ymmärrä tota poikkisyinjuttua, niin kantsii kysyä neuvoa lihatiskin myyjältä. Jos lihaa tarvitsee nuijia (esim. lehtipihvi), kannattaa sekin tehdä ”hellävaroin” painelemalla tasakärkisellä nuijalla, ettei rakenne rikkoudu. Mielummin kuitenkin käsin painelemalla.

RUHONOSAT KÄYTTÖTARKOITUKSEN MUKAAN

Sisäfileet: pihvit ja kokonaisena paistetut fileet, filet mignon --> sisäfileen kapenevasta päästä, tournedos --> sisäfileen keskiosasta, chateubriand –-> sisäfileen keskiosan paksusta päästä

Ulkofileet: pihvit ja kokonaisena paistetut fileet, välikyljys pihvit, entrecôte –-> etuselästä löytyvä ulkofileen pää

Sisäpaistit: pihvit, paistit, padat, lihakääryleet

Ulkopaisti: paistit, padat, talouspihvit, lihakääryleet

Paahtopaistit: lehti- ja sipulipihvit, paahtopaistit, paistit, padat, lihakääryleet

Kulmapaistit: paistit, padat, lihakääryleet

Rinta ja lapa: keitot, padat, lihaliemet pala- ja karjalanpaisti

Etuselkä: keitot, padat, lihaliemet pala- ja karjalanpaisti

Kylki ja niska: kastikkeet, keitot ja padat

Potka: potkaviipaleet (osso buco)

Häntä: keitto, liemet, kastikkeet

Kieli: leikkeleeksi tai kokoliharuokaa

Maksa: pihvit, padat, maksalaatikko

Munuaiset: padat, muhennokset, grillivartaat

PAISTOAIKOJA 2 CM:N PAKSUISELLE MEDIUM-PIHVILLE, JOS PAISTAA PIHVIN PAISTINPANNULLA:

- Sisäfile 1-2 min per puoli
- Ulkofile 2-3 min per puoli
- Sisäpaisti 3-4 min per puoli

HYVÄN LIHAN KYPSYYSASTEET:

1. KYPSÄ läpikypsynyt, pinnaltaan ruskea ja sisältä tasaisen värinen.
Lihan sisälämpötila vähintään +71° C.

2. PUOLIKYPSÄ Pinnaltaan ruskea ja sisältä punertava (roosa).
Lihan sisäläpötila +60-65° C.

3. PUOLIRAAKA Pinnaltaan ruskistunut, sisältä punainen
Lihan sisälämpötila +50-55° C.

OHJEET ERILAISTEN PIHVIEN PAISTAMISEEN:
http://www.atria.fi/uploads/jbfn55l.pdf
http://www.ruokatieto.fi/finfood/li...cat2=Ruuanvalmistus&cat3=Nauta&cat4=Sisäfilee

Voisitko laittaa ihan ohjeet miten teet esim. mustapekkajuusto- kastikkeen . Ois ihan kiva oppia tekemään sellanen suht koht helppo ja hyvä kunnon kastike. Musta tuntuu että tuo kastike on varmaan aika työläs? Vois vaan tehdä hyvän vaikutuksen naiseen kun ois ite tehnyt kunnon gourmee setit, jälkiruoka puoli mulla onkin ihan hallussa:D.

Musta Pekka -tuorejuustosta tehty kastike on oikeasti tosi helppo tehdä. Laitan siihen yleensä kermaa (n. 2-3dl), jonka joukkoon sulatan Musta Pekan (1kpl). Sit saatan laittaa siihen sekaan jonkun puolikkaan lihaliemikuution tai voimakasta lihalientä, jos haluan vähän ohentaa kastiketta. Mulla ei ole mitään tiettyä reseptiä, vaan teen vähän miten milloinkin. Tai sitten voi käyttää jotain valmiita fondeja (esim. härkä) tai demi- glacea.

Netistä löytyy reseptejä, kun laitat hakusanaksi "Musta Pekka" ja "kastike".

Pihvit kannattaa paistaa loppuun miedolla lämmöllä uunissa (mitä matalampi lämpö, sitä parempi lopputulos) 225 on jo aika kova lämpö pihvin kypsentämiseen, itse suosin jotain 120 asteista uunia. Pienemmällä lämmöllä pihvi kypsyy paljon tasaisemmin. Ja tuo "vetäytyminen" on kanssa tärkeää = pysyy lihas nesteet sisällä.

Pihvin paisto on kyllä yksi maailman yksinkertaisimmista asioista.
-Ota huoneen lämpöön tuntia ennen paistoa.
-Ruskista pinta nopeasti voi/öljy seoksessa.
-Mausta.
-Jälkikypsennä uunissa (120 astetta).
-Anna vetäytyä folioon käärittynä (5 min).
-Nauti.

Ostin just aivan saatanan kallista naudan sisäfilettä. 2 pihviä. Valkosipuli-parmesan-yrttikermaperunat ovat uunissa tulossa ja pihvit lämpöisessä. Taidan suosia tuota jälkikypsennystapaa + folion sisällä vetäytymistä. Ensimmäinen pihviyritelmäni tulossa.

Back
Ylös Bottom