Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi! Olisiko jollakin vinkkejä millaisia liikkeitä voisin tehdä kotioloissa. Käytössä on kuntopyörä, leuanvetotanko ja 10 kilon käsipainot. Millaisia liikeitä tarvitsisi tehdä että saisin ylävartaloa lihaksikkaaksi? Olen 15v, 165cm ja 67kg. Penkistä nousee 60kg. Pelaan lätkää kolme kertaa viikossa.

Eli voisiko joku pistää jonkun treeniohjelman millä saisin ylävartaloon lihaksia ja ehkä vähän jalkoihinkin. Jos joku jaksaa niin iso kiitos!

No et noilla 10kg painoilla paljon muuta saa kun vipareita (vipunostoja) tehtyä.. Tai siis sa tehtyä mutta vähän ehkä liian pienet painot hauiskäännölle, mutta voit keskitettynä yrittää jos tehois. niitä vipareita voi tehä sivulle ja kulmassa ym. mutta tolla leuanvetotangolla sä saat lihasta yläkroppaan kun teet vaan ahkerasti leukoja.

Mistä olet saanut päähäsi ettei kyykkyä kannata tehdä 500 toiston sarjoilla?Ja kyllä ne lihat kasvaa 15 toistollakin, mutta on oltava kunnon vastus. Ja olenko väittänyt että noita liikkeitä pitäisi käyttää (oletan että tarkoitat jhulmin liikkeitä)?
Mistä sä oot saanu päähäs, että kyykkyä pitäs tehä 500 toiston sarjoilla?
kyllä ne lihakset kasvaa 100 toiston sarjoilla, mutta ei vaan saa niin hyvää rasitusta lihakselle

No et noilla 10kg painoilla paljon muuta saa kun vipareita (vipunostoja) tehtyä.. Tai siis sa tehtyä mutta vähän ehkä liian pienet painot hauiskäännölle, mutta voit keskitettynä yrittää jos tehois. niitä vipareita voi tehä sivulle ja kulmassa ym. mutta tolla leuanvetotangolla sä saat lihasta yläkroppaan kun teet vaan ahkerasti leukoja.
Siis ne on sellanen 20kg setti missä on kaks kympin. Tein äskön 70 toistoa molemmilla käsillä. Minun mielestä se on ihan hyvin. Millaisia nuo vipu nostot muuten on? Kannattaako minun tehdä vatsalihaksia kanssa kun haluaisin bägin näkyviin? Tuleeko leuanvedossa hyvin treeniä vatsalihaksille?

Siis ne on sellanen 20kg setti missä on kaks kympin. Tein äskön 70 toistoa molemmilla käsillä. Minun mielestä se on ihan hyvin. Millaisia nuo vipu nostot muuten on? Kannattaako minun tehdä vatsalihaksia kanssa kun haluaisin bägin näkyviin? Tuleeko leuanvedossa hyvin treeniä vatsalihaksille?

No siis tolla 70 toistolla ei tule lihasta vaan kestävyyttä ja sitten toi leukojenveto ei kehitä vatsalihaksia, mutta kannattaa tehä vatsalihaksia vaikka silleen että teet ihan normi vatsalihaksia, mutta et päästä itteees alas, eli silleen että ne on koko ajan jännityksessä ja sitten rauhallisia vatsoja eikä tarvii mennä polviin asti ja jalkojen nostotkin on ihan hyviä ja nekin silleen ettet päästä jalkoja maahan.

Nii, pitäisköhän sun tehdä vatsalihaksia jos haluat six packin? hä?

Ja täytyy aika ihmeellisesti sun vetää leukoja että saat vattas väsymään ennen muuta kroppaa..

Maalaisjärkeä!

Liikaa toistoja, vipunostoista jne löytyy kyllä videota jokapaikasta.
Jos haluat bägin näkyviin niin eikun vaan läskiä pois ja sit niitä vatsalihasliikkeitä tekemään.

70 toistoa taitaa kyllä olla liikaa lihaksen tai voiman kasvatukseen.

Tossa esim. Vipunostot sivuille http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Vipunostot-sivuille-sivuolkapaat-263

Niitä voi tehdä myös taakse ja eteen ja maaten ja vaikka miten.

Vatsalihaksia tulee käytettyä vähän kaikissa isoissa liikkeissä, mutta ei kovinkaan merkittävästi. Eipä ne siinä leukoja vedellessä kasva.

Tossa noita Jhulmin vatsalihasreenejä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=46998

Kiitos neuvoista. Aloitan nyt näin:
haukkarit
vatsat
vipunostot seisten
vipunostot istuen
leuat

Kannattaako tehdä istuen ja seisten noi vipunostot? Entä teenkö joka päivä nämä? Sitten että kuinka paljon kannattaa tehdä toistoja, olisiko joku hyvä % määrä maximista?

Kiitos neuvoista. Aloitan nyt näin:
haukkarit
vatsat
vipunostot seisten
vipunostot istuen
leuat

Kannattaako tehdä istuen ja seisten noi vipunostot? Entä teenkö joka päivä nämä? Sitten että kuinka paljon kannattaa tehdä toistoja, olisiko joku hyvä % määrä maximista?

Eikö oo oikeesti mahista rueta käymään salilla.. Ois pikkusen enemmän asennetta. siis se ottaa samaan lihakseen ainakin tietääkseni istuen että seisten jos teet selkä pystysuorassa molemmat.. Teet seisten sivuille ja sitten otat semmosen kulman eteenpäin ja siitä sitten sivuille niin ottaa vähän taemmas.. En jaksa enää. Tee miten teet.. punttis lolletti, punttis, punttispunttispunttis.

No rupean käymään punttiksella. Vielä yksi kysymys, jos haluaa lihaksia. Enemmän pienemmillä painoilla vai vähemmän isommilla?
Jälkimmäinen, muista toki vaihtelun tärkeys.

No rupean käymään punttiksella. Vielä yksi kysymys, jos haluaa lihaksia. Enemmän pienemmillä painoilla vai vähemmän isommilla?

6-12 toistomäärillä rupeet vaikka tekemään..

Mutta, oon ite miettiny että kun käyn salilla niin toisiin lihaksiin tulee ihan kunnon polte ja toisiin ei millään niin johtuuko se, että teen huonommin sitten ne mihin ei tule? Esim. toisapäivänä kävin jalat tekemässä ja tiukkaa kyykkyä ja prässiä ym. ja eilen kävin olkapäät ja ojentajat, mutta olkapäihin ja ojentajiin ei tunnu ollenkaan, mutta jalat on vieläkin kipeet?

Kannattaako dieetillä muuttaa treeniohjelmaa jotenkin? Tarkoitan lähinnä, että kannattaako toisto- tai sarjamääriä jotenkin muuttaa?

Hmm no ei niitä pakko ole muuttaa mutta itse ainakin pitäydyn lyhyemmissö toistomäärissä dieetillä koska lihas ei voi kasvaa silloin mutta voimaa taas voi tarttua hyvinkin.

Millaisia toistomaariä sitten suosittelisit?

No tälläsissä isoimmissa liikkeissä kuten penkki, kyykyt, mavet, kulmasoudut jne niin oon pitäytyny joissain 6 toiston sarjoissa, joskus jopa allekkin. Eristävimmissä liikkeissä oon tehny sitten vähä enemmään mutta en oo pitkään aikaan tehny yli 10 toiston sarjoja joten suosittelen 5-8 toiston sarjoja.

Elä Vurki katso asioita niin mustavalkoisesti. On sillä treenaamisella muitakin funktioita kuin lihastenkasvatus. Jhulmin liikepaketti ei välttämättä ole siihen lihaskasvuun optimaalinen, mutta tarkoittaako se sitä, että se olisi jotenkin huono?

Toki, ihme vain, kun nimenomaan bodauksessa vatsat treenataan usein jopa sadoilla toistoilla ja olemattomilla painoilla, kun taas kukaan ei tee mavea edes kestävyysmielessä pelkällä tangolla 1x100.

Niin siis, tuo toki ei tarkoita että "toki tarkoittaa sitä, että se olisi jotenkin huono" vaan että "toki sillä treenaamisella on muitakin funktioita kuin lihastenkasvatus". Ettei vain tule väärinkäsityksiä!

Mutuilua:

Lämmittele ja pyörittele ne kädet kunnolla ennen penkkiä. Itsellä tota meinas joskus tulla kun nopeuspenkkiä paljon väänsin huonoilla lämmöillä.

Sattuuko se muissa liikkeissä tai paljonki sen jälkeen kun penkki on tehty? Jos vain suorituksen aikana niinkuin itsellä oli niin kunnon lämmöt ja nivelkierrot voisi tosiaan jeesiä.

Back
Ylös Bottom