Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itselläni on alkanut inhottava pyörryttäminen sarjojen välissä, mistäköhän mahtaisi johtua? Kun lasken painot alas alkaa usein huippaamaan ja on pakko päästä istumaan. Etenkin kyykätessä ja muissa "kokonaisvaltaisimmissa" liikkeissä on tätä havaittavissa. Hengitän liikkeissä oikein ja tarpeeksi enkä mene salille täysin tyhjällä vatsalla. Olen kuullut, että syy voisi olla vitamiinien tai raudan puutos mutta sekään ei oikein sovi kuvaan. Oma veikkaukseni (täysin mutua) kuitenkin on, että jokin puutostila tämä on.

Olen treenaillut salilla kohta vuoden ja olen 21v, 179cm ja 75kg. Toivottavasti joku osaisi auttaa tässä ei niin kovin vakavassa (?) mutta ikävässä vaivassa. Jos olen unohtanut jotain oleellista tietoa vaivastani tai itsestäni niin kysykää.

Kiitos.

Teenkö penkin ja vinopenkin väärin ku mulla tulee ojentajat ihan tulisiksi, mut ei niin rinta? Vai voiko se johtua myös siitä, että rinta kestää sen painon, mutta ojentajat ei?

Ja mulle ehdotettiin ton ylätaljan tilalle leukoja. Tein leukoja sitten niskan taakse leveällä otteella ja myötäote, mut siin tuli joku pieni kohta olkapäissä hervottoman kipeäksi ni tein sitten ylätaljalla..

..Ja mulle ehdotettiin ton ylätaljan tilalle leukoja. Tein leukoja sitten niskan taakse leveällä otteella ja myötäote, mut siin tuli joku pieni kohta olkapäissä hervottoman kipeäksi ni tein sitten ylätaljalla..

Älä tee niskan taakse? Ihan hyvin voit vetää normaalisti leuat eteen, samat lihakset siinä treenaantuu ja ei pitäis olkapään tulla kipeäksi. Itse ainakin suosin leukoja lisäpainoilla mieluummin kuin ylätaljaa.

E: Fränä, tosta pyörryttämisestä.. Itselläni tollasta lukiessa tulisi kanssa mieleen joku energian tai vitamiinien puute. Toi kuulostais vähän siltäkin kuin voisi olla pientä ylikuntoa, mutta vähän vaikea sanoa tarkalleen mistä on kyse, aikamoista arvailua. Eli mitään varmaa en osaa todellakaan sanoa, enkä tiedä onko se edes mahdollista näin netin välityksellä ja tuon tekstin perusteella. Ehkä joku toinen keksii jotain.

Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta parempi ehkä kysyä kun pysyä tyhmänä tämän asian suhteen. :) Eli jos teen salilla jalat räjähtävyyttä tavoitellen ja käyn 3-4km lenkillä kahdesti viikkoon, niin mitä tässä nyt sitten saadaan parhaiten? Nopeutta, kestävyyttä, vai nopeuskestävyyttä?

Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta parempi ehkä kysyä kun pysyä tyhmänä tämän asian suhteen. :) Eli jos teen salilla jalat räjähtävyyttä tavoitellen ja käyn 3-4km lenkillä kahdesti viikkoon, niin mitä tässä nyt sitten saadaan parhaiten? Nopeutta, kestävyyttä, vai nopeuskestävyyttä?

No riippuu, kuinka kovia noi lenkit on. Eli jos ne on vaa semmosii palauttavii, mutta toi puntti on sit kova ni kyl siinä tulee enemmän sitä nopeutta. Tottakai lenkillä myös kestävyys paranee.

Eikös vaaka-asennos tehtävä kulmasoutu ota eniten latseihin?

muistan jostainpäin pakkista löytäneeni linkin sivulle, missä voi laskea toistoja ja niissä käytettäviä kilomääriä. vaan eipä löydy haulla enää... voisko joku jeesiä? :david:

Eikös vaaka-asennos tehtävä kulmasoutu ota eniten latseihin?
Tämäkin taitaa olla vähän semmonen asia että jotkut saa parhaan tuntuman 90 asteen kulmassa ja jotku 45 asteen jne.. Kyllä se oikea tapa ajan myötä kehittyy jolla saa parhaan tuntuman oikeisiin lihaksiin :)

yks homo sano että proteiineja ei tarvita katabolian ehkäisemiseksi vaan pelkkkää l-glutamiinia.siis mitä vittua!!!
Noniin taas, kumma kun et alottanu uutta treadia asiasta niiku sulla on ollu tapana oi peikkosemme...
Eli hiilaria ja proteiinia tarvii olla jos se nyt todella on epäselvää.

yks homo sano että proteiineja ei tarvita katabolian ehkäisemiseksi vaan pelkkkää l-glutamiinia.siis mitä vittua!!!

Miksi henkilön seksuaalinen suuntautuminen pitää ottaa tähän mukaan, vai meinaatko, että homot ja heterot eivät voisi tietää samalla tapaa asioista?

Glutamiini on aminohappo ja proteiinit taas on aminohappoja sisältävä kokonaisuus.

Älä usko tuota seksuaalisen vähemmistön edustajaa, ainakaan tällä kertaa. En tosin usko, että hänen homoudellaan olisi mitään tekemistä tämän asian kanssa.

:david:

Mitkä ois parhaat tavat kehittää puristusvoimaa? Tähä mennes en oo pahemmi forkkui treenannu erikseen, mitä nyt välil jousii puristellu yms. Nyt kuitenki huomaa et ainaki kaikis selkäliikkeis meinaa loppua puristusvoima kesken. Kannattaisko alkaa tehä rannekääntöi vai roikkuu tangossa tai jotai vastaavia puristusjuttui vai mitä? Eli siis auttaako esim. noi rannekäännöt puristusvoimaan?

mulla on vähä sellane tilanne nyt että en pääse vähään aikaan salille ku asun nii perkeleen pienellä paikkakunnalla ja kaukana kaikesta ja tän paikan punttisali on rempassa. kuin kauan pärjää pelkillä kotipainoilla ettei alkas ottaa takapakkia? mulla on tanko ja käsipainot yms. ja painoja on aika reippaasti. onhan niitä perusliikkeitä mutta silti. mietin vaan pitääkö lähtee lähemmäs 50 km päähän salille aina iltasin...

Mitkä ois parhaat tavat kehittää puristusvoimaa? Tähä mennes en oo pahemmi forkkui treenannu erikseen, mitä nyt välil jousii puristellu yms. Nyt kuitenki huomaa et ainaki kaikis selkäliikkeis meinaa loppua puristusvoima kesken. Kannattaisko alkaa tehä rannekääntöi vai roikkuu tangossa tai jotai vastaavia puristusjuttui vai mitä? Eli siis auttaako esim. noi rannekäännöt puristusvoimaan?

Tangossa roikkuminen lisäpainoilla, leukojen veto, maastaveto ilman remmejä ja gripperit.

mulla on vähä sellane tilanne nyt että en pääse vähään aikaan salille ku asun nii perkeleen pienellä paikkakunnalla ja kaukana kaikesta ja tän paikan punttisali on rempassa. kuin kauan pärjää pelkillä kotipainoilla ettei alkas ottaa takapakkia? mulla on tanko ja käsipainot yms. ja painoja on aika reippaasti. onhan niitä perusliikkeitä mutta silti. mietin vaan pitääkö lähtee lähemmäs 50 km päähän salille aina iltasin...

Kyllä luulis "kotipuntillakin" kehittyvän, tai ainakin ylläpitämään kuntoa. Itse en ainakaan lähtisi tuollaisessa tilanteessa pelkän salin takia noin pitkän matkan päähän.
Saahan noilla tanko+kässärit(jos siis on tarpeeks painoja) tehtyä kaiken mitä tarvitsee.
Jalkoja vähän vaikeempi ilman kyykkytelinettä, mutta saahan esim kässäreillä tehtyä yhen ja kahen jalan kyykkyjä ja askelkyykkyä yms. Mutta hyvinhän noilla luulis muita lihasryhmiä treenaavan. :)

Tarviiko lämmitellä erikseen tasa ja vinopenkkiin?
Kyllähän ne tissit jo lämpöset on ekan liikkeen jäljiltä, mutta ei se ainakaan huonoa tee ottaa esim. yks muutaman toiston lämppärisarja toiseenkaan liikkeen pohjiksi. Esim penkin jälkeen itsellä ollut tapana ottaa vinopenkissä jollain 10kg kevyemmillä kässäreillä muutama toisto alle ennen kunnon sarjoja. Hiukan saa sitä tuntumaakin aina.

Back
Ylös Bottom