Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Mikä potuttaa salilla eniten? – rautapyhäkön ärsyttävimmät ilmiöt listaan ja liekkeihin

Meta description: Keskustelua salien ärsyttäjistä, tavoista ja tilanteista – kaikki ne jutut jotka nostavat verenpaineen ennen ensimmäistäkään sarjaa.

Ei kannata joka treenissä vetää ihan loppuun asti sarjoja. Tolla tavalla ei voi mitenkään pitää minkäänlaista suunnitelmallista progressioa yllä.

Ei kannata joka treenissä vetää ihan loppuun asti sarjoja. Tolla tavalla ei voi mitenkään pitää minkäänlaista suunnitelmallista progressioa yllä.

Eli välillä sillein että jaksais vielä 1-2, ja välillä failureen asti?

Ite vetelin varmistajan kanssa failureen vikan sarjan tossa helmikuussa joka kerta (penkki kerran viikossa) ja penkkitulos TIPPUI. Jokainen tehköön miten lystää, mutta itse en vetele enää failureen kuin joskus vitun harvoin.

Eli välillä sillein että jaksais vielä 1-2, ja välillä failureen asti?
Tältä foorumilta löytyy loputtoman paljon ohjeita, jotka on kirjoittaneet mua taitavammat ihmiset, joten kannattaa etsiä. Mutta siis mun pointti oli se, että kannattaa olla joku (realistinen) suunnitelma siitä, millä tavalla ja missä ajassa aikoo kasvattaa treenipainoja. Jos teet tänään niin paljon penkkiä kuin jaksat, niin miten teet ensi viikolla enemmän? tai ensi kuussa?

Onko teillä varmasti nostotekniikka kunnossa tossa penkissä, jos se on paljon muita liikkeitä/lihasryhmiä jäljessä? Penkki on yllättävän tekninen laji. Itselläni parani viime kesänä parin kuukauden aikana ykkösmaksimi yli kymmenen kiloa, kun keskityin tekniikan parantamiseen. Vieläkin olisi varmasti paljon parannettavaa.

Tekniikka pitäs olla suht ok ja ei mulla nyt jäljessä penkki ole muihin lihaksiin verrattuna vaan EN OLE VUOTEEN ENÄÄ KEHITTYNYT SIINÄ. Omapaino on pyörinyt 68kg-73kg välillä ja penkistä on mennyt 130kg. Mutta tavoitteet olis ylempänä ja itse asiassa tällä hetkellä ei nouse varmaan ku 125kg. :(

Okei, no mulla on oma paino noin 90 kg ja penkkimaksimi 112,5 kg, eli mä en pysty sua paljon tässä neuvomaan. Tuolta voimailupuolelta löytyy tosi hyviä ohjeita penkkituloksen kasvattamiseen. Mun ainoa ohje on tässä nyt toi suunnitelmallinen progressio.

Tältä foorumilta löytyy loputtoman paljon ohjeita, jotka on kirjoittaneet mua taitavammat ihmiset, joten kannattaa etsiä. Mutta siis mun pointti oli se, että kannattaa olla joku (realistinen) suunnitelma siitä, millä tavalla ja missä ajassa aikoo kasvattaa treenipainoja. Jos teet tänään niin paljon penkkiä kuin jaksat, niin miten teet ensi viikolla enemmän? tai ensi kuussa?

KEHITTYMÄLLÄ PAREMMAKSI :wall:

...turha kuvitella ikinä kehittyvänsä, jos ei hae rajojaan... ja ylitä niitä!!

Mutta ei se kehitys ole läheskään optimaalista, jos koko ajan tekee failureen asti ja pakkotoistoja päälle. Totta kai rajoja pitää välillä kokeilla, ja joka kokeilulla olisi tarkoitus ylittää ne edelliset saavutukset. Se vain ei ole joka viikko mahdollista. Siksi puhuinkin suunnitelmallisesta progressiosta. Eli tehdään treeniohjelma vaikka kahden kuukauden ajalle, jonka aikana penkkimaksimin on tarkoitus parantua vaikkapa 2-5 kiloa. Sitten kahden kuukauden päästä kokeillaan tuota painoa. Väitän, että tällä tavalla se tulos nousee pitkällä tähtäimellä huomattavasti enemmän, kuin koko ajan loppuun asti tekemällä.

Mutta ei se kehitys ole läheskään optimaalista, jos koko ajan tekee failureen asti ja pakkotoistoja päälle. Totta kai rajoja pitää välillä kokeilla, ja joka kokeilulla olisi tarkoitus ylittää ne edelliset saavutukset. Se vain ei ole joka viikko mahdollista. Siksi puhuinkin suunnitelmallisesta progressiosta. Eli tehdään treeniohjelma vaikka kahden kuukauden ajalle, jonka aikana penkkimaksimin on tarkoitus parantua vaikkapa 2-5 kiloa. Sitten kahden kuukauden päästä kokeillaan tuota painoa. Väitän, että tällä tavalla se tulos nousee pitkällä tähtäimellä huomattavasti enemmän, kuin koko ajan loppuun asti tekemällä.

Oma mielipiteeni on, että kehitys on optimaalista silloin, kun se on MAHDOLLISIMMAN NOPEAA!!

Jos ei pysty joka ainoassa treenissä suoriutuun paremmin kuin edellisessä, eli paremmin kuin koskaan aikaisemmin, niin se kertoo vain sen, että kyseinen treenaja ei vain tiedä miten se tehdään. Eli... EI OSAA!!

Enkä nyt tarkoita, että joka ainut sarja pitäis aina vetää pakkotoistojen kera katkeraan loppuun. Mutta sellainen toistojen "säästely"... että vielä menis mutta enpä ota... ei tuota nopeinta mahdollista kasvua.

Tämä teksti ei sinänsä kuulu tähän threadiin... tai oikeastaan kuuluu... eniten salilla potuttaa, kun jengi jättää treenin kesken ja perustelee sitä OPTIMAALISELLA PROGRESSIOLLA. Hienoja sanoja ja nättejä konsepteja, mutta itse mieluummin rakennan lihasta nyt heti enkä kahden kuukauden päästä.

Okei, treenaa niin kuin näet parhaaksi. Mutta en kyllä usko, että voit esim penkkimaksimiasi joka viikko parantaa, koska muutenhan sä tekisit parin vuoden päästä uuden maailmanennätyksen.

Edit: Tai sitten sä voit ja osaat, sittenhän se nähdään kun työnnät sen 500kg penkistä :D. Mä en tuollaiseen kuitenkaan pysty, joten mieluummin koitan jatkossakin kehittää voimaa (ja siinä sivussa lihasmassaakin) suunnitelmallisesti.

Vielä edittiä: Eli siis en mä väitä, ettei pidä kovaa treenata, mutta mun mielestä ei vain oo järkeä hakata päätä seinään tekemällä koko ajan loppuun asti ilman minkäänlaista suunnitelmaa siitä, miten ne tulokset nousee. Kyllä sä varmasti osaat treenata hyvin ja tehokkaasti, mutta jos aloittelijalle antaa ohjeeksi tehdä aina joka kerta täysillä loppuun asti, niin ei siitä oikein mitään tule.

Nyt rupeaa ahistamaan tuo ilmastointi. Paska ilma joka salilla.
Pitäs treenata kesät jossain katoksessa. Ainakin ilma olisi raikkaampaa.

Nyt rupeaa ahistamaan tuo ilmastointi. Paska ilma joka salilla.
Pitäs treenata kesät jossain katoksessa. Ainakin ilma olisi raikkaampaa.
Todellakin potuttaa salin kuumuus ja heikko ilmanvaihto. Aivan järkyttävän kuuma tulee esim. maastavedossa ja hikeä valuu kuin hanasta konsanaan. Samalla hikookin kädet niin paljon, ettei saa tangosta enää kunnon otetta ja homma menee reisille. Muutenkin tuollainen järkyttävän kuuma ilma häiritsee ainakin omaa treenaamista pahasti, eikä keskittymistäkään saa kuumassa kuntoon.

Oma mielipiteeni on, että kehitys on optimaalista silloin, kun se on MAHDOLLISIMMAN NOPEAA!!
Se riippuu treenaajan ominaisuuksista ja taustasta, miten kannattaa treenata.

Tämä teksti ei sinänsä kuulu tähän threadiin... tai oikeastaan kuuluu... eniten salilla potuttaa, kun jengi jättää treenin kesken ja perustelee sitä OPTIMAALISELLA PROGRESSIOLLA. Hienoja sanoja ja nättejä konsepteja, mutta itse mieluummin rakennan lihasta nyt heti enkä kahden kuukauden päästä.
Hyvä T101. Tuo voi toimia sinulla, koska olet lahjakas ja panostat treeniin ja kehitykseen, osalla ei toimi vaikka panostaiskin. Osalla ei ole lahjoja treenata aina täysillä sarjat kuolemaan, ja kehittyä todella hyvin. Heidän täytyy miettiä tarkemmin. Mutta myönnä toki, että osa jättää liikaa varastoon joka treenissä, ei uskalla "ylittää itseään", tai on vaan lasika panostamaan kunnon treeniin. Mutta loppuun asti vetäminen ei ole merkki siitä että olisi kovempi treenaaja kun sellainen, joka jättää toiston pari varaa (mutta saa ehkä isommat raudat käyttöön, ja tekee lyhemmillä palautuksilla). Sitä paitsi on hyvä treenata järkevästi ja kovaa. Välillä on ehkä hyvä tehdä vähemmän sarjoja ja tappiin, toisinaan taas enempi sarjoja ja vähän varaa. Vaihtelu virkistää. Sä oot niin nuori vielä, älä ainakaan hajota ittees vielä.

Todellakin potuttaa salin kuumuus ja heikko ilmanvaihto. Aivan järkyttävän kuuma tulee esim. maastavedossa ja hikeä valuu kuin hanasta konsanaan. Samalla hikookin kädet niin paljon, ettei saa tangosta enää kunnon otetta ja homma menee reisille. Muutenkin tuollainen järkyttävän kuuma ilma häiritsee ainakin omaa treenaamista pahasti, eikä keskittymistäkään saa kuumassa kuntoon.
Juurikin näin. Onneks pääsee aamusta käymään, en halua edes kuvitella kuinka kuuma ja huono ilma salilla on iltapäivällä ruuhka-aikaan.

Kyllä se niin on että se kuumuus ja ruuhkaisuus salilla potuttaa eniten. Tuohon kun lisää vielä sen kun on suihkuun menossa ja ei meinaa saada hikistä paitaa millään pois päältä kun on kädet aivan väsyneet.

Se paidan ottaminen on kyllä tympeää jos varsinki on ollu selkäreeni ja kireä paita:D Tympeitä on myös nuo dödöt pukuhuoneessa, siimat äijät joilla on kainaloissa mandariinit ja luulevat olevansa isoja ja kovia kavereita, monella salilla ei oo mankkaa tai on liian hiljasella, liika kuumuus, painojen jättäminen laitteisiin...onhan nuita vaikka mitä mutta en mää hirveenä jaksa välittää...yks päivä oli kyllä tympiä kun kyykkäsin niin tuli siihen peilin ja mun väliin semmosia pojankosseja kyttäämään ku kyykkäsin vissiin muka kovilla painoilla:D Lisäksi koko sali hiljeni heti ku aloitin kyykkäämisen...oli vähän ahdistunut olo:D

Treenin jälkeen kun väsyneenä ja onnellisena on menos salin saunaan ja huomaa, että puuttuu pyyhe tai vaikka puhtaat kalsarit. Sillon hajoo kuupa. Kolme tuntia sitten kävi näin viimeksi.

Back
Ylös Bottom