Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei aerobista pois tarvitse jättää eikä pidäkään, vaikka 1-jakoisella alkaisikin tehdä. Sun täytyy arvioida itse, minkälaisilla painoilla teet. Mielellään sillein, että kolmannen sarjan viimeiset toistot alkaa jo tuntua lähes pahoilta. Liian piippuun ei kannata rehkiä. Myös lihaksesta riippuen voit vaihtaa painoja. Esim. rintalihas jaksaa isompaa painoa kuin olkapään lihakset.

Jees. Tein tänää tolla crossarilla ja huomenna vois sitten niillä punteilla kokeilla se sopiva paino. Muuten tuosta maitorahkasta, tänään vedin iltapalaks marjojen kanssa puolet sekä vähän raejuustoo, rahka oli suoraansanottuna aivan karmeaa. Laatta meinas lentää.. Joten käviskö sen tilalle tollane valio pro feel cottifrutti kun siinä olis proteiinia 16g ja siis vetäs sellasen kolmesti päivässä?

SJMV eli suorin jaloin maastaveto. On erittäin hyvä liike takareisille.
OK, jotenkin hämää vää tehä tota..

Oisko heittää mitään HYVÄÄ videota misäs tehään alaselkää ?
Pitääs sitä ruveta tekee..Tässä kun aika paljon jo käynyt salilla ja sitä ei yhtään tehty, ei vaan "uskalla"..Tällänen lyhyt oon, kummiski selkä sanoo poks. :rolleyes:

Jees. Tein tänää tolla crossarilla ja huomenna vois sitten niillä punteilla kokeilla se sopiva paino. Muuten tuosta maitorahkasta, tänään vedin iltapalaks marjojen kanssa puolet sekä vähän raejuustoo, rahka oli suoraansanottuna aivan karmeaa. Laatta meinas lentää.. Joten käviskö sen tilalle tollane valio pro feel cottifrutti kun siinä olis proteiinia 16g ja siis vetäs sellasen kolmesti päivässä?

Ei sitä rahkaa ole mikään pakko syödä. Jos raejuusto uppoaa paremmin, niin syöt sitten sitä. Proteiinia välipaloille saat lisäksi lisäravinteista, tonnikalasta ja kananmunista muita vaihtoehtoja mainitakseni. Tietysti voit tuota Valion cottifruttiakin syödä, mutta hintaa sille taitaa tulla jonkin verran enemmän.

OK, jotenkin hämää vää tehä tota..

Oisko heittää mitään HYVÄÄ videota misäs tehään alaselkää ?
Pitääs sitä ruveta tekee..Tässä kun aika paljon jo käynyt salilla ja sitä ei yhtään tehty, ei vaan "uskalla"..Tällänen lyhyt oon, kummiski selkä sanoo poks. :rolleyes:

Maastaveto on paras alaselkäliike ikinä, se on myös liike, jossa liikutat takuulla eniten painoja mistään liikkeistä. Pidät alaselän suorana, kädet rentoina ja aloitat kevyesti, uudesta liikkeestä kun on kyse. Pyydä ohjeita muilta salikävijöiltä.

Mitäs rahkaa vedit ja miten? Ehrmannia kannattaa ottaa, sillä se on halvinta ja parasta noista maustamattomista. Mutta sitä ei periaatteessa kuulukaan syödä pelkiltään, sillä on sen verran kauheeta. Sen voi maustaa esim. jugurtilla, banaanilla, funlight-mehulla, ananaksella tms. Itse käytän jugurttia. Mustikkajugurtti erityisesti on ihan hyvää sen kanssa. Vie pois sitä imelyyttä sopivasti.

Valion pro feel cottifrutti on kans ihan jees tavaraa ainakin ravintoarvojensa puolesta. Itse olen pysynyt ehrmannissa. En sitten tiedä, onko tuo valion tuote hinnaltaan suurempi...onko? En ole koskaan ostanut

Miten ois yhdellä jalalla tehtävät kyykyt ja vedot? Moni polvivaivainen on kehunut, että yhdellä jalalla tehtävät jalkaliikkeet rasittaa paljon vähemmän polvia, ja onhan tuo ihan loogista kun kuorma on pienempi. Esim. bulgaarialainen kyykky ja SJMV yhdellä jalalla ois kova juttu. Myös prässi yhdellä jalalla voi tulla kysymykseen. Tai mikä estää tekemästä kahden jalan vetoja? Ainankin kokonaisvaltaisempi rasitus alakertaan kuin noilla vemputusvehkeillä. ;)

Kokeilinpa tuota bulgarialaista tässä kotosalla, muttei siitä mitään tullut kun tasapaino on niin huono. Nuo yhden jalan kyykyt tuntuu vähän luontevammilta, ajattelin korvata kyykyn ainakin vähäksi aikaa kokonaan noilla. Eli jos nyt vähän aikaa kyykkäilen yhdellä jalalla niin onko mahdollista että polveni jotenkin mystisesti vahvistuvat ja kestävät taas oikeita kyykkyjä kipeytymättä? On kuitenkin yksi lempiliikkeistä (saapahan liikutella edes vähän isompia romuja:D), enkä siitä lopullisesti halua luopua:itku:.

Laita ohjelmas tähän niin katsotaan, onko liikaa liikkeitä. Vaikea sitä muuten on sanoa.

Mulla treeni menee lähes aina alle tuntiin. Yleensä se aika on 50 min. sisältäen lämmittelyt, eikä siinä sitten enempää jaksa tehdäkään. Lämmittely mulla kestää minimissään 10 min. max. 20 min. Tosin enemmänkin voisin lämmitellä. Ei sitä koskaan tule tehtyä oikein viimeisen päälle. Jutteluaikaakin jää ihan mukavasti palautusten välillä.
Ohjelmassa on alatalja, ylätalja, takareidet, jalkaprässi, yks pohjeliike, hauis, ojentaja, vatat, suorat selät, penkki, (ke, su), vinopenkki (pe,su), pystypunnerrus (ke, su) ja viparit sivulle (pe, su). Kaikki muut tehää joka kerta paitsi nuo mihi merkattiin millon ne tehään. Pyörällä ei tuu polettua ikinä, mutta jokaisessa liikkeessä tulee lämmiteltyä.

Mitäs rahkaa vedit ja miten? Ehrmannia kannattaa ottaa, sillä se on halvinta ja parasta noista maustamattomista. Mutta sitä ei periaatteessa kuulukaan syödä pelkiltään, sillä on sen verran kauheeta. Sen voi maustaa esim. jugurtilla, banaanilla, funlight-mehulla, ananaksella tms. Itse käytän jugurttia. Mustikkajugurtti erityisesti on ihan hyvää sen kanssa. Vie pois sitä imelyyttä sopivasti.

Valion pro feel cottifrutti on kans ihan jees tavaraa ainakin ravintoarvojensa puolesta. Itse olen pysynyt ehrmannissa. En sitten tiedä, onko tuo valion tuote hinnaltaan suurempi...onko? En ole koskaan ostanut

Valion maustamatonta maitorahkaa ja siihen laitoin hieman marjoja. Vois aamulla kokeilla, että laittas sen juotavan jugurtin sekaan ja kattoo miltä maistuu.

Ohjelmassa on alatalja, ylätalja, takareidet, jalkaprässi, yks pohjeliike, hauis, ojentaja, vatat, suorat selät, penkki, (ke, su), vinopenkki (pe,su), pystypunnerrus (ke, su) ja viparit sivulle (pe, su). Kaikki muut tehää joka kerta paitsi nuo mihi merkattiin millon ne tehään. Pyörällä ei tuu polettua ikinä, mutta jokaisessa liikkeessä tulee lämmiteltyä.

Hirviät määrät tavaraa. Puolella pärjäis jos oikeat liikkeet valitsisit.

Miten kannattaisi jakaa lihasryhmat jos kayn kaksi kertaa viikossa salilla?

Normaalisti olisi kolme kertaa, mutta olen ulkomailla tyoharjoittelussa ja ei tahdo millaan riittaa aika kolmeen kertaan. Miksi? No, olen taalla tyttoystavan kanssa ja kun toista ollaan kotona 18.30 niin salin jalkeen ei muuta aikaa enaa ole. Kolme kertaa viikossa tarkoittaisi etta olisi 2 arki-iltaa viikossa tutkia vierasta kaupunkia, ja perjantaisin ei voisi lahtea pitemmalle reissuun. Eli ennen olen tehnyt: rinta/ojentaja, selka/hauis, jalat/olkapaat.

Jos kahteen haluaa ne ahtaa, niin ehka liike pois per lihasryhma ja sitten jakaa tuon kolmannen paivan kahteen ensimmaiseen? Rinta/ojentajat/olkapaat + selka/hauis/jalat?

Talla hetkella teen kolme liiketta per lihasryhma (ja kolme sarjaa per liike), ja kolmatta liiketta vaihdan joka viikko ihan vaihtelun vuoksi. Eli esim. edellisella viikolla tein kolmantena ojentajaliikkeena dippia, niin seuraavalla teen kasipainolla.

Tuntuu kylla etta jaksaa vetaa sarjat loppuun talla hetkella, eli kolmella lihasryhmalla per paiva.

TML et kuitenkaan ole harkinnut vaihtavasi 1-jakoiseen ja treenaavasi kroppaa kaksi kertaa viikossa?? Jos kuitenkin haluat tehdä tuolla valitsemallisella jaolla, henkilökohtaisesti en itse ehkä treenaisi selkää ja jalkoja samana päivänä. Varsinkin jos vedät treenit aivan loppuun voi olla aika rankkaa. Kannattaa ehkä harkita esim. tuolta 2-jakoisten ohjelmien puolelta jotain jakoa, vaikka ihan tuota työntävät/vetävät. 2-jakoisten threadista löytyy lisää asiasta.

TML et kuitenkaan ole harkinnut vaihtavasi 1-jakoiseen ja treenaavasi kroppaa kaksi kertaa viikossa?? Jos kuitenkin haluat tehdä tuolla valitsemallisella jaolla, henkilökohtaisesti en itse ehkä treenaisi selkää ja jalkoja samana päivänä. Varsinkin jos vedät treenit aivan loppuun voi olla aika rankkaa. Kannattaa ehkä harkita esim. tuolta 2-jakoisten ohjelmien puolelta jotain jakoa, vaikka ihan tuota työntävät/vetävät. 2-jakoisten threadista löytyy lisää asiasta.
Eli 1-jakoisella tulisi vetaa pari liiketta per lihasryhma? Sitten tekisi eri liikkeet viikon toisena salipaivana?

Tuntuu kylla etta jaksaa vetaa ohjelman kuten se nyt on, ajattelin vaan etta onko siina kuinka paljon jarkea ajatellen kehitysta. Salilla olen kaynyt nyt vuoden, ja en juuri ohjeistusta ole saanut keneltakaan henkilokohtaisesti. Alussa oli yksi kaveri jonka ohjelmasta lahdin sitten rakentamaan, ja siihen kuului juurikin kolme sali kertaa viikossa eli rinta/ojentaja, selka/hauis, ja jalat/olkapaat. Olen sita siita kehitellyt itsekseni ohjelmaa tata foorumia lukemalla, ja osaltaan ihan omalla intuitiolla.

2-jakoisesta voisin ruveta lukemaan lisaa tuolta sille omistetusta threadista. Mika vetavat/tyontavat jaossa on etuna?

jos vain kaksi treeniä on viikossa aikaa tehdä niin mä suosittelen tota

Koko kroppa kerralla ohjelma, joka sisältää kaksi erilaista versiota käytettäväksi vuorotellen.

1.treeni
- etukyykky 2-3x6-8
- reidenkoukistajat 2-3x10-12
- pohkeet istuen 3x10-15
- kulmasoutu tangolla 2x8-12
- pystypunnerrus käsipainoilla 2x6-10
- kapea penkki 2x6-10

2.treeni
- suorin jaloin mave 2-3x8-12
- jalkaprässi 2x6-10 , 1x15-20
- pohkeet seisten 3x8-12
- leuat 2x6-8
- vinopenkki tangolla 2x6-10
- hauiskääntö tangolla myötäotteella 2x8-12

Eli 1-jakoisella tulisi vetaa pari liiketta per lihasryhma? Sitten tekisi eri liikkeet viikon toisena salipaivana?

Tuntuu kylla etta jaksaa vetaa ohjelman kuten se nyt on, ajattelin vaan etta onko siina kuinka paljon jarkea ajatellen kehitysta. Salilla olen kaynyt nyt vuoden, ja en juuri ohjeistusta ole saanut keneltakaan henkilokohtaisesti. Alussa oli yksi kaveri jonka ohjelmasta lahdin sitten rakentamaan, ja siihen kuului juurikin kolme sali kertaa viikossa eli rinta/ojentaja, selka/hauis, ja jalat/olkapaat. Olen sita siita kehitellyt itsekseni ohjelmaa tata foorumia lukemalla, ja osaltaan ihan omalla intuitiolla.

2-jakoisesta voisin ruveta lukemaan lisaa tuolta sille omistetusta threadista. Mika vetavat/tyontavat jaossa on etuna?

Kyse ei olekkaan siitä etteikö tuolla jaksaisi treenata, itsekkin treenin alkuaikoina menin samantyylisella ohjelmalla. Koskaan ei tehnyt tiukkaa vaikka kuinka kovaa treenasi, mutta tulokset olivat silti huonompia kuin 2-jakoisella tai 1-jakoisella. Tuo nyt on sitten taas mikä sopii parhaiten kenellekkin juttuja, mutta mielestäni kannattaisi ehkä kokeilla tuota 1-jakoista jos vaan kaksi kertaa salille pääset. Molemmilla kerroilla voi vaikka tehdä samat liikkeet, mutta pientä vaihtelua on tietenkin hyvä käyttää. 1-jakoiseen isoja perusliikkeitä MAVE, Kyykky jne.. niin pitäisi toimia. Palstalta löytyy kyllä hyviä vinkkejä 1-jakoiseen ohjelmaan. NO siltä pamahti jo ihan esimerkki ohjelmaakin kehiin!

No tuon vetävät/työntävät jaon suurin hyöty IMO on että kokonaisrasitus jakautuu tasaisemmin niille kahdelle treeni päivälle. Jos mietit ihan noin kokonais työmäärää nyt noissa kahdessa päivässäsi niin selkä ja jalat ovat ne isoimmat lihasryhmät, jolloin tuolle päivälle tulee kokonais rasitusta huomattavasti enemmän.

Nyt tarviis vähän vaihtelua "treenaamiseen"...

Ajattelin ruveta tekemään tommosella 2-jakosella ohjelmassa. Neljä kertaa viikossa salille, eli kaks kertaa viikossa samat lihasryhmät läpi.

Mitenkäs, jos maanantaina teen esim. karkeesti sanottuna yläkropan, niin teenkö tämän treenin täysillä ja sitten esim. torstaina kun teen yläkropan uudestaan, niin sitten treenaan kevyemmin? Eli pitääkö toinen treeni olla aina kova ja toinen kevyempi? Onko siinä mitään ideaa?

Voi treenata kyllä täysiä molemmat. Ei välttämättä kannata vääntää ihan joka sarjaa kuitenkaa failureen saakka, jotta kerkeää palautumaan.

Kokeilinpa tuota bulgarialaista tässä kotosalla, muttei siitä mitään tullut kun tasapaino on niin huono. Nuo yhden jalan kyykyt tuntuu vähän luontevammilta, ajattelin korvata kyykyn ainakin vähäksi aikaa kokonaan noilla. Eli jos nyt vähän aikaa kyykkäilen yhdellä jalalla niin onko mahdollista että polveni jotenkin mystisesti vahvistuvat ja kestävät taas oikeita kyykkyjä kipeytymättä? On kuitenkin yksi lempiliikkeistä (saapahan liikutella edes vähän isompia romuja:D), enkä siitä lopullisesti halua luopua:itku:.

Vaiva voi mennä ajan mittaan ohi, riippuu vamman laadusta. Jos kyseessä on liikarasituksesta johtuva kuluminen tjsp. niin tuskin se tuolla mihinkään korjaantuu. Jos taas kysessä on vaan polvien heikkoutta, niin voi hyvinkin olla, että ne tuossa vahvistuu ja kestää taas kyykkyä. Ei tuota oikein tiedä kuin kokeilemalla.

Kannattaa kuitenkin myös miettiä sitä kyykky tekniikkaa. Sen nimittäin voi tehdä oikein monella tapaa. Eli teetkö kyykkysä painonnostotyyliin yläkroppa pystyssä niin, että polvet painuvat reilusti varvaslinjan yli, vai teetkö voimanostotyyliin niin, että sääri pysyy käytännössä suorassa? Miten syvään kyykkäät? Miten leveällä jalat on? Näillä muuttujilla voi kokeilla muokata tekniikkaa polville sopivammaksi.

Onko pumppi tärkeää/pakollista lihaskasvun kannalta? Tein tänään dipissä lisäpainoilla ja kapeassa penkissä melkein tappiin asti mutta silti ei ojentajissa ollut pumpista tietoakaan. Eli haittaako lihaskasvua?:rolleyes:

Back
Ylös Bottom