Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Itse olen ostanut sen minkä on kyennyt. Eli markkinoilla ollaan täysillä. Kyllä tällä pitkässä juokussa rahaa tekee!

Toivottavasti et oo sijoittanut enempää mitä sulla on varaa menettää.Ei sen puoleen kyllä mäkin uskon että maimantalous ei kaadu tähän vaan nousee taas entiselle tasolle ja kauas sen yli x ajan kuluessa.

Toivottavasti et oo sijoittanut enempää mitä sulla on varaa menettää.Ei sen puoleen kyllä mäkin uskon että maimantalous ei kaadu tähän vaan nousee taas entiselle tasolle ja kauas sen yli x ajan kuluessa.

No kuka on valmis häviämään mitään rahoja?

Ja kyllä, oilsin voinut noilla rahoilla ostaa vaikka auton, kulutuselektroniikkaa, tehdä matkoja yms. Eli periaatteessa ajattelen että nuo rahat on "tuhlattu". Nyt niillä vain on ostettu osuuksia yrityksistä, eikä esim. noita kulutushyödykkeitä.

Ja säästäähän moni esim. eläkevakuutukseen. Ajatteletteko silloin että nuo rahat on menetetty? Sillä noita rahoja kun ei saa edes irrotettua vaikka haluis, omilla sijoituksilla voi tehdä mitä tykkää ja milloin tykkää.

Mun mielestä on periaatteesa perseestä ajatella sijotettuja rahoja siten, että ne on valmis menettämään. Kaiken menettäminen sattuu. Mutta menettäminen ei saa tietää taloudellista konkurssia. Mä en tee konkurssia vaikka menettäsin nuo rahat.

Itse olen ostanut sen minkä on kyennyt. Eli markkinoilla ollaan täysillä. Kyllä tällä pitkässä juokussa rahaa tekee!

Ite en ole menny all-in osakkeisiin. Tällä hetkellä löytyy Neste Oil, Metso, Nokia ja Orion. Nyt en osta mitään, kun ralli on taas päällä.

On vähän sellainen kutina, että jossain vaiheessa tullaan vielä alas rytinällä. Todennäköisesti siinä vaiheessa kun Euroopassa alkaa varallisuusarvot pudota kunnolla.

Muutama tuttu jotka ovat olleet rakennusalalla töissä, ovat sanoneet että duunit ovat loppuneet kuin seinään. Eukko elättää.

Jos tullaan kunnolla alas, niin ajattelin katsella mm. Keskoa ja Fortumia ostettavaksi. Kesko olisi jonain 10 - 12 € hintaisena kiinnostava ja Fortum jonain 12,50 - 14 € hintaisena. Tietenkin alemmaksikin saisivat mennä, mutta nuo on sellaisia hintoja että voisi laittaa jo ostotoimareita vetämään.

Ite en ole menny all-in osakkeisiin. Tällä hetkellä löytyy Neste Oil, Metso, Nokia ja Orion. Nyt en osta mitään, kun ralli on taas päällä.

On vähän sellainen kutina, että jossain vaiheessa tullaan vielä alas rytinällä. Todennäköisesti siinä vaiheessa kun Euroopassa alkaa varallisuusarvot pudota kunnolla.

Muutama tuttu jotka ovat olleet rakennusalalla töissä, ovat sanoneet että duunit ovat loppuneet kuin seinään. Eukko elättää.

Jos tullaan kunnolla alas, niin ajattelin katsella mm. Keskoa ja Fortumia ostettavaksi. Kesko olisi jonain 10 - 12 € hintaisena kiinnostava ja Fortum jonain 12,50 - 14 € hintaisena. Tietenkin alemmaksikin saisivat mennä, mutta nuo on sellaisia hintoja että voisi laittaa jo ostotoimareita vetämään.

Mulla on jo 80% osakkeissa, mutta hiukan vielä korkorahastoissa varmuusvarana. Jos ja kun tulee seuraava kunnon tipahdus niin saatan nostaa osakkeiden osuuden 85-90%.

Tässä on muutamassa päivässä tosiaan tultu ihan kohtuullisesti ylös. Osakesalkku on enää 8 prosenttia miinuksella ja olisi tasan +-0 jos Nordea ei olisi pahasti miinuksella. Pidin sitä suhteellisen vakaana ja "varmimpana" sijoutuksena näistä, mutta nyt heikoin ja vielä 25% keskihinnasta pakkasella ;-) Tarkoitus on kuitenkin lisäillä sitä varsinkin jos pysyy näissä hinnoissa. Salkun pelastaa 41% plussalla oleva AstraZeneca.

Osakerahastot sen sijaan ovat vielä paljonkin miinuksella eli noin 50% pakkasella vaikka suorat osakkeet ovat ihan kohtuullisella tasolla verrattuna suhdanteisiin. Johtuu siitä, että näitä rahastoja on tullut ostettua vuodesta 2006, kun taas osakkeita vasta keväällä 2008 ensimmäisten isojen laskujen jälkeen. Olisi pitänyt tyhjentää rahastot korkoihin ja odottelemaan suorien osakkeiden ostoa viime syksynä :-) Tai edes keväällä. Varsinkin Venäjä-sijoitukset.

Tässä on ollut aika mielenkiintoisia aikoja, kun Nokiaakin pystyi pilkkimään 10,21 hintaan. EQ:n tilastoista näkyy että vuoden alin hinta on 11,30. Se on kuitenkin virallinen päätöskurssi ja oikeasti useaan otteeseen hinnat ovat poukkoilleet jopa +-10% päivän päätöshinnasta. Se on uskomaton ero hinnassa kun pilkkimällä eriä voi saada osakkeita yli 10% halvemmalla kuin koko vuoden alin päätöskurssihinta. Oikeastaan harmittaa etten ostanut enempää Nokiaa tuollaiseen 10,20 euron hintaan ;-)

Venäjän ETF:llä olisi varmaan voinut kanssa pelata aikamoisia pikavoittoja...

Itsekin katselin hiukan tuota Neste Oilia, kun itselläni ei ole vielä mitään energiasektorin osaketta ja se voisi olla suhteellisen ok osingonmaksajakin. Nokiaa ostelenkin, koska luulen sen olevan varakkaana ja kustannustehokkuuteen keskittyvänä yrityksenä vahvoilla omassa lajissaan, kun taloussuhdanne iskee pahemmin kalliisiin erikoispuhelimiin.

Orionin sijaan minulla on tuo AstraZeneca, jota pilkin aika sattumalta tosi halpaan hintaan. Ihan lähiaikoina en ostele lääketeollisuutta, koska se on jo nyt arvonnousunsa johdosta 20% salkusta.

Onkos kukaan ostanut eQ:lla norjalaisia osakkeita? Mitä niistä? Minua kiinnostaisi siellä tällä hetkellä lähinnä energiasektori tuon Neste Oilin tilalle tai vertailukohdaksi.

Minä en osaa ihan verrata kulutushyödykkeitä osakkeisiin. Osakkeet ovat sijoituksia ja autot hyödykkeitä. Auton arvo laskee takuuvarmasti, joten sijoituksena se on huono. Jos taas pitää siirtyä paikasta toiseen, jonkun yhtiön omistamisella se onnistuu huonosti. Lisäksi jos joku hyödyke tuo onnen tunteen edes hetkeksi, kai sillekin voi jonkinlaisen arvon laskea. Jos taas kuluttamisesta ei saa mitään onnen tunnetta, ei sitä pakon edessä kannata harrastaa.

Mun edelliset ostot oli Metsoa n. kympillä ja Nestettä n. 11 eurolla.

Itsekään en osta yhtään mitään tällaisina rallipäivinä. Nyt voitaisiin mun puolesta mennä vähän tasaisemmin muutama kk ja vaikka jonkin verran ennen tulosjulkistuksia joku hyvä paniikki niin ehtis vielä vähän kasata rahaa ostoihin. ;)

Kyllähän noita kiinnostavia riittää, tässä viestissä mainitsemieni lisäksi esim. RR, Outotec, Orion, Kesko, Panostaja...

Itse myin tänään Rautaruukin pois hyvällä voitolla. Olen lähes satavarma, että alas tullaan jälleen lähiaikoina ja voin ostaa osakkeet halvemmalla takaisin. Tällä hetkellä vasta 35% rahoista on osakkeissa.

Minä en osaa ihan verrata kulutushyödykkeitä osakkeisiin. Osakkeet ovat sijoituksia ja autot hyödykkeitä. Auton arvo laskee takuuvarmasti, joten sijoituksena se on huono. Jos taas pitää siirtyä paikasta toiseen, jonkun yhtiön omistamisella se onnistuu huonosti. Lisäksi jos joku hyödyke tuo onnen tunteen edes hetkeksi, kai sillekin voi jonkinlaisen arvon laskea. Jos taas kuluttamisesta ei saa mitään onnen tunnetta, ei sitä pakon edessä kannata harrastaa.

No jos n. vuosi sitten pistit 50k autoon ja 50k osakkeisiin, on auto luultavasti ainakin tällä hetkellä paljon arvokkaampi melkein osakkeesta riippumatta.

No jos n. vuosi sitten pistit 50k autoon ja 50k osakkeisiin, on auto luultavasti ainakin tällä hetkellä paljon arvokkaampi melkein osakkeesta riippumatta.
Toisaalta auto ei varmastikaan ole vuoden tai kahden kuluttua arvokkaampi kuin nytkään, osakkeet sen sijaan saattavat olla.
Mahdollisuudet auton arvon nousuun ajan kuluessa ovat suhteellisen pienet. :)

Ja ostin minäkin pari vuotta sitten auton 800e ja möin puolen vuoden päästä 1500e. Selvä todiste siitä, että auto on parempi sijoitus kuin osakkeet yleensä.

Aivan :D

Lisäsin omalle seurattavien listalle jo tovi sitten Metson, Wärtsilän ja uudempana Elcoteqin. Lähtiköhän kahden ekan juna jo? Elcoteqin kohdalla mietin että joko lyö kätensä sontaan tai sitten tapahtuu jotain suurta, esim. yrityskauppa. Olisi ainakin melko "halpa".

Itse olen tässä syksyn aikana tankannut pienissä erissä Panostajaa, Neste Oilia sekä TeliaSoneraa kun on halvalla saanut. Muutamia pointteja näistä yhtiöistä.

Panostaja

+ Vakavarainen
+ Vahva osingonmaksaja
+ Vahva ja osinkoystävällinen omistajarakenne --> yksityishenkilöitä
+ Selkeä liiketoimintamalli
+ Yritysostot uusilta toimialoilta esim. EcoSir
+ Selvittää omistamiensa kiinteistöjen realisoimista --> vapautuu runsaasti pääomaa
+ Selvittää osakesarjojen yhdistämistä --> Vaihto ja osakkeen kiinnostavuus kasvaa
+ Tytäryhtiöt hyvässä kunnossa ja tekevät tulosta, varsinkin Takoma
+ Talouden tila --> Mahdollisuus ostaa hyviä yrityksiä halvalla

- Epälikvidi, ei niin kiinnostava osake
- Talouden tila --> Rahoitusjärjestelyt, rahoitusmarkkinoiden luottamus
- Talouden tila --> Konepajapuolen tytäryhtiöt

Neste Oil

+ Ensi keväänä odotettavissa hyvää osinko
+ Energiayhtiö --> Pärjäävät pääsääntöisesti aina
+ Arvot, maine, goodwill
+ Valtio suurimpana omistajana
+ Katse tulevaisuuteen
+ Biodiesel

- Raakaöljyn hinnan vaihtelut
- Biodiesel
- Valtio pääomistajana
- Ongelmat jalostamoissa

TeliaSonera

+ Hyvä osingonmaksaja
+ Kohtuullisen defensiivinen --> pärjää taantumassakin
+ Selkeä liiketoiminta
+ Laajentuminen itään
+ Fuusiotumiskortti

- Kilpailu
- Fuusiotumiskortti
- Idän riskit

Tällä hetkellä salkku on yhä mukavasti punaisella mutta sehän on varsin jouluinen väri. Minkäänlaista yöunien menettämistä saati paniikkia ei ole ollut, lähinnä harmittaa sijoitettavan rahan puute. Rahastojen osalta olen keventänyt rahamarkkinarahastoa ja lisännyt Venäjäpainoa sekä uutena hajautuksena ottanut mukaan Japanin pienellä painolla. Mielenkiinnolla seurataan tilannetta, etenkin Panostajan kuviot kiinnostavat erityisesti ;)

Hyviä pointteja Hummiksella. Itsekin olen ajatellut vielä lisääväni Panostajaa ja Nestettä kuhan saa rahaa kokoon. Mielestäni tuo Panostajan vähävaihtoisuus on jopa meidän piensijoittajien etu. Välillä saa ihan huimaankin tarjoushintaan pieniä eriä kun pitää pilkit syvässä vedessä pidemmän aikaa. Sitten kun alkaa osaketta olemaan salkussa reilusti, voi vähävaihtoisuus tulla ongelmaksi kun ei voi isoa erää pistää kerralla myyntiin.

Ja Nesteen kohdalla tuo raakaöljyn hinnanvaihtelu on kans vähän kakspiippunen juttu. Kun hinta laskee, kirjataan varastotappioita ja tulos näennäisesti laskee (kassavirtaanhan tuo ei vaikuta). No tässä kohtaa taasen tulee oiva paikka tankata lisää ja jopa vähentää kun tapahtuu päinvastaista. Valtio-omistajuus taas on aina kysymysmerkki. Toki valtio on vakaa omistaja, mutta poliitikkoon nyt ei tunnetusti oikein voi luottaa...missään asiassa.

Olen tässä miettinyt seuraavia asoita:

Korot laskussa, jopa rajussa sellaisessa. Alkaa kohta olemaan korkotuotot aika surkeita, ainakin uudet tarjoukset varmasti tippuvat vauhdilla.

Öljyn hinta rajussa laskussa ja laskenut jo rajusti. Moni yhtiö kärsi kalliista öljystä, nyt hyötynevät halvasta?

Raaka-ainaiden hinnat laskussa. Vaikutus sama kuin öljyllä.

Dollari vahvistunut reippaasti suhteessa euroon. Heikko dollari söi yhtiöiden tuloksia, nyt varmati päinvastoin?

Nämä pointit eivät voi olla huono juttu osakkeiden kannalta. Koskakohan lähtee raha taas liikkumaan osakkeisiin päin? Joko on suurin osa pakkomyynneistä hoidettu?

Ihan mielenkiinnosta pohdin. Mulle sopis paikallaan junnailu ja laskettelukin, mutta eipähän se nousukaan pahalta tuntuis. Eli vähän kakspiippunen juttu, mutta pitäähän näitä pohtia.

Kohta tulee veronpalautukset. Muutamaa osaketta olis tarkotus tankata lisää.

Outotec, Neste, Wärtsilä ja Renkaat mietinnässä.

Tässähän sitä on itseki miettinyt, että mitä seuraavaksi miettisi ostoon.

Outoteciä ei viel ole, kiinnostaisi kovasti 9.xx hinnalla. Renkaitakin voisi tähän hintaan lisätä, edellinen osto on kympin pinnassa. Nokiaa ostin jo ysillä alkavaan hintaa ja sitä alkaa muutenkin oleen reilusti. Metsoakin voisi toki ostaa, mutta tuntuisi itsestä paremmalta vähän hajuattaa ja ottaa Metson lisäyksen sijaan Outoteciä. Neste olisi itsellä myös yksi erittäin kiinnotava vaihtoehto.

Eli itse pohdin kolmikkoa Neste, Outotec ja Nokian Renkaat. Ei ole helppoa ei. Lisäisi kaikkia jos olisi mahollista. Tai oishan se jos sijottas osinkorahat jo etukäteen. :D

YIT olisi oikein ennätysalhaalla. Ei ehkä heikko pitkäaikaiseen salkkuun.

Ei niin. Jotenkin silti tuntuu, ettei tän kohdalla ollut vielä tässä. Tulevaa on varmasti diskontattu vähintään riittävästi, mutta kohta saadaan varmati huonoja lukuja, joten alas tultaneen vielä. Yhtiöllä on lisäksi kiitettävästi velkaa. En ihmettelisi jos nähtäisiin 2,xx hinta. Jossain kohtaa tämäkin yhtiö on harkittava ostoon.

Rautaruukkia on mulla tullut salkkuun ihan mukavasti ja tänään aamulla ehkä lisää jos alle kympin menee.
P/E luku on n. 3 ja osinkoennuste ensi keväälle 2 euroa! Rautaruukki on myös lähes velaton.

Back
Ylös Bottom