Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ite kun aloitin nyt tän lenkkeilyn niin juoksemista en jaksanut kauaa kun on niin huono kunto, mutta kävely taas ei tuntunut missään. Otin nytten repun mukaan johon 11,5 Litraa vettä sisään ja kävelin vaikeassa vaihtelevassa maastossa noin 2h. Nyt kyllä tuntu ja selkä oli ihan hiessä, mutta uskaltaako tota tehä joka toinen päivä? Ja oletan että tolleen kunto paranee nopeemmin? Ja siis tuo on kaikista mukavin muoto itselleni ja pidän siitä.

Ite kun aloitin nyt tän lenkkeilyn niin juoksemista en jaksanut kauaa kun on niin huono kunto, mutta kävely taas ei tuntunut missään. Otin nytten repun mukaan johon 11,5 Litraa vettä sisään ja kävelin vaikeassa vaihtelevassa maastossa noin 2h. Nyt kyllä tuntu ja selkä oli ihan hiessä, mutta uskaltaako tota tehä joka toinen päivä? Ja oletan että tolleen kunto paranee nopeemmin? Ja siis tuo on kaikista mukavin muoto itselleni ja pidän siitä.

Toi kaks tuntia kuulostaa ainakin omaan korvaan turhan pitkältä ajalta, eikö tuntikin riittäisi?

Aloin noin kuukausi sitte käymään salilla 3 krt viikossa (1-jakoinen ohjelma), ja on ollut hyvä olo ja aina vaan uudestaan hinku salille, mutta nyt on alkanut vähän hirvittää kun lukee näitä viestejä ja selviää, kuinka paljon pitäisi saada kcal/päivä, jotta lihakset kasvaisivat, mikä minulla on tavoitteena.

Olen alkanu lisäämään ruokaani paljon proteiinilähteitä (tonnikalaa jne.). Olen kuitenkin laskenut ja todennut, että en millän saa n.2500+ kcal/päivä, mutta silti on lihakset jo hieman kasvaneet ja tulokset todella parantuneet. Eli toisin sanoen: mitä ihmettä :david:? Onko jotkut tontut käyny mulle yöllä tunkemassa ruokaa kurkusta alas, vai voiko lihakset kasvaa ja tulokset kehittyä, vaikka kulutan mielestäni energiaa suht. paljon verrattunna siihen määrään mitä syön. Salille pyöräilen vauhdikkaasti 30 mins, sitten seuraa n. 1h salireeniä ja 30 mins pyöräilyä takaisin kotiin. Välipäivinä käyn n.40 minutin hölkkälenkkejä.

Olen 17v, male, 173cm ja 62kg.

Pitäisikö mun vaan rohkeasti lisätä lisää kaloreita päiväille, oli niiden lähteenä mitkä tahansa?

Thanks in advance..

Edit: Tavoitteena ei siis ole pro bodybuildaajan kroppa vai enemmänki tälläinen http://slam.canoe.ca/Slam/Columnists/Rodriguez/2006/09/22/UFCKarnage.jpg
http://www.boonchu.com/images/jwp.jpg

Suosittelen syömään vaan kovasti terveellistä ruokaa. Helppoja energianlähteitä esim. pähkinät, maapähkinävoi, oliivi- ja rypsiöljy. Syö kuusi ateriaa päivässä niin helpottaa kun ei tarvitse kerralla ahtaa niin paljoa sapuskaa.

Siirryn 1-jakoisesta 2-jakoiseen. Jako päiville on jalat,vatsat,kädet sekä olka,rinta,selkä; 4 treeniä viikossa.

tähän liittyen kysymys:

Onko kokemuksia kumpi vaihtoehto 2-jakoisessa on toiminut paremmin:
1. jakso (esim. 3-4 viikkoa) 10 toiston sarjoja ts. kaksi massatreeniä viikossa. Sitten vaihto voimatreeniin, jossa taas jakso pelkästään lyhyitä sarjoja VAI
2. alusta lähtien joka viikko yksi voima(toistot max.5)- ja yksi massatreeni(toistot 10).

Kiitoksia!

Siirryn 1-jakoisesta 2-jakoiseen. Jako päiville on jalat,vatsat,kädet sekä olka,rinta,selkä; 4 treeniä viikossa.

tähän liittyen kysymys:

Onko kokemuksia kumpi vaihtoehto 2-jakoisessa on toiminut paremmin:
1. jakso (esim. 3-4 viikkoa) 10 toiston sarjoja ts. kaksi massatreeniä viikossa. Sitten vaihto voimatreeniin, jossa taas jakso pelkästään lyhyitä sarjoja VAI
2. alusta lähtien joka viikko yksi voima(toistot max.5)- ja yksi massatreeni(toistot 10).

Kiitoksia!

Ma/ Voima (toistot n. 5)
Ti/ Massa (toistot 6-15
To/ Massa (toisot 6-15)
Pe/ Voima (toistot n. 5)

toi sun jako vaikuttaa aika mielenkiintoselta mut kukin tavallaan..

1.Jos teet kahessa jaksossa (voima/massa) niin tee ensin voimatreenit, se on hermoston kannalta parempi.
2. mul on vähän sen tyyppinen, ma:yläkropalle lyhyemmät sarjat, ti jaloillle to: ylökropalle pidemmät ja pe jaloille.
En totakaan kyl orjallisesti noudata vaan aina elää vähän. Kuha yläkropalle on aina yks leuanveto ja punnerrusvariaato, ja jaloille kyykky tai vetoliike.

1.Jos teet kahessa jaksossa (voima/massa) niin tee ensin voimatreenit, se on hermoston kannalta parempi.
Älä ymmärrä väärin, en dissaa vaan mielenkiinnosta kysyn.
Mihin tuo perustuu, että voimat on hermoston kannalta parempi tehdä ensin? :)

Morjes,

Olen aloittanut saliharrastukseni, taino treenaan kotona Arc:n koko kroppa teeniohjelmalla. Kannattaisiko suuhen lisätä vielä pari liikettä esim. mave ja dippi. Entä montako sarjaa näitä tulisi tehdä. Onko näitä liikkeitä vastaava liike jo ohjelmassa. Esimerkiksi olen kuullut että ranskalaisen punnerruksen voisi korvata dipillä, mutta mites toi mave. Lisäksi kysyisin painonnostovyöstä, että mitä hyötyä/ haittaa siitä on.

Morjes,

Olen aloittanut saliharrastukseni, taino treenaan kotona Arc:n koko kroppa teeniohjelmalla. Kannattaisiko suuhen lisätä vielä pari liikettä esim. mave ja dippi. Entä montako sarjaa näitä tulisi tehdä. Onko näitä liikkeitä vastaava liike jo ohjelmassa. Esimerkiksi olen kuullut että ranskalaisen punnerruksen voisi korvata dipillä, mutta mites toi mave. Lisäksi kysyisin painonnostovyöstä, että mitä hyötyä/ haittaa siitä on.

Tee mave kerta viikkoon. Ranskalaista ja dippiä tee vuorotellen. Painonnosto vyötä ei kannata käyttää aluks- tai ainakaan liikaa, meinaa vatsa saa hyvää reeniä, jos ei tuota käytä. Painonnosto vyötä käyttää yleensä vanhat ja vaivaset(;)), joilla on selkä kipuja.

Mikähän voisi olla kyynärvarsissa vikana, kun jatkuva vihlova kipu lihaksessa. Olisiko mahdollisesti ylirasittunut (aloitin viime viikolla työt -> ei ilmennyt sitä ennen) vai olisiko lihas niin jumissa että kipuilee. Totta tämä meni oikeaan paikkaan, kun häiritsee reenaamista.

Jos treenaan 1-jakoisella kolmesti viikossa, niin olisiko hyvä ottaa vielä välipäiville jotain kevyehköä aerobista liikuntaa? Vaikka kahdesti viikossa noin 30min reipasta pyöräilyä?
Täysin aloittelija en ole, mutta en kokenutkaan.Varmaan alkaisi jo liikunnan osalta olla hyvä

Back
Ylös Bottom