Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Paatero on tänään STT:n mukaan luvannut seuraavaa... Blaa blaa blaa, blaa blaa blaablaa...

Lukiessani tämän, päiväkahvini meni melkein keuhkoihin saakka ja toipuessani siitä otin niin sanotut selkäkeikkanaurut. Olen ehkä kyyninen paskiainen, mutta en usko tuosta (enkä juuri muistakaan lupauksista) riviäkään. Kuuluu samaan kategoriaan vaalilupausten kanssa. Älkää nyt viittikö aikuisia ihmisiä... :lol2:

Toivottavasti olen väärässä, mutta veikkaan, että tulevina vuosina valtion tuottavuusohjelma runnotaan läpi visioiden mukaisesti. Tämän seurauksena ns. osa-aikapoliisit astuvat merkittävästi paikkaamaan vajetta sinne missä kysyntä on kovinta, eli kentälle. Toisin sanoen nuoremmat painaa duunia joka viikonloppu ~20h viikossa, "vanhat" vakivirkalaiset jatkavat hommia liki entiseen malliin, mitä nyt uusi aluejako hieman miehiä runnoo. ;) Toki tilastot on kunnossa ja liki jokainen halukas koulutettu on töissä... :rolleyes:

Taidanpas pistää paperit menemään pelastusopistolle. Jospa palomiehille olisi töitä...

Jees, Pelastusopistoa olen minäkin harkinnut varasuunnitelmana... Oma tilanteeni on se, että konstunpaperit on ollu hyllyssä pölyä keräämässä yli vuoden.
Päivääkään en ole siis poliisintöitä tehnyt sitten valmistumisen, ja työttömänäkin olen pariin otteeseen ollut.

Jos tällä hetkelläkään ei eläköityvien tilalle palkata, niin miksi tulevaisuudessakaan jos paineita säästöihin on. Eihän ikinä ole ollut ongelmana se, etteikö avoimia virkoja olisi vaikka millä mitalla, mutta budjetti ei anna myöden palkata. Ja syy siihen taas taitaa löytyä ministeriön kautta arkadianmäeltä.

Poliisipula, my ass....

Jees, Pelastusopistoa olen minäkin harkinnut varasuunnitelmana... Oma tilanteeni on se, että konstunpaperit on ollu hyllyssä pölyä keräämässä yli vuoden.

Ollaan sitten melkein samalta kurssilta.. Samaa harkintaa itse mietin, jos nyt käy huonosti vuodenvaihteen arpajaisissa.. :) Harmi vaan, kun on tuota lisäkoulua jo menossa aika monen opintoviikon (or pisteen ;) ) edessä.. Kattoo nyt..

Poliisin koulutuksen maksaa nimenomaan valtio, eli siis kaikki me verorahoina. Yhden poliisin kouluttaminen, vaatettaminen sun muu maksaa sen 50000 euroa.

Vai, että poliisit koulutetaan ihan verorahoilla?

No, kenenkä muiden rahoilla Suomessa ylipäätään ketään koulutetaan?

Kuka maksaa insinöörin, autonasentajan, luokanopettajan, lääkärin, palomiehen, merikapteeni, (jatka listaa) koulutuksen?

Kyllä ne kaikki koulutetaan puhtaasti niillä verorahoilla, eivät poliisit siinä suhteessa missään erityisasemassa ole. Okei, osa oppilaitoksista on kuntien rahoittamia, mutta samaa verorahaa se kuntienkin kassassa oleva raha on.

^

Siinä mielessä poliisikoulutus on aina ollut "erilaista" (vaikka verorahoilla pelaillaankin), että se on pyrkinyt aina olemaan ns. täsmäkoulutusta, eli poliiseja koulutetaan suoraan duuniin (nyt tilanne on muuttunut) samoin kuin esim. vankeinhoidon perustutkinto. Poliisin koulutus maksaa kuitenkin enemmän, kuin muut koulut ja kokelaat saavat opiskellessaan ilmaisen ruuan, asunnon (teoriakoulutuksen ajaksi), päivärahaa ja myöhemmin palkkaa.

Tätä nimenomaan tarkoitin, kyseessä on täsmäkoulutus joka toteutetaan verorahoilla. Lisäksi opiskelu on täysin ilmaista, asuntoineen, ruokineen, päivärahoineen, kirjoineen sun muineen. Enpä äkkiä keksi toista samanlaista koulutusta, ellei armeijan aloja oteta huomioon.

^
Poliisin koulutus maksaa kuitenkin enemmän, kuin muut koulut

Uskallan olla toista mieltä. 50 tonnia on juurikin ammattillisten tutkintojen keskihinta. Saman verran maksaa veronmaksajille vaikkapa lähihoitajan tai metallimiehen koulutus.

Yliopistossa 7 vuotta viihtynyt maisterin koulutus on maksanut keskimäärin 140 tonnia.

^
ja kokelaat saavat opiskellessaan ilmaisen ruuan, asunnon (teoriakoulutuksen ajaksi), päivärahaa ja myöhemmin palkkaa.

Tuo on kyllä kieltämättä hyvä etu opiskelijoille, vaikkakaan itse en kyllä mihinkään solukämppään enää itseäni voisi ajatella.

Ulkopuolisena kyllä hieman ihmetyttää, että miksi noista eduista ei karsita, vaan ennemmin vaikka vähennetään valmistuneiden virkoja. Muiden alojen opiskelijat ovat kuitenkin osoittaneet, että Kelankin turvin opiskelija selviää hengissä.

Toki siinä on se toinen puoli eli kihlakunnat saavat puoli-ilmaista työvoimaa ja olisivat pulassa ilman heidän työpanosta.

Hieman spekuloiden voi sanoa, että tuosta 50 tonnin kustannuksesta tulee palkkasäästöinä helposti 15 tonnia siihen verrattuna, että kaikki työ jouduttaisiin teettämään kallispalkkaisilla virkamiehillä.

Poliisikoululta saadun tiedon mukaan yhden henkilön kouluttaminen vanhemmaksi konstaapeliksi maksaa noin 78 900 euroa. Tähän lukuun ei ole laskettu mukaan kihlakuntien työharjoittelu- ja kenttätyöjaksoa suorittaville opiskelijoille maksettavia haittatyötunteja. Työharjoittelu- ja kenttätyöjakson aikana kertyvien haittatyötuntien keskiarvohinta on noin 3 500 euroa, joka nostaa näin yhden valmistuvan vanhemman konstaapelin koulutuksen hinnan 82 400 euroon.

Tämä siis kaksi vuotta sitten.

lähde: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_135_2006_p.shtml

Joo, siis pelkkä koulutus ei varmaan maksa sen enempää kuin joku muukaan vastaavan pituinen. Mä en jaksa uskoa, että tossa summassa (se taitaa olla nykyään suurempi kuin 50 000 egeä) on kaikki kustannukset.

Muoks: fish ehtikin jo ensin ja oikaisi...

Älkää sit ryhtykö poliiseiks jos ette oo valmiita kuolemaan virantoimituksessa muiden henkien suojelemisessa vaikka hullun hyökkäykseltä.
Teitä ei roistot pelkää eikä kansalaiset kunnioita jos ette ole valmiita tuommoisien tilanteiden kohtaamisiin.

Jos sanot että ei poliisin palkalla tohon ryhytä ni mä sanon että älä ryhy poliisiks.
Sun pitäis tajuta että ne palkat on just niin korkeet ku on ja sillä palkalla sun on asetettava itses hengenvaarallisiin tilanteisiin. Se mitä kauhajoella tapahtu ni oli poikkeuksellista pelkuruutta joten toi ei tule olemaan teidän esimerkki.

Mene Jaakko oikeasti kasvamaan. Tule sitten kertomaan näkemyksiäsi kun on vähän ikää ja elämänkokemusta karttunut. Nolaat vain itsesi. Älkää muut edes vaivautuko vastaamaan tän kaverin juttuihin.

Mistäs tämä nyt tuli?

Voi kuule Jaakko, voin sanoa, että pelosta kyse ei ole. Mä olen lyhyenkin työurani aikana kokenut jo kaikenlaista, mutta ikinä en ole vielä pelännyt. Mutta en silti henkeäni antaisi mistään hinnasta. Työtähän tässä kuule tehdään. Ja olitkos Kauhajoella? Et tainnut olla, joten ole hiljaa asiasta.

Ja eiköhän meistä jokainen tiedä, että henki saattaa lähteä työn takia. Ja jokainen on sen hiljaa hyväksynyt. Ja jos sua Jaakko tyydyttää, että siinä vaiheessa kun tunnen työn olevan jo liian vaarallista, ryhdyn vaikka kukkakauppiaaksi.

Kun koululla kattelee niitä marmoritauluja, niin ei tee mieli päästä osaksi.

Voin sanoa että suomeen tarvitaan kulttuurinen muutos. Ihan oikeasti. Suomessa on liikaa tätä virkamieskoneistoa ja aikaansaamattomuutta. Suomen poliisivoimilla ja poliisikouluilla ei ole tietotaitoa opettaa poliiseille uusien aikojen uusia strategioita. Jos poliisi menee johoki kouluampumistilanteeseen joillaki a-b koodeilla eikä kerrota enempää ni tää on ihan naurettavaa. SIellä ne istu autossa ne 2 poliisia ku lapset juoksee karkuun ja talosta kuuluu tulitusta. Aika kova itsepetos saa olla ettei poliisit mee lopettaa tilannetta ja sen sijaan ne kehitteli päässänsä tekosyitä kuten: ei meidän koulutukseen kuulu hoitaa tätä, enmä ees vois tehä mitään, se on ihan ok jos en mee sinne, kohta tulee karhuryhmä ja ne hoitaa, mulla on oikeus istua autossa ja kattoa ku noi lapset juoksee tossa henkensä eestä."

Suomessa on näköjään tehty tietonen valinta tämmösestä nynnykulttuurista jossain ylimmillä tasoilla missä poliisijuttuja mietitään. Se valinta on näköjään tämä että poliisin henki on aina tärkein joka tilanteessa, tilanteenluonteesta huolimatta. Jos on talo tulessa ja lapsia siellä kuudennessa kerroksessa ja poliisi vois ne pelastaa ni koulutus näköjään kieltää poliisia menemästä sinne ku se on vaarallinen paikka. Tietenki joku itsenäisesti ajatteleva poliisi ne lapset sieltä vois pelastaa enneku palokunta saapuu. Ollaan näköjään valittu mieluiten se passiivinen reagointi että tutkitaan miten rikos syntyi ja keskitytään rikoksen jälkipuintiin. Mitä paksumpi esitutkintapöytäkirja ni sitä parempi vaikka uhrit on jo haudassa. Otetaan valokuvia rikospaikasta ja kerätään sormenjälkiä ja dna näytteitä. Mitä ne pasit siellä kouluampumis teurastustilanteessa enään teki iltapäivällä esimerkiks? Se tilanne oli jo ohi. Poliisi kumminkin pyöri siellä ja "näytti lihaksia". Ne aidosti rohkeat ja asioihin kykenevät ihmiset ei uhoile tai soita suuta tai ajele paseilla ja kävele luotiliiveissä ku tilanne on jo ohi ja lapset palanu sinne karrelle sisään. Pelkästään pelkurit tekee tolla lailla.

Ennaltaehkäisyä ei siis pidetä tärkeänä kun katsotaan poliisin työtapaa.
Uhri, se tavallinen kansalainen, tuntuu olevan suomessa usein se syyllinen. Mutta jos uhri olisi puolustautunut, olisi hän vielä syyllisempi. Eihän tässä ole järkeä? Poliisit saa osansa kritiikistä siks koska ne aina neuvoo minne ikinä kouluun ne menee niitä heijastimia jakamaankaan että "soittakaa poliisi jos on hätä, älkää tehkö ite mitään".

Nii et älä ryhy poliisiks tätä threadia lukeva jos oot yhtään pelkuri. Ei susta oo nimittäin hyötyä. Ja siks tää kuuluu poliisikouluun harkitseville threadiin, mieti vähä. Ite voisin äänestää eduskuntaan ihmisiä jotka haluaa poliiseille lisää palkkaa jos toi houkuttelis vähän rohkeempia ihmisiä sinne "poliisivoimiin".

Nii ja pakko nauraa ja kertoa tää "vitsi" vielä muille mille nauran. Aina ku on valtiovieraita suomessa ni ne saa poliisisaattueen. Vaikka 6 autoa ja 6 motskaria. Ei noi suomen poliisit kumminkaan osaa pistooleitansa käyttää eikä ne uskalla niihin ees koskea muuallaku ampumaradalla ni miks ne turhaan teitä tuolla tukkii? Tietäispä joku ulkovaltojen ministeri että todellisuudessa ne on paperitiikereitä jotka niitä autosaattueessa suojelee. Ja supon miehet valtaan näistä poliiseista joten nynnykulttuurin lonkerot menee joka paikkaan.

Tiiän kans yhen mun kaverin joka kerran pidätettiin ja siltä löyty tota kannabista vähän taskusta. Oon kaverille vihanen ku se noita käyttää mutta arvatkaa mitä. Poliisi anto ne sille kaverille takas putkareissun jälkeen. No ei noin! Ne olis pitäny takavarikoida ja pistää rikostutkinta päälle. Nyt se mun kamu ei oo ottanu vieläkään opiksi.

Back
Ylös Bottom