Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

hidas vauhti ei takaa sitä että lihakset ei lähtis, eikä nopeampikaan vauhti sitä että ne lähtis. tästä oli muutama päivä sitten älyttömän hyvä posti jossain, en vaan muista yhtään mistä sen kaivais. mut tosissaankin, joillekkin toi 8kg voi olla paljon ja joillekkin ei ni tiputettavaa määrää ja bulkkaamisen tarvetta on paha sanoa toiselle ilman kuvia.
Siis eikös siinö hitaasti läskiä poltaessa ole jujuna justiinsa se että ei ole niin suuri energiavaje ja sillon ei lähde niin paljoa lihasta?
Vasta ikääkin se 14v... okei... kohta täyttelen jo 15 mutta vähän makkaroita kertynyt vyötärölle ku syöny aika hyvin nyt lähiaikoina :D mutta kyllä sarjapainotkin on liikeissä noussu... onneks :D

1kuukauden päästä olisi tarkoitus aloittaa elämäni ensimmäinen dieetti... tavoitteena olisi 5 kuukaudessa poistaa 6kg läskiä ja nostaa voimatasojani hiukan tosin kannattaisiko vielä bulkata 2kk ja sitten kiristellä 3kk dietillä?

Miten pitäisi aloittaa? :D

No kuuteen kiloon voi varata just sen 3kk vaikka aikaa. Sopiva tahti dieetillä lienee jotain 0,5 - 1kg viikossa, jotenka tuohon 6-8kg:n menee sillon aikaa joku 8-16vk tai jotain. Ei noin pieneen pudotukseen kannata ainakaan viittä kuukautta tuhrata. Sitähän pääsee sen nopeammin takasin plussille ku polttaa läskit äkkiä alta pois. Eikä se lihaskatokaan taida ihan niin vaarallinen asia olla, jos ei sitten olla jossain kilpalavarasvoissa.;) Sillon sellaisellakin voi olla jo merkitystä.

Uusvuos ja uudenvuoden lupauksena kesäkuntoon 2009 :D Oon 180 ja painoo vaivaset 66kg. Alotin tänää, tavote käydä 3 kertaa viikossa salilla ja yksjakosta käytän. Mimmosta mättöö pitäs vetää että sais tota massaa ja lihasta? Oon kuitenkin suht timmi tolla painol ettei rasvasta tietookoaa ja jotain lihasta on jo pohjalla. Osaisko joku veikata paljon viidessä kuukaudessa sais painoa lisää ja tuloksia?

No kuuteen kiloon voi varata just sen 3kk vaikka aikaa. Sopiva tahti dieetillä lienee jotain 0,5 - 1kg viikossa, jotenka tuohon 6-8kg:n menee sillon aikaa joku 8-16vk tai jotain. Ei noin pieneen pudotukseen kannata ainakaan viittä kuukautta tuhrata. Sitähän pääsee sen nopeammin takasin plussille ku polttaa läskit äkkiä alta pois. Eikä se lihaskatokaan taida ihan niin vaarallinen asia olla, jos ei sitten olla jossain kilpalavarasvoissa.;) Sillon sellaisellakin voi olla jo merkitystä.
Kiitos. Lueskelen noita ekaa kertaa dietillä ym. thredejä niin kyllä se siitä... :Dja jos ei niin ... noh... elämä on :D

Millä lisää sormivoimia?
nykyään leuanvedossa ei enää näppivoimat riitä, selkä ja kädet antais vielä vaikka kuinka monta toistoa mut näpit lopettaa pitonsa.
Remmejä jne en ole käyttänyt, joten en osaa sanoa miksi jäänyt jälkeen...
Remmejä tms en haluaisi käyttää.... jos vaan on joku muu ratkaisu?

Treenatessa pienillä sarjoilla (8-10 toistoa) en saa niin paljoa polttamisen tunnetta lihaksiin, kuin esim 20 toiston sarjoissa, onko tuo poltto hyvä asia lihaksien kasvun kannalta, vai onko pienten sarjojen tekeminen ilman polttamisen tunnetta parempi?

Niin ja kun noissa treeniohjelmissa on aina esim "9-12 toistoa", niin tarkoitetaanko tuolla, että kun saa sen 9 niin pitää ottaa vielä niin monta kuin jaksaa? Eli onko, jos teen yleensä 10 sarjoja, tyhmää lopettaa kymmeneen, jos saisin vielä muutaman toiston puristettua?

Uusvuos ja uudenvuoden lupauksena kesäkuntoon 2009 :D Oon 180 ja painoo vaivaset 66kg. Alotin tänää, tavote käydä 3 kertaa viikossa salilla ja yksjakosta käytän. Mimmosta mättöö pitäs vetää että sais tota massaa ja lihasta? Oon kuitenkin suht timmi tolla painol ettei rasvasta tietookoaa ja jotain lihasta on jo pohjalla. Osaisko joku veikata paljon viidessä kuukaudessa sais painoa lisää ja tuloksia?

Riippuu ihan aikaisemmasta taustastasi. 4-9kk on mahdollista n. 15kg painonnousu ihan aloittelijalla. Tästä ei tietenkään kaikki ole lihasta:) Laita ruokapuoli kuntoon, eli syö terveellisesti ja riittävästi proteiinia. Kaikenkaikkiaan syö yli kulutuksesi, niin se lihaskin alkaa kasvamaan. Periaatteessa n. 1kg/kk lihasta on mahdollsita kasvattaa.
Tulosten on mahdollista jopa kaksinkertaistua tuossa ajassa ihan aloittelijalla, mutta riippuu tietenkin tämänhetkisestä tilanteesta. Pidä progressiota yllä ja koita itse mitä saat aikaan siinä 5kk.

Voisit koittaa ''farmarikävelyä'' tai sitten ostat kaupasta semmoisen puristuslaitteen, ei pitäisi maksaa kovinkaan paljoa.. Kannattaa myös puristaa hiukka enemmän vaikka sitä käsipainoja tai tankoa kun teet treeniä. Minulla ainakin toiminut tuo puristusvehje, suosittelen!

Huoh, näyttää vähä huonolta mun jalkojen kunto tulevaisuudessa. Polvet ottaa damagea kyykyssä ja kaikessa sen tapasessa paitsi maastavedossa.

Kelpaako se ihan, että treenaa maastavetoa, pohkeet, etureidenkoukistajalla ja takareidenkoukistajalla eikä tee kyykkyä/prässiä ollenkaan?

Ja nyt pistin ihan lapulle mun ruokavalion. Se vaan, että en millään saa kyl menemään 3 rahkapurkkia päivässä, hyvä kun saan sen yhen ales.

Millä lisää sormivoimia?
nykyään leuanvedossa ei enää näppivoimat riitä, selkä ja kädet antais vielä vaikka kuinka monta toistoa mut näpit lopettaa pitonsa.
Remmejä jne en ole käyttänyt, joten en osaa sanoa miksi jäänyt jälkeen...
Remmejä tms en haluaisi käyttää.... jos vaan on joku muu ratkaisu?

Captains of Crush -gripperit, roikkumiset, maastavedot ja kaikenmaailman raskaiden kappaleiden nostelu sormivoimin niitä kehittää. Normi kaupoissa myytävillä grippereillä ei tee mitään.

Treenatessa pienillä sarjoilla (8-10 toistoa) en saa niin paljoa polttamisen tunnetta lihaksiin, kuin esim 20 toiston sarjoissa, onko tuo poltto hyvä asia lihaksien kasvun kannalta, vai onko pienten sarjojen tekeminen ilman polttamisen tunnetta parempi?

Niin ja kun noissa treeniohjelmissa on aina esim "9-12 toistoa", niin tarkoitetaanko tuolla, että kun saa sen 9 niin pitää ottaa vielä niin monta kuin jaksaa? Eli onko, jos teen yleensä 10 sarjoja, tyhmää lopettaa kymmeneen, jos saisin vielä muutaman toiston puristettua?

Paremmin sitä lihaa keskimäärin tulee siinä kympin nurkilla olevilla sarjoilla kuin 20 toistolla. Isommat raudat merkkaa isompia lihaksia, useimmiten. Ei ole tyhmää jättää siihen kymppiin vaikka pari toistoa tulisikin vielä. Silloin voit seuraavalla kerralla laittaa hieman lisää rautaa ja pyrkiä edelleen siihen kymppiin ja niin edelleen.. 9-12 tarkoittaa 9-12. Ei siinä mitään magiikkaa ole taustalla. Muutenkin ihmiset turhaan stressaa ja pitää myyttiä yllä jostain maagisista toisto ja sarjamääristä. Ei se oo niin nuukaa kunhan muistaa vaihdella välillä. Lihaksen kannalta on aikalailla yks lysti tehdäänkö sarjassa 9 vai 12 toistoa. Toisen voi tehdä vähän isommilla painoilla kuin toisen mutta so not? Sillä alkaa jo olemaan merkitystä onko toistomäärä 5 vai 15. Siinä on jo eroa sen verran että saattaa kehittää toinen vähän eri tavalla ja vaihteluväliäkin on.

Muutama liike on hiukan epäselviä minulle ja olisi hyvä saada tietoa niistä, ennenkuin aloitan maanantaina 2 jakoisen ohjelman.

Pohjeliike hackissa ja Vatsat roomalaisessa. miten tapahtuu?
Onkos kuvaa tai jopa videota noista liikkeistä, niin saisi hiukan tietoa lisää :)

Loppuen lopuksi pienen etsiskelyn jälkeen Juuartsi:n 2 jakoinen tuntui parhaalta.. Onko lisättävää/haukuttavaa/muuta opasta tästä ohjelmasta?

Ma: Selkä, rinta, olkapäät ja pohkeet
1a. Penkkipunnerrus 2 x 4-6
1b. Kulmasoutu 2 x 4-6
2a. Pystypunnerrus 3 x 4-6
2b. Leuanveto 3 x 4-6
3. Pohjeliike hackissa 3 x 6

Ti: Reidet ja kädet
1a. Kyykky 4 x 4-6
1b. Reisikoukistajat 4 x 4-6
2a. Dippi 2 x 4-6
2b. Hauiskääntö 2 x 4-6
3. Vatsat roomalaisessa 3 x 4-6

To: Selkä, rinta, olkapäät ja pohkeet
1a. Vinopenkki käsipainoilla 3 x 8-10
1b. Alatalja 3 x 8-10
2a. Vipunostot sivulle 3 x 8-10
2b. Ylätalja 3 x 8-10
3. Pohjeliike istuen 3 x 8-10

Pe: Reidet ja kädet
1a. Hack 4 x 8-10
1b. Reisikoukistajat 4 x 8-10
2a. Ojentajat taljassa 2 x 8-10
2b. Hauis taljassa 2 x 8-10
3. Vatsat koneessa 3 x 8-10

Joko teen tolla päiväjaolla tai sitten ma-ke-pe?? onko tuo "täysi viikko" parempi?

Saiskos tähän vastausta? :)

Missäs välissä kannattaisi ottaa glutamiinit ja arginiinit? Kreatiinista löysinkin jo, että riittää kun ottaa vain palautusjuomassa. Onko näiden kahden muiden aineen kanssa sama juttu?

Pizza-peku:
käsittääkseni tarkoittaa pohjeliikkeen tekemistä hack-kyykky laitteessa,
voit varmaan tehdä pohjeliikkeen prässillä tai seisten ihan sitä varten tarkoitetussa laitteessa.

Roomalainen vatsapenkki on sellainen jossa penkki loppuu apaut ristiselän kohdalle, eli vatsalihat on mahdollista venyttää ihan äärimmilleen toiston alussa verrattuna lattialla/tasapenkillä tekemiseen.
Jossain saleilla on myös sellainen banaanin muotoinen vatsalauta,joka on "turvallisempi" ja huonompi versio roomalaisesta penkistä.
Vatsaliikkeetkin voit varmaan tehdä eri liikemuunnelmana jos kyseistä laitetta salilta ei löydy.

Itse ohjelmasta henk.koht sitä mieltä että parempiakin 2 jakosia löytyy.
Mielestäni yläkroppa - jalat/kädet jako ei ole hyvä,
ainakaan noilla liike valinnoilla,varsinkin ojentajat saa aika paljon tuossa.

Onko pakollista/kannattavaa tehdä Tempausta ja työntöä muun treenin ohessa?en osaa tekniikkaa ja olen ihan perusvoimailija.rinnallevetoa tulee tehtyä ennen mavetreeniä.

Onko pakollista/kannattavaa tehdä Tempausta ja työntöä muun treenin ohessa?en osaa tekniikkaa ja olen ihan perusvoimailija.rinnallevetoa tulee tehtyä ennen mavetreeniä.

Ei ole pakollista mutta kannattavaa kyllä.
Mutta tekniikka kannattaa opetella oikein ennenkuin näitä liikkeitä rupeaa treenaamaan.
enemmän kuin kevyinä lämppäriliikkeinä.

Riippuu ihan aikaisemmasta taustastasi. 4-9kk on mahdollista n. 15kg painonnousu ihan aloittelijalla. Tästä ei tietenkään kaikki ole lihasta:) Laita ruokapuoli kuntoon, eli syö terveellisesti ja riittävästi proteiinia. Kaikenkaikkiaan syö yli kulutuksesi, niin se lihaskin alkaa kasvamaan. Periaatteessa n. 1kg/kk lihasta on mahdollsita kasvattaa.
Tulosten on mahdollista jopa kaksinkertaistua tuossa ajassa ihan aloittelijalla, mutta riippuu tietenkin tämänhetkisestä tilanteesta. Pidä progressiota yllä ja koita itse mitä saat aikaan siinä 5kk.
Mites ku oon mäkissä töissä ni saaks burgerii mättää kunnol naamaa eli kaloreihin kattomatta? :D

Pizza-peku:
käsittääkseni tarkoittaa pohjeliikkeen tekemistä hack-kyykky laitteessa,
voit varmaan tehdä pohjeliikkeen prässillä tai seisten ihan sitä varten tarkoitetussa laitteessa.

Roomalainen vatsapenkki on sellainen jossa penkki loppuu apaut ristiselän kohdalle, eli vatsalihat on mahdollista venyttää ihan äärimmilleen toiston alussa verrattuna lattialla/tasapenkillä tekemiseen.
Jossain saleilla on myös sellainen banaanin muotoinen vatsalauta,joka on "turvallisempi" ja huonompi versio roomalaisesta penkistä.
Vatsaliikkeetkin voit varmaan tehdä eri liikemuunnelmana jos kyseistä laitetta salilta ei löydy.

Itse ohjelmasta henk.koht sitä mieltä että parempiakin 2 jakosia löytyy.
Mielestäni yläkroppa - jalat/kädet jako ei ole hyvä,
ainakaan noilla liike valinnoilla,varsinkin ojentajat saa aika paljon tuossa.

OK. kiitoksia sulle.
Oisko jotain ohjelmaa tiedossa joka olisi parempi?
Olen luken tota 2-jakoinen triidiä, mutta kun se on niin sekavaa, että ei sieltä kunnollisia ole tuntunut löytyvän!?

Missäs välissä kannattaisi ottaa glutamiinit ja arginiinit? Kreatiinista löysinkin jo, että riittää kun ottaa vain palautusjuomassa. Onko näiden kahden muiden aineen kanssa sama juttu?

Ennen treeniä, treenin jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa 5g min. arginiinia.

Mites ku oon mäkissä töissä ni saaks burgerii mättää kunnol naamaa eli kaloreihin kattomatta? :D

No voihan niitäkin syödä, mutta ne lasketaan kyllä roskaruoaksi, eli niitten ravintoarvo on huono. En tiedä mäkin hampurilaisten ravintosisältöä, mutta ota ite niistä selvää, että tiedät saatko rasvoja, hiilareita ja proteiineja oikeassa suhteessa ja sitten huolehdit, että saat "normaalista" ruuasta riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita.

Back
Ylös Bottom