Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Minun korvaan taas tuo summa kuulostaa melkoiselta kusetukselta. Itse valmistuin viimevuonna amiksesta ja tieneen 2700 €/kk. Ammatti on mittamies.
Kyllä insinöörin joka toimii vastaavana pitää tienata vähintään 3000 €. Mutta jos joku tyytyy 1600 € niin mikäs siinä omapahan on lompakko.

tosiaan jos tyytyy 1600€/kk niin ihan rauhassa. Onhan tuo nyt paska palkka.
itsellä 50% insinöörikoulutuksesta takana ja tienaan nyt kesätöissä >1600€ (siihen vielä kaikenmoiset lisät päälle)
Aivan varmasti on valmistuessa reilusti isompi. (toivottavasti:rolleyes:)

tosiaan jos tyytyy 1600€/kk niin ihan rauhassa. Onhan tuo nyt paska palkka.
itsellä 50% insinöörikoulutuksesta takana ja tienaan nyt kesätöissä >1600€ (siihen vielä kaikenmoiset lisät päälle)
Aivan varmasti on valmistuessa reilusti isompi. (toivottavasti:rolleyes:)
ite sain 1550 3.vuoden jälkeen suunnittelutoimistosta ilman aikaisempaa kokemusta... eli paikasta josta löytyy huomattavasti alakanttiin tienaavia insinöörejä..

Sain opiskeluaikana 2.vuoden kesätöissä 1650€/kk, joten pidän kyllä sitä palkkaa ihan helvetin paskana valmistuneelle insinöörille.

Työ on 7.00-16.00 välisellä ajalla. yksityinen maanrakennus firma. Kunnalla perus palkka pyörii 1700 € paikkeilla ja maanmittauslaitoksella noin 2000-2300 € riippuen kokemukssta.
Tiedätkö yhtään mitä inssit tienaa ko. lafkassa?

Tiedätkö yhtään mitä inssit tienaa ko. lafkassa?

Noin 20 vuotta mittaustöitä tehnyt (AMK tausta) mittamies tienaa 3100 €/kk. Työmaan vastaavalla mestarilla palkka liikkuu 3400-3700 €/kk riippuen ihan millaisen sopimuksen on tehnyt. Kuukausipalkan päälle tulee luonnollisesti päivärahat taikka ateriakorvaukset.

Työpäälliköt liikkuvat sitten jo aivan toisessa sarjassa.

Noin 20 vuotta mittaustöitä tehnyt (AMK tausta) mittamies tienaa 3100 €/kk. Työmaan vastaavalla mestarilla palkka liikkuu 3400-3700 €/kk riippuen ihan millaisen sopimuksen on tehnyt. Kuukausipalkan päälle tulee luonnollisesti päivärahat taikka ateriakorvaukset.

Työpäälliköt liikkuvat sitten jo aivan toisessa sarjassa.
Aika pieni ero palkassa sinun vastavalmistuneen palkalla ja tällä 20v:n työkokemuksen omaavalla AMK inssillä.

Tuttu oli työmaan vastaavamestari ja tienasi jotain 2600€:n tuntumaan, joka tuntuu kanssa huonolta palkalta vastuuseen nähden. Hän tosin oli huono tinkimään palkkaa ylöspäin neuvotteluissa.

Ulkomaille olisi mukava päästä tienaamaan..

Aika pieni ero palkassa sinun vastavalmistuneen palkalla ja tällä 20v:n työkokemuksen omaavalla AMK inssillä.

Tuttu oli työmaan vastaavamestari ja tienasi jotain 2600€:n tuntumaan, joka tuntuu kanssa huonolta palkalta vastuuseen nähden. Hän tosin oli huono tinkimään palkkaa ylöspäin neuvotteluissa.

Ulkomaille olisi mukava päästä tienaamaan..

Omien sanojensa mukaan kaverin palkka on lähtenyt nousemaan vasta parin viimeisen viiden vuonna aikana. Joten tuskin meikäläisellä ihan heti tulee palkan korotusta ellen lähde sitten opiskelemaan vastaavaksi. Toisaalta ei oikein kiinnosta ottaa niin isoa vastuuta mikä työmaan johtamisessa on ja kesälomillekin saisi sanoa hyvästi ja työaika olisi noin 12h/vrk.

Ei jäisi aikaa treenaamiseen. :D

Omien sanojensa mukaan kaverin palkka on lähtenyt nousemaan vasta parin viimeisen viiden vuonna aikana. Joten tuskin meikäläisellä ihan heti tulee palkan korotusta ellen lähde sitten opiskelemaan vastaavaksi. Toisaalta ei oikein kiinnosta ottaa niin isoa vastuuta mikä työmaan johtamisessa on ja kesälomillekin saisi sanoa hyvästi ja työaika olisi noin 12h/vrk.

Ei jäisi aikaa treenaamiseen. :D
Ei se 12h riitä. Kuulemma 24 tuntia ne jutut pyörii mielessä kun on stressaavat projektit päällä.
Mulle se on iso juttu, että on sellainen työ jossa työasiat voi unohtaa melkein samantien kun kello tulee neljä.

Mulle se on iso juttu, että on sellainen työ jossa työasiat voi unohtaa melkein samantien kun kello tulee neljä.
Tuota tulen arvostamaan itsekin. Se on mulle ihan sama onko se palkka ennen veroja 2500€ vai 5000€ insinöörillä, jos vaihtoehtona on 8h päivät verrattuna jatkuvaan stressiin ilman tarkkoja työaikoja.

Tuota tulen arvostamaan itsekin. Se on mulle ihan sama onko se palkka ennen veroja 2500€ vai 5000€ insinöörillä, jos vaihtoehtona on 8h päivät verrattuna jatkuvaan stressiin ilman tarkkoja työaikoja.
Noita 5000€:n liksoja vitunmoisella stressillä voisin vetää projektiluontoisesti vuoden kerrallaan. Heti kun tulee sallainen työ vastaan, niin olen mukana kuin peräpukama.

Näistä voiteluista on lukenut pariinotteeseen tälläkin foorumilla ja kuullut hinnoista myöskin tutuntutuilta. Ihmettelenkin suuresti, että miksi niihin ei puututa? Vai onko niin, että touhussa on mukana tarpeeksi isoja päättäjiä ja asiaa katsotaan sormienläpi?
En tarkoittanut suoranaisesti mitään voitelurahoja jne vaikka varmaan niitäkin on. Aika paljon pienempiä voiteluja tulee tietty joulupulloina alihankkijafirmoilta jne.

Lähinnä kaverini hyötyvät kun ostavat ja remppaavat paskassa kunnossa olevia kämppiä. Hyvä juttu tossa on se että saa todella paljon hyödyllistä kamaa omalta raksalta ja tietty sitten mitä pitää ostaa kaupasta niin saa kunnon alennukset. Yleinen käytäntö on kuulemma, että joku wc-pönttö "hajoaa" ja löytää kodin omasta remppakämpästä. Niitä kun on jonkun verran aina ylimääräisinä. Tota harrastetaan kuulemma monella työmaalla ja ihan vastaavia mestareita myöden. Eli tietty rempatessakin joutuu töitä tekemään, mutta pääsee hyville voitoille kun saa kamat pilkkahintaan...

Kyllä minulta paperit löytyy taskusta. Tienaan kyllä enemmän kuin tuon 1600€, mutta se on hyvin yleinen palkkaluokka valmistuneilla ja vähemmän kokemusta omaavilla.
1600€? Mitä helvettiä :wtf: Olen lukiosta valmistumisen jälkeen tienannut raksalla yli tuon joka kesä, vailla mitään alalle sopivaa koulutusta :D Kaveri on AMK:n raksapuolella työharjottelussa (josta ei siis firman ole pakko edes maksaa palkkaa) ja tienaa yli 2k€/kk..

"Apinaa koijataan, apinaa pumpataan.."

Tietenkin kaiken tämän vääntämisen jälkeen hoksataan, että kyseessä olikin 1600€:n nettopalkka :)
No se selittäisi kyllä jo jonkun verran ;)

JN tossa jo mainitsikin et ulkomaille mieli tekisi. Itse samaa funtsinut, Lähi-idässä esim. olisi paljon hommia tarjolla, tili reilusti yli tuplaantuisi ja verot mm. dubaissa tasan 0%. Hiukan arveluttaa tuo tilanne tällä hetkellä, siellä voi valkoiselta karpaasilta lähteä henki äkkiä tai vähintään kidnapatuksi joutuminen edessä :D

JN tossa jo mainitsikin et ulkomaille mieli tekisi. Itse samaa funtsinut, Lähi-idässä esim. olisi paljon hommia tarjolla, tili reilusti yli tuplaantuisi ja verot mm. dubaissa tasan 0%. Hiukan arveluttaa tuo tilanne tällä hetkellä, siellä voi valkoiselta karpaasilta lähteä henki äkkiä tai vähintään kidnapatuksi joutuminen edessä :D
Onhan niitä töitä, mutta väärälle alalle :=)
Mitä firmoja sulla on lähinnä mielessä, jos esmes dubaihin halajat?

Noita 5000€:n liksoja vitunmoisella stressillä voisin vetää projektiluontoisesti vuoden kerrallaan. Heti kun tulee sallainen työ vastaan, niin olen mukana kuin peräpukama.
Minä en, liian läheltä tulee nähtyä miten eräs sukulainen painaa dippainssinä pitkin maailmaa isolla palkalla ja hirveällä stressillä. Eipä siinä paljoa ehdi elämästä nauttia ja rentoutua.
Hyödyttääkö se isompi palkka mitään, jos töissä ei ehdi tehdä paljoa mitään siitä mitä pitäis ja sitten painat kotona/hotellissa jotain 4-5h lisää töitä. Ja kun olet lomalla, niin työt kertyy odottamaan.
IMO tuosta kun pyöräytetään tuntipalkka verojen jälkeen ja verrataan menetettyä vapaa-aikaa, niin eipä se enää niin kivaa olekaan.

Minä en, liian läheltä tulee nähtyä miten eräs sukulainen painaa dippainssinä pitkin maailmaa isolla palkalla ja hirveällä stressillä. Eipä siinä paljoa ehdi elämästä nauttia ja rentoutua.
Hyödyttääkö se isompi palkka mitään, jos töissä ei ehdi tehdä paljoa mitään siitä mitä pitäis ja sitten painat kotona/hotellissa jotain 4-5h lisää töitä. Ja kun olet lomalla, niin työt kertyy odottamaan.
IMO tuosta kun pyöräytetään tuntipalkka verojen jälkeen ja verrataan menetettyä vapaa-aikaa, niin eipä se enää niin kivaa olekaan.

Juuri näin. Loppupelistä "siisti sisätyö" ja 40 tuntia viikossa maistuu ihan hyvin, vaikkei sillä palkalla ostetakkaan Rolexia ja isoa Bemaria.

Tavoitteena on pidemmässä juoksussa ennemmin vähentää työntekoa kuin lisätä sitä, 20-30 tunnin työviikot ois sopivat, ehtis harrastamaankin rauhassa. ;)

Tämä on vallan ymmärrettävä ja kunnioitettava valinta, mutta eiköhän ne todella stressiduuneissa perse ruvella ryynäävät ja ympäri maailmaa ravaavat ja ylipäätään merkittävän paljon normaalia enemmän aikaansa työlle uhraavat sitten tienaakin reilusti enemmän kuin sen 5K/kk.
Jos taas joku löytää itsensä äskeisen kaltaisesta tilanteesta, on silloin ehkä ainakin tällä verotuksella kysymyksen paikka, ellei sitten ole laskelmoitua ja "takuu" kovemmasta tulotasosta tulevaisuudessa jos jaksaa painaa muutaman vuoden hulluna (esim. konsultit jne).

Back
Ylös Bottom