Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

ooks sä oikeeesti noin sekasin ? tein 4 jakoisella ! 4 treeniä, sitten yhden päivän lepo ! ja taas alkaa alusta ! seitsemästä päivästä, kuusi treeni päivää ! oliko tarpeeks hyvin sanottu.
miksi?

Pe:
Ylätalja 1x10
Alatalja 1x10
Jalkaprässi 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14
(valinnainen liike/lihas)

siinä on perjantain reeni ja kysyn että voiko tuota ylä- ja alataljaa lisätä tuohon reeniin kun tuntuu tuo 1x10 vähältä?

Kyllä voi. Vaikka kaksi tai kolmekin sarjaa voit ihan hyvin tehdä.

Olen saanut käsityksen että pystypunnerrus ottaa pelkästään etuolkapäihin. Pystypunnerrusta on kuitenkin viime aikoina tullut ainoana olkapääliikkeenä tehtyä.

Kysymys kuuluukin: Mikä olisi kokonaisvaltainen olkapääliike, jossa rasitus kohdistuisi myös takaolkapäihin?

Olen saanut käsityksen että pystypunnerrus ottaa pelkästään etuolkapäihin. Pystypunnerrusta on kuitenkin viime aikoina tullut ainoana olkapääliikkeenä tehtyä.

Kysymys kuuluukin: Mikä olisi kokonaisvaltainen olkapääliike, jossa rasitus kohdistuisi myös takaolkapäihin?
Pystypunnerrus on kokonaisvaltaisin olkapääliike mitä on.

1.Rinta, Hauikset,Forkut

-Penkkipunnerrus 3x8-12
-Vinopenkki 3x8-12
-Ristiveto 2x8-12
-Vipunosto maaten 2x8-12
-Hauis tangolla 3x8-12
-Hauis Scott-penkissä 3x8-12
-Keskitetty Hauiskääntö 2x8-12
-Hammer kääntö 2x8-12
-Rannekääntö 3x8-12

2.Jalat

-Jalkakyykky 4x8-12
-Jalkaprässi 4x8-12
-Reisiojennus 3x8-12
-Reisikoukistus 3x8-12
-Pohkeet seisten smithissä 3x8-12
-Pohkeet istuen 2x10-15

3.Olkapäät,Ojentajat

-Pystypunnerrus Smithissä 3x8-12
-Pystypunnerrus käsipainoilla 3x8-12
-Vipunostot sivuille 2x8-12
-Vipunostot kulmassa 2x8-12
-Vipunostot eteen 2x8-12
-Kapea penkki 3x8-12
-Ranskalainen Punnerrus maaten/vinopenkki 3x8-12
-Ojentaja taljassa 3x8-12

4.Selkä,Epäkkäät,Vatsat

-Maastaveto 3x8-12
-Kulmasoutu 3x8-12
-Ylätalja leveä 3x8-12
-Ylätalja kapea 3x8-12
-Alatalja 3x8-12
-Kohautus Tangolla 3x8-12
-Kohautus käsipainoilla 2x8-12
-Vatsat 1x20

Arvostelkaapas ?

Mitä kannattaisi tehdä palauttavana puuhana bodi- ja kuntopäivien jälkeen? Palautuksessa ei kuitenkaan voi kasvattaa lihaksia ja/tai kuntoa, ja läskiä ei ole sitten ollenkaan, niin todellakin ainoa mitä tarvitsen palautuspäiviltä on se palautuminen. 30 min reipas kävely ja siihen perään 30 min venyttely?

Jes, vihdoin sain tekniikan paremmaksi penkissä ja nyt tuntuu enemmän rinnassa kuin ojentajissa. Sitä myötä painotkin sitten nousi kun tekniikka parani :)

Onko se ihan riittävästi jos on 3-jakonen, että se rinta on sitten kerran viikossa? Ja mun rintatreeniin kuuluu penkki ja vinopenkki. Aattelin lisätä vipunoston maaten?

Jes, vihdoin sain tekniikan paremmaksi penkissä ja nyt tuntuu enemmän rinnassa kuin ojentajissa. Sitä myötä painotkin sitten nousi kun tekniikka parani :)

Onko se ihan riittävästi jos on 3-jakonen, että se rinta on sitten kerran viikossa? Ja mun rintatreeniin kuuluu penkki ja vinopenkki. Aattelin lisätä vipunoston maaten?

Ja se vipunosto on sitten olkapää/hartia ostaston liikee, eikä rinta niin kun tosta voisi ymmärtää

Juu ajattelinkin että sitä ehkä tarkoitetaan mutta vipunostomaaten on eri kuin toi liike...

Mutta mikäs tuon nimi on suomeksi?
Vipunosto rinnalle/vipunosto maaten. Mulla on suomenkielinen Frédéric Delavierin "Lihaskuntoharjoittelun anatomia" -kirja ja siinä toi on vipunosto maaten käsipainoilla.

Jos puhutaan olkapäille tehtävistä vipareista niin, ne on nimetty aina sen mukaan mihin suuntaan nostellaan eli vipunosto sivulle, eteen tai taakse. Oltiin sitten penkillä tai seisaalteen tai miten vaan.

Moi vaan kaikki, oon nyt käyny salilla n. 6 kk ja nää nyt tulee ekana mieleen. Ku joku nyt jotain vastaa ni jotku perustelut ois tosi hyvä :dance2:

1. Kun teen rinnallevetoo, ni pitääkö se tanko laskee ihan alas (polvien alapuolelle) ja vetää sieltä asti rinnalle, vai tohon lantion alapuolelle, ja siitä rinnalle? Vai onko mitään välii miten alhaalta sen rinnallevedon tekee?

2. Tarvisin jonku hyvän vatsaliikkeen, mikä tuntus jo suht vähillä toistoilla. Semmosta pyörää koitin, en tiiä nyt nimee, mut rullattiin eteenpäin kroppa suoraks ja sit takas :david:, toimiiko?

3. Kummalla tavalla saan nopeemmin maksimin nousuu esim. penkissä. Oon nyt tehny 2x6 :lla, eli kannattaako jatkaa tolla vaan vai tehä viel vähemmän toistoja isommilla painoilla?

max nousee penkissä nopeesti ku väännät silleen et jos saisit esim 5x100kg
teet sillä sen 5x tiputat joku 4kg painoo väännät nii monta kertaa ku menee,taas tiputat 2-4kg ja taas niin monta kertaa ku menee,sit nostatki painoo joku 4-6kg ja nii monta kertaa ku menee ja väkisin ylös.tolla nousee nopee mut ei kauaa voi tehä muuten ylikunto iskee..kevyt viikko väliin mut taatusti enkat paranee..

Back
Ylös Bottom