Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vaakasoudun tekemisasento ei mene perille, millä muulla liikkeellä/laitteella voisi korvata vaakasoudun?

Tee kulmista pystyasennosta. Tarkemmat ohjeet tuolta tekniikkaneuvot -osiolta. Sit tuota kannattaa koittaa tehdä myös vastaottteella, jos vaikka saat paremman tuntuman. Itsellä ainakin toimii.

Vurki: Sinuna harkitsisin kuitenkin pysymistä 1-jakoisessa. Rakenna se vaikka näin:

Ma: toistot 4-6 (voima) To: toistot 8-15 (kevyempi pumppava) Pe: toistot 6-8 (lihasmassa)

perusliike jaloille: kyykky/etukyykky/Sjmv
-------- rinnalle: penkki/kapea penkki/vinopenkki
-------- selälle: leuat/mave/kulmasoutu

sitten olkapäät : pystypunnerrus/takaolat/viparit

Sijoita käsitreeni jonnekkin tuonne väliin. Eli joka treenikerta sinulla on 3 perusliikettä ja 2 muuta. Muista myös tehdä pohkeet ja vatsat.

Onkos mahdollista että on tullu 7kg lihasta 5kuukaudessa. Lihakset alkanut näkyä paremmin, voimatasot kasvanut aika hyvin ja näyttää kuin bf% olisi pienentynyt
Siis 5kk paino 79kg----->86kg rasvat taitaa olla tosin siinä 15-20% välillä :D
Mutta ikääkin vaan se 14 :D

Kyllä se 10kg vuodessa on aika max vauhti, en usko että 5 kk olisit saanut 7kg lihasta ehkä max 3kg.

Ihan hyvinkin mahdollista, itse sain neljässä kuukaudessa 8kg painoa lisää ja rasvaa vielä lähti, vaikka kalorit siis plussalla:)Kyllä se 14-vuotiaana hyvinkin onnistuu, ei ehkä sitten kaksikymppisenä..

Onkos mahdollista että on tullu 7kg lihasta 5kuukaudessa. Lihakset alkanut näkyä paremmin, voimatasot kasvanut aika hyvin ja näyttää kuin bf% olisi pienentynyt
Siis 5kk paino 79kg----->86kg rasvat taitaa olla tosin siinä 15-20% välillä :D
Mutta ikääkin vaan se 14 :D

Ihan hyvinkin mahdollista, itse sain neljässä kuukaudessa 8kg painoa lisää ja rasvaa vielä lähti, vaikka kalorit siis plussalla:)Kyllä se 14-vuotiaana hyvinkin onnistuu, ei ehkä sitten kaksikymppisenä..

Kummassakaan tapauksessa ei varmasti painonnousu johdu pelkästä lihaskasvusta. Nestettä tulee mukaan AINA. Hyvä nyrkkisääntö on, että kilo lihasta (ja/tai rasvaa) tuo mukanaan kilon nestettä. Eli aivan mahdollista on, että kumpikin on onnistunut nostamaan painoa, ilman rasvan kertymistä, mutta realistisesti ajateltuna max. puolet on lihasta. Ja Bodari_, rasvaprosentti voi pienentyä, vaikka kehoon tulee risää rasvaa.

Kova tahti molemmilla joka tapauksessa. Asioita on varmasti tehty oikein. :thumbs:

Itsellä ei ole rahaa ostaa tallentavia bokseja, ja vaikka olisikin, niin ei olisi aikaa katsoa matseja päivisin. Myös se, että käyttääkö iltapäivän matsin katsomiseen vai treenaamiseen?

Jos meinaan salia vielä harrastaa, niin täytyisi luopua kaikesta muusta elämästä, että voin noudataa noita teidän ohjeita. Tämä pitkien välimatkojen, muun liikunnan, ravinnon saannin ja pelien katsomisen takia.

Esimerkki yhdestä päivästä (ma)

Klo 02 ylös peliä katsomaan ja puoli viideltä lähtö töihin (molemmat asiat pois, koska en ole ehtinyt nukkua kuin 4:sen tuntia ja kun pyöräilen töihin, niin palautumista ei ole tullut paljon. Lisäksi palautuminen hidastuu myös, kun alan heti kuudelta tekemään fyysisiä töitä.) Valitsenko tässä kohtaa salin vai matsin ja työt? Vaikka en matsia katsoisikaan, niin töihin ei voi mennä palautumisen takia.

Puoli kolmelta pois töistä, jolloin sali aukeaa klo 16. Käynkö kotona syömässä pyörän kanssa jotain 5 kilsan päässä ja lähden taas pyöräilemään salille (tämä siis jos en su ehtinyt treenata). Muuta liikuntaa en voi harrastaa salin ohella, joten pyöräilen suoraan kotiin ja jään sinne loppupäiväksi. Jos menen salille, mitä teen sen jälkeen? Menen kavereille viiden kilsan päähän jälleen pyörällä, jonka jälkeen pyöräilen toiset 5 kilsaa takaisin sählyreeneihin. Jossain välissä pitäisi ehtiä taas syödäkkin. Treenit puolitoista tuntia, jolloin taas 5 kilsaa kotia. Parempi olisi jos jättäisi sählyn kokonaan väliin(koska liikuntaa ei kannata harrastaa enää salin jälkeen), enkä menisi kavereille koko päivänä. Työt, lätkämatsit, kaverit ja sähly pois.

Millä lailla tuo on kannattava päivä lihaskasvun kannalta? Tai millä lailla kannattavaa on jättää muut asiat elämästä pois? Eli se on joko sali tai muu elämä. En tämän hetkisen tilanteen takia voi valita jompaa kumpaa, jos täytyy pitää huolta riittävästä levosta, treenistä ravinnosta. Jokainen varmasti ymmärtää tämän.

Ja olen erittäin vahvasti salin lopettamisen kannalla. Jos jollain on tähän jotain ratkaisuja, niin otan niitä mielelläni vastaan.

J88: Puhut niinkuin sun pitäis käydä seitsemänä päivänä viikossa töissä, kavereilla, salibandyssä, salilla, käydä sm-liigapelissä ja katsoa NHL:ää. Ei kai nyt kukaan ihminen repeä saman päivän aikana joka paikkaan. Ota nyt järki käteen. Tuossa sun höntyilyssä kärsii kyllä tasan kaikki noista sun touhuista, ja eniten sinä itse. Tuollaisilla yöunilla ei pärjää kukaan ja terveytesi on kyllä hyvässä vaarassa. Kannattaisi pikkusen miettiä mikä on tärkeää ja mikä ei.

Itselläni ainakin räjähtäisi pää jos yrittäisin tehdä kaikkea yhtä paljon ku sinä. Toisaalta kyllä mulla ei ole tuottanut minkäänlaista ongelmaa käydä salilla, fyysisissä töissä, seurailla NHL:ää ja sm-liigaa, nähdä kavereita ja baareilla vielä viikonloppuisin.. En vain saa sitä millään näyttämään ja kuulostamaan noin raskaalta kuin sinä kertomuksessasi. Ja salilla kehitystä tulee vielä todella mukavasti ja mihinkään ei ole kiire. Tärkeää on osata laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja sanoa myös "ei" joskus. Terveys ja jaksaminen on kuitenkin aina etusijalla.

Taitaa olla aika ankea sali, jos ei pääsee ennen 16:sta sisään? Eikö ole magneetti korttia olemassa siellä? Voisit syödä töissä toisen ruoan ennen kuin lähdet salille? Auto/Mopo auttais varmaan paljon jo tuohon jaksamiseen ja ajan säästämiseen.

marde84

Sinulla on varmasti auto käytössä? Itse joudun menemään pyörällä aina joka paikkaan. Välillä jopa sen 40 kilsaa päivässä, johon menee aikaakin tuhottomasti. Tuonkin ajan jos saisi käytettyä johonkin muuhun. Esim. NHL-pelien katseluun päivisin, ettei tarvitsisi yöllä valvoa.

Eikä tässä mitään ongelmia olisikaan, jos voisi harrastaa liikuntaa heti salin jälkeen, nukkua miten sattuu, jne. mutta kun nuo ohjeet on mitä on. Jos kavereille voisi mennä pyörän kanssa vapaasti heti salin jälkeen, mutta kun liikuntaa ei kannata harrastaa enää salin jälkeen. Silloin jää kaverit näkemättä.

Kyllähän saisin elämäni vapaammaksi, jos jättäisin nuo lihaskasvatusohjeet huomioimatta. Jos vielä lisää noudatan noita ohjeita, niin se vain enemmän ja enemmän hallitsee tilannetta. Baareissakin haluaisin käydä viikonloppuisin, mutta alkoholin käytöstä on kuulemma haittaa lihaskasvulle jonkin verran.

Mutta kuinka paljon noudatat noita ohjeita lihaskasvuun? Itse en noudata paljoakaan ja jo nyt haittaa kaikkea tekemistä. Sitä ja sitä ei kannata tehdä silloin ja silloin, jne. Itsellä vain ei ole mahdollisuutta noudattaa noita juttuja. Sählyä on pelattava silloin kun on treenit, eikä noudatettava "ei liikuntaa enää salin jälkeen"-juttua. Töissä on käytävä silloin, kun on työvuorot, eikä välitettävä palautumisesta. Venyttetyt hoidetaan silloin kun kerkeää, eikä silloin kun kannattaisi. Treenitkin hoituu yleensä silloin, kun on mahdollisuus, eikä aina silloin kun kannattaisi.

Tietysti tulos tässä treenissä on sitten mikä on.

marde84

Sinulla on varmasti auto käytössä? Itse joudun menemään pyörällä aina joka paikkaan. Välillä jopa sen 40 kilsaa päivässä, johon menee aikaakin tuhottomasti. Tuonkin ajan jos saisi käytettyä johonkin muuhun. Esim. NHL-pelien katseluun päivisin, ettei tarvitsisi yöllä valvoa.

Eikä tässä mitään ongelmia olisikaan, jos voisi harrastaa liikuntaa heti salin jälkeen, nukkua miten sattuu, jne. mutta kun nuo ohjeet on mitä on. Jos kavereille voisi mennä pyörän kanssa vapaasti heti salin jälkeen, mutta kun liikuntaa ei kannata harrastaa enää salin jälkeen. Silloin jää kaverit näkemättä.

Kyllähän saisin elämäni vapaammaksi, jos jättäisin nuo lihaskasvatusohjeet huomioimatta. Jos vielä lisää noudatan noita ohjeita, niin se vain enemmän ja enemmän hallitsee tilannetta. Baareissakin haluaisin käydä viikonloppuisin, mutta alkoholin käytöstä on kuulemma haittaa lihaskasvulle jonkin verran.

Mutta kuinka paljon noudatat noita ohjeita lihaskasvuun? Itse en noudata paljoakaan ja jo nyt haittaa kaikkea tekemistä. Sitä ja sitä ei kannata tehdä silloin ja silloin, jne. Itsellä vain ei ole mahdollisuutta noudattaa noita juttuja. Sählyä on pelattava silloin kun on treenit, eikä noudatettava "ei liikuntaa enää salin jälkeen"-juttua. Töissä on käytävä silloin, kun on työvuorot, eikä välitettävä palautumisesta. Venyttetyt hoidetaan silloin kun kerkeää, eikä silloin kun kannattaisi. Treenitkin hoituu yleensä silloin, kun on mahdollisuus, eikä aina silloin kun kannattaisi.

Miks teet kaikesta vaikeeta, ei kaikkii juttui tarvii noudattaa pilkun tarkasti, mutta voisit vähä miettii et onks niitten kavereitten kans pakko hengaa just siel 40km päässä joka päivä.

marde84

Järki käteen. Sen verran mitä sun viestejä tossa luin, nii itellä ei ainakaa tollanen elämä onnistuisi..
Jos 2-5h nukut yössä, niin mieti missä kunnossa olet vuoden päästä. Jos NHL:aa ei ehdi päivällä katsoa ja se menee yöksi niin mikä ongelma siinä on? Sitten jätät sen katsomatta ja nukut sen 7h. Jos aikaa ei jää yli, niin sitten sählytreenit pois, eikä kavereitakaan tartte joka päivä nähdä. Eihän sulla ole tossa mitään muuta pakollista, kuin työ ja nukkuminen ja nukkua pitäisi ehtiä se 7h. Jostain on luovuttava.
Oma mielipide.

Voisiko joku minua viisaampi kertoa jos tämmöinen järjestys 2 jakosella ohjelmalla on hyvä?

Päivä. 1
1. Rinta (penkki punnerrus, vinopenkki / käsi painot maaten)
2. Etureidet
3. Prässi
4. Pysty soutu.
5. Olkapäät (vipparit eteen)
6. Ojentajat

Päivä. 2
1. Selkä
2. Jalan koukistus
3. Pohkeet.
4. Haukka.

Voisiko joku minua viisaampi kertoa jos tämmöinen järjestys 2 jakosella ohjelmalla on hyvä?

Päivä. 1
1. Rinta (penkki punnerrus, vinopenkki / käsi painot maaten)
2. Etureidet
3. Prässi
4. Pysty soutu.
5. Olkapäät (vipparit eteen)
6. Ojentajat

Päivä. 2
1. Selkä
2. Jalan koukistus
3. Pohkeet.
4. Haukka.

mielestäni ihan hyvä. pitkältä samanlainen kuin minulla. ehkä laittaisin ykkösreenissä prässin ennen etureisiä, mutta jako päällisinpuolin hyvä

Edit: ehkä myös viparit voisit tehä ennen pystysoutua

Itsellä ei ole rahaa ostaa tallentavia bokseja, ja vaikka olisikin, niin ei olisi aikaa katsoa matseja päivisin. Myös se, että käyttääkö iltapäivän matsin katsomiseen vai treenaamiseen?

Jos meinaan salia vielä harrastaa, niin täytyisi luopua kaikesta muusta elämästä, että voin noudataa noita teidän ohjeita. Tämä pitkien välimatkojen, muun liikunnan, ravinnon saannin ja pelien katsomisen takia.

Esimerkki yhdestä päivästä (ma)

Klo 02 ylös peliä katsomaan ja puoli viideltä lähtö töihin (molemmat asiat pois, koska en ole ehtinyt nukkua kuin 4:sen tuntia ja kun pyöräilen töihin, niin palautumista ei ole tullut paljon. Lisäksi palautuminen hidastuu myös, kun alan heti kuudelta tekemään fyysisiä töitä.) Valitsenko tässä kohtaa salin vai matsin ja työt? Vaikka en matsia katsoisikaan, niin töihin ei voi mennä palautumisen takia.

Puoli kolmelta pois töistä, jolloin sali aukeaa klo 16. Käynkö kotona syömässä pyörän kanssa jotain 5 kilsan päässä ja lähden taas pyöräilemään salille (tämä siis jos en su ehtinyt treenata). Muuta liikuntaa en voi harrastaa salin ohella, joten pyöräilen suoraan kotiin ja jään sinne loppupäiväksi. Jos menen salille, mitä teen sen jälkeen? Menen kavereille viiden kilsan päähän jälleen pyörällä, jonka jälkeen pyöräilen toiset 5 kilsaa takaisin sählyreeneihin. Jossain välissä pitäisi ehtiä taas syödäkkin. Treenit puolitoista tuntia, jolloin taas 5 kilsaa kotia. Parempi olisi jos jättäisi sählyn kokonaan väliin(koska liikuntaa ei kannata harrastaa enää salin jälkeen), enkä menisi kavereille koko päivänä. Työt, lätkämatsit, kaverit ja sähly pois.

Millä lailla tuo on kannattava päivä lihaskasvun kannalta? Tai millä lailla kannattavaa on jättää muut asiat elämästä pois? Eli se on joko sali tai muu elämä. En tämän hetkisen tilanteen takia voi valita jompaa kumpaa, jos täytyy pitää huolta riittävästä levosta, treenistä ravinnosta. Jokainen varmasti ymmärtää tämän.

Ja olen erittäin vahvasti salin lopettamisen kannalla. Jos jollain on tähän jotain ratkaisuja, niin otan niitä mielelläni vastaan.

Ei sinun ole MISSÄÄN nimessä pakko saliharrastusta jatkaa, jos et kerta niin halua. En usko että ketään täällä kovasti haittaa, vaikka joku J88 ei salilla kävisikään: ei minua ainakaan. Se on ihan itsestäsi kiinni. Olet laittanut asiasi arvojärjestykseen, joka ei terveytesi kannalta välttämättä ole paras mahdollinen: itse en ainakaan laittaisi jotain h''''tin lätkän seuraamista nukkumisen ja syömisen edelle. Mutta makaa niin kuin petaat.

Jos vastauksia ei ole tullut vielä tarpeeksi, ja haluat tuota venkoilemistasi ja valitustasi jatkaa, tässäpä oiva linkkivinkki: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=71925. <---- Tuolla olet samoja asioita valitellut jopa 45 (!) sivun ajan.

Voiko joku listata kaikki vetävät perusliikkeet?

terveppä tänne pakkotoistonkin foorumeille :)
eli olen aloitteleva treenaaja ja olisi tarkoitus massaa tuottaa lisää.
Palkkarista olisi muutama kysymys, eli kelpaako malto90 palkkariin hiilareiden kylkeen?
ja mikä olisi hyvä pussi hiilareita palkkariin?
ennen näitä pusseja kävin ~6kk vaihtelevasti salilla, ilman ihmeellisempiä ruokavalioita tai lisäravinteita, nytten kun tätä foorumia selaillen olen pyrkinyt perehtymään asiaan syvemmin ja aloittaa 4 jakoista ohjelmaa ja korjata ruokavalioni.
hieno foorumi :worship: olen itseeni ahtanut tietoa täältä tämän joululoman ajan ja olisi huomenna tarkoitus aloittaa salilla käyminen taas uudelleen toivottavasti paremmalla menestyksellä massan suhteen. :rolleyes:

Miks teet kaikesta vaikeeta, ei kaikkii juttui tarvii noudattaa pilkun tarkasti, mutta voisit vähä miettii et onks niitten kavereitten kans pakko hengaa just siel 40km päässä joka päivä.
Niin tai eikö kavereillakaan ole autoa? Täytyykö juuri sinun aina polkea se saamarin 40km päivässä että joku kaveris näkee sun pärstän? Tämä siis tarkoitettu J88:n luettavaksi.

Back
Ylös Bottom