Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No sä varmaan teet muutakin kuin kolme kertaa viikossa maksimipenkin :PMenee hermot lukiessa tämmösiä "oon 5vee ja nostan 300kg penkistä, missä vika ku en kehity". Ite oon rampannu salilla nyt 5 vuotta 3-4 krt/viikko ja penkkitulos vieläki alle 100kg!!! Ite oon kuitenki lähes 2m ja painan toistasataa eikä penkki nouse tuosta sitte millään sataseen.
Ihan eka tarkistuta tekniikkas jollain luotettavalla kokeneemmalla nostajalla,sitten ku on tekniikka saatu kuntoon ni koitat jotain ihan uutta mitä et oo enne tehny vaikka 8x3,2x8 tai mitä vaa niitä on pakkis pullollaan,sitte kandee kans kokeilla jotai uusia liikkeitä esim lattiapunnerrus,kapee penkki,dippi sen penkin apuliikkeiksi.Kerran viikossa treenaan penkin ja vinopenkin. Aika lyhyttä sarjaa teen (3-6 toistoa) ja molemmissa 3-5 sarjaa.
Kun mennään isoihin rautoihin, penkissäkään ei pelkkä hermotuksen harjoittaminen riitä. Sinne tarvitaan massaa taakse, tasaisesti rintaan, olkapäihin ja ojentajiin. Tämä ei vielä edes riitä, vaan myös tukilihasten on oltava kunnossa. Sarja viikossa ei riitä; pitää ottaa kausittain selkeää massaharjoittelua ja tukiharjoitteita (dippi, flyesit yms.), jonka jälkeen olemassa olevaa lihasta voidaan alkaa hermottamaan kovempia rautoja varten.
Penkki on tekniikkaherkkä liike ja yllättävän kokonaisvaltainen kehon suoritus. Runkkupenkillä pääsee tiettyyn pisteeseen asti ja perse ilmassa pompauttelemalla saa suurempia tuloksia, mutta teknisesti puutteellisten suoritusten rajat tulevat vastaan nopeasti. Esimerkiksi niinkin pieni asia kuin lonkankoukistajien ja etureisien venyvyys voi lisätä penkkiin isoja romuja etenkin kankeilla kavereilla, jotka eivät pysty tukemaan nostoa kunnolla kantapäät lattiassa.
Oli kysymyksessä siis mikä tahansa liike, kannattaa opetella suorittamaan se kunnolla ja unohtaa numeroihin tuijottaminen. Tärkeintä on kuitenkin ennen kaikkea harjoitella kokonaisvaltaisesti ja maltillisesti. Näin vältytään loukkaantumisilta ja tekniikoihin pesiytyviltä virheiltä, jotka pitkällä aikavälillä hidastavat kehittymistä.
Ihan eka tarkistuta tekniikkas jollain luotettavalla kokeneemmalla nostajalla,sitten ku on tekniikka saatu kuntoon ni koitat jotain ihan uutta mitä et oo enne tehny vaikka 8x3,2x8 tai mitä vaa niitä on pakkis pullollaan,sitte kandee kans kokeilla jotai uusia liikkeitä esim lattiapunnerrus,kapee penkki,dippi sen penkin apuliikkeiksi.
Kapeaa penkkiä ja dippiä oon tehny. Oiskohan huono kehitys sitten rinnasta kiinni tai olkapäistä? Dipistä menee melko helposti 8-10 toistoa omalla painolla (87-90kg)
Ja ala treenaamaan selkää paljon, samassa tasossa kuin penkkiä, eli käytännössä kaikki soudut. Laitappa nyt se koko ohjelmasi tänne sarjoineen ja toistoineen ja kiloineen.
.....
Opettelemalla kunnon kaaren käytön saat tankoon heti rutkasti lisää rautaa.
http://www.youtube.com/watch?v=er5GBIg2s8k
(Jep. Vitsi.)
Jaloille on kokonaiset kolme sarjaa ja teet ne olkapäiden ja ojentajien kanssa samana päivänä?
Ja perjantaina käyt salilla vääntämässä kolme liikettä ja lähet himaan?
Tää on kyllä mielenkiintoinen ohjelma :D
Jalat jää yleensä tekemättä ja perjantaina sali jää välistä, muihin lihasryhmiin oon kyllä panostanu.
Menee hermot lukiessa tämmösiä "oon 5vee ja nostan 300kg penkistä, missä vika ku en kehity". Ite oon rampannu salilla nyt 5 vuotta 3-4 krt/viikko ja penkkitulos vieläki alle 100kg!!! Ite oon kuitenki lähes 2m ja painan toistasataa eikä penkki nouse tuosta sitte millään sataseen.
Selkätreeni on kyllä jääny vähemmälle melko runsaati, mutta miten se penkkiin vaikuttaa?
Käytössä on 3-jakoinen ohjelma joka menee suunnilleen näin:
ma: olkapäät, ojentajat, jalat
pystypunnerrus 4x10
viparit sivuille 4x10
viparit taakse 3x10
ranskalainen punnerrus 4x10
dippi 3x10
ojentajat taljassa 3x10
kyykky 3x6/jalkaprässi 3x6
ke: rinta,hauis, forkut
penkkipunnerrus 3-5x5
vinopenkki 3x5