Progressio

Ansaitsikohan tää oman thredin? Tuntuu että joutuu koko foorumin selaa läpi, että löytää pari postausta tästä.

Miten toteutatte treeneissä painojen lisääntymisen? Pelkästään perusliikkeissä vai myös eristävissä?...........

Joku simppeli ja hyvä pitäs saada. Vuoden verran olen ihan fiiliksen mukaan vedelly, about 20% on sarjapainot perusliikkeissä noussu.

Otetaan esimerkiksi vaikka kyykky. Lähdet kyykkäämään vaikkapa 2*6*100kg. Sitten kun saat kyykättyä tuolla sadalla kilolla esim. 2*8*100kg, niin lisäät painoja vaikkapa 2,5kg. Hiljaa hyvä tulee.

Otetaan esimerkiksi vaikka kyykky. Lähdet kyykkäämään vaikkapa 2*6*100kg. Sitten kun saat kyykättyä tuolla sadalla kilolla esim. 2*8*100kg, niin lisäät painoja vaikkapa 2,5kg. Hiljaa hyvä tulee.

juu jotakuinkin näin oon tehnyt, mutta saiskohan parempaa kehitystä jollain hifistely jutulla? Miten hulkit sun muut tekee?

Sarjapainojen aallotus on hyvä konsti: Otetaan paino, jolla saadaan helpohkosti jotku sarjat tehtyä, ja sitten kasvatetaan sarjapainoa viikottain 2,5 - 5kg esimerkiksi neljän tai viiden viikon ajan. Sitten otetaan kevyt viikko ja aloitetaan seuraava sykli vaikkapa 2,5 - 5kg korkeammalta kuin edellinen. Toistomäärä siis pysyy samana, painot aaltoilee reilun kuukauden sykleissä pikkuhiljaa ylöspäin.

tuo peruskausi 3*4->6*6 ketju voimailupuolella käsittelee aika laajasti progressiota. Vaikkakin nyt just toi malli on suunnattu voimailuun niin periaate on sama myös bodauksessa

Ja ihan varmasti tuolla 3*4->6*6 systeemilläkin lihaa tarttuu aika rapeasti. Kyllä Bodareidenkin kannattaa siihen voimapuoleen välillä keskittyä, että sitten voi taas isommilla kuormilla sitä pihviä rääkätä.

Aika vanha tredi mutta menkööt...

Minkälainen progressio kannattaa, jos ohjelma on suurinpiirtein seuraavanlainen:

2-jakoinen
1.treeni(ma) Työntävät (perusliikkeitä lyhyitä sarjoja esim 5x5)
2.treeni(ti) Vetävät (sama kuin 1.treeni)

3.treeni(to) Työntävät (Joitakin perusliikkeitä + apuliikkeitä pidempää sarjaa esim 3x8 tai 4x10)
4.treeni(pe) Vetävät (sama kuin 3.treeni)

Eli 2-jakoinen 4kertaa viikossa, ensin voimapainotteisesti, sitten toisessa kierrossa pidempää sarjaa.

Kannattaako tuossa ottaa vain sarjapainojen nostamisella sitä progressiota, vai kanattaako esim. perusliikkeissä lähteä 3x5:stä ja nostaa sarjamäriä 5x5:een tai lyhentää sarjojen välisiä taukoja vai millä tavalla?

Ja kannattaako tuota progressiota toteuttaa samalla kaavalla sekä noissa lyhyissä että pitkissä sarjoissa?

Helpointa vain aina lisätä se 1-2,5kg(mulla on siis itsetehdyt 0,5kg ja 0,25kg painot) kun menee suunnitellut toistot. Jos ei mene, niin ensi kerralla sama paino. Turha alkaa säätämään mitään ihmeempiä, ei tämä touhu kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Sitten tietenkin kun alkaa raudat olemaan herkules-tasoa, voi alkaa kikkailemaan enemmän jotta saa enemmän rautaa peliin. Ennenkuin vedät maasta 250kg ja kyykkäät sen 200kg, säätämiselle ei ole tarvetta.

Pelkästään perusliikkeissä vai myös eristävissä?

Mites tän puolen laita? Ite oon jumittanut melko samoissa sarjapainoissa eristävien osalta jo pidemmän aikaa. Pääliikkeet kyllä kehittyy mutta apuliikkeissä ei päästä samoihin toistomääriin jos yritetään lisätä painoja :confused: Voiko se olla syynä että raiskaan pääliikkeissä lihat liian loppuun? Tavaksi on tullut tehdä mavet, kyykyt ja penkit aina pudotussarjoina.

Mites tän puolen laita? Ite oon jumittanut melko samoissa sarjapainoissa eristävien osalta jo pidemmän aikaa. Pääliikkeet kyllä kehittyy mutta apuliikkeissä ei päästä samoihin toistomääriin jos yritetään lisätä painoja :confused: Voiko se olla syynä että raiskaan pääliikkeissä lihat liian loppuun? Tavaksi on tullut tehdä mavet, kyykyt ja penkit aina pudotussarjoina.

Ei niistä eristävistä liikkeistä kannata stressata. Nehän on sananmukaisestikin apuliikkeitä, ja omasta mielestäni lähes turhaa sontaa. Jos kuitenkin isot liikkeet kulkee eteenpäin niin turha murehtia pienistä. :-p

Ite pyrin siihen että jokaisella treenikerralla yritän parantaa edelliseen, jos en romuilla niin toistoilla. Niinkuin aiemmin on jo mainittu esim. niin että liikkeen viimeinen sarja loppuun asti, jos saan vikalla sarjalla enemmän toistoja kun on "suunniteltu", seuraavalla treenikerralla lisää romua. Eristävät liikkeet myös menee vähän niin ja näin mutta isojen liikkeiden kanssa oon tarkempi..

edit.

Et kai _aina_ tee pudotussarjoina? kandee muistaa että saatat väsyttää niitä lihaksia myös liikaa käyttämällä liikaa tehokeinoja. Tai liikaa ja liikaa mutta suhteessa palautumiseen. Ite käytän pudotussarjoja ja muita tehokeinoja yhtenä viikkona kuukaudessa jonka jälkeinen viikko on sitte kevyttä pumppailua ja palautumista.. Mutta niistä ei varmaan tarvii tässä triidissä jauhaa.

Veikkaan että mikäli tavote tulee saavutetuks (ilm. lihasten kasvatus) niin sarjapainoillahan ei varsinaisesti ole mitään väliä jos lihaa tulee? Itellä on ainakin periaatteena noudattaa sitä ensisijasta tavotetta, vitut luvuista jos lihaa tulee? Eli en pelkäis niitä eristävien tuloksia.

Itse teen 2 jakoista jossa pääliikkeet ovat penkki, takakyykky ja mave. Kaikkia teen tällä hetkellä 5x5, penkki ja kyykky on samana päivänä ja mave eri. Viikon syklitän siten että Ma: penkki ja takakyykky (+apuliikkeet) 2,5kg molempiin pääliikkeisiin lisää. Ti: Mave (+apuliikkeet) mavessa painot niin pienet että saadaan varmasti 5x5 läpi. To: penkki ja kyykky (+apuliikkeet) painot pienemmät kuin maanantaina. Pe: silloin maveen kunnolla rautaa, 2,5kg lisäys edellis viikkoon. Sitten kun ei mene 5x5 jossain liikkeessä läpi niin pari viikkoa takasin päin painoissa ja uuteen nousuun. Ohjelma on todella rankka ja välillä on hyvä tehdä pari viikkoa fiiliksen mukaan eikä aivan satalasissa.

Eli kaksi todella kovaa reeniä jolloin rautaa lyödään lisää ja sitten kaksi hieman kevyempää...:rock:

Tähän asti olen progression liikkeessä kuin liikkeesä suorittanut tavalla, että jos on esim sarjat 3x8x-12, niin teen painolla X niin kauan kunnes saan tehtyä noi 12 toistoa jokaisessa sarjassa ja siitä ylikin, eli kun menee joku 15 toistoa niin sitten lisää painoa. Onko ihan toimiva idea? Välillä sitten pudotan toistomäärät 8 toistoon, lisään painoa ja sama idea: kun saan pari-kolme toistoa tehtyä ylimääräistä niin kiloja lisää.:puntti:

Itse teen (3x10 sarjoissa) niin, että lisäilen painoja niin kauan kuin ei enää täydet sarjat mene. Sitten tiputan painoja pari pykälää taaksepäin ja uudestaan. Eli samalla tavalla kun esim. starting strengthissä. Näin ainakin itsellä on kehitystä tapahtunut ja päässy eteenpäin. Tavoitteena siis aluksi löytää mahdollisimman nopeasti alue, millä ei täydet sarjat mene. Siitä on helpompi alkaa hinkkaamaan pienillä painon nostoilla kohti uusia enkkoja :)

Olen myös toistojen määrällä kokeillut kikkailla, mutta tämä toimii ainakin itselle paremmin ja on mielekkämpääkin.

Jep tuo on monella ongelma että sitä progressiota koitetaan kusettaa ylös päin tekemällä esim vajaampia kyykkyjä. Aina tekniikka edellä sitä progressiota.

Back
Ylös Bottom