Ärsyttävät asiat liikenteessä

Aikaa kaukaa haettu toi ampiasenpistos homma.

Miksi herralla ei ole mukana lääkkeitään jos on allerginen?
Jos herra ei tiedä olevansa allerginen, olisiko apu nopeampaa perillä jos soittaa ambulanssin eikä kavereita tuomaan piikkiä?

Jos herra ei tiedä olevansa allerginen, olisiko apu nopeampaa perillä jos soittaa ambulanssin eikä kavereita tuomaan piikkiä?

Karkaa offtopiciksi pahasti.

Mutta hei, onko täällä joillain sellainen asenne, että ei saa/voi olla syitä ajaa ylinopeutta? Ei helvetti :D

edit: Itse en tarvitse edes syytä, vaan ajan lähes poikkeuksetta ylinopeutta. Aina ja kaikkialla, missä ei jalankulkijoita liiku ja voin reagoida riittävällä ajalla.

Meinasin laittaa että pl. sairastumiset ja vastaavat mutta ajattelin ettei tartte. Tosin kannattaa sairastuessa ennemmin se ambulanssi tilata kuin itse lähteä ajamaan, pääsee nopeemmin ja varmemmin perille (esim. poliisit ei pysäytä kaahailun takia, eikä silmät turpoo ampiaisen pistosta niin, ettei eteensä nää)

Yleensä tätä selitystä käytettäessä ylinopeuteen ei kyllä ole kyse tällaisesta tai vastaavasta tilanteesta, vaan ihan siitä, että on tullut jumitettua esim. pakkiksella liian pitkään ja sitten on tullut hirvee kamala kiire.

Karkaa offtopiciksi pahasti.
No hei, pakkiksen (epä)virallinen tapa.

Topicin mukaisesti voisin kertoa ärsytystä aiheuttavasta toiminnasta asuinalueellani. Tiet ovat poikkeuksetta mutkaisia ja ahtaita koska autoja teidenvarsilla ja nopeusrajoitus joka tiellä 30 km/h, mutta silti jotkut(lue nuoret miehet etenkin) ajavat autollaan huomattavaa ylinopeutta. Mutkat suoriksi, ulkokaartessa tullaan leikaten vastaantulijan kaistaa ja lasten leikkipuistojenkin kohdalla kaasujalka painaa ihan liikaa.

Toinen mikä ärsyttää on kotikatuni päässä oleva risteys, jossa kolmio. Risteyksessä on kuitenkin vasemmalle erittäin lyhyt näkyvyys tien varressa olevan pensasaidan takia. Risteävä tie on 40 alue, mutta liian usein siinäkin ajetaan liian kovaa, ja on vittumaista liittyä tielle kun vasemmalle ei näe pitkääkään matkaa. Sormet ristissä mennään tästäkin eteenpäin.

Onko oikeasti niin että teitä aikuisia autoilijoita ottaa pahasti päähän se että vasenta kaistaa ajaa joku vain lievää ylinopeutta ohittaen oikealla kaistalla menevää hitaampaa liikennettä?

Eriasia jos esimerkiksi Marsalka tulee ajelee sitä 3km/h ylinopeutta siinä vasemmalla kaistalla eikä tajua vaihtaa oikealle kun tilaa tulee niin siinä vaiheessa menisi itseltänikin hermo, mutta silloinhan pääsee oikealta ohi! :hyper:

Itse ajelen vähän tapauskohtaisesti 0-20km/h ylinopeutta. Kesäyönä saattaa mennä jopa 0-100km/h hetkellistä ylinopeutta moottoritiellä jos muuta liikennettä ei ole. Jos siinä vaiheessa ajaa Marsalkka 103km/h vasenta kaistaa yksikseen niin soitan kyllä sinulle apua, älä huoli kaveri. Tai itseasiassa pysähdyn seuraavalle taukopaikalle soittamaan apua, eihän liikenteessä saa puhua puhelimeen.

Itse en tarvitse edes syytä, vaan ajan lähes poikkeuksetta ylinopeutta. Aina ja kaikkialla, missä ei jalankulkijoita liiku ja voin reagoida riittävällä ajalla.

Kuin myös. Koulujen ja tarhojen sun muiden lähellä ajelen vähän varovaisemmin, muuten oikeastaan kokoajan pieni ylinopeus tai ainakin mittarin mukaan näin on. Mua ärsyttää sekin ku 80% autoilijoista ajaa mittarin mukaan niitä rajoituksia, sillon todellinen nopeus on ihan jotain muuta. 40km/h alueella kiva jurnuttaa muiden perässä jotain 35km/h...
Ja loppuun vielä tälläinen seikka, miksi Suomessa nopeusrajoitukset on peräisin 80-luvulta ku kuitenkin tiet on isompia ja parempia + autot on ihan eri luokkaa. Aika vähän liikenteessä on enää 80-luvun pelejä joka päiväisinä käyttöautoina. Eli nuo nykyiset rajoitukset provosoivat mua ajamaan kovempaa. Motareille väh. 140km/h kesällä ja muut isommat tiet 100km/h tai 120km/. Talvirajoituksista en nyt sit puhu mitään, ne aika monesti on ihan ok.

Kaukaa haettu? Keksi parempi.
Ihmisiä kuolee ampiaisenpistoihin vuosittain suomessa kai jotain 1-2, melkeen kaikilla on joku kaveri / tuttu joka on allerginen. Oli itse asiassa aika läheltä (näin henkilökohtaisella tasolla) haettu.

Mitä väliä miksi se piikki ei ollut mukana, saa kuolla jos ei ollut hyvää syytä unohtaa?

Ja tuo ambulanssijuttu - en vaan osaa kuvitella sanovani puhelimeen jotain tyyliin:
"soita kuule ambulanssi vaan, ai oot soittanu jo, no hyvä, toivottavasti ne ehtii, juu, muistan kyllä että sulle annettiin se piikki just sen takia että se ambulanssi ei pakosti ehdi ajoissa".

Siis tän ampiaisenpistojutun pointtina vaan oli esittää tapaus jossa mun mielestä on aivan ok ajaa ylinopeutta. Tätä kuitenkin lukee pari tyyppiä jotka tukkii vasenta kaistaa ja muna pystyssä myhäilee kun takana soitetaan torvea ja vilkutetaan valoja. Ne kun on aina oikeassa ja koskaan kenelläkään ei voi olla syytä ajaa ylinopeutta.

Ajopeli joka on alla tietysti vaikuttaa paljon. Esim aikoinaan -91 vuoden civicin omistaessani, nopeuden aisti vähän herkemmin ja se jo rajoitti sitä vahingossa nopeuden kertymistä.

Nyt matkat taittuu autoilla joissa hintalappu alkaen 100t€, ja noissa jo kaasun hipaisu nostaa sen vauhdin 60:een. Et myöskään kuule suhinaa, tien kuntokaan ei ole niin suuri tekijä jne. Vauhti tuntuu hitaammalta ja sitä myötä turvallisemmalta, vaikkei sitä olekaan.

Kuin myös. Koulujen ja tarhojen sun muiden lähellä ajelen vähän varovaisemmin, muuten oikeastaan kokoajan pieni ylinopeus tai ainakin mittarin mukaan näin on. Mua ärsyttää sekin ku 80% autoilijoista ajaa mittarin mukaan niitä rajoituksia, sillon todellinen nopeus on ihan jotain muuta. 40km/h alueella kiva jurnuttaa muiden perässä jotain 35km/h...
Ja loppuun vielä tälläinen seikka, miksi Suomessa nopeusrajoitukset on peräisin 80-luvulta ku kuitenkin tiet on isompi ja parempia + autot on ihan eri luokkaa. Aika vähän liikenteessä on enää 80-luvun pelejä joka päiväisinä käyttöautoina.
Mä veikkaan, että myös liikennemäärät ovat kasvaneet tuosta 80-luvusta. Onhan se selvä homma, että mintä nopeampaa ajetaan sitä enemmän kuolee porukkaa liikenteessä. Joskus olen nähnyt/kuullut esitettävän jotain "suoria" kaavoja siihen kuinka paljon liikennekuolemat vähenesivät mikäli nopeusrajoituksia pienennettäisiin 10 km/h. Nyt en jaksa kaivaa mistään mutta eikös esim. Ruotsissa ole nopeusrajoitukset sen 10 km/h matalampia, joten varmaan jossain vaiheessa tuo tulee varmasti Suomeenkin, niin kuin kaikki Ruotsin reformit ym.

Aika harvassa on Suomessa tilanteet joissa oikeasti "pitää" ylinopeutta ajaa ja mm. tällaisia tilanteita varten meillä onkin laissa pakkotila säännökset mutta melko hätä pitää olla jos meinaa vastuun välttää. Nykyaikana kun on jokaisella puhelimet ja ambulanssitkin kulkevat suht'kot hyvin. Jos tällainen tilanne on oikeasti päällä voi olla ihan sallittua tökkiä vaikka Marsalkkaa persuksiin, josko se sit siitä edestä väistäis. Joo ja nyt en tarkoita mitään jenkkityylistä tieltä kiilaamista joten kaikka huudot henkien vaarantamisista voi jättää sillensä. Ja vaikka henki lähtisikin, niin mielummin Marsalkan henki kuin oma/kaverin.

Mikäs siinä on niin vaikea myöntää, että ylinopeutta ajetaan huvikseen ja sen takia, että mahdollisesti on "kiire" (mikä ei sinänsä mikään hyväksyttävä syy ole). Turha sitä ylinopeutta on alkaa minkään tekosyyn taakse naamioimaan. Ylinopeutta ajetaan sen takia, koska siitä harvoin jää kiinni. Jos autoissa olisi gps tms. paikantimet jotka lähettäisivät tiedot ylinopeudesta poliisille ja sakko tulisi haltijalle postilla. Loppuisi ylinopeuden ajamiset ja "kiireetkin" luultavasti helpottaisivat.
Juiio sanoi:
Eriasia jos esimerkiksi Marsalka tulee ajelee sitä 3km/h ylinopeutta siinä vasemmalla kaistalla eikä tajua vaihtaa oikealle kun tilaa tulee niin siinä vaiheessa menisi itseltänikin hermo, mutta silloinhan pääsee oikealta ohi!
Tässä tilanteessä tämä kyläpoliisi luultavasti ajaisi eteen ja itkisi: "Ei oikealta puolelta saa ohittaa!"

Mä veikkaan, että myös liikennemäärät ovat kasvaneet tuosta 80-luvusta.

Ei nyt sentään ihan joka paikassa...

Joskus olen nähnyt/kuullut esitettävän jotain "suoria" kaavoja siihen kuinka paljon liikennekuolemat vähenesivät mikäli nopeusrajoituksia pienennettäisiin 10 km/h. Nyt en jaksa kaivaa mistään mutta eikös esim. Ruotsissa ole nopeusrajoitukset sen 10 km/h matalampia, joten varmaan jossain vaiheessa tuo tulee varmasti Suomeenkin, niin kuin kaikki Ruotsin reformit ym.

Kaavat on kaavoja, laskelmia ja ennustuksia...Pyh sanon minä.
Ruotsissa ei rajoitukset ole periaatteessa sen matalampia, ne on vaan jaoteltu 90km/h, 110km/h jne.
Siellä onnettomuuksia vähentää pirusti se, että isommalta tieltä pienelle kääntyminen on tehty järkevästi, on erilliset kaistat kääntyville risteyksissä. Ei tarvitse joka risteyksen kohdalle laittaa alentavaa rajoitusta. Suomessa matkanteko on jatkuvaa sahaamista 100km/h-->80km/h-->100km/h ja niin edelleen...On todella ärsyttävää ajaa sellasen perässä, joka orjallisesti noudattaa noita hiljennyksiä jarruttamalla. Itse korkeintaan vähän löyssään kaasua, siinä kaikki.

sillon todellinen nopeus on ihan jotain muuta. 40km/h alueella kiva jurnuttaa muiden perässä jotain 35km/h...
No onpas kamalaa. Taajama-alueella, jossa rajoitus on 30-50 km/h, ylinopeuden ajaminen on kyllä jotain niin typerää, ettei pysty ymmärtämään. Esim. mainitsemillasi nopeuksilla pitää ajaa ~10km, ennen kuin "menetetty" aika on edes kokonaiset 2 min. Mutta minkäs sille voi, jos on kiire...

Ja loppuun vielä tälläinen seikka, miksi Suomessa nopeusrajoitukset on peräisin 80-luvulta ku kuitenkin tiet on isompia ja parempia + autot on ihan eri luokkaa. Aika vähän liikenteessä on enää 80-luvun pelejä joka päiväisinä käyttöautoina. Eli nuo nykyiset rajoitukset provosoivat mua ajamaan kovempaa. Motareille väh. 140km/h kesällä ja muut isommat tiet 100km/h tai 120km/. Talvirajoituksista en nyt sit puhu mitään, ne aika monesti on ihan ok.
Parempi varautua siihen, että rajoitukset tulee päinvastoin laskemaan tulevaisuudessa, kun ympäristörajoitukset kiristyvät ja bensasta alkaa olla pulaa. Auto kuitenkin kuluttaa "hieman" enemmän, kun vauhtia on 140 km/h vs. 80 km/h.

On muuten jonkun sortin murphyn lakia sekin että kaikkein pahimman kaahalailijan asenteen omaavat ovat saaneet osakseen sellaisen tuurin etteivät jää siitä (nopeudesta) kiinni.
Sitten on näitä (esim äitini) joka on ajanut elämänsä aikana 3 kertaa ylinopeutta ja jäänyt siitä 2 kertaa kiinni.
Ymmärrän ylinopeuden jos oikeasti on johonkin hätä/kiire mutta ne jotka ajavat sitä ihan tavan vuoksi ja perustelevat sitä jollain niin naurettavilla asioilla kuin "no pakkohan se vittu on kaahata kun nopeusrajoitukset provosoi ajamaan kovempaa".

Ei vittu :david:
Kannattais ehkä tuolla menolla harkita sitä kilpa-autoilijan uraa.

No vähän sitäkin on tullu harrastettua. Mutta asiaan, mä en kaahaa, minusta pieni ylinopeus ei ole kaahaamista. Kaahaamista on se, että ajetaan esim. 80km/h alueella 150km/h tai jotain ja tehdään hurjia ohituksia...Ihme neitejä/eläkeläisiä täälläkin. Ja kyllä mä olen varsinkin nuorempana maksanut niiiiiiiiiiin paljon sakkoja, että..:itku: Mutta omat on ollu valinnat ja tätä nykyä kaahaaminen on jäänyt pois. Nyt ajellaan ripeästi, mutta turvallisesti.

Tuo on hyvä kun ihmiset sanoo, että sakkoja on tullut makseltua, mutta omatpahan on valinnat. Kuitenkin kaahaamisella (!) voi olla pahempiakin seurauksia kuin sakot, ja muitten osapuolten kohdalla sitten ei olekaan kyse omasta valinnasta. :saarnaaja kukkahattutäti:

Ei sillä, itsekin ajan ylinopeutta, sen max 20 yleensä. Ei oo mitään hyviä tekosyitä, raskas kaasujalka ja silleen... Yritän kuitenkin olla olematta kamalan yksilö siellä liikenteessä ja toimia joustavasti.

Tuo on hyvä kun ihmiset sanoo, että sakkoja on tullut makseltua, mutta omatpahan on valinnat. Kuitenkin kaahaamisella (!) voi olla pahempiakin seurauksia kuin sakot, ja muitten osapuolten kohdalla sitten ei olekaan kyse omasta valinnasta. :saarnaaja kukkahattutäti:

No eipä ole ongelmia ollut ja aika monta vuotta tässä on jo teitä suhailtu, kun ajaa muut tielläliikkujat huomioon ottaen yli rajoitusten tahi ei, niin homma toimii eikä vaaratilanteita tule...

No eipä ole ongelmia ollut ja aika monta vuotta tässä on jo teitä suhailtu, kun ajaa muut tielläliikkujat huomioon ottaen yli rajoitusten tahi ei, niin homma toimii eikä vaaratilanteita tule...
Kuuluisat viimeiset sanat :D

Veikkaisin että suurin osa liikenneonnettomuuksia aiheuttaneista ajattelee ajavansa turvallisesti ja varmasti.

Kun seuraa liikenteessä hitaasti ajavia vs. ylinopeutta ajavia, se ero ajotaidoissa on lähes yleistettävissä. Suurin osa nopeusrajoituksia noudattavista(melko harva siis, kuten tuore tutkimus osoittaa) on muutenkin vähän hidasta sakkia siellä liikenteessä. Ihan kuin perusteita liikkumisesta ei edes osattaisi, ja ehkä siksi vähän pelottaakin se vauhti :)

Suurin osa nopeusrajoituksia noudattavista on muutenkin vähän hidasta sakkia siellä liikenteessä. Ihan kuin perusteita liikkumisesta ei edes osattaisi, ja ehkä siksi vähän pelottaakin se vauhti.

Olisiko tähänkin jotain tutkimusaineistoa saatavilla?

Osoittaa kyllä melkoista typeryyttä ettei voi tajuta että joskus jollain voi oikeasti olla sellainen hätä että pitäisi päästä ajamaan kovempaa kuin nopeusrajoitus osoittaa.

Täytyy katsella taustapeilistä jatkossa, josko siellä tyypin pää turpoaa parhaillaan ampiaisenpistoista tai josko siellä joku heiluttaa adrenaliinipiikkiä, jota on kiikuttamassa kaverilleen. Näitä sentään sattuu jatkuvasti.

Back
Ylös Bottom