Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä on kun selälle, jaloille ja rinnalle saa lisätä aina sarjoihin painoa säännöllisin ajoin, mutta käsille harvoin? Tuntuu myös, että kädet kasvaa paljon hitaammin kuin muut lihasryhmät. Kannattaisikohan alkaa koittaa eripituisia sarjoja tai eri liikkeitä? Olen nyt tehnyt aina 3x8-10. Hauikselle ja ojentajalle riittää myös varmaan yksi liike kolmella sarjalla per treeni kun ne ovat sen verran pienet lihasryhmät. Jaloille ja rinnalle olen ottanut kyykyn ja penkin 3x10 ja kehitystä on tullut eli turha varmaan käsille montaa eri liikettä on ottaa, tulee varmaan liikaa treeniä?

Johtuupi varmaan siitä että ne selkä ja jalat ja rintakin ovat isompia lihasryhmiä ku kädet ja useimmat liikkeet näille ovat vielä moninivelliikkeitä, eli painot on paljon isommat ku jossain varsinaisissa käsiliikkeissä. Mietipä vaikka: kumpaan on helpompi lisätä suhteessa painoa vaikka 2,5kg? 150kg maastavetorautoihin vai 35kg hauiskääntöpainoihin?

Turha sitä ohjelmaa on isommasti alkaa muuttamaan jos se kerran toimii vaikka vaihtelu yleensä hyvästä onkin.

Mulla on toi rinta treeni: penkki 3x10 ja vinopenkki 3x10

Haittaako se jos vedän penkin niin isoilla painoilla, että viimisessä sarjassa pitää laskea painoja ja sitten kun siirryn vinopenkkiin oon jo niin puhki penkistä, että vinopenkkiin en melkeen voi lisätä ollenkaan painoja.

Vai kannattaako penkissä ihan alusta saakka pienentää painoja niin, että jaksan sen 3x10 samoilla painoilla ja sitten vinopenkissä jaksan vähän paremmin.

Re: Dietillä juoksu vaiko pyöräily?

Tuota juoksussa aiheutuvaa tärähtelyä olen itsekkin miettinyt. Se kun tuntuu että toisi oman hyvän lisänsä, saisi yläkehokin "tehdä" "työtä". Pyöräilyssä tuo sykkeen tasaisena pito on yksi hyvä asia, mutta jokseenkin tuntui, että aamuinen lenkki aiheutti jonkinasteisen paineen(?) polviin. Toki voi johtua siitäkin, etten ko. lajia ole hyvään toviin harjoittanut.

Noh, eiköhä näillä jo eteenpäin männä, kokeilen nyt pyöräillä vielä muutamana aamuna ja katsoa miten vaikuttaa. Muutoin, jos ei selvää eroa ole havaittavissa pysyn juoksurintamalla.

Mulla on toi rinta treeni: penkki 3x10 ja vinopenkki 3x10

Haittaako se jos vedän penkin niin isoilla painoilla, että viimisessä sarjassa pitää laskea painoja ja sitten kun siirryn vinopenkkiin oon jo niin puhki penkistä, että vinopenkkiin en melkeen voi lisätä ollenkaan painoja.

Vai kannattaako penkissä ihan alusta saakka pienentää painoja niin, että jaksan sen 3x10 samoilla painoilla ja sitten vinopenkissä jaksan vähän paremmin.

tai sit tee vaan rohkeesti joskus ekana se vinopenkki ja sen jälkeen vasta tota tavallista penkkiä hinkkaamaan. ei se pahaa tee sillai vaihella :)

Onko mitenkä hyviä tuloksia tavan tallaajalle, jos kyykkää edestä 170kg ja takaa 220kg?

Mitäs itse luulet? Kyykkääkö sun jokainen tavantallaaja kaveri samanverran?

Itse olen juuri lukiosta päässyt ja tuntuu siltä että kaikki ylä-asteikää vanhemmat kyykkää :)

Juu niinku elasto sanoikin niin hyviä tuloksia ovat. Itse tuntemistani kavereista jotka salilla käy niin harvapa niistä pohjasta runttaa 220. Jatkele samaa rataa. :thumbs:

1 aloitteleva tuttuni treenaa tälläisellä ohjelmalla:
Ma:Kädet
Ke:Vatsa,selkä
Pe:Jalat

Ei mtn järkeä?
Sitten kysyin et kauan oot salilla niin 1h ja sit kysyin käsitreenistä niin kuulemma
12-16 liikettä ja 3-4 sarjaa!!
Tuossa meiningissä ei taida olla järjen hiventäkään?
Selkää tekee lähinnä leuanvetoa ja joku omanpainon rutistus.
Kannattaako mun tarjota sille täältä aloittelijoiden osiosta joku ohjelma?
sillä tuossa ei taida olla mtn järkeä?

1 aloitteleva tuttuni treenaa tälläisellä ohjelmalla:
Ma:Kädet
Ke:Vatsa,selkä
Pe:Jalat

Ei mtn järkeä?
Sitten kysyin et kauan oot salilla niin 1h ja sit kysyin käsitreenistä niin kuulemma
12-16 liikettä ja 3-4 sarjaa!!
Tuossa meiningissä ei taida olla järjen hiventäkään?
Selkää tekee lähinnä leuanvetoa ja joku omanpainon rutistus.
Kannattaako mun tarjota sille täältä aloittelijoiden osiosta joku ohjelma?
sillä tuossa ei taida olla mtn järkeä?

Missä rinta?:wtf:

Kyllä varmasti parempi kehitys on luvassa jos suosiolla tarjoat aloittelijoiden osiolta vaikka jonkun järkevän ohjelman, niinkuin itse sanoit. Kaikki lihasryhmät mukaan (jännä että rinta ja olkapäät eivät kiinnosta) ja kehityskin on parempaa. Mitä tulee tuohon käsien sarjojen määrään, niin sanomattakin selvää että aivan liikaa. Tee kaverillesi palvelus ja anna kouraan joku järkevä jako vaikka FAQ -osiosta.

Kummalla kasvaa lihakset nopeammin/paremmin, tekemällä 5x10 vai 3x10 sarjaa? Itse saan paremman pumpin 4-5 sarjoilla, mutta kaveri väittää kiven kovaa ettei tässä ole järkeä. Aikaa toki kuluu salilla se muutama minuutti kauemmin, mutta sillä ei minulle ole merkitystä.

Kummalla kasvaa lihakset nopeammin/paremmin, tekemällä 5x10 vai 3x10 sarjaa? Itse saan paremman pumpin 4-5 sarjoilla, mutta kaveri väittää kiven kovaa ettei tässä ole järkeä. Aikaa toki kuluu salilla se muutama minuutti kauemmin, mutta sillä ei minulle ole merkitystä.

Omasta mielestä se ja sama.

Tuleeko neljästä sarjasta etunojapunnerruksia leveällä otteella ja yhtä monesta pystypunnerruksesta käsipainoin tarpeeksi treeniä ojentajille suhteessa hauiksen kolmen sarjan hauiskääntöön käsipainoin ja neljän sarjan kapean vastaotteen leuanvetoon?

Kannattaako pohjenousut tehdä kengät jalassa vai ei?

E: Ja suositteko käsipainohauiskääntöä kämmenet vai peukalot (hammerkääntö?) ylöspäin?

Tuleeko neljästä sarjasta etunojapunnerruksia leveällä otteella ja yhtä monesta pystypunnerruksesta käsipainoin tarpeeksi treeniä ojentajille suhteessa hauiksen kolmen sarjan hauiskääntöön käsipainoin ja neljän sarjan kapean vastaotteen leuanvetoon?

Ojentajille ei tule tuossa yhtään suoraa treeniä. Etunojapunnerrukset vois vaihtaa kapeaan penkkii tai dippiin.

Kannattaako pohjenousut tehdä kengät jalassa vai ei?

Ilman kenkiä tai sitten kengillä joissa on ohut pohja esim. painikengät.

Ja suositteko käsipainohauiskääntöä kämmenet vai peukalot (hammerkääntö?) ylöspäin?

Hammer-kääntö ottaa enemmän forkkuihin, mutta kumpaakin kannattaa tehdä vaikka vuoroviikoin.

Back
Ylös Bottom