Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, tuossa kauhajoen tilanteessahan ei ollut mitään tietoa ketä siellä ammutaan, millä ammutaan, kuinka monta ampujaa on. Ei siinä olisi ollut mitään järkeä poliisien lähteä ramboilemaan sisään ja mahdollisesti joutunut itsekin ammutuksi. Olisi ollut lisää uhreja ja sehän olisi ollut hienoa. 70-luvulla neljä poliisia heitti henkensä kun eräs maatalon isäntä ampui ne lähes yksitellen juuri siitä syystä, että ne menivät paikalle yhtään ajattelematta.

Johan tossa 80-luvulla nähtiin mitä siitä tulee kun poliiseillakin on herkät liipasinsormet. Ei tähän maahan tarvita näitä rohkeita tyyppejä, jotka syöksyy aseet laulaen aina kun jossain on vaaratilannetta esillä. Siitä ei seuraa yhtään mitään hyvää. Ei todellinen elämä ole kuin videopeleistä, tai telkkarista. etenkään väkivalta. Lauma vihaisia pieniä koiriakin tappaa leijonan leikiten, oli leijona sitten kuinka kova jätkä tahansa.

Pohdin tuota tilannetta itsekin tässä vähän aikaa sitten. Mietin, että olisinko itse mennyt. Mutta sitten tajusin, että jos ensimmäinen partio olisi mennyt samantien sisään, ilman että olisi varmistanut aluetta, tekijä olisi saattanut päästä pakoon ja iskeä toisessa paikassa. Ja poliisit olisivat menneet väärään paikkaan.

Siinä asiassa olet osittain oikeassa, että poliisiin liittyvässä päätännässä on puutteita. Mutta poliisin käyttämästä taktiikasta sulla ei ole mitään hajua. Eikä miksi mitäkin tehdään.

Enpäs taida enempää antaa liekaa. Ignooraan tällaisen keskustelun tästä lähtien. Turha ruveta kinaamaan asiasta joka ei etene mihinkään.

Mä arvasin, että sä vedät ton argumentin. Perustapa vaikka threadi asialle niin voidaan kinata siellä. Mutta tässä ketjussa en ala kinaamaan tästä asiasta enempää. Se ei kuulu tähän ketjuun.

Hieman spekuloiden voi sanoa, että tuosta 50 tonnin kustannuksesta tulee palkkasäästöinä helposti 15 tonnia siihen verrattuna, että kaikki työ jouduttaisiin teettämään kallispalkkaisilla virkamiehillä.
Se "kallis"palkkainen virkamies on kuitenkin ammattilainen, harjoittelija on harjoittelija, joka ei oikeasti kyllä tiedä mistään mitään. (Anteeksi harjoittelijat, mutta näinhän se on. 5-10 vuoden työkokemuksella voi jo sanoa osaavansa jotain.) Kansaisten oikeusturvaa siinä loukataan, jos asioita ei hoida ammattilainen.

Ihan oikeasti mua pelottaa se, että kohta poliisivoimat on kuin puolustusvoimat. Miehistö- ja ennenkaikkea ne tutkijat, päivystäjät, kenttäpartiot ym "kentän" miehet ovat kohta kaikki harjoittelijoita, joille suodaan vain se 1,5 vuoden määräaikaisuus vähän opetella hommia. Vakkarit ovat sitten niitä skappareita, jotka vain valvovat että hommat hoidetaan.

Tähän suuntaan tää kokoajan menee, kun rahaa ei ole eikä tule, virkoja vähennetään ja työttömyys kasvaa.

Juu, eikä se valmistunutkaan ole vielä täydellinen poliisi. Jokuhan arvioi sitä, että poliisin työn oppimiseen menee sellainen 4-5 vuotta. Sitten voi sanoa itseänsä jo ammattilaiseksi.

On se nyt jumalauta kumma kun ei poliisikaan halua ampua ketään! Sitä vartenhan ne täällä on!
Ois pitäny jaakonkin kannabista polttava kaveri ampua samantien, niinkun rohkean ja kunnollisen poliisimiehen kuuluu. Ois ottanu opikseen, eikä varmasti ois polttanu enää.

edit: Mä en usko enää, et Jaketsuliini on tosissaan, nauraa varmaan paskana jossakin kun jengi ottaa ihan todesta sen trollaukset.

Juu, eikä se valmistunutkaan ole vielä täydellinen poliisi. Jokuhan arvioi sitä, että poliisin työn oppimiseen menee sellainen 4-5 vuotta. Sitten voi sanoa itseänsä jo ammattilaiseksi.

Eiköhän tuo päde kaikkiin ammatteihin? Ei mistään koulusta valmistu valmiita ammattilaisia.

Ihmetyttää, kun täällä väki kertoilee tuollaisia itsestään selviä juttuja poliisin ammatista ääni kunnioituksesta väristen. Ilmeisesti on puutetta ainakin elämänkokemuksesta.

Ei se pitkä (virka)urakaan mikään tae hyvälle ammattitaidolle ole. Se, että on toiminut 25 vuotta Käsivarressa poropoliisina ei tee konstaapelista hyvää poliisia Itä-Helsingin ghetoissa, eikä kyllä päinvastainenkaan tilanne..

On se nyt jumalauta kumma kun ei poliisikaan halua ampua ketään! Sitä vartenhan ne täällä on!
Ois pitäny jaakonkin kannabista polttava kaveri ampua samantien, niinkun rohkean ja kunnollisen poliisimiehen kuuluu. Ois ottanu opikseen, eikä varmasti ois polttanu enää.

edit: Mä en usko enää, et Jaketsuliini on tosissaan, nauraa varmaan paskana jossakin kun jengi ottaa ihan todesta sen trollaukset.

Ei täs paljoo naureta. Keskitytään mielummin itse sanomaanku sanansaattajaan kiitoss.

Ei täs paljoo naureta. Keskitytään mielummin itse sanomaanku sanansaattajaan kiitoss.

Sulla on vaan niin erikoisia mielipiteitä, että ne kiinnittää huomiota ja mun korvaan niin uskomattomia juttuja.

On sun jutuissa toisaalta vähän perääkin, mutta sit taas välillä ampuu yli 100-0 ja se tapa jolla tuot asias esille, vähentää aika paljon sen painoarvoo. Tyyliin aseet kaikille kansalaisille, ettei aseistetut rikolliset tapa jengiä niin paljoo.

Eiköhän me nyt keskitytä täällä olennaiseen.

Jaakko poliisikoulussa

tackleberry.jpg

:lol2:

Eiköhän tuo päde kaikkiin ammatteihin? Ei mistään koulusta valmistu valmiita ammattilaisia.

Ihmetyttää, kun täällä väki kertoilee tuollaisia itsestään selviä juttuja poliisin ammatista ääni kunnioituksesta väristen. Ilmeisesti on puutetta ainakin elämänkokemuksesta.

Ei se pitkä (virka)urakaan mikään tae hyvälle ammattitaidolle ole. Se, että on toiminut 25 vuotta Käsivarressa poropoliisina ei tee konstaapelista hyvää poliisia Itä-Helsingin ghetoissa, eikä kyllä päinvastainenkaan tilanne..

100% samaa mieltä tästä ylläolevasta tekstistä. Poliisin ammatti on kuitenkin perustasolla hyvinkin yksinkertaista työtä. On monia ja monia aloja joissa työssä opettelu ja oppiminen kestää helvetin paljon pidempään. Esimerkiksi yliopistokoulutukset. Saat kyllä yleistason koulutuksen koulussa, mutta työssä joudut aloittamaan hommat täysin nollilta ja opettelemaan sen työn mihin sinut satutaan valitsemaan. Poliisikoulussa käydään kuitenkin tilanteita läpi näiden kahden työssaoppimisjakson aikana, ja valmistuttuaan on jonkinlainen kuva jo työstä mitä tulee tekemään. Yliopistosta menet pahimmillaan työpaikalle ja ensimmäiseen 4kk opettelet sen työpaikan koneita ja mitä tulet tekemään, osaamatta tehdä mitään sen 4kk aikana.

Ei tämä mikään rakettitiede-ala ole, todellakaan.

Tuokin on totta, että tuot sieltä maaseutupitäjästä 25v "keikkaa painaneen" miehen johonkin vähän isompaan kaupunkipiiriin (tai laitat sen ensimmäistä kertaa töihin siellä suojatyöpaikassaan). Se on niin pihalla kaikesta, että hirvittää. Harjoittelija koululta heittää keikat paljon paremmin kuin tälläinen "pro" siellä kaupungissa. Olen ajanut molempien kanssa, joten tästä on ihan omaakin kokemusta.

Poliisialalla on vaan naurettava tämä kontrasti, että mitään muuta ei arvosteta kuin sitä pitkää uraa. Vaikka mies olisi miten laiska, tippunut kärryiltä jo 10v sitten, ja huonokuntoinen. Sen täytyy olla kaikkien vähän vanhempien silmissä täydellinen poliisi, vaikka todellisuudessa nuorempi poliisi on kaikilta kanteilta katsottuna paljon parempi poliisi, ja turvallisempi työpari. Siviiliammatissa sai palkkaa ja ylennyksiä sen mukaan mitä osasi, täällä saa sen mukaan, miten vanha on. Onneksi kenttäjohtajilla on järkeä päässä niin paljon, että nuoret ajavat keskenään ja vanhat nukkuvat keskenään. Joskus testattu sekoitusta ja ei siitä mitään tullut "kuulemma".

Jaakko_89

Ottaen huomioon, että sun avatarissas on Mannerheimin kuva + Suomen liput sun muut, kannattaa opetella, että Suomi kirjoitetaan isolla. Kandee pistää merkille jos esiinnyt tollasena isänmaan toivona ;)

II-vaihe oli todella mukava verrattuna ensimmäiseen vaiheeseen. Ryhmäkeskustelu oli tässä Malmin A-ryhmässä hiukan sekava. Pitkälti johtui varmaan siitä, että emme (:rolleyes:) valinneet puheenjohtajaa. Sitten jotkut väittelijät vielä kirkkain silmin kertoivat, kuinka keskustelu sujui tehokkaammin ilman puheenjohtajaa. Oli hauska kuunnella kuinka jotkut toistelevat toistensa sanomia papukaijamaisesti. Hieman tympeätä oli myös se, kuinka porukka unohti annetun tehtävän ja sen sijasta keskittyivät itsensä esiin tuomiseen.

Jos ette ole koko ajan äänessä, se ei tarkoita sitä, että olisitte huono keskustelija. Sain itse vain hyvää palautetta ja minun haastattelijani eivät löytäneet virheitä vaikka en koko ajan mölissytkään muiden päälle tai yrittänyt saada kilpaa puheenvuoroa. Heitin pari uutta näkökantaa keskusteluun, kehuin joitain hyviä huomiota muiden osalta ja kritisoin joitain mielipiteitä rakentavasti. Otin myös aikaa koska keskusteluun annettiin aikamääre.

Itse haastattelu oli leppoisa 50 minuuttinen jonka alussa haastattelijat ilmoitti, että tästä ei tehdä mitään kuulustelua vaan keskustellaan avoimesti ilman turhaa painostamista. He kyllä heittivät hyvin piilotettuja "pommeja" haastattelun aikana, mutta omasta mielestäni selvisin niistä hyvin. Kaikin puolin positiivinen päivä tuon osalta.

Muuten menikin pilalle. En kerinnyt salille vetämään jalkatreeniä ja duunia 17:00-07:00 vaikka heräsin 06:00 tänään :curs:

Back
Ylös Bottom