Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Tämä on oikeastaan monesti se ainut tapa saada nykyisessä työpaikassa isoja korotuksia. Mutta kuten Lumi sanoi, pitää olla valmis lähtemään sitten jos ei pokerikädessä ollut riittävästi ässiä.

Itse en ole vielä tähän korttiin joutunut sortumaan, sain mun työpaikan mittapuun mukaan merkittävän korotuksen kun vaihdoin hommia talon sisällä. Työtehtävä johon menin, on sellainen, että siihen ei ihan heti pystymettästä ruveta. Tai siis tuotevalikoima on niin laaja tietokonejärjestelmät niin perseestä, että sitä ei opi kuin käytännössä käymällä koko vuoden kierros läpi. Siinähnä sitten valitsivat, että maksavatko mulle reilusti enemmän mitä edelliselle kyseisessä hommassa olleelle vai ottavatko jostain pari euroa halvemman uuden ja kouluttavat sitä työtehtävään vuoden.

Eli kannattaa myös kärkkyä oman työpaikan vapautuvia paikkoja. Vielä parempi on, jos pystyy vaikka kesälomatuurauksilla yms. opetteleen ne hommat valmiiksi.

Lehdessä oli joskus juttu Helsingin "nuorista koulutetuista osaajista" ja jutun pointtina oli ettei "nykynuoret" enää ole työnantajaansa kohtaan lojaaleja kuten vanhemmat ihmiset vaan paikkaa vaihdetaan surutta ja profiilit on aina auki monsterissa ja vastaavissa. Eräskin nainen sanoi hakevansa vuoden välein uutta paikkaa ja pyytää aina 500e/kk enemmän kuin edeltävässä paikassa oli. Uskon hyvin että tuo on helpoin tapa nousta uralla ja samalla tienata lisää. Varmaan itsellekin mukavaa että näkee hieman erilaisia työympäristöjä ja -tehtäviä.

Niin, turha sitä työnantajaa on ajatella liikaa ja yrittää olla kovin lojaalia. Ei se työnantajakaan työntekijän vuoksi sitä puljua pyöritä. Ja tottahan se on, että useimmiten hyvä tapa nostaa tuloja on vaihtaa työpaikkaa. Ainaki mitä olen itse seurannut.

Niin, turha sitä työnantajaa on ajatella liikaa ja yrittää olla kovin lojaalia. Ei se työnantajakaan työntekijän vuoksi sitä puljua pyöritä. Ja tottahan se on, että useimmiten hyvä tapa nostaa tuloja on vaihtaa työpaikkaa. Ainaki mitä olen itse seurannut.

Ja mistä se kertoo työnantajalle jos vaihtaa työpaikkaa vuoden välein? Ei ainakaan uskollisuudesta ja luotettavuudesta eikä varsinkaan pitkäjänteisyydestä.

Ja mistä se kertoo työnantajalle jos vaihtaa työpaikkaa vuoden välein? Ei ainakaan uskollisuudesta ja luotettavuudesta eikä varsinkaan pitkäjänteisyydestä.

Vaan dynaamisuudesta ja erittäin hyvästä muutokseensopeutumiskyvystä, joka on nykyisin työnantajille ah niin tärkeää, jotta kukaan ei kiukuttelisi kun saa saappaan kuvan perseeseensä. :urjo:

Siis tunnin viikkosopimus on mun allekirjottama sellanen työsopimus missä on sovittu viikottaiseksi työajaksi yksi tunti, muuhun ne ei
suostunut, ja siitä seuraa mm. sitä, että mut voidaan myös koeajan jälkeen pistää vittuun sieltä irtisanomisajan puitteissa, koska mä teen ja oon tehnyt tunteja koko ajan 15 tunnin pintaan, ja kesällä menee varmaan 40. Joten mulle ei tarvitse antaa tunteja (tasoitusjärjestelmä) jos ei haluta, ja musta pääsee sellaan eroon helposti ilman mitään suojaa.

Senlisäksi kaikki arkipyhäkorvaukset mä saan yhen tunnin palkan jaettuna 5, koska viikossa on viis työpäivää, ja arkipyhäkorvaus on viikkotunnit/työpäivätx palkka

Eli mun arkipyhä on niinki mairitteleva tosiaa ku 12 minuuttia;)!!

JA nimeltämainitsemattomassa päivittäistavarakaupanalanliikkeessä oon töissä. En kerro tietenkään nyt missä, ettei töissä kukaan tunnista mua.

e: mun sopimukses siis lukee, et mun työaika on tunti viikossa, ja mulle perusteltii se että sä oisit yhen päivän ennen kesää töissä 8 viikon jaksossa opettelemassa.. Kattiakanssa, oon kyl joka viikonloppu ja viikonloppuilta. Tosiasiassa oon jo nyt tehny nii paljo tunteja varastoon, et jos mulle halutaa antaa potkut, voi ne olla vaa kirjottamatta enää yhtää tuntia irtisanomispäivään saakka, ja se on iha laillista. Koko ajan elän sellasen pienen lopputilinpelon kanssa.

Missä saa mukamas kirjoittaa tunnin viikkosoppareita :D on muuten paska työnantaja jos näin on. Olenko aivan hakoteillä vai eikö päivittäistavarapuljujenkin minimitunnit ole se 5 tuntia tms. viikko. Lakien mukaan alle 4 tunnin päiviä ei saa edes teettää, ellei siihen ole todella painavaa syytä. Joten mahdotonta se olisi tuommoisen sopimuksen pohjalta mitään tehdä. Ellei mukana sitten ole suullinen 15 tunnin soppari?

En mie sanonu että sitä on pakko vuoden välein vaihtaa. Mutta ylipäätään vaihtamalla työpaikkaa saa kasvatettua näkemystään eri toimenkuvista, tekniikoista ja toimialueista. Se voi olla hyvinkin arvokasta yritykselle. Ainakin IT-alalla se vaihtuvuus on suurta ja väkeä liikkuu suht tiuhaan. Jos on kovaa osaamista ja muut firmat vetää porukkaa, niin työnantajallahan on aina mahdollisuus pitää se henkilö listoilla jos se niin haluaa.

Pointtini tuossa aiemmassa viestissäni ei ollut se, että pitäs vaihtaa koko ajan työpaikkaa. Kuhan vaan ei kannata alkaa pitään sitä työnantajaa jonain hyväntekijänä. Työnantaja ostaa työntekijän työpanoksen ja sitä voi tarjota myös muille. Se siitä eikä siinä sen kummempaa. Jos tulee uusia duunipaikkoja eteen niin niihin voi tarttua tai sitten jatkaa entisellään. Valintoja pitää aina tehdä.

Kaikki ylläoleva on varmasti myös hyvin ala- ja tehtäväkohtaista.

Kyllä se työpaikan vaihto tekee vain hyvää silloin tällöin. Itsellä näin nuorena vielä tosin lienee suht ymmärrettävää ettei mitään vuosia kestäviä työsuhteita ole, vaan kaikki lähinnä ~max 6-12kk. Itse en ainakaan tiennyt alkuvuosina mitä työtä haluan tehdä ja ainoa keino selvittää se on kokeilla. Ja nuorille harvoin nykyään tarjotaan sitä vakituista työtä, lähes kaikki on pätkätyötä.

Tällä viikolla jotain 800-900€ miinus verot tienattu. Joka viikko ei onneksi ole näin paljoa duunia... ei jaksaisi pitkään. :/

Normaalisti tienestit alkaa kakkosella mutta ei paljoa yli parin tonnin brutto. Lainaa on noin sata tonnia ja tällä hetkellä remontin takia ei sijoitusasunnosta oo yhtään edes tuloja joten sietääkin tienata. Asuntoihin menee tällä hetkellä noin 1100€/kk (sijoitusasunto 800€/kk ja vuokrakämpän mun osuus 300€/kk) ja pitäisi jostain repiä rahaa tuohon remonttiinkin.

Sijoitusasunnon vuokratuloja en laskenut omiin tuloihini. Jos kämpästä on enemmän menoja kuin tuloja niin ei silloin voi palkasta puhua työlle jonka sijoitustoiminnassa tekee.

Missä saa mukamas kirjoittaa tunnin viikkosoppareita :D on muuten paska työnantaja jos näin on. Olenko aivan hakoteillä vai eikö päivittäistavarapuljujenkin minimitunnit ole se 5 tuntia tms. viikko. Lakien mukaan alle 4 tunnin päiviä ei saa edes teettää, ellei siihen ole todella painavaa syytä. Joten mahdotonta se olisi tuommoisen sopimuksen pohjalta mitään tehdä. Ellei mukana sitten ole suullinen 15 tunnin soppari?
Ei mukana oo suullista sopparia millään tasolla. Mulle soitettii haastattelun jälkee ja tarjottii 1h viikkosopparia perusteella: nyt kaheksanan viikkona ennen kesää oot yhen päivän töissä ja opettelet miten ollaa tääl, ja sit kesäl enemmin. Noh, koko kevään oon ollu kaikki viikonloput ja viikolla iltoja, mutta sopimuksessa seisoo toi 1h/viikko.

Työnantajaa en tarkemmin erittelemää käy, koska mut oisi sitte suht turhan helppo tunnistaa, mutta sen mä myönnän että on toi minustaki vähän röyhkeää. Vaikka en oo liiton jäsen, enkä aatellu kyllä liittyäkkää, ja vaikka poliittisesti en kannata ammattiliittoja ja kannatan työpaikkakohtaista sopimista, ni kyl tää on vähä huono sopimus. Mut minkäs teet, ku työnantajalle oisi tulijoita, eikä noita mun koulutuksella mitään tän kummempia töitä ikipäivänä pääsiskään tekemään.

e: sen voin sanoa että kaupanalalla ollaan, ja jep, et taida olla hakoteillä, mut kaupanalalla nyt ei vaa työnantajaa työntekijät kiinnosta vittuakaa. Koko homma on vähä sellasta et asiakkaat vittuilee, pomo käy itkemää iha pienimmästäkii, työntekijää ei luoteta yhtää, työntekijäedut on iha perseestä, mutta toisaalta sen voin sanoa, että on nii viimesenpäälle ihkut ja mukavat työkaverit, et muute tota ei jaksaisi ollenkaa, mutta nyt töihin menee aina todella mielellää, on nii upeita työkavereita, et mä tykkään kyl!

Tässä kuussa nousee palkka lakisääteisesti 3,5% ja siihen päälle viellä pomo yllättäen ilmoitti että teen niin hyvin duunit että saan jatkossa 200€ bonuksen joka kuukausi tuohon päälle.

Lehdessä oli joskus juttu Helsingin "nuorista koulutetuista osaajista" ja jutun pointtina oli ettei "nykynuoret" enää ole työnantajaansa kohtaan lojaaleja kuten vanhemmat ihmiset vaan paikkaa vaihdetaan surutta ja profiilit on aina auki monsterissa ja vastaavissa. Eräskin nainen sanoi hakevansa vuoden välein uutta paikkaa ja pyytää aina 500e/kk enemmän kuin edeltävässä paikassa oli. Uskon hyvin että tuo on helpoin tapa nousta uralla ja samalla tienata lisää. Varmaan itsellekin mukavaa että näkee hieman erilaisia työympäristöjä ja -tehtäviä.

No joo. Mutta luulisi, että se uusi työantaja lukee sen CV:n ja että sitä kiinnostaa, jos 10 vuoden aikana on 10 työpaikkaa. Itse en ihan ensimmäisenä tuollaista henkilöä palkkaisi, saati maksaisi sille huippuliksaa.

Jossain kohtaa tossakin touhussa jää pää vetävän käteen.

Toki jotkut voivat jopa nauttia paikan ja ympäristön vaihdosta. Itse ainakin tykkään ns. tutusta ja turvallisesta. Eli mieluummin haen haasteita muualta (esim. nyt oman firman kehittely ja sijoitustoiminta) ja teen sen 8 h päivässä keskinkertaista palkkaa vastaan työtä suht vakaalla alalla. Ei tartte turhaan sykkiä, mutta ei pääse rikastumaankaan. Eli ts. stressiäkin suht vähän.

Toki mä voisin tarttua johonkin hyvään työtarjoukseenkin jos sellainen vastaan tulisi. Ei vain ole kiinnostus riittänyt ettiä aktiivisesti.

Toki mä voisin tarttua johonkin hyvään työtarjoukseenkin jos sellainen vastaan tulisi. Ei vain ole kiinnostus riittänyt ettiä aktiivisesti.

Yks vanha duunikaveri soitti ja kysyi, kiinnostaisiko varastomiehen hommat neljän hengen porukassa. Hommia olisi taatusti enemmän kuin nyt, enkä ilmeisesti tulisi saamaan läheskään samaa liksaa kuin nykyään.

Mutta firmalla on kuulemma hyvä eläkekassa - mitäs tuo sitten yleensä tarkoittaa työntekijälle??? Eipä ole moisesta kokemuksia, joten olisi hyvä vähän saada tietoa: mm. onko tuosta mitään hyötyä minulle, jos olen firmassa töissä esim. 5v vs. 30v ja jään tuolta eläkkeelle... :)

Työnantaja toimii samalla alalla kuin nykyinenkin, mutta liikevaihtoa ja henkilökuntaa on molempia n. 10x enemmän...

Yks vanha duunikaveri soitti ja kysyi, kiinnostaisiko varastomiehen hommat neljän hengen porukassa. Hommia olisi taatusti enemmän kuin nyt, enkä ilmeisesti tulisi saamaan läheskään samaa liksaa kuin nykyään.

Mutta firmalla on kuulemma hyvä eläkekassa - mitäs tuo sitten yleensä tarkoittaa työntekijälle??? Eipä ole moisesta kokemuksia, joten olisi hyvä vähän saada tietoa: mm. onko tuosta mitään hyötyä minulle, jos olen firmassa töissä esim. 5v vs. 30v ja jään tuolta eläkkeelle... :)

Työnantaja toimii samalla alalla kuin nykyinenkin, mutta liikevaihtoa ja henkilökuntaa on molempia n. 10x enemmän...

Kannattaa kysyä yksityiskohdat. Käsittääkseni tietyn prosentin palkasta saa bonuksena sinne eläkekassaan. Jos palkka tippuu 1% ja eläkekassaan tulee 7%, niin mikä ettei.

Kertomasi perustaalla vain vaikuttaa, että töitä olisi enemmän ja rahaa tulisi vähemmän vaikka eläkkeen laskisi mukaan, niin huonolta näyttää.

Kertomasi perustaalla vain vaikuttaa, että töitä olisi enemmän ja rahaa tulisi vähemmän vaikka eläkkeen laskisi mukaan, niin huonolta näyttää.

Niinpä - no, mä nyt ainakin käyn kattomassa mahdollisen tarjouksen! Jos brutto putoais yli 200€/kk, niin pitäkööt tunkkinsa... :jahas:

Täytyy nyt tutkia noita sijoituskuvioita vähän tarkemmin, jos kokeilis oikotietä onneen :lol2:

Miksi tämä aihe on niin herkkä mm. Murha.infossa? Onko palkka niin tabu? =P

Ei se palkka ole tabu kuin ehkä niille, jotka on menestyneet hyvin palkkaneuvotteluissa. Muiden liksat näkee suunnilleen +-20% liittojen taulukoista.

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2008/05/12/kymppitonni-ei-riita-lentajille/200812982/12?rss=2i

Mitä helvettiä. Lentäjät vaativat 25 pinnan korotuksia. Mutta eikös nyt ole vaadittu nimenomaan sitä, että korotukset tulevat alan tuottavuuden kasvun mukaan. Ja eikös lentotoiminnan tuottavuus ole jonkin verran huonontunut viime aikoina. Ei mitään perustetta tuollaiselle korotukselle.

Maailmanlaajuisesti on tällä hetkellä kova lentäjäpula. Jos Finnair aikoo pitää lentäjänsä sitoutuneena firmaansa niin on maksettava ison maailman palkkoja. Huom! suurin osa lentäjistä on maksanut itse koulutuksensa (60-100000€) joten silläkin perusteella palkat pitää olla kovempia. Loppupeleissä ratkaisee se mitä jää käteen verojen jälkeen ja suomen veroprosentti pitää siitä huolen, että nettopalkat eivät finskin lentäjillä ole kauhean lähellä ison maailman summia.

25% jaettuna kolmelle vuodelle ei ole "kuin" 8%/vuosi.

Back
Ylös Bottom