Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Sitten heräsi mieleen vielä kysymys: Onko oikeanlainen, runsas syöminen ja riittävän proteiinimäärän saaminen yhtä tärkeää myös väli- eli lepopäivinä? Tuntuu hölmöltä syödä massu räjähdyspisteeseen asti vaikkei päivän aikana ole kovin raskasta kulutusta...mutta sitä se kai on, vai?

Proteiinin tarve kasvaa treenipäivinä mutta kannattaa se riittävän proteiinin saanti turvata myös lepopäivinä jotta palautuu riittävän nopeasti. Lihaskasvuunhan se menee lepopäivinä.

ei se kroppa toimi missään 24h tunnin jaksoissa. Et jos tänään treenaat ja huomen et, niin ei kroppa tee mitään eroa noiden päivien välillä, se vaan yrittää palautua. Toki treenin aiheuttama "anabolinen ikkuna" lisää syötävän energian käyttöä hetkittäisesti.
Syö varsinkin sitä proteiinia ihan reilusti, hiilareita voit vähän karsia koska sulla ei lepopäivänä luontaisesti ole tarvetta palautusjuomalle ja sitä seuraavalle aterialle. Mutta muuten kannattaa syödä melko samallalailla kuin treenipäivinäkin.

Joo toi kananmunat on nyt ollut hyvä vaihtoehto kun tonnikalasta ilmentyi tämä "allergia", haha.

vaikka tällä quotella ilmineeraan siitä, että itse olen alkanut maustamaan perustonnaria ja saanu siihen uutta potkua. Kaikki maustehyllyltä kelpaa; paprikajauhe,chili, sitruunapippuri, jauhelihamauste, valkosipulimauste, yrtit: oregaano, basiliga... miksei sitä suolaakin hiukkanen. Toimii myös tomaattipyree tai ketsuppi, salaattikastike...
Jos oikeen kokkikolmonen on niin voiskohan näin korvata niitä kalliimpia tonnareita, jotka on erillaisissa mausteliemissä..

Oon tuunannu jopa ehrammiin:rolleyes: (sillo varsinki vois harkita sitä maustamista ja esim. hernemaissipaprikaa)

Mutulla heitän. Kova juoksuhan kuluttaa enemmän hiilarivarastoja kuin puntti, muttei kuitenkaan aiheuta ihan yhtä suurta anabolista vaikutusta. Ehkä vähän vähemmän proteiinia ja enemmän hiilaria siihen juoksun jälkeiseen palkkariin?

Kannattaa kuitenkin syödä juoksun jälkeen ihan kunnolla, ettei katabolia iske.

Juoksuun perehtyneestä artikkelista luin, että juoksunkin jälkeen on tärkeää muistaa ottaa palkkari ja siinäkin tarvitaan runsaasti proteiineja, mutta myös hiilareita.

Eli: Ota palkkari, laita hiilaria vain vähän enempi kuin protskua tyyliin 30g/50g

Juoksuun perehtyneestä artikkelista luin, että juoksunkin jälkeen on tärkeää muistaa ottaa palkkari ja siinäkin tarvitaan runsaasti proteiineja, mutta myös hiilareita.

Eli: Ota palkkari, laita hiilaria vain vähän enempi kuin protskua tyyliin 30g/50g
Asia kunnossa, kiitoksia.

Evolution Whey
Evolution Whey Mix
Evolution Whey2

Mitä noist suosittelette malton kanssa?
Mikä tahansa kelpaa. Whey1 on heraproteiinikonsentraattia (huh, olipas pitkä sana) ja Whey2 on heraproteiini-isolaattia. Mix on sitten sekotus kumpaakin. Isolaatti imeytyy vähän nopeammin kun konsentraatti, mutta sillä nyt ei ole käytännössä paljoa merkitystä. Isolaatissa on vähempi laktoosia eli jos sulla on laktoosi-intoleranssi niin isolaatti on varmempi valinta. Muussa tapauksessa ostaisin kyllä melkeenpä konsentraattia, koska se on halvempaa. Mixi lienee myös ihan hyvä kompromissi.

Luinpa vuosi sitten julkaistua artikkelia, jossa soija haukuttiin aivan lyttyyn.
Eli onko sillä nyt mitään väliä, veteleekö soijaa vai heraa (lähinnä palkkarissa)? Entä minkälaisen juoman kannattaisi heti aamulla vedellä, kun joskus tulee kiire bussiin eikä siinä mitään ehdi syödä...

Tietääkö joku paljonko on kasviksissa hiilareita? luulisi olevan aika vähän?

Tietääkö joku paljonko on kasviksissa hiilareita? luulisi olevan aika vähän?
Sen verran vähän, ettei sun tarvitse niitä laskea. Jos nyt puhutaan jostain ihan perus salaateista, tomaatista, kurkusta yms. eikä mistään bataatista. Se pieni määrä energiaa mitä niiden hiilareista tulee, menee siinä ku sun vatsalaukku sulattelee ne.

Luinpa vuosi sitten julkaistua artikkelia, jossa soija haukuttiin aivan lyttyyn.
Eli onko sillä nyt mitään väliä, veteleekö soijaa vai heraa (lähinnä palkkarissa)? Entä minkälaisen juoman kannattaisi heti aamulla vedellä, kun joskus tulee kiire bussiin eikä siinä mitään ehdi syödä...

Soija toimii myös, joten et kuole jos sellaisen päivässä vedät. Moni vegaanitreenari ja/tai maitoallerginen käyttää sitä joten miksipäs ei :)

Aamulla kannattaa vetää sitä mitä ehtii. Jos on aikaa niin huitase vaikka sheikkeriin protskujauhot ja pari kourallista kaurahiutaleita ja sekoita veden kanssa. Tuo ainakin toimii ja on nopea vetää. Saat kaiken tarpeellisen mitä aamulla pitää saada.

Tai teet kaiken valmiiksi jo illalla?

paljonko syötte prodeja per ateria? Eli varmaan joku raja on, minkä yli ei ole enää järkevä proteeinia yhdellä kertaa syödä? Itse vedän sen 50-75g/ateria..

Soija toimii myös, joten et kuole jos sellaisen päivässä vedät. Moni vegaanitreenari ja/tai maitoallerginen käyttää sitä joten miksipäs ei :)

Aamulla kannattaa vetää sitä mitä ehtii. Jos on aikaa niin huitase vaikka sheikkeriin protskujauhot ja pari kourallista kaurahiutaleita ja sekoita veden kanssa. Tuo ainakin toimii ja on nopea vetää. Saat kaiken tarpeellisen mitä aamulla pitää saada.

Tai teet kaiken valmiiksi jo illalla?
Jooh, eihän siihen kuole, mitä mä oikein kuvittelin :rolleyes:. No ei vaan, ajattelin että voisihan sitä heraa joskus kokeilla ja katsoa miten toimii. Soija vaan on halvempaa, eikä ainakaan nyt mitään haittavaikutuksia ole tuntunut olevan että sillä nyt mennään vielä muutama kuukausi.
Pakko kysyä vielä minkälaisia kaurahiutaleita pitäisi ostaa? Jossain ketjussa taisi kyllä näistä olla juttua, täytyy tsekata.
Illalla en viitsi voileipiä sun muita tehdä valmiiksi, en pysty siinä parissa minuutissa pureskelemaan ruokaa kunnolla. Puuro menee kyllä ihan heittämällä, mutta sitä ei joka aamu ole valmiiksi tehtynä...

paljonko syötte prodeja per ateria? Eli varmaan joku raja on, minkä yli ei ole enää järkevä proteeinia yhdellä kertaa syödä? Itse vedän sen 50-75g/ateria..

Mulla menee 28-80g välillä täysin riippuen siitä onko pieni välipala vai tuhdimpi lounas. Välillä protskua tulee päivässä yli suositellun 2-3g/kg ... jopa 4g+ /kg, mutta se on harvinaisempaa.

Jooh, eihän siihen kuole, mitä mä oikein kuvittelin :rolleyes:. No ei vaan, ajattelin että voisihan sitä heraa joskus kokeilla ja katsoa miten toimii. Soija vaan on halvempaa, eikä ainakaan nyt mitään haittavaikutuksia ole tuntunut olevan että sillä nyt mennään vielä muutama kuukausi.
Pakko kysyä vielä minkälaisia kaurahiutaleita pitäisi ostaa? Jossain ketjussa taisi kyllä näistä olla juttua, täytyy tsekata.
Illalla en viitsi voileipiä sun muita tehdä valmiiksi, en pysty siinä parissa minuutissa pureskelemaan ruokaa kunnolla. Puuro menee kyllä ihan heittämällä, mutta sitä ei joka aamu ole valmiiksi tehtynä...

Halvinta tavallista, ei mitään pikahiutaleita. Olen itse monesti tehnyt noin, että hiutaleet "raakana" jos on ollut kiire. Juoksumatkalle vaikka omena tms. jyrsittäväksi vielä niin jää kohtalaisen ok maku suuhunkin.

Ei tuo soija huono vaihtoehto sekään ole. Monta tutkimusta tehty eikä yhdessäkään puolueettomasti ole voitu osoittaa sen olevan huonompaa kuin hera. Itsekin elelin tuon turvin useamman kuukauden.

Back
Ylös Bottom