Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kun on noin 2-1 viikon tauolla niin pitääkö ruokavaliota muuttaa vähä hiilihydraattiseksi? Ei kokonaan pois vaan vähentää. Ja voiko proteiineja vetää yhtäpaljon kuin ennen taukoa? Auttaako tämä?

Kulutuksen kannaltahan tota kannattaa miettiä. Proteiiniahan tarvit aina tarpeeksi, oli sitten taukoa treeneistä tai ei, jos haluat lihakset säilyttää.

Eli sanotaan että et urheile mitään muuta kuin punttisalilla treenaat, niin silloin kun treenikausi on päällä kulutus on tietty suurempi ja tarvitset enemmän energiaa. Jos et taas tee mitään niin energiantarve on vähempi. Proteiinia tarvitsee kuitenkin aina tarvittavan määrän, sitä ei kannata lähteä leikkaamaan pois.

Jos et siis treenaa vaikka kahteen viikkoon niin en näe itse ainakaan syytä miksi pluskaloreilla kannattaa olla (oletettaen että treenikaudella olet plussilla), joten kyllä vähän kannattaa karsia kaloreita alaspäin mielestäni. Jos tuntuu että dieetti vois tehdä terää nii voithan heittää tähän väliin sellaisen ratkaisun. Jos ei siltä tunnu, niin ei kannata stressata asiasta liikaa. Itse varmaankin karsisin juuri hiilareita vähän pois tuollaisessa tilanteessa, mutta silti yrittäisin syödä ehkä juuri ja juuri kulutuksen verran tai sinne suuntaan, jos ei dieetti kiinnosta/ole tarpeen. Ainakin 1 viikko on niin lyhyt aika.

Ennen maksimiyritystä tai kovaa sarjaa mua alkaa jännittää. Pulssi nousee ja alkaa pelottaa, että ei se kuitenkaan onnistu. Tämä häiritsee suoritukseen keskittymistä. Onko muilla esiintynyt tämmöistä? Miten siitä voisi päästä eroon?

Opettele ajattelemaan oikein. Nythän sä jännität ryssimistä ennenku ees kosket tangoon.
Ite aina ennen tappisarjoja mietin kaikkia suuria ja vahvoja miehiä kuten Jon Pall Sigmarssonia tai Bill Kazmaieria yms. Oisko ne luovuttanu? :D

Opettele ajattelemaan oikein. Nythän sä jännität ryssimistä ennenku ees kosket tangoon.
Ite aina ennen tappisarjoja mietin kaikkia suuria ja vahvoja miehiä kuten Jon Pall Sigmarssonia tai Bill Kazmaieria yms. Oisko ne luovuttanu? :D
No en mä mitenkään tahallani rupea lietsomaan itselleni tappiomielialaa, mutta tuo jännitys tulee kuitenkin väistämättä. Kai sitä vois kokeilla ajatella olevansa itse Ahnuld kun seuraavan kerran on tiukka paikka.:D

Itselle riittää, että keskittyy hyvin ja pyrkii näkemään mielessä jo onnistuneen noston. Tähän pisteeseen kun ollaan päästy lehmänkatse naamalla niin eikun paineet sisää ja suoritus.

Epävarmalla fiiliksellä on ikävä työntää/vetää. Siksi tällänen pien mielikuvaharjottelu toimii ainakin itselläni. Epävarmuus katoaa itsellä heti kun onnistuneen suorituksen pystyn mielessäni näkemään. :D

No en mä mitenkään tahallani rupea lietsomaan itselleni tappiomielialaa, mutta tuo jännitys tulee kuitenkin väistämättä. Kai sitä vois kokeilla ajatella olevansa itse Ahnuld kun seuraavan kerran on tiukka paikka.:D

Tähän vois heittää erään kuuluisan sanonnan.. Failure is not an option :D
Sun pitää opetella saamaan se raivo päälle ja olee miettimättä epäonnistumista.
Ja mitä sit jos epäonnistuu? Lepo, ja uus yritys entistä kovemmalla huudolla :D
Ei Andy Boltonkaa mieti 550kg niskassa et mitä jos ei tuukkaan..
Mul on esim vedossa ku ekaa kertaa 270 yritin vetää eikä tullu, tokaan yritykseen sain niin paljon raivoa siitä vitutuksesta mikä tuli siitä ku mokas et se lens sieltä :D

Kun tekee dippiä,niin minkälaisilla toistomäärillä teette niitä?Siis mitkä toistot kehittävät parhaiten voimaa ja kokoa ojentajiin?Itse olen tehnyt yleensä 6-10 toiston sarjoja.

Parhaiten kehittää se toistoalue mitä et tee :D Eli vaihtelua siihenkin.
Ite hakkaisin 4-6 väliin maksimaalisilla lisäpainoilla jos dippiä säännöllisesti tekisin.
Esim. 4-6 ekaa treeniä maks. painoilla 6-8-x4-6 ja sit vaihat vaikka 3-5x10 yms.
Kuhan tulee ärsykkeen vaihtoa, ja tarpeeks rasitusta.

Kiitos neuvosta.
Kokeilenkin tehdä ensi kerralla 6-8*4-6 maksimipainoilla ja sitten sitä seuraavalla kerralla vähän pienemmillä noita 3-5*10 sarjoja.

Kiitos neuvosta.
Kokeilenkin tehdä ensi kerralla 6-8*4-6 maksimipainoilla ja sitten sitä seuraavalla kerralla vähän pienemmillä noita 3-5*10 sarjoja.

Alota vaikka 4x4-6, ja lisäät sarjoja pikkuhiljaa, esim. 1 sarja lisää/treeni, ja sit ku oot about samalla kaavalla tehny n.6 treeniä ni sit vasta vaihta sarja/toistoaluetta. Jos vaihat liian usein ni et kerkee hermottaa ruutia sinne tietylle alueelle ikinä.

millailas kannattais aloittaa lenkkeily että sitä tulostakin alkaisi tulemaan..? yritän tässä myös laihduttaa samalla ja ajattelin että lenkkeily polttaisi rasvaa mutta en tiedä että millaisia lenkkejä kannattaisi alkaa tekemään..

millailas kannattais aloittaa lenkkeily että sitä tulostakin alkaisi tulemaan..? yritän tässä myös laihduttaa samalla ja ajattelin että lenkkeily polttaisi rasvaa mutta en tiedä että millaisia lenkkejä kannattaisi alkaa tekemään..

Minkälainen pohja on? Jos on hyvä kunto pohjalla on hyvä alottaa kevyillä matalasykkeisillä pitkillä vedoilla ja sittemmin vaihtaa HIIT:tiin. Ja mitä tohon rasvanpolttamiseen tulee, syö oikein.

Alkuun kevyttä pätkää vaikka 1min kävelyä 1min juoksua tyylillä kolme kertaa viikossa. Pikku hiljaa kunnon kasvaessa vähemmän kävelyä ja enemmän juoksua. Kun jaksat hölkätä helposti tollasia 8km pätkiä niin kannattaa alkaa tekemään monipuolisempia lenkkejä, esim. pitkiä lenkkejä, vauhtileikittelyjä, intervalleja, ja jos aikaa/mielenkiintoa löytyy ottaa neljäs kerta mukaan. Tärkein on että muistat ottaa rauhassa aluksi, tulos tulee sitten aikanaan...

no pohja kunto ei oo nyt mikää hyvä.. joo oon nyt pyrkiny syömään paremmin nii paino on senkin myötä pudonnut hieman. kuinka pitkiä lenkin olisi hyvä olla?

Olisi pari kysymystä maastavedosta. Punttia on tullut heiluteltua useampi vuosi mutta maastavetoa olen aloittanut kunnolla tekemään vasta muutama kuukausi sitten. Kysymykseni koskee maastavetoa ja sen tekniikkaa.

Eli itse teen mavea hartioitten levyisessä asennossa (ehkä jopa vähän kapeammalla) ja kädet laittan pikkuisen jalkojen ulkopuolelle siten että käteni eivät missään vaiheessa nostoa osu jalkoihin. Kun teen mavea niin isoilla raudoilla etten jaksa tehdä kuin yhden tai kaksi toistoa, alkaa tanko tökkiä etureisien yläosassa ja tankoa joutuu pikkuisen "nykimään" että sen saa ylös asti. Johtuuko tämä tekniikan vai voiman puutteesta?

Toinen kysymys koskee myös maastavetoa. Kun teen isoilla raudoilla ykkösiä tai kakkosia tuntuu jopa vyön kanssa että selkää on mahdoton saada pidettyä täysin suorana. Pikkuisella kissanselällä joudun nuo nostot tekemään. Onko vaarallinen suoritus tapa mavelle vai pelkkä välttämätön paha kun on kyse maksimi raudoista.

Vyön kanssa mave maksimi tällähetkellä on 220kg (kyllä se siitä nousee :D)

iltaa kaikille!

mulla on ohjelmana 1-jakonen ohjelma ja on mietityttänyt, että kannattaako palauttava kävelylenkki vetästä iltasin samana päivänä kun on salipäivä? salilla käyn aamuisin 7.00 aikaan ja palauttava lenkki ajoittuisi noin 20.00. vai miten se kannattaisi sijoittaa? ja mikä olisi hyvä pituus lenkille?

aloittelija kiittää taas! ;)

Mikä näistä on järkevin?; 2-jakoinen ohjelma 4 X viikossa plus 2 juoksulenkkiä ja 1 lepopäivä vai 4-jakoinen ohjelma 2 juoksulenkkiä ja 1 lepopäivä vai 3-jakoinen 2 juoksulenkkiä ja 2 lepopäivää.

Tavoitteena on kunnon kasvatus(mutta myös lihasmassan kasvattaminen), joten lenkit ovat suht raskaita.

Mikä näistä on järkevin?; 2-jakoinen ohjelma 4 X viikossa plus 2 juoksulenkkiä ja 1 lepopäivä vai 4-jakoinen ohjelma 2 juoksulenkkiä ja 1 lepopäivä vai 3-jakoinen 2 juoksulenkkiä ja 2 lepopäivää.

Tavoitteena on kunnon kasvatus(mutta myös lihasmassan kasvattaminen), joten lenkit ovat suht raskaita.
Kai tuo on vähän makua asia, miten tykkää treenailla. levon saannin kannalta tuo viimeinen vaihtoehto ainakin olisi fiksuin, jos kovat treenit ja siihen päälle raskaat lenkit. Kyllä pari lepopäivää viikossa silloin aika kovas sana on. Kolmijakoisella yleinen jaksaminenkin on omien kokemuksien mukaan paremmalla tasolla, kuin jos kaksijakoisella vetää neljästi viikossa (itsellä se menossa nyt). Tuo koko kroppa kahdesti viikossa läpi on nimittäin jo itsessään aika kovaa rasitusta keholle. Itse siihen päälle ottaisin korkeintaan palauttavia/peruskuntoa kohottavia juoksulenkkejä.
Eli itse suosittelisin noista tuota kolmijakoista (kaikki lihakset läpi kerran viikossa) ja siihen päälle ne lenkit ja kaksi päivää lepoa.

Olisi pari kysymystä maastavedosta. Punttia on tullut heiluteltua useampi vuosi mutta maastavetoa olen aloittanut kunnolla tekemään vasta muutama kuukausi sitten. Kysymykseni koskee maastavetoa ja sen tekniikkaa.

Eli itse teen mavea hartioitten levyisessä asennossa (ehkä jopa vähän kapeammalla) ja kädet laittan pikkuisen jalkojen ulkopuolelle siten että käteni eivät missään vaiheessa nostoa osu jalkoihin. Kun teen mavea niin isoilla raudoilla etten jaksa tehdä kuin yhden tai kaksi toistoa, alkaa tanko tökkiä etureisien yläosassa ja tankoa joutuu pikkuisen "nykimään" että sen saa ylös asti. Johtuuko tämä tekniikan vai voiman puutteesta?

Toinen kysymys koskee myös maastavetoa. Kun teen isoilla raudoilla ykkösiä tai kakkosia tuntuu jopa vyön kanssa että selkää on mahdoton saada pidettyä täysin suorana. Pikkuisella kissanselällä joudun nuo nostot tekemään. Onko vaarallinen suoritus tapa mavelle vai pelkkä välttämätön paha kun on kyse maksimi raudoista.

Vyön kanssa mave maksimi tällähetkellä on 220kg (kyllä se siitä nousee :D)

Alaselän pyöristyminen raskailla painoilla liikkeestä riippumatta on aina huono asia,
saattaa aiheuttaa rajuja pistekuormia välilevyille,
ja varsinkin tuo "nykiminen" pyöreällä alaselällä voi äkkiä aiheuttaa pullistuman/repeämän välilevyssä.

Back
Ylös Bottom