Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mutuilua: Jos juot noiden lätkä treenien aikana vaan pelkkää vettä niin voisko olla joku suolojen puute jonka takia kramppaa. Lihaksethan rupeaa monesti kramppailemaan kun pitemmän aikaa hikoilee kovasti ja juo vaan vettä niin lihakset ei saa tarvittavia suoloja (taijotainsinnepäin) Toisaalta tuo 1h15min ei kuulosta pitkältä ajalta.

Myös magnesiumin puute voi aiheuttaa kramppeja. Monet syö magnesiumia tai juo urheilujuomaa tai vissyvettä kramppien torjuntaan.

Ja en ole aiheesta perillä ja tämä oli täyttä mutua, joten korjatkaa viisaammat

Pelaan jääkiekkoa ja harjoituksien jälkeen meillä on puntti. Joten siinä on tullu hyvä alkulämmin tunnin ja 15 minuutin harjoitusten jälkeen. Silti kramppaa.

Ei alkulämmittely ainakaan kauheasti kramppia estä? Päinvastoin esim. sun tilanteessa lihakset ovat jo rasittuneet tunnin kestävässä liikunnassa, joka edesauttaa krampin tulemista. Punttia edeltävän harjoitusten jälkeen elimistösi neste- ja suolapitoisuus on myös laskenut, joka edesauttaa krampin tulemista edelleenkin.

Myös magnesiumin puute voi aiheuttaa kramppeja. Monet syö magnesiumia tai juo urheilujuomaa tai vissyvettä kramppien torjuntaan.

Ja en ole aiheesta perillä ja tämä oli täyttä mutua, joten korjatkaa viisaammat

Magnesium on harvoin suomalaisella syynä kramppiin. Tietenkin voi olla mahdollista. Myös esim. kalsiumin ja B1 -vitamiinin puutostilat voivat aiheuttaa krampin, kuin myös natriumin puute.

Ite pidän aina vähintään kolmen päivän tauon ennen mitään testejä. Noina välipäivinä syön, juon, nukun hyvin ja koitan välttää ylimääräistä rasitusta. Mun mielestä liian pitkä, yli viikon tauko, haittaa tulosta testeissä. Tämäkin on ihan makuasia, jos on treenannut tosi kovaa testejä varten, kannattaa pitää ihan suosiolla viikon tauko, mutta jos on ottanut parit viimeisimmät treenit jo hieman kevyemmin, niin riittää noin 3-5 päivää. Mutuahan tämä toki on..

Niin, kapea vastaote ottaa vähemmän selkään ja enemmän hauiksiin, leveä vastaote ottaa hieman vähemmän hauiksiin, ja ehkäpä hieman eri kohtaan hauiksesta.

tuossa tuli aamupalaa pitkästä aikaa kokeiltua koska en ikinä ole ottanut tavaksi sitä syödä ja teinkin puuron itelleni+ maitoa ja mustikkasoppaa, mutta ei se onneton ottanut pysyäkseen sisällä, päivällä ruuat ynnä muut maistuu kyllä oikein reilusti :hyper:
joten ajattelinkin tässä että voinko aamupalan korvata malto90:sellä+ ruisleipää josta kiskoisin sit hiilarit.
joistakin ehkä outoa mutta minulla ei vain puuro pysy aamulla sisässä :rolleyes:
tosin voi johtua siitä että itse keitin puuron ja tuli vähän liisteriä kun tullut köksän tunneilla luistettua ruuanlaitosta :jahas:

^ Siis eihän se puuro ole ainoa mahdollinen vaihtoehto aamupalaksi, ruisleipää, rahkaa yms. vaihtoehtoja on perkele tuhansia.

Kunhan syöt jotain, se on tärkein ateria kuitenkin.

tosin voi johtua siitä että itse keitin puuron ja tuli vähän liisteriä kun tullut köksän tunneilla luistettua ruuanlaitosta :jahas:

Älä turhaan niitä hiutaleita keittele. Maidot sekaan ja öljyä perään. Parasta :D

Aloitin salikäynnin hieman alle vuosi sitten ja hauiskääntöä olen vääntänyt tähän asti tähän tyyliin:
3x12 10kg
On varmaan korkea aika vaihtelulle? Ehdotuksia :)
Joku 3x6 13-15kg?

Oletko siis lähes vuoden sahannut samoilla painoilla joka kerta yhtä pitkiä sarjoja?

Ite ainakin treenaan niin, että tietyillä painoilla saan tehtyä vaikkapa 2-3x8, sitten lisää painoa.

kirjotin tonne kreatiini keskusteluun tollasen mut siel on vähän hiljasta joten aattelin et täällä joku vastais nopeempaa eli : "en viittiny nyt lukea läpi läpi koko keskustelua joten voisko joku nopeesti vastata kysymykseeni. eli jostain katoin että hiilihydraatti pitosten juomien kanssa nautitaan kreatiini. eli itse otan aamulla noin 2dl appelsiinimehun kanssa ja sitten treenin jälkeen palkkarissa eli onko tämä toimiva tapa ottaa kreatiinia"

Toimii tuo. Itse en ole huomannu mitää eroa tehokkuudessa otin sitten palkkarin, mehun tai veden kanssa.

Juu. Nostaa insutasoja jonka takia kreat ym. kulkee nopeammin lihaksille. Mikäli en väärin muista :D Mutta tosiaan itse en ole juuri eroa huomannut, mutta kannattaahan se ottaa suositusten mukaan.

Olen.kasvattamassa.painoani...Nyt.olen.kuitenkin.sairaana.flunssassa...Miten.te.toimitte.ollessanne.sairaana...Tarkoitan.siis.lähinnä.ruokailupuolta...Syöttekö.kuin.terveenäkin...Itselläni.jää.ruokailut.yhteen'-kahteen.kertaan...Ei.vain.jaksa/pysty.syömään.suuria.määriä...Salikertoja.jää.kaksi.tällä.kertaa.väliin...Miten.jatkatte.tällaisen.tauon.jälkeen.reenaamista?

Saa.myös.kertoa.miten.saan.välilyöntini.toimimaan...:)

Näppäimistö vaihdettu. Syötyäkin sain jo toista kertaa tänään (heräsin vasta 13.15). Eli maanantaina sairastuin, olin silloin vielä salilla. Tiistain puntin jätin väliin. Enää ei ole kuumetta mutta nuha on tallella, skippaan vielä huomisen treenin. Lauantaina taas jatketaan.

E: 2-jakoisella teen 4krt/vko. Maanantaina tuli eka osa tehtyä.

Viimeksi muokattu:
Spämmätään nyt sitten oikein kunnolla. :( Eli tavoitteena saada mahdollisimman hyvin massaa ja voimaa lisää. Asetin joulukuun ensimmäisellä viikolla tavoitteen, että 1.6.2009 olisi painoa 70kg. Lähtöpaino 58kg. Nyt ~60kg, ei hirveän tarkkaa tietoa. Jotain keinoja, miten saan tahdin kovenemaan. Esim. antakaa konkreettisia ruokaesimerkkejä mitä tulisi syödä. Rahka tulee vedettyä usein illalla, raejuustoa pitkin päivää.

Tämänhetkinen flunssa taitaa jarruttaa menoa. Onko mahdollisuuksia tuohon 70kg? Pituutta 178cm.

Kuinka usein kannattaa vaihtaa liikkeitten toistomääriä? Esim itse teen kaksi ensimmäistä päivää 4-6 toistoilla ja kaksi viimeistä 8-15 normaalilla 2minuutin palautuksella sarjojen välillä. Onko tämä riittävä vai kannattaako niitä liikkeitä tehdä esim supersarjoina tai pyramiideina ja lyhentää palautuksia sarjojen välillä?

mistäs vois johtua että ilman tankoa kyykätessä pääsen kyykkäämään ihan syvälle asti ilman että alaselkä pyöristyy mutta heti kun laitetaan tanko niskaan niin alaselkä alkaa pyöristyä heti kun jalat on lattiaan nähde suurinpiirtein 90 asteessa?

Back
Ylös Bottom