Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syväpenkki?!? ...repesin!! Kuulostaa kyllä tehokkaalta supermassaliikkeeltä :)
Tarkoittaa varmaan tälläistä pommityylin negatiivista, jossa rintakehä joustaa painon voimasta 10cm.:rolleyes:

Jos lähdet ilman lämmittelyä repimään niin ei lihasten suorituskyky ole ollenkaan samaa luokkaa kuin se olisi lämmitelyn jälkeen. Lisäksi just kaikki loukkaantumiset jää vähemmälle varmasti kun lämmittelee. Eli todellakin on pahasta.

Mikä helvetti on oikeen syväpenkki, vai onko semmoista olemassakaan? Joku puhui tuolla tekniikka-osiolla tekevänsä sitä. Ei vaan kertonut miten.

Uskoisin että tarkoittaa penkkipunnerrusta tangolla jossa on mutka,
jonka ansiosta kädet liikkuvat pidemmälle/alemmas, eli ikäänkuin tanko menisi 10cm rinnan sisään.

Jos ei tarkoita tätä erikoistangolla tekoa,niin sitten ei voi enää tietää.

Teen yksijakoista ohjelmaa seuraavasti: ma bodaus, ti aerobinen, ke bodaus, to lepo, pe bodaus, la aerobinen ja su lepo. Tänään on ollut vähän erikoinen päivä ja jää bodailut tekemättä, niin suositteletteko että teen huomenna bodaukset, ke aerobinen ja loppuviikko normisti vai teenkö ohjelmaa niin kuin ennenkin (eli huomenna aerobinen ja ke bodaus)? Tuo muuttaminen olisi siksi järkevää että bodaus jakautuisi tasaisemmin. Mielipiteitä?

Teen yksijakoista ohjelmaa seuraavasti: ma bodaus, ti aerobinen, ke bodaus, to lepo, pe bodaus, la aerobinen ja su lepo. Tänään on ollut vähän erikoinen päivä ja jää bodailut tekemättä, niin suositteletteko että teen huomenna bodaukset, ke aerobinen ja loppuviikko normisti vai teenkö ohjelmaa niin kuin ennenkin (eli huomenna aerobinen ja ke bodaus)? Tuo muuttaminen olisi siksi järkevää että bodaus jakautuisi tasaisemmin. Mielipiteitä?

ei mitään merkitystä. tee huomenna se mikä tuntuu paremmalle ja loppuviikko sitten sen mukaan. tai jos omatunto soimaa niin teet vaikka molemmat.

joo elikkä itse olen nyt 2kk aikana käynyt 3-4x salilla, ja kaverini rupesi käymään kanssa, ja hän sanoi että rupeaa käymään lenkillä aina salitreenin jälkeen..jotenkin näin:
Ma: sali + lenkki,
Ti: sali + lenkki
Ke: Lenkki
To: sali + lenkki
itse sanoin ettei ole kannattavaa, ettei ehdi palautua? eikö tämä ole totta

Itse ajattelin käydä Ma/Ti/To salilla tai sitten To sijaan Pe, ja lenkillä keskiviikkona tai muuna vapaana päivänä max. 2 krt viikossa

Niin ja sitten vielä sellainen juttu että, kaverini kysyi että korvaako lenkkeily jalkojen osuuden painojen-nostossa?

Jos lähdet ilman lämmittelyä repimään niin ei lihasten suorituskyky ole ollenkaan samaa luokkaa kuin se olisi lämmitelyn jälkeen. Lisäksi just kaikki loukkaantumiset jää vähemmälle varmasti kun lämmittelee. Eli todellakin on pahasta.

No miten lämmitellä oikein? Pienillä painoilla vai miten?

Imo tekee hyvää ottaa ns. painoihin totuttelu sarjat jotka antaa lämmöt samalla.

Esim. jos penkin työsarjapaino on 100kg niin saattaisin ottaa 10x20 10x40 8x60 5x80 3x90 -> ja sarjat. tommosilla kevyillä seteillä saa hyvin lämmöt lihaksiin ja tämän jälkeen kevyet muutaman sekunnin venytykset ja ite suoritus. Tämä toimii ainakin itsellä ja pahimmilta loukkaantumisilta on vältytty.

En nyt tiiä kuuluuko tämä aivan tänne, mutta en muuta keksinykkään.
Oon tässä puolenvuoden reenin jälkeen havainnut, että koulussä, kun asentaa lamppuja kattoon, kädet siis pään yläpuolella, tuntuu että käsistä loppuu energia normaalia nopeammin.

Johtuuko tämä silkasta aerobisen liikunnan vähäisestä määrästä, joka on siis vähetynyt aivan helvetisti futiksen lopetettuani, vai kenties ravintoasioita?

Reenaan siis nykyisin 3x viikossa salilla ja satunnaisia lenkkejä suht harvoin

Parashan on täällä jo jonkun tyypin signaturessa nähty ohjelma, jonka perusidea on vaihdella ensimmäistä liikettä aina joka toinen treenikerta.

Meniköhän se näin?

1. Penkki
2. Haba

1. Haba
2. Penkki

kumpikos kannataa vetää eka haukkari vai rinnat???

Samapa tuo käytännössä on kun molempia ei missään liikkeessä (oleellisesti) käytetä samaan aikaan :)

Tosin vastaan että rinta, koska isot lihat kannattaa treenata ennen pienempiä.

En nyt tiiä kuuluuko tämä aivan tänne, mutta en muuta keksinykkään.
Oon tässä puolenvuoden reenin jälkeen havainnut, että koulussä, kun asentaa lamppuja kattoon, kädet siis pään yläpuolella, tuntuu että käsistä loppuu energia normaalia nopeammin.

Täälläkin ollaan sähkäriksi "lukemassa", ja aivan samaa mietin itsekkin...

Siis kun itse pystyy pitämään sen pari minuuttia käsiä yli vaakatason, niin onko se normaali ihmistä vähemmän? Vai enemmän?

Samapa tuo käytännössä on kun molempia ei missään liikkeessä (oleellisesti) käytetä samaan aikaan :)

Tosin vastaan että rinta, koska isot lihat kannattaa treenata ennen pienempiä.

Täälläkin ollaan sähkäriksi "lukemassa", ja aivan samaa mietin itsekkin...

Siis kun itse pystyy pitämään sen pari minuuttia käsiä yli vaakatason, niin onko se normaali ihmistä vähemmän? Vai enemmän?
Kutosluokalla pidettiin käsiä edessä vaakatasossa kilon lisäpainoilla 5min.:rock:

Jos vatsa ei tunnu saavan kunnolla kyytiä normaaleista rutistuksista, niin kannattaako nostaa jalat n. 45 asteen kulmaan suorina siten, että rutistuksia tehdessä tekee samalla myös tavallaan vatsalihaspitoa?

Back
Ylös Bottom