Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

25

Moi miltäs näyttäis tällänen syöminen eli meneekö oiekin

9.00 Aamianien: kaurahiutaleita 3 dl + 2dl maitoa (prot 23,4g hh 75,8g rasvaa 9,6g)
11.00 välipala: rahkaa 1 purkki+ananas paloja 2 purkkia ( prot 28,5g hh 50,7g rasvaa 1,2g)
14.00 välipala 2 ruisleipää (johon päälle tonnikalaa/kananmunaa), 2 dl maitoa + banaani (prot 31,4g hh 45,1g rasvaa 1,7g)
17.00 lounas( esim kanaa ja riisiä/ makaronilaatikkoa/ spagettia ja jauheliha kastiketta) maitoa + raejuustoa/ salaattia (prot 29,2g hh 22,1g rasvaa 2g tähän laskettu vain maidon ja raejuuston arvot)
21.00 iltapala: 1 ruisleipä + kurkkua ja tomaattia+ 2dl maitoa + 2 rkl rypsi öljyä ( prot 8,8g hh 21g, rasvaa 14,4g)

yht: 121,4g protskuja 215g hiilareit ja 29g rasvaa (tähän ei siis ole laskettu mukaan tota lämmintä ruokaa "kanaa ja riisiä/ makaronilaatikkoa/ spagettia ja jauheliha kastiketta"

Olen mies 167/48

Itse olen ensimmäistä kertaa aloittelemassa kiristelyä ja olen aika hukassa ruokavalion suhteen.Miltäs seuraavat päivän syönnit näyttävät?

Aamupala: Jugurtti, Banaani, noin 0,5dl heraa.
Päivällinen: 3dl makaroonia tai vaihtoehtoisesti pari perunaa+200g jauhelihakastiketta +1 pala ruisleipää
Välipala: Ehram+Banaani
Lounas: Sama kuin päivällinen
Iltapala: Ruisleipä+Jugurtti, Raejuustoa.

Paino 74kg, pituus 175cm.

25

Moi miltäs näyttäis tällänen syöminen eli meneekö oiekin

9.00 Aamianien: kaurahiutaleita 3 dl + 2dl maitoa (prot 23,4g hh 75,8g rasvaa 9,6g)
11.00 välipala: rahkaa 1 purkki+ananas paloja 2 purkkia ( prot 28,5g hh 50,7g rasvaa 1,2g)
14.00 välipala 2 ruisleipää (johon päälle tonnikalaa/kananmunaa), 2 dl maitoa + banaani (prot 31,4g hh 45,1g rasvaa 1,7g)
17.00 lounas( esim kanaa ja riisiä/ makaronilaatikkoa/ spagettia ja jauheliha kastiketta) maitoa + raejuustoa/ salaattia (prot 29,2g hh 22,1g rasvaa 2g tähän laskettu vain maidon ja raejuuston arvot)
21.00 iltapala: 1 ruisleipä + kurkkua ja tomaattia+ 2dl maitoa + 2 rkl rypsi öljyä ( prot 8,8g hh 21g, rasvaa 14,4g)
yht: 121,4g protskuja 215g hiilareit ja 29g rasvaa (tähän ei siis ole laskettu mukaan tota lämmintä ruokaa "kanaa ja riisiä/ makaronilaatikkoa/ spagettia ja jauheliha kastiketta"

Olen mies 167/48

1 ruokalusikallinen on 15 grammaa, eli sulla tulee 30 grammaa rasvaa iltapalalla.

Mitä haet tuolla? Siis mikä on sinun tavote? Ei tuo huonolta näytä, mutta riippuu tavotteesta.

No tavoitteena olis pääosin saada lihaksia ja voimaa. Vaikka paino ei oo huikea on kropassa vähän "löysää" joka olis kiva saada pois jossain vaiheessa, mutta eiköhän se aerobisella liikunnalla lähe pikkuhiljaa, mutta ensisijasesti haluisin löytää kropastani lihakset :)

No tavoitteena olis pääosin saada lihaksia ja voimaa. Vaikka paino ei oo huikea on kropassa vähän "löysää" joka olis kiva saada pois jossain vaiheessa, mutta eiköhän se aerobisella liikunnalla lähe pikkuhiljaa, mutta ensisijasesti haluisin löytää kropastani lihakset :)

No siis perusohjeet kalorit plussalla, vaihtelua toistomäärissä eli vähän shokkia lihaksille ja tottakai sopivasti myös lepoa, mutta voit hyvinkin lisätä noita salikertoja 3 tai 4 kertaan viikossa jos vaan aika riittää. Toi sun ruokailu näyttää ihan hyvältä, mutta saa syödä enemmänkin.

Rasvan määrä ja kuitukysymys

Itselläni on vaikeuksia ottaa riittävästi kaloreita ilman pähkinöitä ja rypsiöljyä, eli rasvaa tulee suhteellisen iso määrä. Päivän energiansaanti on minulla treenipäivänä siinä 3500 (lepo n. -500) paikkeilla ja proteiini on heittämällä aina 200g/pvä, välillä vähän enemmän. Paino on 80-85kg, riippuen vähän päivästä ja kellonajasta. Rasvaprosenttia en ole mitannut mutta uskon sen olevan normaali: mitään edes makkaroita muistuttavaa ei ole muttei nuo kylkiluutkaan näy.

Pistaasipähkinöitä tykkään vetää treenipäivinä kun 100g=620kcal mutta p/hh/r on jopa 20,16,54. 150-200g niitä menee pari tuntia treenin jälkeisen aterian jälkeen illalla. Herkullisen makuisia :thumbs:, älytön määrä rasvaa :curs:. Tuosta 200g kun näyttää tulevan jo 108 grammaa rasvaa.

Ykkösmaitoa tullee juotua lähemmäs 1.5l-2l päivä, jossa n. 15-20g rasvaa. Kananmunissa on rasva/proteiinisuhde melki 1:1,2 ja laittelen niitä usein rahkan kanssa illalla 2-6kpl. Rypsiöljystä otan huikkaa iltapäivänä ja sitten sekoitan sitä rahkaan: arvioitu päivttäinen määrä n. 1-2 rkl.

Siihen kun vielä laskee kaikenmaailmat ruoat mitä tulee päivällä syötyä niin se rasvan määrä on aika korkea. Arviointi on vaikeaa koska lämpimät ateriat ovat milloin mitäkin, mutta uskon sen pahimillaan olevan jopa 3/4 suhteessa proteiiniin. Onko se liikaa? Jos on, voin helposti jättää vaikka keltuaisia syömättä ja vaihtaa rasvattomaan maitoon (maku :itku:).

huom. Lepopäivinä rasvan määrä on suhteessa reilusti matalampi kun jäävät nuo pähkinät syömättä & rasvan määrä on heti -108g (proteiini -40g, mutta lisää paljon vähärasvaisemmista lähteistä kuten tonnikalasta tai rahkasta).

Jos joku voipi laittaa jonkun optimaalisen proteiini/hh/rasva suhteen tämmöiseen ei-sikabulkki muttei dieetti tilanteeseen (käytetäänkö vaikka termiä kohtuullinen kasvu? :lol2:) niin voin asiaa sitten itse pohtia. Olen varma etttä tuommoisen olen jossain nähnyt mutten stickyistä löytänyt.

Kysyn vielä tuosta kuitujen määrästä kun niitä pitäisi varmaan ottaa enemmän kuin ennen muiden määrien noustessa. Mikä on suurinpiirtein sopiva määrä ja hyvä lähde?

Itselläni on vaikeuksia ottaa riittävästi kaloreita ilman pähkinöitä ja rypsiöljyä, eli rasvaa tulee suhteellisen iso määrä. Päivän energiansaanti on minulla treenipäivänä siinä 3500 (lepo n. -500) paikkeilla ja proteiini on heittämällä aina 200g/pvä, välillä vähän enemmän. Paino on 80-85kg, riippuen vähän päivästä ja kellonajasta. Rasvaprosenttia en ole mitannut mutta uskon sen olevan normaali: mitään edes makkaroita muistuttavaa ei ole muttei nuo kylkiluutkaan näy.

Pistaasipähkinöitä tykkään vetää treenipäivinä kun 100g=620kcal mutta p/hh/r on jopa 20,16,54. 150-200g niitä menee pari tuntia treenin jälkeisen aterian jälkeen illalla. Herkullisen makuisia :thumbs:, älytön määrä rasvaa :curs:. Tuosta 200g kun näyttää tulevan jo 108 grammaa rasvaa.

Ykkösmaitoa tullee juotua lähemmäs 1.5l-2l päivä, jossa n. 15-20g rasvaa. Kananmunissa on rasva/proteiinisuhde melki 1:1,2 ja laittelen niitä usein rahkan kanssa illalla 2-6kpl. Rypsiöljystä otan huikkaa iltapäivänä ja sitten sekoitan sitä rahkaan: arvioitu päivttäinen määrä n. 1-2 rkl.

Siihen kun vielä laskee kaikenmaailmat ruoat mitä tulee päivällä syötyä niin se rasvan määrä on aika korkea. Arviointi on vaikeaa koska lämpimät ateriat ovat milloin mitäkin, mutta uskon sen pahimillaan olevan jopa 3/4 suhteessa proteiiniin. Onko se liikaa? Jos on, voin helposti jättää vaikka keltuaisia syömättä ja vaihtaa rasvattomaan maitoon (maku :itku:).

huom. Lepopäivinä rasvan määrä on suhteessa reilusti matalampi kun jäävät nuo pähkinät syömättä & rasvan määrä on heti -108g (proteiini -40g, mutta lisää paljon vähärasvaisemmista lähteistä kuten tonnikalasta tai rahkasta).

Jos joku voipi laittaa jonkun optimaalisen proteiini/hh/rasva suhteen tämmöiseen ei-sikabulkki muttei dieetti tilanteeseen (käytetäänkö vaikka termiä kohtuullinen kasvu? :lol2:) niin voin asiaa sitten itse pohtia. Olen varma etttä tuommoisen olen jossain nähnyt mutten stickyistä löytänyt.

Kysyn vielä tuosta kuitujen määrästä kun niitä pitäisi varmaan ottaa enemmän kuin ennen muiden määrien noustessa. Mikä on suurinpiirtein sopiva määrä ja hyvä lähde?

Sopiva p/hh/r suhde on 30/40/30. Hyviä kuitujen lähteitä on kaura/ruislesepuuro, kuitukunkku, näkkileipä, soijarouhe(paljon protskua myös:)) ja kasvikset. Joka aterialla vaan reilusti salaattia napaan. Hiilareita näyttäisi tulevan aivan liian vähän.

Kiitti Bacfa

Luetellaanko hedelmät kasviksiin? Sori en ole varma onko yläkategoria vai onko asioissa joku oleellinen ero

Kyl noit hiilihydraattejakin tulee ihan kohtuudella. En tuossa maininnut mittään muista syömisistä mutta kyllä ne normi ateriat on aika paljon ihan reiluja peruna/riisi painotteisia. Aamupuuroa, ruisleipää ja sokerijugurttia :kuola: tulee usein syötyä paljonkin, että eikös näissä ihan hyvät hiilarimäärät ole. Myöhään illalla yritän vaan noita vältellä jonka takia nuo kananmunat, rahkat ja rypsiöljyt ajaa asiansa. Muistaakseni nuo hiilarit on kuitenkin ns. polttoainetta ja mitäpä tuolla nukkuessa tekee.

Toki pidän neuvon mielessä ettei protsku määrät karkaa ihan käsistä.

Suurin ero noissa on kai se, että Muscle+ sisältää kreatiiniä :)

Aika olennainen ero on myös noiden proteiini-hiilihydraatti –suhteessa. Reco2 on suunnattu enemmän muusta harjoittelusta palautumiseen tai kuntosaliharjoitteluun silloin jos hiilihydraattien määrää ei ole syytä rajoittaa. Niitä onkin melkein tuplasti proteiiniin verrattuna. Muscle+:ssa suhde on 1:1.

Kertokaapas missä on vika kun olen reenannut 2 vuotta ja paino ei nouse sit oikeastaan mitenkään, vaikka syön enemmän kun monet kaverit vaikka kaverit painoo 90 kg ja itse painan 72 kg.. Syön hyvin ja reenaan hyvin, muuten on tullu kehitystä hyvin, mutta paino ei nouse enää ja lihakset ei isommiksi kasva ennen kun tuloo painoa.. Onko vika sitten oikeesti siinä, että minulla on vaan niin nopea ruuvan sulatus ja ehkäpä geenit? vaikka yleensä vika on vain syömisessä, mutta voin sanoa, että olen yrittänyt kyllä kohta kaikkeni, eikä onnistu... Voiko edes kehittyä normaalisti vai pitääkö lopettaa reenaaminen kokonaan, alkaa nimettäin pikku hiljaa kyrsiä kun tässä viimeiset 1.5 vuotta ollu täsmälleen sama paino :S

Kertokaapas missä on vika kun olen reenannut 2 vuotta ja paino ei nouse sit oikeastaan mitenkään, vaikka syön enemmän kun monet kaverit vaikka kaverit painoo 90 kg ja itse painan 72 kg.. Syön hyvin ja reenaan hyvin, muuten on tullu kehitystä hyvin, mutta paino ei nouse enää ja lihakset ei isommiksi kasva ennen kun tuloo painoa..

Listaapa päivän, tai vaikka muutaman, syömiset määrineen tänne niin katsotaan syötkö oikeasti paljon. Aika moni luulee syövänsä paljon enemmän kuin todellisuudessa syö.

Edit. Tässä hyvä esimerkki siitä, mitä tarkoitin.

Osaisikohan joku neuvoa? Eli ongelma on tämä: Itseäni väsyttää jatkuvasti, suurin syy tähän varmasti on että olen töissä arkipäivisin klo 06-14.30. Eli siinä 5 aikaa aamuyöstä on pakko herätä enkä todellakaan ole aamu.ihmisiä. Menen kyllä omasta mielestäni ajoissa nukkumaan yleensä siinä klo 22. aikaan joten unta tulee keskimäärin 7h.*Välillä tosin vähemmänkin Olen nyt 3v tässä hommassa ollut ja ilmeisesti en vain totu aamuheräämisiin millään. Syön hyvin, otan aamupalalla aina monivitamiini-poretabletin mutta ei auta. Silmät pysyy auki vain väkisi. Täytyykö alkaa popsimaan paketti kofeiini tabletteja joka aamu kun aamukahvikaan ei vaikuta vai olisiko jollain parempia ideoita?

Osaisikohan joku neuvoa? Eli ongelma on tämä: Itseäni väsyttää jatkuvasti, suurin syy tähän varmasti on että olen töissä arkipäivisin klo 06-14.30. Eli siinä 5 aikaa aamuyöstä on pakko herätä enkä todellakaan ole aamu.ihmisiä. Menen kyllä omasta mielestäni ajoissa nukkumaan yleensä siinä klo 22. aikaan joten unta tulee keskimäärin 7h.*Välillä tosin vähemmänkin Olen nyt 3v tässä hommassa ollut ja ilmeisesti en vain totu aamuheräämisiin millään. Syön hyvin, otan aamupalalla aina monivitamiini-poretabletin mutta ei auta. Silmät pysyy auki vain väkisi. Täytyykö alkaa popsimaan paketti kofeiini tabletteja joka aamu kun aamukahvikaan ei vaikuta vai olisiko jollain parempia ideoita?

varmasti paras keino on mennä illalla ajoissa (eli vielä aiemmin jos aamulla väsyttää) nukkumaan :)

Back
Ylös Bottom