Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

mikä mättää tai siis? ei oo painoo tarkotus puotella vaan säilyä ok kunnossa ja kasvaa pikku hiljaa, ny kk:n vedelly kunnon safkoilla ja treenannu kovaa mut tapahtuu kummia, vetelin eka tollasella 2700 kcal päivällä viikon verran ja paino tippu vajaan kilon, en lisänny ku vähän 2800 pysy samois pari viikkoo. sit pomppas vähä ja ny 4päivän vapaat ja vapaa safka-> paino nous 2 kiloo ja tuntu et mies löysty kerralla-> säikähin ja puotin 2000 kcalin pintaan kolme päivää ja ny mitin et mitä tehä? treeni on kovaa ja viikko koostuu 4Xsali treeni+4h aerobista(30min joka sali päivä+ välipäivinä 2x1h) paino ei ainakaan ny viikon alkuun tippunu.. tiiän et pitäs syyä kunnolla ja runsaasti jos kulutan n.3000+ kcal/päivä, mutta mikä on tää "pöhö". voiko johtua hiilareista lomilla, nesteistä vai mikä on? ruokailuista pidän tarkkaa kirjaa ja pistä tähä ny kolme erierilaista päivää. kaks ekaa pitäs olla suht kunnossa vai onko mut ny pitäs saada joku ohje jatkoon ku tiiän et en saa jatkaa reilulla 2000kcalil vaan 3000+lla..

maanatai 14.7 paino 67,8kg/177cm

8:00 elovena+ 70g, maito 4,5dl, hera80 30g, kahvit maidolla, 500 p.49g hh.54g r 9g
12:00 280g kalkkunanakki, 1,5 ruispalaa, kalkkunalla 9% edamilla jasuolakurkulla 550 p.48g hh.44g r.21g
15:30 1,5 samanmoista ruispalaa 270 p.17g hh.37g r.7g
17:00-19:00 treeni sykemittarin arvot 2h15min 950kcal (pyörämatkat oli ja rinnalla)
20:00 peruna 260g,pasta keitetty 160g, broilerikastike 3dl, kurkku 110g, omena 150g, ketsuppi 15g +zero ~700 p.47g hh.129g r.19g
22:0090g graavilohi, 90g suolakurkku, 10g marg, 2 kokonaista ruispalaa p.22g hh.28g r.21
22:30 rahka mansikoita ja funlight ~700 p.25g hh.20g r.0g

yht. 2720kcal prot.208g hh.312g r.77g ,30%/45%/25%

torstai 31.7 paino n.67kg
08:00 elovena + 70g, 2xreal, 25g kevytmaksapasteija, kalkkunaleikkeet 110g, kurkku 75g, salaatti, paprika 55g, ehrmann 615kcal
12:30 2x broilerikiusaus 480kcal
13-15:00 omena 350g, klementtiini 350g 220kcal
16:30 ehmann, 2xreal+ 2xkalkkuna leike 345
17-19:00 treeni 2h 50min 1151kcal
20:00 banaani 210g 110kcal
21:15 8g öljy, 173g kananmuna, sipuli 75g, 75g kalkkuna, 90g ctm 130 g raejuusto 3xruispala 20g kmp kurkku190g 2kalkkuna 770kcal
22:30 maito90 30g +mehu 115kcal
yht.2655

torstai 14.8 paino n.71kg

0800: 40g elovena+, 54g rs, 2x kinkku, tomaatti 120g, polar5% 11g, ehrmann, banaani jogu 225g 535kcal
1100 200g omena 65kcal
1330: 2x bk, 200g raejuusto 640kcal
1430: 210g omena 65kcal
1630: raejuusto 200g ananas 130g 240kcal
treeni 2h 15min 1030+ kcal
1915: banaani 185g(kuorineen) 100kcal
21:45 3munan munakas, tuna 140g+ salaatti jossa tomaatti 215g, kurkku 120g, lollorosso 30g purjo 53g 5ml oliivi öljy+ paisto 10ml flora 545kcal
22:15 ehrmann 150kcal yht. 2340kcal p40%/hh40%/r20%

mistä tää pullahtaminen voi johtua ja neuvoja jatkoon?.. kiitos etukäteen!!

Syöt kyllä aika paljon painoosi nähden ja vielä erittäin hiilaripitoisesti. Jos päivittäinen aktiivisuutesi ei ole huomattava, tuossa voi olla monelle liikaa kaloreita.

Metabolia on tietty yksilöllistä, mutta "pullahtaminen" yleensä on ylensyömistä. Vähennä hiilihydraatteja; ensimmäiseksi pasta, banaanit ja sokerijogurtit pois.

treeni on khyl aika kovaa: ma 30min hölkkä/kuntopyörä+sali: rinta, ojentajat, olkapäät, vatsat. ti 30min hölkkä/kp+sali: selkä, forkut, hauis, jalat(etupuoli). ke lenkki 12km ~reilu tunti. to sama ku ma. pe sama ku ti mut jalat takapuoli. la on lepo ja su taas reilu 10km lenkki n.1h. työ on seisomatyötä ja työmatkoja tulee pyörällä n.15km/pvä. et kyl kulutukset on siä reilu 3000 kcal per päivä vai mitä mieltä? käytän kyllä sykemittaria ja pyrin sen 2h:n aikana (30min aerob.+sali+ matkat) yli 800kcal kulutukseen (yleensä 1000kcalin paikkeilla). ei siis pitäs olla liikaa enenrgiaa jossain 2300kcalissa:). ja tosiaan tarkotus ois kasvaa toki kun pituutta on se 177 ja paino ny n.70kg. ihmettelen vaan kun 2700+ olin suht kiree ja paino ei noussu oikeen. mut nyt sit yhn 4 päivän aikana ja jälkeen hyppäs oikeen kunnolla ja tuntuu et se näkyy. palaakohan tää ny normaaliin ku palautuu päivä järj vaikka yön kunnolla(eihän tolla 2400kcalillakaan entinen 109kilonen pärjää;)) vai vejinkö oikeesti 4 päivän aikan sen 28000 plus kaloria ja ny kärin seuraukset! näänhän mä tuloksen viikon päästä ja näin on ollu ennenkin et yks kaks pöhötyn ja sit vaan yks kaks taas on "kireempi" vaikka jopa lisäis safkaamista.. aattelin vaan t jos jollain ois samoja kokemuksia ja tietäs mistä vois johtuu ja miten välttää? pitäs varmaan vaan syyä tasasesti ja paljo ku liikkuu.. ja eikös toi jakauma ookkaan jees jos 35/40/25 vai? nälkää en ainakaan haluis kärsiä ja siks kattelenkin viikon 2700+ lla ja jos käy niinku ennenkin ei paino ainakaan nousis jos taas nousee niin sit on katottava t kulutanko oikeesti nii vähä..

harmillista ku laihutus vie lihakset ja aineenvaihdunnan:D mut ruokahalu säilyy.

Nesteistä tollanen painonmuuttuminen johtuu ja en olis sinuna kovin huolissani. Eikä toi hiilari määrä ole mielestäni noilla liikunta määrillä paha, enkä usko että "turpoaminen" johtuu siitä, ellei sitten noi ole tullut just loma syömisen seurauksena. Voisit kokeilla noiden rasvojen nostamista tonne 30%, mielestäni ei väliä missä suhteessa otat pois sen proteiineista ja hiilareista kun protua näyttäs tulevan mukavasti 67kiloselle..

Minkälaisia ovat maidosta saadut hiilarit, nopeita vai hitaita?

Minkälaisia ovat maidosta saadut hiilarit, nopeita vai hitaita?
Hitaita. Etsippä itse lisää. LAKTOOSI eli MAITOSOKERI. Glykeeminen indeksi (GI)

Mulla on seuraavanlaisia tuotteita ja haluaisin tietää otanko niitä "oikein" eli saisin parhaan hyödyn niistä.

1.100% protskua oleva palautusjuoma
2.Perus palautusjuoma p45g hh38g/ per 100g
3.Hera isolaatti
4.Malto

-Heti reenin lopuksi olen ottanut 40g (1.).
-Noin 0.5-1h reenin jälkeen 80g (2.)
-Ja heraa tulee töissä juotua parit drinksut ihan vaan protskulisänä.
-Malton pussi on vielä avaamaton.

Eli kaikki vinkit ja ohjeet tervetulleita!!

Mulla on seuraavanlaisia tuotteita ja haluaisin tietää otanko niitä "oikein" eli saisin parhaan hyödyn niistä.

3.Hera isolaatti
4.Malto

Itse vetäisin 1dl heraa ja 1dl maltoo tai tota perus palkkarii heti treenin jälkeen, turha siinä mitään on enempää alkaa hifistelemään. Protskulisäksi hommaisin jotain hitaasti imeytyvää rotskua esim. kaseiinia. Heran voi myös sekoittaa vaikka maitoon, jolloin se toimii paremmin välipalana.

3.Hera isolaatti
4.Malto

Palkkarissa kannattaa ottaa myös hiilareita, eli heraa + maltoa. Tuo pelkkä 100% protskupalkkari ei ole ehkä niin toimiva kuin hiilareilla varusteltu. Tästäkin on varmasti moni täällä kinastellut, mutta ainakin tähän asti tuo malto+hera -kombo on ollut järkevin.

Olen etsiskellyt tässä tietoa kalorisyklittelystä yms. ihan mielenkiinnosta. On sellainen tilanne, että haluaisin saada kropan taas kunnolla käyntiin, mutta toisaalta kiloja ei huvittaisi keräillä vartalolle. Toisaalta sitä habaa haluaisin, joten siinä mielessä on vähän ristiriitaa, kun ei se haba kasva ainakaan miinuskaloreilla. Pääperiaatteena on nyt syödä suurin piirtein kulutuksen verran.

Kuitenkin mun kroppa ei varmaan vielä käy pitkän säästöliekkikauden jälkeen täysillä. Ongelma ei ole vain vähissä kaloreissa, vaan siinä, että kroppa ei ole saanut pitkään aikaan tarpeeksi ravintoa. Viime viikonloppuna boostasin; kalorit päälle 2000 ja liikunta kevyttä. Tämä oli siis suuri muutos, kun ennen ravintoa olen syönyt noin 1000-1500 kcal treenipäivinä. Tämän viikon olen syönyt kulutuksen verran tai hiukan alle, koska vielähän uudessa ruokavaliossa on totuttelemista. Pääpaino on siinä, että saan tarpeeksi RASVAA, proteiinia ja hiilareitakin. Varmasti heti ei keho lähde toimimaan sataprosenttisesti.

Oletuksena olisi, että kyseessä olisi sellainen keski-ikäinen nainen, joka on aiheuttanut itselleen jojo-laihiskierteen eli ollut vähillä kaloreilla, lihonut ja ollut taas vähillä kaloreilla? Säästöliekki on siis päällä nykytilanteessa ja siitä pitäisi päästä pois --> kroppa toimimaan, mutta toisaalta laihtumisen mahdollistaminen. Mikä tuossa tilanteessa olisi järkevintä?

Itselleni paras tapa on tässä vaiheessa pyrkiä syömään kulutusta vastaavalla tavalla, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tuosta kropan toiminnasta.

:hyper: yllätyin suuresti kun katsoin kuinka hemmetisti juustossa on proteiinia?!?!?!:hyper:
Näin on, heraproteiinihan tehdään juustosta... Rasvaakin niissä on usein aika paljon. Raejuusto on kyllä hyvä, koska se on todella rasvaton. Joku Polar 5% menee myös jos enempi tykkää juustoa popsia.

Mikä olisi helppo, hyvänmakuinen ja ravinteikas lämmin ruoka jonka aina kouluruoan ohella jaksaisi laittaa ?

Olen aika tarkka ruokani suhteen, valmisruoista löydän yleensä jotakin mikä vie ruokahalut. Inhoan tiskausta. :lol2:

Mikä olisi helppo, hyvänmakuinen ja ravinteikas lämmin ruoka jonka aina kouluruoan ohella jaksaisi laittaa ?

Olen aika tarkka ruokani suhteen, valmisruoista löydän yleensä jotakin mikä vie ruokahalut. Inhoan tiskausta. :lol2:

Kidneypapuja tai papusekoitusta (gogreen, rainbow .. joku valmispurkki/tölkki) + tonnaria + ananaspaloja + vitusti amazon hot green saucea + vielä enempi amazon mild sitä savunmakuista. Sekaan 1-2rkl kylmäpuristettua rypsäriä. Menee ehkä 5min tehdä tuo setti ja on hyvää, tai sitten mulla on tosi kiero makuaisti. Veikkaisin tätä jälkimmäistä. Tölkit roskiin ja sotkua tulee yksi lautanen + syömisväline.

Tuo nyt ainakin olisi hyvä. Tulee paljon hyviä rasvoja (noh, rypsäristä), ristuksen paljon protskua ja sopivasti hiilareitakin.

Taikka sitten opettelet oikeasti tekemään ruokaa ja näet vähän enempi vaivaa. Teet vaikka pakkaseen täysjyvälasagnea paistijauhelista mitä lämmittelet sopivina köntteinä kun nälkä iskee, mene ja tiedä... safkoja on äärettömän paljon jos laajentaa vähän repertuaaria.

Niin ja tulisilla mausteilla saa huononkin ruoan maistumaan hyvältä! :D

Näin on, heraproteiinihan tehdään juustosta... Rasvaakin niissä on usein aika paljon. Raejuusto on kyllä hyvä, koska se on todella rasvaton. Joku Polar 5% menee myös jos enempi tykkää juustoa popsia.
niin näitä 5 % rasvasia juustoja löytyy, ja niitä menee leivillä aika paljo
Nykyään koitan vähintään yhden 200g purkin raejuustoo, yleensä rasvatonta vetää päivässä, rahkastakun en oikein tykkää.

Back
Ylös Bottom