Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko hera yksinään aivan kuningas protskujuomassa, vai kannattaako ottaa sekotusta jossa on esim. Hera muna ja soijaprotskua?
Hera on kyllä ihan kunkku imeytymisnopeuden ja aminohappoprofiilinsa ansiosta. Itse käyttäisin vaan heraa palkkarissa proteiinilähteenä jos ei ole jotain pakottavaa syytä muita tuotteita käyttää. Mukaan sitten myös esim. maltoa tai dextroa, nopea hiilari on kuitenkin palkkarin melkeinpä tärkein osa.

Kumpi parempi? Pellavansiemenet vai pellavansiemenrouhe? Kun luin jostain että kokonaiset siemenet ei ois nii hyviä tms.. Tykkään veden kanssa vetää joskus pari rkl pellavansiemeniä, rouheesta en niin pidä..

Mitä on tämä ns. puhdas ruoka joka on nykyisin niin muotisana?

Tarkoittaako se käytännössä sitä ettei osteta sitä valmislasagnea vaan väsätään se itse?

Elikkäs tossa jonkun aikaa sitten kyselin että mistä sais kunnon protskupapuja ku äitimuori oli ostannu jotain missä oli prdea 4.5g/100g, ja netistä kattelin että jossain pavuissa voi olla jopa 22/100. Mistähän näitä mahtaisi löytyä?:kuola:

Ja sitten mulle sanottiin että jos protskua haluu nii kannattaa tyytyä eläinkunnantuotteisiin, ettei papuja. Mutta jos niis on 22/100 ja ovat pirun halpoja nii eikö niitä muka knnata syödä!?:eek::eek::eek:
:dance::dance::dance::dance:

Menneitä ei pitäisi murehtia, mutta.. Etsiskelin haulla tietoa mässypäivistä ja niiden vaikutuksesta kroppaan. Mulla on neljässä viikossa paino noussut jopa 6 kg, tosin osa varmaan nestettä. Viime viikolla menin suht' korkeilla hiilareilla keskiviikon ja torstain. En kuitenkaan syönyt nopeita hiilareita, banaania lukuunottamatta. Sen sijaan perjantaina ja lauantaina söin aivan älyttömästi rasvaa ja hiilareita.
Tein itselleni jäätelöannoksen perjantain kunniaksi. Lisäksi söin sellaiset 6-8 palaa maitosuklaata. Herkuttelin niin ikään pienillä Daim-namuilla ja suklaakonvehdeilla. No, konvehdeista tyydyn osittain syömään vain ½ yhdestä konvehdista, mutta meni kokonaisiakin. Lauantaina jäätelö vaihtui sentään kevytjäätelöön. Yhden pienen pullan söin, noin 10 lakua ja Daim-karkkeja noin 15 kpl. Heh, hyvänä puolena oli se, että sain syötyä vain reilun aamupalan puurolla, muutaman leipäpalan ja kaksi täysjyvätortillaa herkkujen lisäksi. Ähkyhän tuosta tuli, eikä enää tee yhtään mieli mitään makeaa. Sunnuntaina en kevennellyt, mutta herkkuihin en koskenut. ;)

Edelleen ärsyttää tuollainen mässäily. Voiko elimistö sitoa itseensä älyttömästi rasvaa kahdessa päivässä? No, paino ainakin nousi älyttömästi, kun hiilari sitoo nestettä, mutta nyt mietin rasvaa. Tällä viikolla kiristelen, enkä aio enää mässypäiviä pitää, mutta kysymys kuuluu: harmittelenko turhaan tuota päivää vai oliko se vain hyvä aineenvaihdunnan buusteri kiristelyä ajatellen? :P Lähtötilanne on jo kartoitettu eli ei kai tuon mässyn pitäisi enää tulla mua "ahdistelemaan". ;) Ai niin ja liikuin mä silloin 1. mässypäivänä salilla 1,5 h ja lauantaina kävin tunnin aamulenkin.

Guerlainn, ihan ystävällisenä neuvona kehotan, että teet ensiks tilit selviks syömishäiriön kanssa. Sitten kun se asia on taaksejäänyttä elämää, diettaaminen tms. voivat tulla mukaan kuvioihin. Toivottavasti diettaaminen ja tämän takia ruuan tarkka laskeminen ei ole vain syömishäiriötä uudessa asussa. Totta kai voit olla aidosti kiinnostunut punttaamisesta, mutta ensiks pitää tehdä tilit selviks sh:n kanssa. Sun oman turvallisuutes ja terveytes takia. T. Niuho täti aka violetti

Kyllä toi mässäily oli liikaa ja varmasti kertyi jonku verran rasvaa elimistöön. 4 viikossa jos tulee 6 kiloo ni on kyllä liikaa anyways."Aineenvaihdunnan kannalta hyvää" on aika turha mennä mietiskelemään bulkilla. Et sä tosiaan mitää noista ois tarvinu.

Edit: En tienny et sul oli syömishäiriö. Eipä sitä tosiaan kannata dieetille ruveta jos on lähiaikoina jotaan semmosta ollu.

Guerlainn, ei. Tuosta viestistä taas paistaa kilometrin päähän se ylikontrolli, joka on henkinen, ei fyysinen ongelma. Näkisin, että sulla on edelleenkin kaksi vaihtoehtoa:

a) Ymmärtää se, että aineenvaihdunta, vatsa ja elimistö eivät ikinä tule toimimaan kunnolla, jollet nyt syö tasaisesti ja riittävästi pidemmän aikaa. Ei kiristelyjä, ei ruokamäärien hervotonta laskemista, vaan asiallista ravintoa niin, ettei kropan tarvitse jatkuvasti pelätä nälkäkuolemaa. Ikävä kyllä tämän lisäksi täytyy hyväksyä se, että paino nousee tai ainakin pysyy jo nousseissa lukemissa. Anorektista kehoa ja tyhjyyden tunnetta et saa samalla, mutta saat terveyden ja mahdollisesti toimivan kropan.
b) Jatkat tuota säätöä, koska et hyväksy normaalin syömisen tuomia muutoksia ja pientä painonnousua. Kroppa ei tule ikinä toimimaan ja luultavasti teet sille jatkuvasti tuhoa, ts. kuljet koko ajan pidemmälle sitä tietä, jolta palaaminen käy aina vaikeammaksi. Paino ei ehkä nouse, mutta terveys saattaa mennä. Lisäksi elät koko ajan jatkuvassa ahdistuksessa ja pelossa kytäten grammoja ja lusikallisia, kun kaikki se hieno ja tärkeä, mitä elämässä on, kiitää ohi junan lailla.

Kumpikaan tie ei varmasti ole helppo, mutta valintahan on vain omasi. Taustallahan tässä kaikessa on tietysti normaalin vartalon ja oman itsensä hyväksyminen, jotka kyllä tulevat vain ykkösvaihtoehdon rinnalla. Haluaisin vain sinun ymmärtävän, miten merkittävä asia se valinta on.

Jossain näissä tredeissä on tähän vastaus mutta en näin pikaisesti löytänyt eli paljon on grammoja ruokalusikallisessa rypsiöljyä.

edit. Samaa mieltä Stashin kanssa ^^

Menetetään foorumin neitsyys nyt sitten tällaiseen kyssäriin.

Olen vain miettinyt sitä, että mahdankohan saada syömästäni ruoasta riittävästi kaloreita. Itse olen lähinnä keskittynyt proteiinien laskemiseen, jotka täyttyvät melko vaivattomasti.

Aamupala: Ehrmann + 1dl kaurahiutaleita
2h kuluttua: proteiinia taas jossain muodossa ~30g, esim 1l maitoa
2h '-': Lämmin ruoka + protskua
2h: jotain "kevyttä" syömistä, kuten vaikka lihapiirakka tai sämpylää + tietenkin ne PROTSKUT!
2h: protskut
2h: Lämmin ruoka + ne protskut
2h: Mahdollisesti Ehrmann tai protskua jossain toisessa muodossa.
2h: Palkkari.
2h: Ehrmann + kaurahiutaleet.

Kaloreita en itse osaa/jaksa laskea, joten jos joku viitsii kertoa. Riippuu tietysti pitkälti noista lämpimistä ruoista, mutta ruoasta riippumatta tulee vedettyä melko tukevat annokset lähinnä joka päivä jollain makaroni/kastike tai seiti/perunat/kananmuna linjalla.

Proteiinia tuosta setistä tulee yhteensä 25 + 30 + 30 + 30 + 30 + 30 + 25 + 30 + 25 = 255g. Tuo on tietty se maksimaalinen proteiinin saanti, mutta todellisuudessa se liikkuu siinä 180 - 220g välillä päivittäin, joten kai se tällaiselle 88kg kasvavalle murjaanille on ihan riittävästi.

Kysymys saattaa olla tyhmä, mutta en ole oikeastaan koskaan keskittynyt ruoassa kaloreihin, niin en tiedä niiden saannista oikeastaan mitään.

Kannattaisi opetella laskemaan. Ja mitähän nämä "ne protskut" on, melko vaikea kenenkään laskea nuita sun kaloreita kun et kerro mitä syöt.

Kannattaisi opetella laskemaan. Ja mitähän nämä "ne protskut" on, melko vaikea kenenkään laskea nuita sun kaloreita kun et kerro mitä syöt.

No siis protskut tulevät lähinnä maidosta ja ehrmannista, joiden kalorimäärillä ei kai ole suurta merkitystä.

EDIT: Punttitreeniä on tosin jo pari vuotta takana ja lihaa on tullut kiitettävästi, joten kai ruokapuoleni on kaikin puolin kunnossa, ettei nyt sentäs läheskään miinus kaloreilla mennä..?

Kumpikaan tie ei varmasti ole helppo, mutta valintahan on vain omasi. Taustallahan tässä kaikessa on tietysti normaalin vartalon ja oman itsensä hyväksyminen, jotka kyllä tulevat vain ykkösvaihtoehdon rinnalla. Haluaisin vain sinun ymmärtävän, miten merkittävä asia se valinta on.

Totta, mutta mä olen edelleen pirunmoinen ulkonäköfriikki ja aivan liian kriittinen tämän kehoni kanssa. Kysyin kuitenkin tuosta mässäilystä. Bacfan kommentti oli hyvä, vaikka tietenkin "kamalaa" kuultavaa. Hmm, rasvaa varmasti varastoituu, mutta onko myös mahdollista, että osa ruuasta vain "menee läpi"? Ainakin maha toimi. :D

Guerlainn: Toivotan sulle onnea ja kärsivällisyyttä paranemisessa. Kävin itse läpi saman prosessin alkaen viime elokuusta ja nyt on kaikki taas kunnossa. Kroppa ja pää :). Vaikka ei se helppoa ollutkaan. Pitää vain löytää ensin se tasapaino itselleen ja se vie aikaa! Syö siten mikä tuntuu hyvältä ja seuraa miten keho reagoi siihen. Muista että vaikka paino nousee, se ei tarkoita automaattisesti huonoa asiaa eikä sitä pidä käsittää 'lihomisena'. Kestää jonkin aikaa ennen kuin kroppa löytää sen sopivan lukeman itselleen ja se voi sahata sen molemmilla puolilla jonkin aikaa ennen kuin asettuu tiettyyn. Ja paikalleen asettuminen ja tasaantuminen eivät tapahdu niin kauan kun ravintopuoli ei ole kunnossa.

Mimmien puolelta löytyy varmasti hyvät perusteet terveelliselle ja ravitsevalle ruualle. Uskon myös että sinulla on siitäkin jo aika paljon tietoa. Itsellä paino nousi melkein 15 kiloa mutta vaatekoko muuttui vain yhdellä. Olen hirmuisen tyytyväinen nykyiseen kroppaani: saan syödä paljon ja tunnen oloni virkeäksi ja näytän miljoona kertaa paremmalta kuin kolisevana luukasana. Myös kuukautiskierto on normalisoitunut (eli palannut kuvioihin) joten sekin kertoo jo että asiat alkaa olla kunnossa. Kuukautiset ovat aika hyvä terveyden indikaattori naisella.

Anna itsellesi aikaa, anna itsesi aina joskus 'retkahtaakin', se on vain sitä oman määräysvallan hakemista sairaudenjälkeiseltä 'identiteetiltä'. Sun pitää ottaa itsellesi valta! Juuri sinä päätät mitä saat tehdä :). Ja aina on aikaa tehdä muutoksia sitten kun on vakaa pohja, keho on terve ja valmis muokkaukseen. Nyt sopivasti vaan lepoa, liikuntaa ja ravintoa. Löydät oman paikkasi vain kokeilemalla!

/edit/ Niin ja sinuna en antaisi maailman kaatua tuohon herkutteluun. Kyllä sinä senkin suhteen vielä löydät sopivan tavan. Itsellä kerran viikossa on aika perus :). Tekee psyykelle hyvää, varsinkin jos on taipuvainen liialliseen kontrolliin, jokaisen terveysintoilijankin päänuppi tarvitsee joskus lepoa. Niin ja suosittelen lämpimästi vaihtoehtoa: heitä vaaka järveen! Toimii mulla. Peili ja vaatteet kertoo kyllä tarvittavan.

Totta, mutta mä olen edelleen pirunmoinen ulkonäköfriikki ja aivan liian kriittinen tämän kehoni kanssa. Kysyin kuitenkin tuosta mässäilystä. Bacfan kommentti oli hyvä, vaikka tietenkin "kamalaa" kuultavaa. Hmm, rasvaa varmasti varastoituu, mutta onko myös mahdollista, että osa ruuasta vain "menee läpi"? Ainakin maha toimi. :D
Mä nyt en todellakaan haluu neuvoa anorektikkoa laihtumaan, mut jos söit sinä päivänä tosi paljon kuitua, niin voi olla et osa ravinnosta vaan "meni läpi". Ei kyllä ainakaan viestistä käynyt ilmi että näin olisi. Mutta oo tosiaan muutama vuosi mieluummin vaikka vähän pullea ja rakenna lihasta ja kuntoa. Sit jos tekee mieli nii kiristelet vähän. Tärkeintä on nyt vakituiseen terveelliseen painoon pääseminen. ;)

Sit jos tekee mieli nii kiristelet vähän. Tärkeintä on nyt vakituiseen terveelliseen painoon pääseminen. ;)
Juuri tätä hain :)! Sitten kun on asiat kunnossa niin on varaa miettiä mitä haluaa muuttaa/parannella. Jos siihen on edes tarvetta. Kiirettä ei kannata pitää. Liikunnankin suhteen kannattaa löytää sellainen sopiva määrä, että myös nauttii sen harrastamisesta. Eikä saa rankaista itseään jos joku päivä ei pääsekään huhkimaan salille tai vaikka juoksemaan lenkkiä. Ei maailma kaadu yhteen päivään sillä kokonaisuus on aina tärkeämpi.

Niin ja on myös hyvä jos voi ajatella syövänsä jotta jaksaa liikkua ja olla virkeä, eikä liikkua jotta "saa" syödä.

Back
Ylös Bottom