Ärsyttävät asiat liikenteessä

Pakko sanoa itsekin, että vilkku liikenneympyrässä on kyllä kaikkea muuta kuin turha. Tietysti riippuu aika paljon liikenneympyrän koostakin miten ajoissa sen vilkun näkee, mutta yleisesti ottaen pidän aika hyödyllisenä tapana vilkuttamista liikenneympyrästä poistuttaessa.

Ja se mitä tässä ei huomioitu, on kevyen liikenteen turvallisuus. Heille se vilkun näkeminen kun on vielä tärkeämpää. Katsot, että: "Jaa, kukaan ei näytä poistuvan ympyrästä. Kävelenpä nyt yli..." Ja samalla hetkellä sieltä hyökkää joku ilman vilkkua ja ajaa varpaille.

Totta tietenkin, mutta kaikkien autolla liikkuvien pitäisi automaattisesti väistää suojatien yli kulkevia liikenneympyrästä poistuttaessa.

Tuohon sun juttuun vielä lisätäkseni, että vois olla aika perseestä ennustaa et onko tuo liikenneympärässä oleva auto jatkamassa matkaa vai poistumassa kun olet itse menossa ympyrään. Kun näet valmiiksi, että tuleva auto on poistumassa niin voit hyvillä mielen mennä itse liikenneympyrään.

Ja tiet ovat kuin perunapeltoa.

Tämä asia vituttaa jatkuvasti vain enemmän ja enemmän. Ajan taksia ja viikolla tuli taas pyörittyä tuolla Helsingin keskustassa niin maan perkeleesti, että sääliksi kävi autoa ne kaikki vitun montut ja reiät tiessä. :curs:

Totta tietenkin, mutta kaikkien autolla liikkuvien pitäisi automaattisesti väistää suojatien yli kulkevia liikenneympyrästä poistuttaessa.
Onkohan näin? Mitä laki sanoo? Sen se ainakin sanoo, että liikenneympyrä on kokonaisuudessaan risteysaluetta, eikä sen sisällä saa pysäköidä, eikä edes pysähtyä. Jos jokainen alkaa väistämään liikenneympyrästä poistuttaessa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, niin siitä seuraa aika nopsaan koko ympyrän tukkeutuminen ja rutkasti vaaratilanteita. Liikenneympyrään tultaessahan väistämisvelvollisuus kevyeeseen liikenteeseen nähden on ihan selvä, jos kolmio on ennen suojatietä, niin kuin se useimmiten tuntuu olevan.

Tohon ympyrän tukkeutumiseen ja vaaratilanteisiin sen verran, että täällä päin tuntuu olevan joillakin tapana lyödä lämä tiskiin ja ehtiä äkkiä ympyrään juuri kun ympyrässä oleva auto on ohi päässyt. Jos nyt se ympyrässä oleva auto lyökin lossit kiinni ja pysähtyy ympyrään västääkseen pyöräilijää, niin peräänajo ei ole kaukana. Niin kuin jo aiemminkin sanoin, niin eri ympyrät on eri kokoisia jne. joten joissakin homma toimii paremmin kuin toisissa.

Joku pysähtys suojatien päälle ja vähän yli eikä suojatien eteen kun oli päästämässä porukkaa yli, arvaa vaan syntyskö siinä tilanne

Mikäs poliisi se on jos haluaa ohi eikä toinen päästä.

Ja mikähän tällaisessa tilanteessakin aiheuttaa sitä perässä roikkumista ja haitariliikettä, jos syy perässä roikkumiseen on se, että toinen ei tahallansa päästä ohi. Pitäkööt jokain huolen omasta ajonopeudestaan, sillähän me parannetaan liikennettä, että jarrutellaan muiden nopeuksia jos ne mielestämme ajaa liian nopeasti.

Edit: Ja miksi tämän kyläpoliisin (joka ajelee vasemmalla kaistalla hidastelemassa muiden kulkua) laiton toiminta on hyväksyttävää kun taas muunlainen laiton toiminta (esim. pienen ylinopeuden ajaminen) on sitten äärimmäisen paheksuttavaa. Mikä on se taho joka päättää mikä laiton toiminta milloinkin on sallittavaa. Onko se se kyläpoliisi itse? Jos näin on, minä alan myös kyläpoliisiksi ja sallin itsellenin pienen ylinopeuden. Mitä jos kaikki alkavat kyläpoliiseiksi ja rikkovat tämän verukkeella lakia?
En nyt omalla tekstilläni todellakaan millään tavalla tukenut tai hyväksynyt Marsalkan toimintaa, tartuin lähinnä tähän ns.toiseen puoleen. Näitä "en päästä ohi millään" poliiseja ei varmasti ole niin paljoa että syntyy haitariliikettä. Kun pitää sen fiksun turvavälin ei joudu tekemään jarrutuksia, jolloin myös takana tuleva jarruttuu niinedespäin. Itse en henkilökohtaisesti hyväksy toisen kaistan tahallista tukkimista enkä myöskään ylinopeuksia ja perseessä köhimistä. Myönnän kyllä itse usein ajavani noin 10km/h nopeampaa kuin nopeusrajoitus sallii, tilanteen mukaan.

Toinen tilanne tänään. Päivällä noin 4 aikaa turussa kun tullaan kupittaan suunnalta ja kaikki turkulaiset nyt tietää Blue roomin;) niin siinä mäen takana joku 15v hirveässä kaatosateessa spraymaalaa tiehen jotain ihme juttuja. mietin vaan että jos joku vähän kovempaa olis tullut siihen niin olis aika paskana ollu ku siinä kyykyssä maalaili

Mikäs poliisi se on jos haluaa ohi eikä toinen päästä.

Ja mikähän tällaisessa tilanteessakin aiheuttaa sitä perässä roikkumista ja haitariliikettä, jos syy perässä roikkumiseen on se, että toinen ei tahallansa päästä ohi. Pitäkööt jokain huolen omasta ajonopeudestaan, sillähän me parannetaan liikennettä, että jarrutellaan muiden nopeuksia jos ne mielestämme ajaa liian nopeasti.

Edit: Ja miksi tämän kyläpoliisin (joka ajelee vasemmalla kaistalla hidastelemassa muiden kulkua) laiton toiminta on hyväksyttävää kun taas muunlainen laiton toiminta (esim. pienen ylinopeuden ajaminen) on sitten äärimmäisen paheksuttavaa. Mikä on se taho joka päättää mikä laiton toiminta milloinkin on sallittavaa. Onko se se kyläpoliisi itse? Jos näin on, minä alan myös kyläpoliisiksi ja sallin itsellenin pienen ylinopeuden. Mitä jos kaikki alkavat kyläpoliiseiksi ja rikkovat tämän verukkeella lakia?

Mikä toiminnassani on laitonta? Paitsi noin kolmen kilometrin tunnissa ylinopeus...

Minä viittasin tuolla viestilläni tähän joka ilmoittaa tukkivansa vasemman kaistan tahallansa eikä vain ohittaakseen.

Kyllä minä ohitan samalla oikealla kaistalla ajavia. Mutta toki huomattavan hitaasti ja sekös joitain ylinopeushurjastelijoita harmittaa. ;) Enkä todellakaan vaivaudu päästämään heitä ohitseni siirtymällä hetkeksi oikealle kaistalle. Mielestäni heillä ei ole pienintäkään syytä ajaa kovempaa kuin noin kolme kilometriä tunnissa yli sallitun nopeuden.

Kyllä minä ohitan samalla oikealla kaistalla ajavia. Mutta toki huomattavan hitaasti ja sekös joitain ylinopeushurjastelijoita harmittaa. ;) Enkä todellakaan vaivaudu päästämään heitä ohitseni siirtymällä hetkeksi oikealle kaistalle. Mielestäni heillä ei ole pienintäkään syytä ajaa kovempaa kuin noin kolme kilometriä tunnissa yli sallitun nopeuden.
Olen teiden kuningas, siis täysi kusipää :thumbs:

Itse huvitan itseäni ajamalla vaikkapa kehä-III-lla vasenta kaistaa noin 3 km/h sallittua nopeutta kovempaa. Perään yleensä jossain vaiheessa liimautuu joku ylinopeushurjastelija, joka haluaisi kovasti ajaa kovempaa. Tämä ei onnistu, koska minä tukin vasemman kaistan ja hitaammat autot tukkivat oikean kaistan. Siellä ne sitten käkkivät ja yrittävät antaa merkkejä, jotta ymmärtäisin väistää. Mutta kun en vaan voi sallia sitä ylinopeushurjastelua.

Sä voisit sitten jossain välissä miettiä sitä onnetonta jolla oikeasti on kiire. Eli loukkaantunut tai sairauskohtauksen saanut lähisukulainen sairaalassa / kyydissä tms.

Mahtavaa ärsyttää niitä hurjastelijoita, eikös.

Hohhoijaa :zzzz: Yllättäen taas väsynyttä trollaamista Marsalkalta. Onko nyt mukavaa kihertää muna pystyssä kun tulee palautetta :david:

Ei kukaan voi oikeasti olla noin idiootti

Onkohan näin? Mitä laki sanoo? Sen se ainakin sanoo, että liikenneympyrä on kokonaisuudessaan risteysaluetta, eikä sen sisällä saa pysäköidä, eikä edes pysähtyä.

Näin on. Laki sanoo muun muassa:

"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."

Ja eihän suojatienkaan eteen saa pysäköidä tai pysähtyä, paitsi antamaan tietä suojatiellä kulkijalle.

Onkohan näin? Mitä laki sanoo? Sen se ainakin sanoo, että liikenneympyrä on kokonaisuudessaan risteysaluetta, eikä sen sisällä saa pysäköidä, eikä edes pysähtyä. Jos jokainen alkaa väistämään liikenneympyrästä poistuttaessa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, niin siitä seuraa aika nopsaan koko ympyrän tukkeutuminen ja rutkasti vaaratilanteita. Liikenneympyrään tultaessahan väistämisvelvollisuus kevyeeseen liikenteeseen nähden on ihan selvä, jos kolmio on ennen suojatietä, niin kuin se useimmiten tuntuu olevan.

Vastauksen tähän antaa ihan perustasoa oleva liikennesääntö tieliikennelaista:

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Myös liikenneympyrän/kiertoliittymän tms. yhteydessä olevat suojatiet ovat suojateitä ja niillä pätevät täysin normaalit liikennesäännöt.

Mikä toiminnassani on laitonta? Paitsi noin kolmen kilometrin tunnissa ylinopeus...

Tieliikennelaki 3.4.1981/267:

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Tieliikennelaki 3.4.1981/267:

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Mutta kun olen ohitustilanteessa. Ja tuohan toki muutenkin koskisi myös apinaa, joka on liimaantunut autoni takapuskuriin.

Mahtavaa ärsyttää niitä hurjastelijoita, eikös.

Niin. En kylläkään tiedä mikä tuossa niin ärsyttää. Se että ei voi ylinopeushurjastella.

Toimin todellakin näin liikenteessä, mutta toki voin lopettaa asiasta kirjoittamisen, mikäli se herättää lukijoissa voimakkaita tunteita ja pahaa mieltä.

Asioilla on monta puolta. Pääkaupunkiseudulla on niin itsekästä tuo liikennekulttuuri, että olen jo itsekkin sisäistänyt sen. Ennen jaksoi ruuhka-aikaan katsella peileihin ja vaihtaa kaistaa, ja päästää kiireiset ohi, mutta ei enää jaksa kimpoilla kaistalta toisella. Esim. tuusulantien alussa jossa on 70 km/h rajoitus, on aina joku persereikä puskurissa kiinni, vaikka ajat sen kympin ylinopeutta ja satasen rajoitus alkaa vasta siitä valoista. Ei siinä jaksa jonkun asennevammaisen takia vaihtaa hetkeksi oikealle kaistalla tai alkaa ajamaan reilua ylinopeutta, varsinkin kun näkee että edessä on joku hidas ajoneuvo, yhdistelmä tms. Ja jos vaihdat sinne oikealle, niin melkein mahdotonta on päästä takaisin sinne vasemmalle vaikka vilkun laitat päälle.

Ajan sen kympin ylinopeutta rajoituksiin nähden (paitsi taajamassa) ja en ala turhaan vaihtamaan kaistaa, jos ajan kuitenkin nopeampaa kuin oikea kaista ja liikennettä on paljon. Olen varmaan nyt täysi mulkku kuski, mutta ei jaksa kiinnostaa. Vielä vähemmän jaksan ed. mainitussa tilanteessa vaihtaa sinne oikealle jos joku tulee ihan purkuriin kiinni vilkuttelemaan valoja. Lähtisi ajoissa liikenteeseen jos on niin kiire.

Vilkun käytöstäkin on tullut taitolaji; kehällä sitä ei kannata käyttää niin kuin on tarkoitettu, vaan vasta kun näet välin mihin mahdut, niin nopeasti vilkkua ja väkisin sinne väliin. Jos erehdyt laittamaan vilkun ensin, ja katsomaan kaistanvaihtopaikkaa niin yleensä porukka ajaa välit kiinni ettet vaan mahdu vaihtamaan kaistaa.

Lokkilauma voi yllättäen näyttää sen verran isolta kohteelta, että refleksit käskevät painamaan jarrua. Toisaalta tieliikennelaki sanoo, että auto on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella, tässä tapauksessa ennen edessä menevää autoa, joten väli edellä menevään autoon oli liian pieni. Eli tässä samalla voi laittaa yhden ärsyttävän asian: liian pieni turvaväli.

Märkä asfaltin pinta teki tenät :(

Back
Ylös Bottom