Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Käsitreeniliike thread?

Uskoisin että joku tällainen löytyy, ei vaan satu omaan silmään millään...
Joku sellainen threadi josta mahdollisesti näkisi millaisia käsiliikkeitä voi
tehdä käsiä treenatessa

Kristallipallo kertoo,että voi vaikuttaa,jos tekee liian suurilla painoilla huonolla tekniikalla. :eek:
no jos tekee sarjaa 106 kg:lla ... onko liian iso painot? isommilla painoillakin menis mut ei viitti tehä :D sittenku oon päälle 185cm nii sit vedän niiin paljon kyykyy ja mavee ettei jalkaprässejä tarvita
oon muutes 14v

no jos tekee sarjaa 106 kg:lla ... onko liian iso painot? isommilla painoillakin menis mut ei viitti tehä :D sittenku oon päälle 185cm nii sit vedän niiin paljon kyykyy ja mavee ettei jalkaprässejä tarvita
oon muutes 14v

melkein mahdotonta vastata mikä on "liian" iso paino....

eikös se ole yleensä se mave jonka väitetään vaikuttavan pituuskasvuun? en oo ikinä kuullu prässistä vielä samaa....

Moro taas, kattelin tosta haulla ja vaikka kiristelystä juttuu tuli ni en oikee löytäny vastausta siihen, että missä vaiheessa alottaa se? Eli nyt oon heinäkuunlopulta asti syöny aika rajusti, tulokset on noussu, lihasta on tullu mut viimeaikoina on tietyst myös ruvennu rasvaprosentti kasvamaa.

Tää on eka kerta ku bulkkailen ja oon vähä pihalla näist jutuist, eli mistä tiiän et nyt ois hyvä vaihe alottaa se diettaaminen? Vielä miun ei varmaa kannata, koska ei tuota läskiikää oo tullu vast ku sen verra et ilman paitaa sen huomaa ku rupee tarkastelee ja oletan et jos nyt jo alan ottaa pois ni lähtee kyl saadut lihaksetki.

Toki tääki on varmaa niit yksilöllisiä asioita ja omasta mausta vähä kiinni, mutta ideana ois alottaa se kiristely sen verra ajoissa ettei sit tarvii 5kk vetää keitettyi porkkanoit, mutta jäis käteen kuitenki voimaa/massaa. :)

Moro taas, kattelin tosta haulla ja vaikka kiristelystä juttuu tuli ni en oikee löytäny vastausta siihen, että missä vaiheessa alottaa se? Eli nyt oon heinäkuunlopulta asti syöny aika rajusti, tulokset on noussu, lihasta on tullu mut viimeaikoina on tietyst myös ruvennu rasvaprosentti kasvamaa.

Tää on eka kerta ku bulkkailen ja oon vähä pihalla näist jutuist, eli mistä tiiän et nyt ois hyvä vaihe alottaa se diettaaminen? Vielä miun ei varmaa kannata, koska ei tuota läskiikää oo tullu vast ku sen verra et ilman paitaa sen huomaa ku rupee tarkastelee ja oletan et jos nyt jo alan ottaa pois ni lähtee kyl saadut lihaksetki.

Toki tääki on varmaa niit yksilöllisiä asioita ja omasta mausta vähä kiinni, mutta ideana ois alottaa se kiristely sen verra ajoissa ettei sit tarvii 5kk vetää keitettyi porkkanoit, mutta jäis käteen kuitenki voimaa/massaa. :)

eiköhän se peili, vaatteet ja tietystikin oma mieli ole ne mitkä kertoo millo ois sopiva aika dietille :)

jos läskiä on todellakin noin vähä ku sanot niin ei oo kyllä dietille mikään kiire, jos meinasit jo kesäkuntoon :D kuitenkin eletään vasta syyskuuta. katot miten sitä läskiä tulee ja joskus joulun jälkeen lienee hyvä aika.

ja tiedätkö oikeesti millasta ruokaa dietillä tulis vetää? kai toi keitetyt porkkana -hässäkkä oli vaan läppä :D?

Juu itekki ajattelin et tässä syksy menos, huppari päällä aina aina ihmisten ilmoilla ja muuta....
Joo kyl mie tiiän ettei sillo pelkil porkkanoil eletä :D Käsitykseni on, että dietillä vedetää aika pitkälle samanlaista ruokaa ku muutenki (hiilareit vähä vähemmä?), mutta syyää koko aja vähän alle kulutuksen, jollon kroppa sit keksii kyllä omat konstit palautumisee tarvittavan energian hankkimisee. Korjatkaa jos oon vääräs :)

Nii ku ottaa kuitenki huomioo et tää on miun elämäni eka kerta ku tämmösii väsäilen, ni haluisin kuitenki ehkä vähä varoivaisesti koittaa. Itsekuri on näis asiois miul aika kova, mutta sellane mahdollisuus on, että en onnistukka kiristelee kunnol, jos liikaa päästän tota läskii tulee. (nähny paril käyvän noin :(). Mut tosin koko liikunta harrastus alko siit, et laihutin itteni pullapojasta ruipeloks, ni ei ton pitäs olla ongelma :D

oon muutes 14v
Voit tehdä jalkaprässiä niin isoilla painoilla kun pystyt tekniikan pysyessä siistinä. Eli kunhan se perse pysyy siinä penkissä kiinni eikä selkä pääse pyöristymään niin on aivan turvallista tehdä eikä vaikuta sun pituuskasvuun. Selän jos menet rikkomaan niin se on jo huonompi juttu sen pituuskasvunkin kannalta.

Jos massaa haetaan ni meneekö se niin, että sarjan viimisillä toistoilla paino on todella raskas vai, että se paino alkaa tuntumaan raskaalta tai sit niin, että viiminen toisto menee juuri ja juuri?

Jos massaa haetaan ni meneekö se niin, että sarjan viimisillä toistoilla paino on todella raskas vai, että se paino alkaa tuntumaan raskaalta tai sit niin, että viiminen toisto menee juuri ja juuri?
Nyt meni ohi, selvempi selitys, meikäläinen ei ainakaan tajunnu tosta mitään;)

Riippuu ohjelmasta. Kannattaa jättää vähän vajaiks - en tarkota liikeradaltaan, vaan se ''vielä yks toisto'' kannattaa jättää tekemättä.

Kun lenkkiä ei kuulemma kannata tehdä heti puntin jälkeen jos lenkin ja puntin sijoittaa samalle päivälle niin onko suositeltavaa esim. lenkki päivällä ja sen jälkeen ehkä parin tunnin tauon jälkeen puntti? Viekö tulosta ja tehoja jommasta kummasta? Massaa kuitenkin pääasiassa haen. Sen ymmärrän että syödä tuossa pitää paljon mutta miltä tuo muuten kuulostaa?

Itse vähän samalla kysymyksellä liikkeellä. Itse olen pyrkinyt tekemään muut liikunnat ennen punttia, en tosin tiedä sen vaikutusta.

Itse kuitenkin aloitin aktiivisen sählyn pelaamisen, treenejä on se 3-4 kertaa viikossa 2 tunnin ajan. Lisäksi teen fyysistä työtä 5 päivää viikossa ja pyöräilen sen 25 kilometriä päivässä. Joskus saattaa olla sali + sähly ja työpäivä samassa päivässä, + pyöräily paikasta toiseen.

Ohjelma on kaksijakoinen, maanantaina punnerrukset ja vatsat, torstaina olkapäät. Jalkoja ei pysty enää treenaamaan, sählyssä tulee juostua jopa liikaakin.

Ja mihin perustuu tuo, että aerobista liikuntaa ei kannata harrastaa heti salitreenin jälkeen? Syökö se kehitystä vai liittyykö ylikuntoon? ja se, että jos nukkuessa kehittyy, niin eikö ole silloin sama, kuinka paljon harrastaa muuta liikuntaa? Ts. massan hankinnassa tulee massaa ja kestävyysjuoksussa kestävyyttä, vaikka niitä treenaisi joka päivä.

Teen kaksijakoisella ohjelmalla (1. Rinta, takareidet, o&o , 2. Selkä, takareidet, hauis, forkut/epäkkäät) 4 kertaa viikossa. Onko järkevää treenata useampana päivänä? Potkua kyllä riittäisi. Ehdotuksia.

Jalkapalloilija olen ja tavoitteina lihasmassan hankinta ja nopeuskestävyyden kehittäminen. Ikää 17 vuotta ja pituutta ~173 ja painoa ~65. Salilla olen reilu vuoden käynyt ja ohjelmat on vaihdellut. Edellinen ohjelma oli seuraavanlainen:
Maanantai
Etureidet
Kyykky: 4 sarjaa (12, 8, 6, 3)
Jalan ojennus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Takareidet
Maaten jalan koukistus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Pohkeet
Pohkeet seisten: 3 sarjaa (15, 12, 8)

Keskiviikko
Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Dippi lisäpainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)

Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Ojentajapunnerrus taljassa: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Perjantai
Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Tuota käytin pari kuukautta, mutta ajattelin että vaihto voisi olla kohdallaan nyt kun kausi on lopuillaan. Olisiko siis järkeä lähtee takaisin tuohon 1-jakoisen linjalle vai jatkanko 3-jakoisella? Futistreenit on 2-3x viikossa + peli. Lenkillä käyn erikseen kerran viikkoon ja salilla olen melkeimpä aina käynyt kolmesti viikkoon.
Jos siis joku osais antaa vinkkiä että mihin suuntaan lähden vääntämään uutta ohjelmaa ja mitä liikkeitä suosittelette? Myös tuosta olisi hyvä tietää että kannattaako jalkoja treenata räjähtävillä liikkeillä, vai ihan normaalisti kun treenaan nopeuskestävyyttä? Ei tarvitse siis rueta kokonaan ohjelmaa vääntämään kun tuskin kovin monet tällaisesta "en tiiä enkä jaksa ottaa selvää, tee mulle valmis ohjelma" asenteesta innostuvat. Ja onhan se mukava päästä ite tekemään ekaa kertaa oma ohjelma, ei tarvitse suoraan netistä tulostaa valmista :)
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista. Kunhan oon neuvoista vääntänyt jonkin sortin ohjelmaa itelleni, niin kysäsen tuolla "Treeniohjelma arvosteluun" threadissa että miltä näyttää.

Kannattaako minun käydä salilla?
Olen siis 15v 171 cm pitkä ja 49 kg, että olen siis todella laiha.
Kävin salilla 2007 syksystä 2008 huhtikuuhun kunnes lopetin. Tosta olen kasvanut 7 cm kun aloitin
Minusta kuulemma pitäisi tulla +185 cm.. Että voiko sali keskeyttää pituuskasvuni?
Ja tuohon alipainoon olisiko jonkinlaisia vinkkejä?

Kannattaako minun käydä salilla?
Olen siis 15v 171 cm pitkä ja 49 kg, että olen siis todella laiha.
Kävin salilla 2007 syksystä 2008 huhtikuuhun kunnes lopetin. Tosta olen kasvanut 7 cm kun aloitin
Minusta kuulemma pitäisi tulla +185 cm.. Että voiko sali keskeyttää pituuskasvuni?
Ja tuohon alipainoon olisiko jonkinlaisia vinkkejä?

Eipä toi salitreeni taida mitenkään haitata pituuskasvua, ellei tee joitain liikeitä väärin jotka saattaa vaurioittaa jtn selkänikamia, näin oon ite lukenut. Painon saa nousuun syömällä PALJON, siis sitä ruokaa pitää oikeesti syödä paljon jotta kasvua tapahtuisi.

Back
Ylös Bottom