Ärsyttävät asiat liikenteessä

Väärin.

Oho, yleensä olen havainnut tällaista toimintaa jossain landella. Jos vertaa stadin liikennettä siihen miten landella ajetaan niin tuntuu, että yleisempää on tuollainen härnääminen ja ohituksen/kaistan vaihdon vaikeuttaminen. Tai no, eikös Marsalkka sanonutkin harrastavansa tuota kehä III:lla, eikös se ole jo Vantaata/Espoota.
 
Sinänsä aika jännä, että noin monii vetää herneen nenään tuosta Marsalkan toiminnasta. Kaveri ajaa ylinopeutta ja silti vittuillaan, ettei saa hidastella:david:
 
Oho, yleensä olen havainnut tällaista toimintaa jossain landella. Jos vertaa stadin liikennettä siihen miten landella ajetaan niin tuntuu, että yleisempää on tuollainen härnääminen ja ohituksen/kaistan vaihdon vaikeuttaminen. Tai no, eikös Marsalkka sanonutkin harrastavansa tuota kehä III:lla, eikös se ole jo Vantaata/Espoota.

Tarkalleen ottaen kirjoitin näin:
ajamalla vaikkapa kehä-III-lla
 
Sinänsä aika jännä, että noin monii vetää herneen nenään tuosta Marsalkan toiminnasta. Kaveri ajaa ylinopeutta ja silti vittuillaan, ettei saa hidastella:david:

Juuri tätä olen ihmetellyt. Ehkä enemmän ärsyttää kuitenkin se, että nautin kun takapuskurissa hönkivällä apinalla menee hermot, enkä väistä oikealle, vaan jatkan vasemmalla kaistalla ohittaen samalla verkkaisesti oikealla kaistalla ajavia vielä hitaampia autoja.
 
Onneksi moottoripyörällä pääsee siitä kaistojen välistä tollasten idioottien ohi.. mitäs Marsalkka sitten tekee.. kiilaa?
 
Onneksi moottoripyörällä pääsee siitä kaistojen välistä tollasten idioottien ohi.. mitäs Marsalkka sitten tekee.. kiilaa?

No jos joku bomberi haluaa autojen välistä vetää, niin siitä vaan omalla vastuulla. Voi olla, ettei Marsalkka ole ainoa, joka siinä voi kopauttaa vahingossa.
 
Juuri tätä olen ihmetellyt. Ehkä enemmän ärsyttää kuitenkin se, että nautin kun takapuskurissa hönkivällä apinalla menee hermot, enkä väistä oikealle, vaan jatkan vasemmalla kaistalla ohittaen samalla verkkaisesti oikealla kaistalla ajavia vielä hitaampia autoja.

Ei, vaan sulla on asennevamma :D . Sä et kestä, että joku menee sun ohi. Juuri kuten Mikakinlie sanoi.
Toi on kato sama juttu, kun Mikakinlie käy salilla, koska ei kestä, että naapurilla on isompi hauis. ;)
 
En mäkään kyllä ymmärrä mikä siinä on niin väärin, jos ajaa vasenta kaistaa pientä ylinopeutta, oikealla kaistalla olevaa autoletkaa ohittaen. Vaikka näen, että jollain siellä takana on kova kiire mun ohi, niin en ala lisäämään nopeutta sen takia, jos selkeästi ajan nopeammin kuin oikealla ajavat. Mahdolliset sakot on se syy, miksen lisää nopeutta. Ilmeisesti ne kiireisetkin tietää että ajavat ylinopeutta, kun poliisin nähden ajavat paljon hitaammin, mutta minä ajan edelleen samaa nopeutta. Se on niin speden näköistä kun poliisiauto nähden tulee pissa housuun, ja muistuu liikennesäännöt taas mieleen. Enkä myöskään näe kovinkaan järkeväksi kiilata jonkun kiireisen takia sinne oikealle suoraan jonkun eteen, ja sitten heti takaisin vasemmalle. Harva kun pitää sitä turvaväliä. Sitten kun letka on ohitettu ja on hyvä väli mihin vaihtaa takaisin, niin sitten vasta oikealle.

Esim Lahden motarilla näkee hyvin usein miten ihmiset ei osaa ennakoida liikenteessä. Kimpoillaan vasen-oikea-vasen-oikea-jne. Ohitetaan joku rekka, peräkärryn vetäjä tms, mutta ei osata ohituksen aikana katsoa 50-100 m päähän, jossa on joku toinen hitaampi ajoneuvo. Sitten kimpoillaan suoraan jonkun oikealla olevan etupuskuriin, menee 2 sec. ja taas sinne vasemmalle.
 
Ei, vaan sulla on asennevamma :D . Sä et kestä, että joku menee sun ohi. Juuri kuten Mikakinlie sanoi.
Toi on kato sama juttu, kun Mikakinlie käy salilla, koska ei kestä, että naapurilla on isompi hauis. ;)
Nykyään naapurilla on jo pienempi hauis, joten melkein vois lopettaa salila käymisen, koska en ole siitä varsinaisesti nauttinut viimeiseen 5 vuoteen.

Mitä tulee tuohon motoristin puikkelehtimiseen kaistojen välissä. Tuntuu tämäkin joitakin hermostuttavan. Miksi? Vituttaako niitä kun jokun ei tarvitse ruuhkassa istua, vaikka itse joutuu? Onko kyseessä tämä kuuluisa suomalaisten kateus? Ei muualla maailmassa (tai no mitä itse olen havainnut, eikä tähän kuulu läheskään koko maailma) tuosta vedetä herneitä nenään. Eri asia on, jos puikkelehtii vauhdissa tms. mutta jotkut töötäilevät vaikka ihan liikennevaloissa seisovan jonon ohittaa. Olen kuullut, että jotkut jopa avaavat ovia motoristien eteen tällaisissa tilanteissa. Kertokaas joku, että MIKSI?
 
En mäkään kyllä ymmärrä mikä siinä on niin väärin, jos ajaa vasenta kaistaa pientä ylinopeutta, oikealla kaistalla olevaa autoletkaa ohittaen. Vaikka näen, että jollain siellä takana on kova kiire mun ohi, niin en ala lisäämään nopeutta sen takia, jos selkeästi ajan nopeamaan kuin oikealla ajavat. Enkä myöskään näe kovinkaan järkeväksi kiilata jonkun kiireisen takia sinne oikealle suoraan jonkun eteen, ja sitten heti takaisin vasemmalle. Harva kun pitää sitä turvaväliä. Sitten kun letka on ohitettu ja on hyvä väli mihin vaihtaa takaisin, niin sitten vasta oikealle.

Esim Lahden motarilla näkee hyvin usein miten ihmiset ei osaa ennakoida liikenteessä. Kimpoillaan vasen-oikea-vasen-oikea-jne. Ohitetaan joku rekka, peräkärryn vetäjä tms, mutta ei osata ohituksen aikana katsoa 50-100 m päähän, jossa on joku toinen hitaampi ajoneuvo. Sitten kimpoillaan suoraan jonkun oikealla olevan etupuskuriin, menee 2 sec. ja taas sinne vasemmalle.
Mä ajelen usein jotain 10 km/h ylinopeutta, eikä mulle tuota vaikeuksia käydä siellä oikealla kaistalla jos joku tulee vielä nopeampaa takaa. En tietenkään mihinkään pikkuväliin puske vaan jatkan samaa nopeutta kunnes sopiva väli löytyy. En tiedä olenko mä jotenkin teitä parempi kuski kun osaan hallita autoa siten, että oikealla kaistalla käyminen sen aikaa, että nopeampi ajaa ohi ei ole kummoisempi suoritus. Niiden joille tuo tuntuu jotenkin vaikealta kannattaa joskus illalla/yöllä mennä tyhjälle moottoritielle vähän harjoittelemaan kaistanvaihtoa. Vähän kun ajelee ja vaihtelee kaistaa sillai rauhallisesti (ei äkkinäisiä liikkeitä) niin huomaa, ettei se loppupeleissä niin vaikeaa ole. Tämän jälkeen voi kokeilla siten, että menee joskus kun on vähän enemmän liikennettä harjoittelemaan samaa, että saa tuntumaa siihen muuhun liikenteeseen. Tällöin on hyvä pitää mielessä, ettei puske liian pieneen väliin. Harjoittelu on ehkä hyvä aloittaa, ei ruuhka-aikana vaikkapa kehäteillä kun siellä nuo nopeudet ovat pienemmät kuin moottoriteillä.
 
Mä ajelen usein jotain 10 km/h ylinopeutta, eikä mulle tuota vaikeuksia käydä siellä oikealla kaistalla jos joku tulee vielä nopeampaa takaa. En tietenkään mihinkään pikkuväliin puske vaan jatkan samaa nopeutta kunnes sopiva väli löytyy. En tiedä olenko mä jotenkin teitä parempi kuski kun osaan hallita autoa siten, että oikealla kaistalla käyminen sen aikaa, että nopeampi ajaa ohi ei ole kummoisempi suoritus. Niiden joille tuo tuntuu jotenkin vaikealta kannattaa joskus illalla/yöllä mennä tyhjälle moottoritielle vähän harjoittelemaan kaistanvaihtoa. Vähän kun ajelee ja vaihtelee kaistaa sillai rauhallisesti (ei äkkinäisiä liikkeitä) niin huomaa, ettei se loppupeleissä niin vaikeaa ole. Tämän jälkeen voi kokeilla siten, että menee joskus kun on vähän enemmän liikennettä harjoittelemaan samaa, että saa tuntumaa siihen muuhun liikenteeseen. Tällöin on hyvä pitää mielessä, ettei puske liian pieneen väliin. Harjoittelu on ehkä hyvä aloittaa, ei ruuhka-aikana vaikkapa kehäteillä kun siellä nuo nopeudet ovat pienemmät kuin moottoriteillä.

Esim Kehäteillä ei ruuhka-aikana ole oikeastaan koskaan sellaista väliä oikealla, mihin kannattaisi tunkea. Toki sinne auto mahtuu, mutta onko se kovin järkevää kiilata jonkun kiireisen takia toisen eteen eteen, joka pyrkii pitämään edes jonkinlaista rakoa edellä olevaan (joka ei ole sama asia kuin turvaväli). Mun mielestä ei, ja sen takia tulen jatkossakin ajamaan kuten ajan. Ei ihme, että monta kertaa viikossa on juuri kehäteillä peräänajoa ja ketjukolareita. Ei kaistanvaihto mullekkaan mitään vaikeuksia tuota. Mä itse luen liikennettä niin, että se takana puskurissa kiinni olevan reilua ylinopeutta ajava on se auto, joka pitää ottaa viimeiseksi huomioon ed. mainitussa tilanteessa näistä kolmesta autosta. Kaksi autoa koittaa ajaa turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. Se takana puskurissa kiinni oleva ei tee kumpaakaan. Jos siellä oikealla on tilaa, niin sitten heti ekasta saumasta sinne vaan.

edit: juuri ennen päivän ruuhkia kehittymistä kehillä on se tilalle, että oikea kaista alkaa jonoutua, mutta vasemmalle pääsee vielä ajamaan hetkellisesti ylinopeutta. Eli silloin kun itse ajan duuniin ja sieltä takaisin.
 
En tiedä olenko mä jotenkin teitä parempi kuski kun osaan hallita autoa siten, että oikealla kaistalla käyminen sen aikaa, että nopeampi ajaa ohi ei ole kummoisempi suoritus.

Toki voisin noin tehdä. Olen vain päättänyt etten anna muiden ylinopeushurjastella (enempää kuin tuon n. 3 km/h).
 
Nykyään naapurilla on jo pienempi hauis, joten melkein vois lopettaa salila käymisen, koska en ole siitä varsinaisesti nauttinut viimeiseen 5 vuoteen.

Mitä tulee tuohon motoristin puikkelehtimiseen kaistojen välissä. Tuntuu tämäkin joitakin hermostuttavan. Miksi? Vituttaako niitä kun jokun ei tarvitse ruuhkassa istua, vaikka itse joutuu? Onko kyseessä tämä kuuluisa suomalaisten kateus? Ei muualla maailmassa (tai no mitä itse olen havainnut, eikä tähän kuulu läheskään koko maailma) tuosta vedetä herneitä nenään. Eri asia on, jos puikkelehtii vauhdissa tms. mutta jotkut töötäilevät vaikka ihan liikennevaloissa seisovan jonon ohittaa. Olen kuullut, että jotkut jopa avaavat ovia motoristien eteen tällaisissa tilanteissa. Kertokaas joku, että MIKSI?

Paha sanoa miksi. Itse kuulun noista niihin, jotka välillä puitkelehtii siellä välissä, kun valoissa autot seisoo :) . Ei tosin itselle ole vielä eteen tullut tapausta, että yritetään kiilata.

Ja tuo on totta, että muissa maissa tuo ei tuota ongelmia, mutta suomessa on monella herne nenässä, jos motukka ohi menee letkassa. Miksi näin? Jotenkin tuo kateus kuulostaa jo niin kliseiseltä.

Ehkä autoilijat ajattelevat liikenteessä samalla tavalla kun esim. kaupanjonossa. Jos olet ensimmäisenä mennyt kärryjen kanssa jonoon, niin ei toinen voi korin kanssa mennä edelle, kun sillä pienemmät ostokset -> nopeasti ohi :D
 
En tiedä olenko mä jotenkin teitä parempi kuski kun osaan hallita autoa siten, että oikealla kaistalla käyminen sen aikaa, että nopeampi ajaa ohi ei ole kummoisempi suoritus.

Kyllä mä ainakin uskon, että oot paras meistä. Ja että sulla on isompi haius. Onko sulla myös rahaa enemmän?
 
Esim Kehäteillä ei ruuhka-aikana ole oikeastaan koskaan sellaista väliä oikealla, mihin kannattaisi tunkea. Toki sinne auto mahtuu, mutta onko se kovin järkevää kiilata jonkun kiireisen takia toisen eteen eteen, joka pyrkii pitämään edes jonkinlaista rakoa edellä olevaan (joka ei ole sama asia kuin turvaväli). Mun mielestä ei, ja sen takia tulen jatkossakin ajamaan kuten ajan. Ei kaistanvaihto mullekkaan mitään vaikeuksia tuota. Mä vaan luen liikennettä niin, että se takana puskurissa kiinni olevan reilua ylinopeutta ajava on se auto, joka pitää ottaa viimeiseksi huomioon ed. mainitussa tilanteessa näistä kolmesta autosta. Mä en v
Harvemmin ruuhka-aikana muutenkaan kehillä mikään kaista vetäisi. Ruuhka-aikana tuskin kukaan pystyy edes ajamaan ylinopeutta, joten harvemmin ruuhka-aikana tällainen Marsalkkan aikaisemmin kuvaava tilanne tulee eteen, ainakaan kehäteillä.
 
Oho, yleensä olen havainnut tällaista toimintaa jossain landella. Jos vertaa stadin liikennettä siihen miten landella ajetaan niin tuntuu, että yleisempää on tuollainen härnääminen ja ohituksen/kaistan vaihdon vaikeuttaminen.

"Landella" asuvana musta taas tuntuu, että kun kaupunkilaiset tulevat viikonloppuisin mökeilleen, niin varsinkin pienemmillä teillä niitä risoo jos haluu päästä ohi. Ymmärtäähän sen, että kun autossa on tavaraa niin ei viitsi mutkiin kovaa (rajoitusten mukaan) ajella. Suorilla taas lasketaan mitä farmarivolvosta irtoaa. (Anteeksi yleistys.) Sopivassa loivassa kurvissa kun teet ohituksen, niin vilkutellaan perään tyyliin "ei tossa voi ohittaa!"..

Äh, turhaa vuodattamista:david:
 
Back
Ylös Bottom