Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Se on ainakin varmaa, että mitään ei saa jos ei pyydä korotusta. Itse sain pari kuukautta kestäneen kyselyn tuloksena 90€ korotuksen palkkaan. Parempi sekin kun ei mitään, silti firmassa on selkeä alipalkkaus muihin vastaaviin insinööritehtäviin.

Kieltämättä alkupalkka oli aika pieni. Eli oiskos toi nyt sitten muutos huonosta normaaliksi.

e. Eli ei kannata vaipua epätoivoon jos valmistumisen jälkeen palkka ei olekaan kolmea tonnia. Kyllä se sieltä nousee nopeasti kun vaan töitä tekee.

Se on ainakin varmaa, että mitään ei saa jos ei pyydä korotusta. Itse sain pari kuukautta kestäneen kyselyn tuloksena 90€ korotuksen palkkaan. Parempi sekin kun ei mitään, silti firmassa on selkeä alipalkkaus muihin vastaaviin insinööritehtäviin.

Riippuu firmasta ja riippuu pomosta. Minulla aika sama tilanne kuin nuu:lla. Kaikista sen firman entisistä esimiehistä yks on nostanut liksaa pyytämättä ja teki jopa kahesti. Menin myös alipalkalla duuniin ja oli ns. ensimmäinen oikea duuni voi sanoa.

Sitten kun pääsee normitilanteeseen niin liksa ei kyllä nouse kuin lisiä hamstraamalla tai tehtävää vaihtamalla haasteellisemmaksi.

En ole vieläkään ymmärtänyt sitä miten jotkut erottuu niin kovasti porukasta, että pääsevät suht heti pomoputkeen ja toiset ovat 20v asiantuntijana samassa hommassa. Onko se tuuria vai mitä ihmettä ne selittää kehityskeskusteluissa tai muuta. Kuitenkin kai ihmisiä pyydetään parempiin hommiin eikä itsensä tyrkyttäminen auta.

Kuitenkin kai ihmisiä pyydetään parempiin hommiin eikä itsensä tyrkyttäminen auta.

Juu ja ei. Tyrkyttämisellä ja vapaaehtoisuudella on toki eroa, mutta onhan kumpikin jonkin sortin oma-aloitteisuutta. Ja se on pomopuolella melkein tärkein tekijä. Jos sanot joka asiaan vaan että joo mä voin hoitaa, niin aika nopsaan luulisi natsoja tippuvan kaulukseen. Tietty sitten on niitä tyyppejä jotka vuosi toisensa jälkeen änkevät joka paikkaan mutta eivät pääse mihinkään. Nämä ovat vaan niin kuuppia ettei heitä kukaan pysty pomona katselemaan. Meilläkin on duunissa pari "gurua" jotka vaan ovat niin epäsosiaalisia ja ihmiskyvyttömiä, että melkein olisi parempi kokonaisuuden kannalta antaa jätkille vaan kenkää. Ulkopuoliset ihmettelee että miksei ne ole pomomiehinä.

Miten itse hoidatte lisäpalkan kinuamisen? Haluun saada sen mikä mulle kuuluu ja pidän huolta omista intresseistäni, mutta työnanantajapuoli näkee asian helposti kiristyksenä tai muuten vaan ikävänä. Itse laskin eilen että meidän osaston viisi tyyppiä tekee liikevaihtoa omalla laskutuksella miljoonan vuodessa, josta jää liikevoittoa n. 40%. Minusta tuohon vedoten on ihan tervettä pyytää lisää, mutta asia tulee hoitaa oikein. "Lisää massia tai mä lähen!" ei minusta ole oikea tapa. On niin outo toimari, että mitään kehityskeskusteluja jne ei tunneta.

edit: ehkä liksan salaisuus on se, että tekee itsestään jollain tapaa korvaamattoman. Joko että on firman kautta kouluttautunut ko homman ammattilaiseksi ja uuden perehdyttäminen veisi paljon aikaa ja rahaa, tai tuo mukanaan ison lastin asiakkaita jotka tulee juuri sun takia, ts. seuraa sua. Itsellä on jälkimmäinen menossa, kun on näyttää vaikka A4:nen omia asiakkaita, on varmaan pullat ihan kivasti uunissa.

edit: ehkä liksan salaisuus on se, että tekee itsestään jollain tapaa korvaamattoman. Joko että on firman kautta kouluttautunut ko homman ammattilaiseksi ja uuden perehdyttäminen veisi paljon aikaa ja rahaa, tai tuo mukanaan ison lastin asiakkaita jotka tulee juuri sun takia, ts. seuraa sua. Itsellä on jälkimmäinen menossa, kun on näyttää vaikka A4:nen omia asiakkaita, on varmaan pullat ihan kivasti uunissa.

En usko että kukaan on korvaamaton vaikka haluaisikin olla, hankalan luonteen omaava saa lähtöpassit vaikka miten pirun hyvä olisi. Dr. House tuskin menee läpi tosielämässä.

EDIT: Toki kuvailemasi tilanne auttaa, mutta tuskin pelastaa jos kauhean hankalaksi ryhtyy. Oma yritys on paras tapa saada suuret tulot, vieraalla työskentelyssä on se etu että voi ainakin lomailla ja sairastaa ajallaan.

En usko että kukaan on korvaamaton vaikka haluaisikin olla, hankalan luonteen omaava saa lähtöpassit vaikka miten pirun hyvä olisi. Dr. House tuskin menee läpi tosielämässä.

EDIT: Toki kuvailemasi tilanne auttaa, mutta tuskin pelastaa jos kauhean hankalaksi ryhtyy. Oma yritys on paras tapa saada suuret tulot, vieraalla työskentelyssä on se etu että voi ainakin lomailla ja sairastaa ajallaan.

Juu ajatuksena tuo itsensä tekeminen korvaamattomaksi on hieno mutta ei se käytännössä enää niin mene. Aina siihen uusi mies saadaan vaikka se välistä voisikin kestää vähän pitempään. Joskus jopa alhaisemmalla liksalla. Vierestä juuri katselin tälläisen tilanteen jossa tosiaan oli se A4 niitä asiakkaita ja kontakteja mutta kun päätettiin vähentää niin vähennettiin.

Juu ajatuksena tuo itsensä tekeminen korvaamattomaksi on hieno mutta ei se käytännössä enää niin mene. Aina siihen uusi mies saadaan vaikka se välistä voisikin kestää vähän pitempään. Joskus jopa alhaisemmalla liksalla. Vierestä juuri katselin tälläisen tilanteen jossa tosiaan oli se A4 niitä asiakkaita ja kontakteja mutta kun päätettiin vähentää niin vähennettiin.

No ehkä se riittää että on vaikeasti korvattavissa. Useinhan menee kuukausia että saadaan uusi kaveri jotenkin sisäänajettua, tähän päälle käyntikortit, rekisterimuutokset, koulutukset jne. Mutta onhan tuo totta.

Miten itse hoidatte lisäpalkan kinuamisen? Haluun saada sen mikä mulle kuuluu ja pidän huolta omista intresseistäni, mutta työnanantajapuoli näkee asian helposti kiristyksenä tai muuten vaan ikävänä. Itse laskin eilen että meidän osaston viisi tyyppiä tekee liikevaihtoa omalla laskutuksella miljoonan vuodessa, josta jää liikevoittoa n. 40%. Minusta tuohon vedoten on ihan tervettä pyytää lisää, mutta asia tulee hoitaa oikein. "Lisää massia tai mä lähen!" ei minusta ole oikea tapa. On niin outo toimari, että mitään kehityskeskusteluja jne ei tunneta.

Lisää liksaa pyytäessä sitä ei pidä perustella sillä, että firma tekee paljon voittoa tai vastaavaa. Perustelu palkankorotuksellesi on se, että olet tehnyt työsi hyvin. Eli perustelut oman näkökulmasi kuinka hyvin hommat on hoituneet ja kerrot, että mielestäsi olet ansainnut palkankorotuksen. Toki jos mitään kehityskeskusteluita ei ole, eikä hommissa ole mitään kirjattuja tavoitteita, niin sitten on vähän hankalampaa perustella.

Kannattaa siinä vuoden aikana aina kirjata ylös kaikkia vähän isompia asioita mitä on tehnyt hyvin ja mistä on tullut kehuja. Niitä on sitten hyvä käyttää perustellessa, ettei tarvitse vaan sanoa pelkästään "Oon tehnyt hommana ihan hyvin...".

No ehkä se riittää että on vaikeasti korvattavissa. Useinhan menee kuukausia että saadaan uusi kaveri jotenkin sisäänajettua, tähän päälle käyntikortit, rekisterimuutokset, koulutukset jne. Mutta onhan tuo totta.

Ihmisen korvaamattomuudessa / korvattavuudessa on varmaan aika iso ero siitä riippuen, minkä kokoisessa firmassa on töissä. Suuressa organisaatiossa vastuu usein jakautuu ja samantyyppisiä hommia tekee monta eri ihmistä, kun taas pienessä firmassa joku voi oikeasti olla aika "korvaamaton".

Näin on ainakin pakko uskoa, kun on töissä tällasessa alle 10 hengen puljussa ja palkankorotus kiiltää silmissä :)

Mitä tulee tuohon että ihminen rupeaa luulemaan olevansa korvaamaton, aiheuttaa mussa ainakin melkosen vastareaktion ja sinä päivänä kun yksinkin mun alaisista tulee tuommoista asiaa mulle viestittämään, löytyy kengänkuva perseestä aika sukkelaan. Vitun hölmöä.

Ei sitä tarvitsekaan viestittää, kunhan tiedostaa ja uskaltaa pyytää...

Kuka oikeasti luulee olevansa/on korvaamaton työssään? Eipä ole ainakaan vastaan tullut...ja kyllähän se pyytäminen on sitä viestittämistä. Ja ei siinä, pyytää saa, mutta se että pyytäminen perustuu uskomukseen että on korvaamaton, ni se on sillon perusteetonta pyytämistä.

Sä takerrut nyt sanoihin, totta kai kaikki tässä maailmassa on korvattavissa paitsi lähimmäisen kuolema. Kysymys on vaan siitä, että välillä se korvaaminen voi tulla niin kalliiksi - enkä puhu ainoastaan uuden henkilön etsimisestä ja kouluttamisesta vaan myös puihin menneistä isoista diileistä, menetyistä asiakkaista ja firman maineen tahriutumisesta - että käytännössä korvaaminen on liki mahdotonta.

Jos pomo tällaisessa tilanteessa päättää kuitenkin näyttää pyytäjälle ovea vain siksi, että pomoa vituttaa alaisen asenne, niin melkoisen epäpätevä johtaja on mielestäni kyseessä.

Kolikon toinen puoli on tietysti se, että jos pyytää liikaa ja liian usein, niin houkutus hankkiutua pyytäjästä eroon heti kun tilanne hieman helpottaa kasvaa...

Kuka oikeasti luulee olevansa/on korvaamaton työssään? Eipä ole ainakaan vastaan tullut...ja kyllähän se pyytäminen on sitä viestittämistä. Ja ei siinä, pyytää saa, mutta se että pyytäminen perustuu uskomukseen että on korvaamaton, ni se on sillon perusteetonta pyytämistä.

Tyhmä saa olla, jos semmosta luulee mutta aika moni järkevä ihminen osaa laskea yhteen kuinka arvokas on firmalle ja kuinka paljon sinulle maksettaisiin jossain muualla. Mutta mistä sinä tiedät mitä se alaisesi ajattelee pyytäessään lisää palkkaa.

Paras tapahan on kilpailuttaa itsensä ja kun on toinen työpaikka "taskussa" lompsia pomon pakeille kertomaan suunnitelemastasi työpaikan vaihdosta. Jos olet arvokas firmalle yleensä tulee vastatarjous ja voila palkkaa lisää tai muita etuja/vastuuta mitä nyt haluatkin.

Paras tapahan on kilpailuttaa itsensä ja kun on toinen työpaikka "taskussa" lompsia pomon pakeille kertomaan suunnitelemastasi työpaikan vaihdosta. Jos olet arvokas firmalle yleensä tulee vastatarjous ja voila palkkaa lisää tai muita etuja/vastuuta mitä nyt haluatkin.

Onko tää joskus toiminut? Perussääntöhän on että jos kaverilla on uusi paikka jo sovittuna, niin ei sitä rahalla motivoi jatkamaan vanhoja hommia.

Onko tää joskus toiminut? Perussääntöhän on että jos kaverilla on uusi paikka jo sovittuna, niin ei sitä rahalla motivoi jatkamaan vanhoja hommia.

Ja millainen työilmapiiri mahtaa olla, jos lähdöllä uhkailemalla saisikin jonkinlaisen palkankorotuksen? Mä olen joka kerta hommannut uuden duunin ja sitten irtisanonut itseni - pari kertaa kysyttiin "olisko vielä asiat sovittavissa", mutta eipä mun mielestä irtisanoutumisen jälkeen ole mitään tolkkua perua sitä... :rolleyes:

Nykyisessä duunissa aloitin 2006 keväällä ja nyt odotellaan kolmatta palkankorotusta - alkupalkasta noussut jo 400€/kk, eikä sekään ihan huono ollut :)

Sä takerrut nyt sanoihin, totta kai kaikki tässä maailmassa on korvattavissa paitsi lähimmäisen kuolema. Kysymys on vaan siitä, että välillä se korvaaminen voi tulla niin kalliiksi - enkä puhu ainoastaan uuden henkilön etsimisestä ja kouluttamisesta vaan myös puihin menneistä isoista diileistä, menetyistä asiakkaista ja firman maineen tahriutumisesta - että käytännössä korvaaminen on liki mahdotonta.

Jos pomo tällaisessa tilanteessa päättää kuitenkin näyttää pyytäjälle ovea vain siksi, että pomoa vituttaa alaisen asenne, niin melkoisen epäpätevä johtaja on mielestäni kyseessä.

Kolikon toinen puoli on tietysti se, että jos pyytää liikaa ja liian usein, niin houkutus hankkiutua pyytäjästä eroon heti kun tilanne hieman helpottaa kasvaa...

Voi olla että takerrun sanoihin, mutta ainakaan meidän hommissa edes se kovin myyntitykki ei ole korvaamaton. Aina löytyy kovempia ja yhden mennessä joku toinen nostaa tasoaan. Mun mielestä tollanen kusipäinen ajattelutapa että olisi jollain tapaa korvaamaton työntekijä, kertoo siitä ihmisestä paljon. Ja semmosta ei ainakaan meillä tarvita.

Ja mitä tulee tohon pomon epäpätevyyteen, niin eihän toi nyt sinällään voikaan olla ainoa syy potkia ketään ulos, johan lakikin sen estää. Mutta keinot on monet. Yksi tommonen mulkku pilaa helposti koko tiimin työfiiliksen. Noh, tosin meillä tuolla myyntihommissa onneksi kaikki päättää itse paljonko tienaavat, että turha kysellä palkankorotuksia...

Saahan sitä palkkaa pyytää ja jos on valmis ottamaan lisää vastuuta/töitä sekä osoittaa hienoa joustokykyä niin tuskin palkankorotuksista kauhean usein kieltäydytäänkään. Jos vetää projekteja tai on vastuussa tärkeistä toimituksista niin luulisi ettei ole vaikea saada osoitetuksi omat kykynsä jos niitä on, tavallisen rivimiehen on vaikeampi perustella palkannostoa. Ahkeruudesta, joustokyvystä ja oma-aloitteisuudesta on varmasti apua.

Työpaikan vaihdolla uhkailu on huono idea. Ei osoita minkäänlaista uskollisuutta. Kaveri joka nostaa työilmapiiriä on varmasti arvokkaampi kuin uuttera mutta epäsosiaalinen tekijä. Pidetty, ahkera ja sosiaalinen tyyppi joka ei leuoistaan päästele kaikenmaailman typeryyksiä päässee varmasti pitkälle. Useinhan ne ärsyttävät piirteet muistetaan yllättävän hyvin.

Vinho Tinto sanoi:

Kysymys on hetkellisestä haitasta, ei absoluuttisesta.

Vinho Tinto sanoi:

Jokaisellahan mielipiteitä saa olla.

keitto sanoi:
Tyhmä saa olla, jos semmosta luulee mutta aika moni järkevä ihminen osaa laskea yhteen kuinka arvokas on firmalle ja kuinka paljon sinulle maksettaisiin jossain muualla. Mutta mistä sinä tiedät mitä se alaisesi ajattelee pyytäessään lisää palkkaa.

Mitä, jos pomolla olisikin korvaava yksilö sinun tilallesi tahi sellainen henkilö, josta "pomo" ajattelee:

"Tästä immeisestä voisi kehittyä hyvä työntekijä tähän hommaan..."

"Pomolla" ennen kaikkea pitää olla visoita, että näkee asioissa mahdollisuuksia, ihmisissä ja asioissa.

Ei "sota" yhtä miestä kaipaa kuin hetkellisesti. Aina joku nousee tilalle/esiin.

Back
Ylös Bottom