Penkki ei suju...

Elikkä tilanne on tälläinen...
Oon 16v. 83kg ja penkkitulos on tällä hetkellä 125kg. Olen lähes kokoajan tehnyt 1-3 toistojen sarjoja eli maksimivoimaa on tullut treenattua enimmäkseen, sillä haluan tulosten nousevan. Jostain syystä penkki ei ole 1,5kk sujunut ollenkaan, aluksi tein 3 kertaa viikossa tälläisen sarjan 112,5kg x3, 117,5kg x2, 120kg x1, 122,5kg x1, 122,5kg x1, mutta en ehtinyt palautua rankasta treenistä ollenkaan, joten aloin tekemään penkkiä 2 kertaa viikossa ja muutamia apuliikkeitä päälle. Se sujui noin viikon verran kun taas nyt joka kerta treenatessani minulla ei ole energiaa ja puhti on aivan lopussa eikä rauta kulje. Kuitenkin olen myös menny läpi viikon 9-10 aikoihin nukkumaan ja syönyt säännöllisin väliajoin kunnollista ja puhdasta ruokaa. Käytän myös lisäravinteina proteiinia, maltoa ja nyt aloitin kreatiinikuurin, mutta silti sarjat eivät kulje... Ainoa mitä tähän hätään keksisin on että pidän penkistä pienen tauon ja treenaan pelkästään selkää ja jalkoja sen ajan...

Näitä penkki ei suju topicceja on jo varmaan jonkun verran, mutta kysyinpä nyt kuitenkin, koska tilanne on tälläinen

Ylikunnolta kuulostaa. Pidä vaikka treenistä viikon tauko ja aloita uudestaan ja hieman pienemmillä painoilla, ja joka kerta 2,5kg enemmän painoa penkkiin ja joka kolmas treeni taas hieman kevyemmin, että saa sopivasti nousujohteisuutta.

Mitä jos pitäisit kevyen viikon ja sit kokeilisit peruskuntokautta ja unohtaisit ne maximiykköset vähäksi aikaa?

Ite meen ainakin ihan tukkoon tollasist 1-3 toistoista. Ne on niin perkeleen raskaita jos tekee usein.
Suosittelen kans kevyttä viikkoa. -50% pois painoista ja pidempää sarjaa.

Ei tuossa ole järjen hiventäkään tehdä joka kerta kovia ykkösiä. Ota pieni paussi, ja ala sitten treenaamaan järkevästi sitä penkkiäkin.

Ylikunnolta kuulostaa. Pidä vaikka treenistä viikon tauko ja aloita uudestaan ja hieman pienemmillä painoilla, ja joka kerta 2,5kg enemmän painoa penkkiin ja joka kolmas treeni taas hieman kevyemmin, että saa sopivasti nousujohteisuutta.

Ylirasitustila.

Alat tekee hetkeks vähän pitempää sarjaa. Miken 2*6 on vallanmainio. Vaihtelusta tuskin on ainakaan haittaa.

Kapeeta penkkiä 2-4 päivää myöhemmin penkkitreenistä.

Aikalailla samoilla linjoilla kun mw2! mutta ehkä viikon tauko koko salista vois olla ihan paikallaa, kun ton lukee, ja sitten kun palaat salille otat vähän kevyemmin ekan kerran, vaikka sarjat 90 ja 100 tai 95 ja 105 ja joku lisäliike(rintapäivänä) ja unohat sen ykkösen nyt vähäks aikaa ja teet sitä peruskuntoa, kuten mw2 totesi aikaisemmin

Itsekkin suosittelisin viikon totaalilepoa ja sen jälkeen ihan vaan niitä 8-10 sarjoja normaalisti... sitten jos ei ala niillä nousemaan niin kumma juttu on jos safkatkin kunnossa...

Menee hermot lukiessa tämmösiä "oon 5vee ja nostan 300kg penkistä, missä vika ku en kehity". Ite oon rampannu salilla nyt 5 vuotta 3-4 krt/viikko ja penkkitulos vieläki alle 100kg!!! Ite oon kuitenki lähes 2m ja painan toistasataa eikä penkki nouse tuosta sitte millään sataseen.

Treenissä, ruokavaliossa tai levossa jotain vikaa.

Menee hermot lukiessa tämmösiä "oon 5vee ja nostan 300kg penkistä, missä vika ku en kehity". Ite oon rampannu salilla nyt 5 vuotta 3-4 krt/viikko ja penkkitulos vieläki alle 100kg!!! Ite oon kuitenki lähes 2m ja painan toistasataa eikä penkki nouse tuosta sitte millään sataseen.

No sanoppa muuta kato!!

Elikkä tilanne on tälläinen...
Oon 16v. 83kg ja penkkitulos on tällä hetkellä 125kg. Olen lähes kokoajan tehnyt 1-3 toistojen sarjoja eli maksimivoimaa on tullut treenattua enimmäkseen, sillä haluan tulosten nousevan. Jostain syystä penkki ei ole 1,5kk sujunut ollenkaan, aluksi tein 3 kertaa viikossa tälläisen sarjan 112,5kg x3, 117,5kg x2, 120kg x1, 122,5kg x1, 122,5kg x1, mutta en ehtinyt palautua rankasta treenistä ollenkaan, joten aloin tekemään penkkiä 2 kertaa viikossa ja muutamia apuliikkeitä päälle. Se sujui noin viikon verran kun taas nyt joka kerta treenatessani minulla ei ole energiaa ja puhti on aivan lopussa eikä rauta kulje. Kuitenkin olen myös menny läpi viikon 9-10 aikoihin nukkumaan ja syönyt säännöllisin väliajoin kunnollista ja puhdasta ruokaa. Käytän myös lisäravinteina proteiinia, maltoa ja nyt aloitin kreatiinikuurin, mutta silti sarjat eivät kulje... Ainoa mitä tähän hätään keksisin on että pidän penkistä pienen tauon ja treenaan pelkästään selkää ja jalkoja sen ajan...

Näitä penkki ei suju topicceja on jo varmaan jonkun verran, mutta kysyinpä nyt kuitenkin, koska tilanne on tälläinen
jätä penkki pois aina 2viikoksi 2 kk välein. tee penkin ohella ojentajia taljassa. etunojia jalat ylhäällä.penkkiä kapealla ja muuten muunneltuna. itse en tehnyt 2 vuoteen penkkiä vain etunojia ja muita ei "salijuttuja" penkin maksimi pysy samana mutta lihaskestävyys toistot lisäänty 20%

On muuten treenissäs varmasti jotain vikaa, jos et viidessä vuodessa saa penkkitulosta 100kg.

No tässä itelläkin ongelmia ton penkin kanssa.. Ei lähe, ei lähe! Penkille sarjalähtäpainona tais olla jtn ~60kg luokkaa ja sittä nyt alkaa ja siitä aika nopeasti 70kg, millä teen tällä hetkelläkin.. Teen nytten 6x3 tolla 70kg 1x viikossa ja vähintään kerran ton lisäksi 20kg käsipainoilla ton lisäksi 10x3 sarjan. Myös vinopenaa tulee tehtyä joskus. Treenaan siis 3x viikossa.

Henk. koht. ennätys ton 90kg jonka sain tuolla talven aikana ylös, mutta enään ei mene.

Nii että kannattasko tässä ottaa jtn avustavia liikkeitä penkin lisäksi vai muuttaa jotenkin reeniä vaan erinlaiseksi? Nopeita vastauksia kiitos! :worship:

PS. On tullu kokeiltua pitää myös taukoa penkista ja alotettua vähän pienemmillä painoilla uudestaa, tällä lähinnä negatiivinen vaikutus ollu.

Kun mennään isoihin rautoihin, penkissäkään ei pelkkä hermotuksen harjoittaminen riitä. Sinne tarvitaan massaa taakse, tasaisesti rintaan, olkapäihin ja ojentajiin. Tämä ei vielä edes riitä, vaan myös tukilihasten on oltava kunnossa. Sarja viikossa ei riitä; pitää ottaa kausittain selkeää massaharjoittelua ja tukiharjoitteita (dippi, flyesit yms.), jonka jälkeen olemassa olevaa lihasta voidaan alkaa hermottamaan kovempia rautoja varten.

Penkki on tekniikkaherkkä liike ja yllättävän kokonaisvaltainen kehon suoritus. Runkkupenkillä pääsee tiettyyn pisteeseen asti ja perse ilmassa pompauttelemalla saa suurempia tuloksia, mutta teknisesti puutteellisten suoritusten rajat tulevat vastaan nopeasti. Esimerkiksi niinkin pieni asia kuin lonkankoukistajien ja etureisien venyvyys voi lisätä penkkiin isoja romuja etenkin kankeilla kavereilla, jotka eivät pysty tukemaan nostoa kunnolla kantapäät lattiassa.

Oli kysymyksessä siis mikä tahansa liike, kannattaa opetella suorittamaan se kunnolla ja unohtaa numeroihin tuijottaminen. Tärkeintä on kuitenkin ennen kaikkea harjoitella kokonaisvaltaisesti ja maltillisesti. Näin vältytään loukkaantumisilta ja tekniikoihin pesiytyviltä virheiltä, jotka pitkällä aikavälillä hidastavat kehittymistä. :)

Pääsis joskus tuosta 70kg:n maksimista ylös, niin oisin itse onnellinen... kohta 2v treenannu
kandee tosiaan tarkistuttaa tekniikka jonkun kokeneemman silmien alla sekä koittaa jotain ihan uutta tapaa treenata.voisit oikeestaa kertoo,että miten sä täl hetkellä sitä treenaat penkkiä?
Tietenkään kaikki eivät kehity niin nopeesti ku toiset,mutta jos on vaikeuksia ja vie valtavan pitkään penkissä päästä johonki 100 kiloon ni ehkä on silloin jossain muussakin vika kuin geeneissä.

Back
Ylös Bottom